Jump to content

Kristiansand-Risør (Risør-Kristiansand) i daycruiser


wilma

Recommended Posts

Kjøper muligens båt i Kristiansand området til våren. Denne skal jeg ha i Risør. Er det en realistisk tanke å frakte denne for egen maskin sjøveien, eller bør jeg ta den på hengeren? Har fartet mest på innlandsjøer hittil, så begrenset erfaring med det ordentlige våte element. Båten blir sannsynligvis en ca 20 fot ibiza e.l. Hvor stort prosjekt er en slik tur? Skal jeg bare ordne henger med en gang?

Link to post
Share on other sites

Det kan være lurt å ha med seg en som er kjent i leia oppover. Særlig når man bruker en båt som har litt fart. Da er det greitt å ha en som følger med på kart og blar mellom kartene og en som styrer / kjører (går...) med båten.

 

Ellers så er en slik tur bare en kjempetur dersom du kan velge en dag med bra vær.

 

Det kan være lurt å starte tidlig på dagen... og ikke være redd for å ta bussen hjem om du ikke ønsker å sloss mot dårlig vær etc. Det er bedre å ta det i to etapper enn å føle seg utrygg i båten!

 

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en kjempeflott tur som med noen få unntak går innaskjærs hele veien!

Hold øye med værmeldingen og planlegg turen en dag med lite vind.

Du vil passere Ulvøysund, Gamle Hellesund, Blindleia, Grimstadskjærgården, Nidelva..

nei... bilhenger vil være helligbrøde... :eek:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis jeg legger ut på en slik tur, blir det etter råd fra folk som har mere erfaring enn meg. Kart og kartplotter vil være med. vil også evt ta turen på en vindstille fin dag. Hvor lang tid kan en slik tur ta med marsjfart 25-30 knop?(Hvis forholdene tilllater det...) Noe eller noen steder jeg bør være spesielt oppmerksom isåfall?

Link to post
Share on other sites

Med den farten du antyder er turen unnagjort på under 3 timer.

 

Men jeg vil nok anbefale at du koser deg med naturopplevelsene under veis.

 

Forøvrig vil jeg anbefale deg at du planlegger seilasen på sjøkart før du starter, enten på papirkart eller på PC-kart.

 

Lag deg veipunkter og mål avstand og peiling mellom disse:

 

dette vil gi deg en beriket seilas.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Med den farten du antyder er turen unnagjort på under 3 timer.

 

Men jeg vil nok anbefale at du koser deg med naturopplevelsene under veis.

 

Om dette blir noe av kommer jeg ikke til holde nevnte fart nei, er helt med på å få med naturopplevelsene (en av gledene ved båt!). Fartspotensialet er ennå høyere, men trives best i moderat fart (men det er greit å vite at man har litt å gå på).

 

Hvilke forhold kan man vente seg i måndesskiftet april/mai?

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På strekningen Gamle Hellesund - Lillesand (Blindleia) er det fartsbegrensninger uansett.

Likeså hvis du går innenfor Hisøya, Tromøya og videre indre leia til Lyngør.

 

Hele leden er godt merket fra Kristiansand til Risør, så følger du sjømerkene oppover

kombinert med litt forberedelser på sjøkartet, er dette en opplevelsestur.

 

Er det fint vær, er april/ mai en flott tid uten for mye annen båttrafikk.

Ta bare med ett råd: Kle deg som om du skal på fjellet og sats på vindtette klær.

Selv om sola skinner, kan det bli kjølig i en åpen båt.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er en tur på omlag 60 nm.

 

I godt vær går den greit som bare det.

 

Dersom du ønsker det kan jeg legge ut et grovt kartutsnitt basert på Navionics Platinum.

 

Kan du legge ut et kartutsnitt, ville være ok å se litt på hvordan det ser ut...

Link to post
Share on other sites

Det er ikke mange ganger jeg har seilt fra Kristiansand til Risør.

 

Jeg hadde nok valgt å seile utasjærs dersom jeg utelukkende skulle frakte en båt fra A til B,

 

men om seilasen kan utføres over lengre tidsrom hadde jeg søkt etter interessante seilingsområder.

 

Hva er de interessante seilingsområdene mellom Kr.sand og Risør i måredskiftet april-mai?

 

Deler ellers råder om god bekledning.

 

Jeg kler meg god selv om sommeren.

Link to post
Share on other sites

Det går vel fint.

Sist jeg kjøpte båt (Master 740) så tok jeg denne sjøveien fra Oslo til Kristiansand. Det var en kjempeopplevelse.

Reiste fra Oslo kl 1900 en Fredag, tøffet hele natten og var i Risør tidlig Lørdag morgen (husker ikke kl).

Hadde en liten blund og litt mat der, lå vel ca 4t før vi gikk videre og var i Kr.sand kl 2200 Lørdag kveld.

Da hadde jeg også satt av reisefølget i Grimstad. :sailing:

 

Nå snart henter jeg en Wester 18 sjøveien fra Tvedestrand.

Gleder meg. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hva er de interessante seilingsområdene mellom Kr.sand og Risør i måredskiftet april-mai?

 

Ikke annet enn en fantastisk nydelig natur rett bak skjærgårdsbeltet som går oppover hele veien.

Å gå denne nydelige leden nesten uten andre båter en tidlig vårdag er verdt turen alene.

... gud bedre... blir båtsjuk bare av tanken her... :cryin:

 

Det er noen få åpne strekk som i hovedsak er; Kvåsefjorden, over Hellene etter Ulvøysund, rundt Bergkirken utenfor Lillesand,

Homborside mellom Homborsund Fyr og Grimstad, samt strekningen Lyngør - Risør.

Alle disse er alikevel relativt korte og med litt fart bruker du maks 10 minutter på de lengste.

