Jump to content

Tips til idiot uten genuafall?

antiol

Recommended Posts

Står masta på båten må du entre toppen og så slippe ned et lodd i en tråd for så og fiske ut tråden med en ståltråd eller en slik lang type "sukkerklype" som fåes på Biltema.

Ligger masta på land kan du prøve med tråd og metallbit og med kraftig magnet på utsiden som du drar metallet nedover inni masta.

Da jeg skullle legge kabel inni masta lånte jeg en kraftig 20m lang stakefjær hos rørleggerforetningen. Du kan feste en tråd i denne som du kan fiske frem i toppen og bunn.

Enklest er nok å bruke storseilfallet eller spinnakerfallet , dra det ned så sjakkelen er i mastetoppen. Så fester du en tråd i dette ved uttaket til fallet ved mastefoten, dra fall sjakkelen ned og tråden dras opp inni masta. Fisk ut tråden med ståltråd /lang sukkerklype i toppen og ved genoa slissen i bunn. Dette fungerte bra for meg som gjorde samme blemme - hadde ikke festet det nye og gamle fallet godt nok sammen. Man bør helst sy fallene sammen- knuter fungerte ihvert fall ikke for meg.

Står masta på båten må du entre toppen og så slippe ned et lodd i en tråd for så og fiske ut tråden med en ståltråd eller en slik lang type "sukkerklype" som fåes på Biltema.

Eller med et baufilblad av den lille typen. har brukt det med hell på selve fallet. Dvs ikke noe lodd eller tynn tråd.

Har du tatt ned masten kan du med litt hell og tålmodighet få trukket en tynn tråd ved hjelp av en kraftig støvsuger. Det ser ut som om du har en 12-13 meter mast så det burde fungere. Tape igjen alle gjennomføringer foruten den du skal ha fallet ut gjennom.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...