Marion Startet 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2007 (redigert) I vinter har jeg hatt ut motoren i marion for å skifte pakninger både under og øvre sett. Da jeg splitter av toppen viser det seg at det er sprekk i toppen mellom 2 stk ventiler. Er det noen som har erfaring med dette. Er det bare og kaste blokka og kjøpe ny. Alternativet sveise. Er det noen varig god løsning??? Ny blokk koster ca 25000 kr. Noen som evt har en brukt til salgs? Redigert 12.Mars.2007 av Marion (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 ER det vits i å hive blokka om det er sprekk i toppen da??? Skift topp Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Gudrun Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 I noen tilfeller, riktignok ikke alle, klarer firmaet Metalock å fikse slike sprekker.... Sjekk med "De gule sider" i området du bor om de finnes der..... Koster jo ikke mer enn noen tellerskritt.... Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 kremt.. slike sprekker gjør da vanligvis ingenting.. få en motormann til å kikke på de.. det er vel bare toppen som har små sprekker og ikke ventilsetene ?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 Dette er saker som man ofte kan fikse. Men det koster penger, og en gammel topp er og blir en gammel topp. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 trenger veldig ofte ikke fikse det i det hele tatt. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Apollo32 Svart 12.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2007 trenger veldig ofte ikke fikse det i det hele tatt. Stemmer! Det finnes maaange dieselmotorer både i biler i båter som har disse små sprekkene mellom ventilene. Som regel kjennetegnes dette ved et ubetydelig forbruk av kjølevæske, og intet annet. I mine snart 30 år i motor/kjøretøybransjen, har jeg hørt om-og sett slike små sprekkdannelser i topplokket på mange diseselmotorer, og mitt råd har vært å ikke gjøre noe som helst. Forutsatt at det kun forsvinner litt kjølevæske. Årsaken er normalt at toppen har vært en tanke for varm en eller annen gang og at godset derfor har utvidet seg litt i området mellom åpningene for ventilene. MEN, om du skulle finne en brukt billig ( meget billig ! ) topp er det vel greit å skifte når du først har demontert.... :yesnod: Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Og hva om det samler seg vann på toppen av et stempel ved stillstand. Når du da kommer for å starte motoren og det er vann på toppen av et stempel får du vannslag. Faren for at det sier kapiff piffti piffti poff er til stede. Med litt flaks så knekker du veiven, knuser krysslager, knekker stake, lager enda større sprekker i toppen osv. Sprekker som vi ser med blotte øyet er som regel værre enn vi tror. Sprekker man finner ved pentrante farger kan vurderes for videre gange. Evt så kan du få toppen din trykktestet på kjølevannsiden, da vil du se om dette er noe å bry seg med. Er i grunn lit uklart her, topp er topp og blokk er blokk. I toppen sitter ventilene dine. I blokken sitter foringene, stemplene, vieven og kammen. Pluss en del annet knask. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Sprekker i toppen er faktisk omtalt i verksted handboka for min motor og de forskjellige typer sprekker er beskrevet og med reparasjonsanbefaling. Fritt etter hodet så går det stort sett ut på å beskrive antagelig grunn til sprekk og smokk hele greia sammen og kjøyr. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 har hatt av noen topper.. hvis det er de vanlige sprekkene mellom ventilene som jeg har sett maaange ganger.. er det ingen grunn til bekymring..har ikke heller opplevd at det kommer kjølevann ut av de.. men selvsagt en plansliping og trykktesting under varme er altid å anbefale , sprekker eller ikke., Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ingar Svart 13.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2007 Sprekker i toppen er faktisk omtalt i verksted handboka for min motorFra servicemanualen i dok.arkivet: Cylinderhuvud, inspektion Sprickor Vid renovering av motorer med många körtimmar kan, vid kontroll av cylinderhuvudet, förekomma värmesprickor mellan ventilsäte och hål för spridaren. Cylinderhuvudet behöver inte bytas på grund av värmesprickorna. Sprickan börjar vid insprutarens kopparhylsa och går mot läget för ventilsätet. Orsaken till sprickan kan vara att fästoken för insprutarna är för hårt åtdragna, d.v.s. åtdragna med fel moment. Sprickor av denna typ har inte i något fall orsakat gas- eller kylvätskeläckage, eftersom sprickan inte har fortsatt genom cylinderhuvudets botten. Då läckage konstaterats har det visat sig bero på föroreningar eller skador på kopparhylsans säte. Se anvisningar ”Rengöring av säte för kopparhylsa”. Sitér dette innlegget Link to post
Marion Svart 14.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2007 Takk for gode tilbakemeldinger. Jeg velger å kjøpe ny byttrtopp for og være helt sikker. Koster flesk, men jeg føler da en trygghet. takk for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.