Jump to content

Er en pliktig til å oppgi din kjøpspris til ny kjøper?

Zikk Zakk

Recommended Posts

Hmmmm

Var en som kom bort til meg på søndag og spurte om jeg villle selge båten min...

Jeg har akurat kjøpt den så jeg vill jo ikke selge den. Han spurte hvor mye jeg hadde kjøpt den for, jeg sa ikke den riktige prisen.

etter litt prat så sa han at han var villig til å betale 10 000,- mer enn hva jeg hadde kjøpt den for.

SÅ da lurer jeg på... har kjøper noe med hva jeg kjøpte båten for? la oss si at jeg sa jeg hadde kjøpt den for 50 000 og han jeg pratet med er villig til å betale 60 for den. Er jeg pliktig å fortelle den egentlig kjøpe summen??? er ikke det viktigste at han er fornøyd og mener han gir en grei pris?

Har ikke tenkt til å selge den, men kan jo si at summen han ville gi frister litt...

Redigert av Zikk Zakk (see edit history)

Kan ikke tenke meg at noen har noe med hva du betalte, gir du derimot opplysninger som er direkte gale vet jeg ikke hvordan dette stiller seg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Er enig i at en potensiell kjøper ikke har noe med hva du betalte. Men som potensiell kjøper kunne jeg nok ha stilt det spørsmålet - reaksjonen til selger på et slik "ubehagelig" spørsmål ville kanskje bidratt til å bekrefte/avkrefte et inntrykk av selger som en ærlig og redelig kar, selvom jeg egentlig ikke har noen ting med det, og selv om et slikt inntrykk ikke nødvendigvis medfører riktighet.

Stilte ikke det spørsmålet sist jeg kjøpte båt, men jeg stilte det spørsmålet ved båten før der. Har også fått det spørsmålet, og har i og for seg ikke funnet at jeg er tjent med å ikke opplyse det hvis det er av interesse for kjøper i de tilfeller jeg har gjort det. I de tilfeller jeg har solgt har det ikke vært så store forskjeller mellom hva jeg har betalt og hva jeg har solgt for, så "skadevirkningene" av å opplyse det i mine tilfeller har ikke vært så store.

Hva DU har betalt for båten er i høyeste grad DIN sak!

Sjøl ble jeg tilbudt det dobbelte av hva jeg ga for båten rett etter at jeg kom hjem med den; JEG anga ikke min kjøpesum, men ble glad for tilbudet, for det bekreftet at jeg hadde gjordt en god handel! Solgte ikke! (Det er jo ikke båthandel jeg skal livnære meg på!)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Takker for svar. Det var godt å høre at jeg ikke har nødt til å opplyse han om hva jeg kjøpte den for.

Litt dumt men jeg fant en ny båt på nettet til den prisen han ville gi for min. Han skulle komme en tur innom ila dagen å se om jeg var intressert i å selge den.

Så hvis jeg er det så får jeg en båt som er litt bedre stand. jeg kan jo kjøpe en litt større båt, men det blir litt feil.

Har gått å masa til dama i uhyre lang tid og blitt litt småforelska i nordisk folkbåt. Så da blir det en slik en uansett men en litt nyere og i bedre stand og endel nyere seil...

Jippi... har forresten hatt båten min (som jeg kan selge) i 2 uker

I dette tilfellet har han jo ikke noe med hva du gav... Men er enig i at det er bedre å ikke si noen pris enn å si feil pris, det blir å lure folk noe jeg personlig syns er utenfor det en bør tillate seg selv om en oppfatter at vedkommende spørr om noen han ikke har noe med...

Dersom du er i en salgssituasjon og potensiell kjøper stiller spørsmålet syns jeg enten at en må si rett pris eller si at det vil jeg ikke si. Sistnevnte er jo ensbetydende med at du har gitt mindre, men vedkommende får aldri vite hvor mye mindre og det går jo ann å si litt mindre så kan en jo definerer hva "litt" er selv. Det er jo ikke løgn, bare litt unøyaktig... :rolleyes:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Heisann,

Kostprisen din er det ingen andre enn deg og selgeren som trenger å vite. Om du gjør et stjernekjøp og selger til "markedspris", så er det ingen som har noe med det å gjøre. Hvis kjøper føler han gjør et godt kjøp, så er jo alt i orden. Det går vel en grense som kalles lureri og bondefangeri, men det er jo noe helt annet.

Kjøper bør sette seg inn i markedet, og bruke hodet, som de fleste heldigvis gjør. Ingenting er bedre enn at både kjøper og selger er fornøyd med handelen :-)

Hilsen

Are

Jippi... har forresten hatt båten min (som jeg kan selge) i 2 uker

I tidligere innlegg skriver du at du ikke ville selge båten,da du skjønte( etter å ha "lurt"denne stakkaren til å tro at du har gitt den summen du har nevnt.)at du selv måtte ha gjort et godt kjøp.

