Jump to content

Mannen kjøper båten Kona bestemmer

Daffy

Recommended Posts

Skjønner at mange er opptatt av deling, vel så lenge alt går vel er jeg ikke så opptatt av deling, den gangen det ikke gjør det blir det en annen sak..

Slik som jeg ser dette så er en båt vanligvis en reltivt stor ivestering som man foretar i felleskap, hvem som avgjør hva i en slik handel er opp til kometansen til den enkelte.... Jeg ser på det som jeg mener jeg er kometent til og min kone ser på det som hun er kompetent til, er det usikkerhet så ser vi begge på det...

Dette resulterer vanligvis i at vi er helt enig og ender dermed opp med den optimale løsningen for oss, enten er det er båt eller noe annet.. Hos oss går dette i det tredisjonelle gamle kjønnsrolle mønsteret, siden dette også passer oss best.. Det handler om dialog mellom mennesker... Dette gir oss en mye større glede når vi bruker båten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er vel ikke det som diskuteres ? Mere hvordan det skal deles.

Tar fram denne igjen som jeg skrev for et par år siden:

Det finnes mange måter å engasjere seg på når man er på båttur, og selv om admiralen ikke

er særlig glad i å sitte til rors har hun andre kvaliteter som fullstendig mangler hos kapteinen.

Kjøpesenter og shopping har vært nevnt, og der er hun suveren. Kapteinen er elendig til å shoppe.

Kapteinen klarer ikke oppholde seg i store kjøpesentre mer enn 10 minutter. Da blir han svimmel, desorientert og må ut.

Kapteinens evner når det gjelder shopping begrenser seg stort sett til å handle pils. Han er helt elendig til å bunkre.

Å ligge i en havn med et stort kjøpesenter i nærheten er derfor veldig greit en gang i mellom.

Ombord i Bliss foregår det omtrent slik:

Kapteinen samler sammen tomflasker og ølbokser ute i cockpiten. Admiralen studerer kjøleboksen og matskapene for

å få oversikt over hva som skal kjøpes inn. Så går admiral og matros på land, godt utrustet med tomflasker

pent fordelt i bæreposer, og et dertil egnet plastkort.

Kapteinen trekker opp en kald pils. Så er det å gå igang med oppvasken. Etterpå legger han ut puter i

cockpit'en og slenger seg nedpå med den halve ølboksen godt plantet i venstre hånd. Han blir døsig av å ligge slik, og lydene fra havna og byen blir stadig fjernere. Han våkner litt til liv hver gang en hissig 4 hester starter opp i nærheten, men kapteinen sklir stadig lenger inn i drømmeland.

Et kjølig vindpust feier over båten. Så et til, og kapteinen kjenner at han fryser litt. Han setter seg opp.

Mørke skyer er på vei, og sola har mer eller mindre gitt opp å varme. Kapteinen henter et ullteppe, og fortsetter døsingen.

Så kommer den første regndråpen. Den treffer kapteinen midt på nesa, og kapteinen setter seg opp igjen. Han må nå fatte en stor beslutning raskt (slik kapteiner ofte må):

A: Han kan legge bort putene, og forsette døsingen inne.

B: Han kan sette opp cockpit teltet og forstette som før.

Kapteinen går for løsning B. Cockpitteltet blir satt opp. Det er slitsomt å sette opp cockpittelt, så en

ny pils må til. Etter all jobbingen er ikke kapteinen så døsig lenger så han finner fram et Donald

fra i fjor, og leser litt.

Etter pils nr 2 er det på tide med en kopp kaffe, og etter kaffen tar han på seg de utslitte sandalene som skulle

vært kassert for lenge siden, og rusler en tur rundt på brygga i det lette sommerregnet.

Han møter admiral og matros som har bært seg skakke, og all bunkersen lempes ombord.

Er derfor glad for at noen virkelig engasjerer seg i å sørge for at vi til enhver tid har godt med mat, drikke såpe, tannbørster, tørkepapir, oppvaskbørster, duker servietter og alt det andre som trengs for å leve et behagelig liv ombord.

Det ville ikke fungert slik det gjør hvis vi begge var like elendige til å bunkre.

