Allan E Startet 18.November.2003 Del på Facebook Startet 18.November.2003 På tide å begynne å planlegge litt. Var inne på en side "Metal boat society" hvor enkelte hevdet at de hadde overzinket båten, går dette virkelig an? Trodde at offringa fra anodene da bare gikk saktere. Har jeg rett i mine antagelser? Sitér dette innlegget Link to post
Frode_B. Svart 18.November.2003 Del på Facebook Svart 18.November.2003 Korrosjon er en elektrokjemisk prosess. Det zinc gjør er å flytte korrosjonspotensialet med ca 2-300 millivolt. Mengden betyr ikke veldig mye for hvor mye korrosjonspotensialet flyttes (bare man ikke har alt for lite). Mengden gir bare en økt kapasitet i forhold til hvor ofte man må skifte anoder. Om man skal spekulere i et teoretisk problem så måtte logikken bli som følger: 1) På anoden avgir zincioner til vannet og elektronetil grunnmaterialet. 2) Disse elektronene går til katoden (stålet). Her reagerer med oksygen og vann fra vannet. 3) Har man en fryktelig liten katode og tilsvarende stor anode (d.v.s. mer zinc enn stål) vil man kanskje kunne få en hydrogen forsprøing av stålet da ogsåkatodereaksjoenen av zincens egenkorrosjon vil foregå på den lille stål overflaten. Jeg tror problemet med hydrogenforsprøing blir vedlig teoretisk da det nok først vil skje om du har betydelig mye mer zinc enn det som er vanlig. Det er da alstå ikke bare en funksjon av beskyttelses jobben zincen skal gjøre, men også egenkorrosjonen zinc har i et sjøvannsmiljø. Var dette helt håpløst forklart eller forståelig? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 18.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2003 Takker, så hvis jeg forstår deg rett kan jeg henge på en god del zink uten at gjør noe. Gjør zink nytte for seg hvis den settes på båten over vannlinjen i et tørt område. Dette gjelder jo selvfølgelig for en seilbåt av stål (32fot). Sitér dette innlegget Link to post
Frode_B. Svart 18.November.2003 Del på Facebook Svart 18.November.2003 Anoden (zincen) må henge neddykket i vann. Skal prinsippet fungere så må zinc ionenene ha et sted å gå i oppøsning. I tørre luften har de ikke det og anodereaksjonen stopper opp. Da får du anode et annet sted og det blir desverre på det materialet du hadde tenkt å bekytte. Du må gjerne henge på noe ekstra zinc. Men, sålenge båten må opp år om annet for å bunnstoffes o.l., så får man jo plenty anledning til å sjekke anodeforbruket og eventuelt sette på nye anoder. Jeg ser derfor ikke det store poenget i å lesse ned båten med zinc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.