Jeg må si,at jeg synes det blir for dumt ,viss en person skulle spørremeg om hva jeg hadde gitt for båten,så skulle jeg lyve om dette.

Nei ærlighet varer lengst lengden.

Men for din egendel,så kan det virke på meg som at du,måtte innom her for å rense din egen samvittighet.

Jeg får håpe at jeg ike skal kjøpe noen båt av et slikt menneske.

De båtene jeg har hatt,har jeg gitt beskjed om hva som eventuelt er galdt med og hva som har vært påkostet,og hva jeg ser for meg å skulle ha igjen for båten.

Fører av Båten

Det er vel to ting her:

1. Er det på kanten å stille spørsmål om hva selger har gitt for båten. Ja, det er på kanten, men du må være forberedt på slikt spørsmål når du skal selge og de fleste av oss har ikke så mange kjøpere at vi kan be dem ryke og reise selv om de er av den litt pågående typen. Min erfaring er at slike folk ofter er hyper interesert i pris og kjøper bare de får den noe billigere enn de andre. Ergo kan det være kjekke karer å komme bort i om du ikke vil dra ut salget så lenge eller egentlig er godt fornøyd med litt mindre enn tilsvarende ligger ute for...

2. Hva svarer du så hvis pkt. 1 inntreffer? Her mener jeg det må være lov å si nei, det vil jeg ikke fortelle eller dra til med litt uvikende svar som at "jeg kjøpte den på høsten av en som måtte selge eller liknende (dersom det er sant)... og har ergo fått den billigere, dessuten har båtprisene steget den siste tiden så derfor er nok prisen noe høyere nå enn når jeg kjøpte, men slik er jo markedet.

Jeg mener det er FY å oppgi feil pris, det er uærlig og kanskje "vår" advokat Skipper Worse kan fortelle om du kan komme i heisen hvis kjøper i ettertid kan dokumentere at selger har løyet om dette??? Det KAN jo være en mulighet å snakke med forrige eier også, det kan jo være meget interessant ang tilstand på båt og tidligere problem osv, spes hvis nåværende selger ikke har eid den lenge.

Båt er for mange det nest dyreste vi kjøper i livet vårt, da mener jeg at det må være lov å være kritisk, stille tøffe spørsmål og kreve ryddighet og ærlighet av selger... Skulle bare mangle. Jeg ble lurt sist jeg kjøpt båt, det viste seg at båten var 1 år eldre enn oppgitt i kontrakten. Jeg kunne krevd penger og prøvde, men siden vi hadde byttet båter ville selger bytte tilbake, han hadde ikke mer penger etc etc så jeg lot det gå, men slik uærlighet eller la oss til hans forsvar si det var uryddighet (han påstod hardnakket at han hadde husket feil...) hører ikke hjem. Hvis en ikke klarer å gjøre en skikkelig jobb på salg så sett oppgaven til noen som kan... Spesielt når det er mange penger det er snakk om

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg fikk samme spørsmålet fra en ukjent da jeg hadde båten på land for vårpuss for 2 år siden. Siden vedkommende tydeligvis ikke var en potensiell kjøper, ga jeg en ca.pris for båttypen uten å egentlig fortelle hva jeg hadde betalt. Senere er jeg blitt kjent med at vedkommende er saksbehandler på et likningskontor i en av nabokommunene uten at det nødvendigvis har noe med saken å gjøre. Selv likningsfunksjonærer må ha lov til å eie og vise interesse for båt.

Redigert av kes (see edit history)
I tidligere innlegg skriver du at du ikke ville selge båten,da du skjønte( etter å ha "lurt"denne stakkaren til å tro at du har gitt den summen du har nevnt.)at du selv måtte ha gjort et godt kjøp.

Men for din egendel,så kan det virke på meg som at du,måtte innom her for å rense din egen samvittighet.

Nå har ikke jeg tenkt til å lure noen men den prisen jeg sa rundet jeg opp til nærmeste 10 000 altså jeg sa at jeg kjøpte båten for 5000 mer enn jeg hadde gjort. Og har ikke behov for å lette min samvittighet. Jeg spurte fordi om han ønsket å kjøpe båten så lurte jeg på om jeg var pliktig i hennhold til en eller annen lov å oppgi kjøpesummen.

Siden vedkommende tydeligvis ikke var en potensiell kjøper, ga jeg en ca.pris for båttypen uten å egentlig fortelle hva jeg hadde betalt

Det var det jeg også sa. etter en nesten times lang samtale om båt så spurte han om jeg ville selge den for 10 000 mer en jeg ga...

Nå var vel et av poengene her at båten slett ikke var til salgs. :rolleyes: Det var bare en ivrig kjøper som gjerne ville ha den.

Jeg har jo akkurat kjjøpt båten, så har jo ikke planer om å selge den. men hvis han vil kjøpe den til den prisen han sa til meg så sier jeg ikke nei...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...