Legger til et par ekstra uttalelser fra våre mange besøk på båtmesser:

- "Hæææ , er det ikke corian benkeplate"

- "Hva, ikke alcantara sofastoff "

- "Kan ikke stå oppreist nede i sturommene"

-"Hvor skal jeg sette alle shampoflaskene når jeg dusjer?"

-"Hvor skal jeg gjøre av kjøkkenmaskineriet? Det er jo bare 8 skuffer og 4 skap ..."

Dette hørtes ikke bra ut, men er jammen mye rett i det.

Da fruen pakket for sommerturen på 3 uker trodde jeg vi skulle på 2 års tur etter mengden og dømme.

På vei ned over sørlandet var hun på shopping i hver by / tettsted vi kom til og kjøpte mer klær.

Brukte ikke 1/5 del av det hun hadde pakket til meg en gang.

Tror hun pakker mindre i år.

Men la de ta seg ut, så lenge hun koser seg og vil vær med i båten så ser jeg på det som bagateller.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Litt irriterende med alt tomgodset ombord. Hvor er beste plassen å gjøre av det ? ( Svar: Havnebassenget )
:lol: Nå var det like før jeg slukte agnet rått og kjeftet deg huden full :drink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

også er det tydeligvis helt omvent når det gjelder hyttekjøp.

Men jaggu blir det sagt at det er kvinnen som bestemmer da også :crazy:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Kansje et kurs er tingen? :lol::yesnod:

Høstens kurskatalog for kvinner

Kurs 1

Hvordan holde kjeft sammenhengende i fem minutter.

- AVLYST: ingen påmeldinger.

Kurs 2

Hvordan få opp panseret på en bil.

- Praktisk veiledning av Martin fra Hankø.

Kurs 3

"Kom til saken". Kurs i hvordan å ikke gå rundt grøten.

- 10 kvelder av fem minutter. Praktiske øvelser.

Kurs 4

Hvorfor ikke ha tingene der de alltid har vært?

- Foredrag av Steve Wonder.

Kurs 5

Matlaging som svigermor gjør det.

- Avlyst på grunn av drapstrusler.

Kurs 6

Klipping av kredittkort.

- Ta med lommetørkle.

Høstens kurskatalog for menn

Nå er høstens kurskatalog for menn kommet, og her er det mye å velge mellom! Det er fullt mulig å melde seg på flere kurs! Og kvinner; dere kjenner sikkert minst én mann som kunne ha interesse av ett eller flere av temaene nedenfor:

Kurs 1

Hvordan fylle opp et isterningsbrett.

- Steg for steg, men lysbildefremvisning.

Kurs 2

Toalettpapir, er det sant at de gror på dopapirholderen?

- Diskusjonsgrupper.

Kurs 3

Er det mulig å løfte opp toalettsetet før man urinerer, og går det an å urinere uten å treffe gulv, vegger og badekar?

- Praktiske øvelser.

Kurs 4

Grunnleggende forskjeller mellom skittentøykurven og gulvet.

- Bildefremvisning og funksjonsbeskrivende diagram.

Kurs 5

Etter middag, kan oppvask løfte seg opp og fly inn til kjøkkenvasken?

- Videoeksempler.

Kurs 6

Hvordan overvinne hjernesvinn når det gjelder å huske bursdager, årsdag, jubileum, andre viktige datoer og å ringe når du vet du blir sen.

- Hjernecelle-sjokkterapi og full lobotomi.

Kurs 7

Lære å finne ting, start med å se på de riktige stedene istedenfor å snu huset på hodet mens du skriker.

- Åpent forum.

Kurs 8

Å gi henne blomster er ikke skadelig for helsen.

- Grafikk og lydopptak.

Kurs 9

Ekte menn spør om veien når de har kjørt seg bort.

- Betroelser fra virkeligheten.

Kurs 10

Er det genetisk umulig å sitte rolig når hun lukeparkerer?

- Kjøresimulator.

Kurs 11

Hvordan bli den perfekte handlevennen.

- Avslapningsteknikker, meditasjon og pusteøvelser.

Kurs 12

Lære å leve: grunnleggende forskjeller mellom mor og kone.

