Jump to content

Møbelsnekring for dummies

Amalie

Recommended Posts

Min båt - en Marex 27 Suncruiser - er innredet med Respatex/Laminat (tror jeg). Og tidens tann har satt sitt merke på kantene. Laminatet på kantene har begynt å flise seg og faller av. Ellers er platene OK. Men jeg lurer på hva jeg bør gjøre for å utbedre dette. Tror jeg bør fjerne laminatet og feste på noe annet.

Kantlist__small_.jpg

Spørsmål:

1) Hva bør jeg dekke kantene med slik at det blir pent igjen?

2) Bør det behandles med noe olje/lakk/maling?

3) Hvilken feste metode er best?

4) Er lim OK - i så fall hvilket bør jeg bruke?

5) Er det for kaldt eller fuktig for liming nå?

5) Jeg ønsker å friske opp farge/finish på platene - hvilket middel bør jeg bruke?

Håper dere kan dele erfaringer med meg. Har aldri gjort det før og har litt fler enn 2 tommeler. Men jeg kan når jeg vil.

/Amalie

_

Hei sivne. Jeg har vært hørt noe om samme. Er det denne du har i tankene? Ble litt skeptisk til strykejern metoden. Men har du erfaring fra at det er holdbart? Det er litt lysere enn innredningen, så det bør vel behandles med noe. Er lakk en løsning?

/Amalie

_

1) Treslag som passer i farge, 3 til 5mm tjukt.

2) Lakk med glans som passer med resten av interiøret

3) Liming

4) kontaktlim, sidan du sikkert ikkje har heilautomatisk kantemaskin som limer med smeltelim. Kan du setta på skikkeleg press, kan du gjerne bruka ein vatnfast trelim og, men å få tilstrekkeleg press så lenge innreiinga står i båten kan nok by på problem.

5) Sjekk kor fuktig det er i båten. Eg ville ha venta til det blir varmare i vèret

5) (glans) Har ikkje peiling.

Høvle listene eit par mm breiare enn plata er tjukk. Puss bort det overskytande etter liming, men pass på at du ikkje ripar respateksen.

Pass på at flatene er jamne og reine før du limer på nye kantlister.

Han som monterte kjøkkenet i det gamle huset våres brukte dette. Det holdt veldig bra iallefall de 5 årene vi bodde der etterpå.

Om det kan behandles med noe vet jeg rett og slett ikke. Vi hadde faktisk Ikeakjøkken og det fulgte kjøkkenpakken. De har det sikkert i mange fargevarianter flere steder der de har trevarer og der de selger kjøkken.

Redigert av sivne (see edit history)

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

1. Kantlist av den tynne typen virker lett å arbeide med. 3-5 mm er vel en utfordring for uøvede fingre når vinkler og runde hjørner skal kles. Eller er det et enkelt triks som jeg kan bruke for å klare "svingene"?
  2. Må jeg bruke spesiell farge i lakken for at f.eks teak skal bli litt mørkere?
  3. Lim er tingen forstår jeg
  4. Er vanlig kontaktlim bestandig i forhold til saltvann, eller må jeg bruke en spesiell type?
  5. Det er god lufting i båten, så det er ikke mye mer fukt enn man finner ute (80-90%?). Så da drøyer jeg til over påske. Må jo ikke ta alt mens båten er på land!

/Amalie

_

Hei igjen,

1- lim på begge flater, skjæres med tapetkniv, puss med fint sandpapir etterpå

2- leste at det var respateks/laminat, lakk vi skalle av etter kort tid, er det teak fins det lakk i mange nyanser

3- ja

4- vanlig kontaktlim, skal vel ikke senkes i saltvann

5- ta det når du har tid

Lykke til :smiley:

Jeg hadde samme respatex på min forrige båt. Jeg fikk tak i 100% lik respatex hos min lokale byggvarebutikk. Platen var 120x240cm så jeg hadde nok til masse ombygging. Du limer det på x-finerplater av ønsket tykkelse med kontaktlim . Endene fikser du ved å kutte rimser som er litt bredere enn de skal være. Lim på og bruke en fil til å ta av overskytende. Legg filen 45 grader på kanten og fil forsiktig. Det er vanskelig å kutte respatex så du bør lime den på platen og så sage platen i ønsket størrelse etterpå.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...