Ha likevel respekt for sjøen da noen av disse overgangene kan rote opp mye sjø selv med moderat vind (Kvåsen / Homborside).

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er helt sikkert en nydelig tur. Men husk at du legger ut med en båt/motor/tank/filter du ikke kjenner. Vær nøye med skikkelig prøvekjøring i nærområdet før du legger av gårde. Gi jernet og se om temperaturen er normal. Bytt drivstoffilter, sjekk evnt. drivremmer ol. Kjedelig med stopp vest av ett skjær du ikke kjenner... Hvis du ikke har VHF, lagre aktuelle nødnummer på telefonen din. Ikke for å skremme, men føre var osv.

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært så mye vest for Arendal med båten ennå, men kan istemme at Sørlandsleia Arendal-Tvedestrand-Risør(-Kragerø) er helt nyydelig. (hele året faktisk..) Dersom det faller seg slik, er det bare å si ifra når du passerer, så kan vi kjøre følge til Tvedestrand ihvertfall.. (om du klarer å holde deg i sjektefart da.. :-)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Mine foreldre har en Ibiza 20 touring og den båten er meget god å kjøre med i bølger og grøv sjø.

Den slår litt når du treffer bølgen riktig/feil (alt ettersom) men det går helt bra. Her du gode kart, god tid og fint vær så tror jeg dette burde gå fint.

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Kjøper muligens båt i Kristiansand området til våren. Denne skal jeg ha i Risør. Er det en realistisk tanke å frakte denne for egen maskin sjøveien, eller bør jeg ta den på hengeren? Har fartet mest på innlandsjøer hittil, så begrenset erfaring med det ordentlige våte element. Båten blir sannsynligvis en ca 20 fot ibiza e.l. Hvor stort prosjekt er en slik tur? Skal jeg bare ordne henger med en gang?

 

Hadde selv en 20 fots Ibiza for noen år tilbake og den gikk tre ganger tur/retur Kristiansand/Oslo i løpet av et par sesonger. Hadde båten delvis i Oslo og delvis i Kragerø, men i opplag på Tjøme!

 

Man må selvfølgelig se an været og være utstyrt for forholdene, men en tur som Kristiansand til Risør er jo bare helt krem å kjøre med en sånn båt! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Bakom holmer og skjær opp til Sildodden, to minutter delvis beskytta til Fiesund, og vips så er du i Risør.

 

Det er ikke lange skvetten uttaskjærs nei, men jeg tok denne turen når jeg henta båten i fjor (hjemover mot arendal) og 11m/s var litt tøft for meg rundt her. Det er litt skittent i farvannet, så en bør være to, for å holde rede på et par overettmerker som er gode å ha. Les godt på kartet! Øst-sørøsten kan være skummel her..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Share on other sites

Bakom holmer og skjær opp til Sildodden, to minutter delvis beskytta til Fiesund, og vips så er du i Risør.

 

Å gå på innsiden av varden ved Sildodden er nok ikke akkurat det jeg kaller "innaskjærs"...

her er det i praksis åpent rett ut og antagelig mer rotete sjø innenfor varden enn utenfor på grunn av båene og skjæra samt rufsete bunnforhold.

 

Dette er også litt for nærme land hvis det er litt dårlig vær til at jeg vil anbefale dette som led til en som i utgangspunktet er ukjent i området.

Sjøen går roligere og rundere utenfor varden.

Hvis det er pålandsvind blir det også mye brottsjø på innsiden av varden og dette kan være risikosport med så liten båt hvis man ikke er godt kjent.

Er sjøen rolig, skal du alikevel kjenne farvannet godt, -

på innsiden av varden rundt Sildodden er det såvidt jeg husker uansett mange muligheter for ufrivillig "landkjenning".

 

Begrepet "innaskjærs" for meg er smult, trygt farvann i le av store øyer, ikke bak halv-meter høye skjær med havet rett ut.

Strekningen fra Østregabet på Lyngør til Stangholmgabet ved innseilingnen til Risør er etter mine definisjoner ganske så åpent,

og for en som ikke er lokaltkjent vil det være absolutt tryggest å holde leia utenfor varden blant annet pga det urene farvannet innenfor.

 

"Kjentmannsleder" skal man i det hele tatt være varsom med å anbefale andre uten videre.

Selv går jeg ofte gjennom Rakkebåene i innerleden, men det er en lei som jeg normalt ikke anbefaler andre,

men tvert om advarer mot dersom man ikke er 100% sikre på veien.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har gått strekningen en god del ganger, og min båt er av samme type og størrelse som din. Du må ikke finne på å ikke ta sjøveien!

 

Da det er fartsbegrensinger på store deler av strekningen, bør du nok sette av størstedelen av en dag til turen, da har du veldig god tid.

Du bør ha med både kartplotter og papirkart. Ha med en person som kan bistå i navigeringen.

 

Phoebe beskriver godt de forholdsvis få åpne strekk på denne turen. Selv om de er ganske korte, kan det være urolig sjø under de rette strøm og vindforhold. LIkevel skal det ikke være noe problem med en sjødyktig båt som din. Dersom det er litt ruskete, gå iallefall ikke kloss inn mot land, legg deg helder lenger ut så er oftest bølgene mindre krappe. Over Kvåsefjorden bør du følge leia (det er ureint utenfor).

 

Har du brukbart med tid - og det bør du jo ha, legg turen gjennom særlig Blindleia men også Sørlandsleia. Ha med kamera og ta mange bilder. Strekningen er ganske annerledes å oppleve på våren enn midt i fellesferien.

 

Et godt alternativ er å bruke to dager på turen, og legge inn en overnatting i Arendal.

 

Gled deg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...