- Online-klasse og rollespill.

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Avgjørelsen om å kjøpe båt, tok vi sammen, men da dette var bestemt, overlot jeg til rederen å avgjøre hvilken båt vi skulle ha. Jeg lovet bare at jeg skulle akseptere hans avgjørelse uten å klage. Årsaken til at jeg for en gangs skyld var så medgjørlig, var at jeg ønsket at dette skulle være hans prosjekt. Jeg ordner og greiner nok likevel. Men hva tror dere skjedde da båten kom, jo gubben var ute på jobb som vanlig, når det skjer noen store begivenheter i dette rederiet. Den som måtte dra til Ottersøya å ta i mot båten en lørdag morgen kl 04.00, det var selvfølgelig rederinnen. Plutselig var ikke båten hans prosjekt lenger og etterhvert er nok jeg minst like engasjert som han er. Jeg er nok sikkert den i familien som bruker mest penger på båtutstyr også, men jeg tror egentlig ikke han er særlig lei seg for det. Vi koser oss sammen i båten så ofte vi kan.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

:lol::cheers:

oops ser at det har kommet et par imellom her...

Lurer mest på dette med kjøpesenteret...

Overlevde lederen?

Hvordan var resultatene der?

Redigert av Daffy (see edit history)

:wink:

Ja, her var det mange bra kurs.

Noe å tenke på til neste år :fishing:

Påmelding?

Joda bare meld deres interesse slik at vi kan ta det over nettet :cheers:

Er for tiden litt opptatt med kurs nr 3 og 4 for kvinner er ledig om ca 1 kveld eller 2. :lol:

Neida, men enighet er nok det viktigste. Det å handle båt er en STOR investering i familien. Og i en båt er familiesamarbeid viktig. Er man ikke enige i utgangspunktet er handelen dømt til å gå galt!! Og da er det ikke snakk om fargene på puter og gardiner som er selve årsaken, men evnen til å bli enige og å møtes på halvveien!

Redigert av sivne (see edit history)

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Legger til et par ekstra uttalelser fra våre mange besøk på båtmesser:

- "Hæææ , er det ikke corian benkeplate"

- "Hva, ikke alcantara sofastoff "

- "Kan ikke stå oppreist nede i sturommene"

-"Hvor skal jeg sette alle shampoflaskene når jeg dusjer?"

-"Hvor skal jeg gjøre av kjøkkenmaskineriet? Det er jo bare 8 skuffer og 4 skap ..."

Motspørsmål:

Hææææ, har du ikke søkt på den ledige meglerstillingen hos Sunndal Collier&Co... :lol:

Slik begynner diskusjonen hver gang vi må ha nye batterier ombord. Ca hvert 6-7 år:

- "Kjøpte ikke du nye batterier i fjor?"

- "Hvorfor kjøper du så store og dyre batterier. Kan det være nødvendig. Vi bruker jo nesten aldri krølltang og hårføner likevel?"

- "Er det nødvendig at de skal koste så mye. Kan du ikke bare kjøpe de Biltema batteriene som alle andre kjøper?"

Du må lære deg å nikke på kommando,det er der du gjør feil. Hele kunsten er nemmelig å kunne sitte der og grynte som en hører etter og av og til si ja og nei uten at det skapte grann av hva som er blitt sagt har festet seg til hjernebarken. Det krever litt øvelse men du lærer det sikkert.

Også er det veldig greit å ikke fortelle dem mere enn de absolutt må vite om hva som foregår i skibets dype buk. Bytt ut saker og ting uten å si noe,de merker det ikke engang. Og eventuelle kvitteringer må du har rituell brenning av før du innfinner deg i heimen igjen.Å liste seg så stillt på tå er også en kunst. :sailing:

Må vel bare krype til korset. Få kjøpt den derre 43 foteren. ( Merket er vel ingen i tvil om ) :yesnod:

:confused:

Hm, Luffe 43 DS? Hanse 430e?

Jeg er redd for at nysgjerrigheten ledet meg til å ta en titt på 43-foteren til Hanse, og jeg er redd for at jeg ble smittet av en eller annen fot-syke i løpet av den lille rundturen. :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...