Jensen_fra_Vest Startet 18.November.2003 Link til dette innlegget Startet 18.November.2003 Jeg tenker på å marinisere en Toyota Hi-ace dieselmotor. Det er en 2.4 liters motor. Er der noen der veit om det er muligt å kjøpe mariniserings sett til denne motor? Noen der har gjort det? Noen der har råd om dette? På horhånd takk. Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Walter_S Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Jeg tenker på å marinisere en Toyota Hi-ace dieselmotor. Det er en 2.4 liters motor. .......Hei Jensen_fra_Vest!Kan ikke akkurat hjelpe deg med råd og tips, MEN, jeg har faktisk syslet litt med tanken selv. Har selv hatt en Toyota Hi-Ace, diesel i 4 år - makan til driftssikker og slitesterk motor skal du lete lenge etter! - og så får du jo dieselmotor med ferdig gløding!!! Hvis du går i gang med prosjektet, kan du dele dine erfaringer med oss her på baatplassen.no ? Hilsen, Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
MVH Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Har du sjekket med disse? http://www.lancingmarine.com/ Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Ta også en titt her: http://www.ejbowman.co.uk/products/ http://www.kingsdiesel.no Har ikke sett mariniseringskit til denne motoren, men jeg har ikke lett etter det heller. Har selv hatt to HiAce, 2.2D og 2.4D og motorene er utrolig slitesterke, sikkert delvis p.g.a. moderat effektuttak. Det finnes folk som sveiser vannkjølte eksosmanifolder, ser stadig en og annen annonse for dette, Båtbørsen? Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 18.November.2003 Link til dette innlegget Svart 18.November.2003 Tror Nanni bruker Toyota på noen av sine motorer, så da må det jo vere mulig å få kjøpt mariniseringsutstyret også. Eller er vel Toyota noe av det mest bunnsolide av dieselmotorer, hadde også en Hiace i mange år, aldri noe påkost på den motoren Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 3.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2005 Eg kom tilfeldig over ein link til denne finske sida i dag http://www.venevarustaja.fi/index.php?opti...id=17&Itemid=58 Tarsis Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 3.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2005 Er selv innehaver av en slik motor som er plassert i min bil... (Eller transportmiddel om du vil, ja med tanke på kjøreegenskapene). Får ikke bedre motor enn dette, det eneste den gjør er å gjøre meg fornøyd. Min far hadde denne mororen i en varebil som han kjøpte ny, denne bilen ble stjålet etter kjørte 500.000 km med tung last (mye pengetransport, og penger er som kjent kjempetungt) og den gikk like fint og lett som den gang den var ny i 1992. Desverre ble bilen kjørt til vrak av de som stjal den og bilen ble kondemnert. Bytte av olje og filter er viktig med disse motorene, og på en båt så bør det være være 1 gang pr sesong ved bruk av båten en 200 til 300 timer. (Hver kjørte 5000 km ved bruk av mineralolje når motoren er montert i bil). Av egen erfaring så vil jeg tro at motoren vil trives godt med 80% belastning slik at en kan nyttegjøre seg ca 58 hk effektivt (konstant) av denne motoren uten at den tar skade, med andre ord perfekt for min Saga 27... Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
gruff Svart 3.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2005 Ta en prat med et firma som heter Bergen Lystbåtservice eller noe slikt, de holder til i Dolviken (Kjapp Marina) De har erfaring med marinisering av Toyota, og kan helt sikkert gi noen gode råd. Sitér dette innlegget Link to post
Drivknuten Svart 23.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2006 Det er riktig. Bergen Lystbåt Service AS har meget god erfaring med å marinisere Toyota 2,4 diesel. De selger komplette mariniserings kit til den og mange andre kurante motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 I det svenske båtbladet"Praktisk Båtægande"var det for kansakje et år siden en artikkel om marinisering av Volkswagen og Toyota motorer.Der var oppgitt navn på et svensk firma som hadde komplette sett til marinisering av disse motorene.Ved å kontakte dette bladet finner de sikkert fram til artikkelen.Jeg tror jeg husker atr settet kostet 40.000 sv.kr.innkludert gear. Hilsen Gutek Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 (redigert) Siden vi er inne på marinisering av motorer. Har en B30 motor som skal (bygges om) mariniseres om til AQ 170. noen som vet hvilke deler jeg må ha? Skal samtidig gjøre den om slik at den blir ferskvannskjølt. noen som kan dette? Redigert 24.Mars.2006 av Zikk Zakk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Siden vi er inne på marinisering av motorer. Har en B30 motor som skal (bygges om) mariniseres om til AQ 170. Er du helt sikker på at du vil bruke den motoren....Har hatt to stk. og har alt annet en gode erfaringer med de. Tror det er skrevet ganske mye om dette rundt om kring. Sitér dette innlegget Link to post
r-edholm Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Jeg tror Zikk Zakk gjør lurt i å finne et bedre emne for marinisering en B30 Det vil helt sikkert bli et problemfylt "ekteskap". I hvert fall hvist du skal ha den i en planende båt som trenger litt punch over planingsterskelen. Jeg ville heller satset på en firsylindret dersom du skal ha Volvo? Sitér dette innlegget Link to post
Zikk Zakk Svart 24.Mars.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2006 Er du helt sikker på at du vil bruke den motoren....Har hatt to stk. og har alt annet en gode erfaringer med de. Den gamle motoren som sto i båten min var an AQ 170 og den har stått der siden båten var ny i 75. Jeg har hatt båten i noen år nå, og allt har virket uten problemer. Så siden jeg fikk en ganske ny og som bare hadde gått 200 timer billig så er det naturlig å ha en tilsvarende motor. Sitér dette innlegget Link to post
Anabelle Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Henter opp denne igjen. Er det noen flere der ute som kjenner til marinisering av Toyota motorer? Evt. hvor vanskelig er dette å gjøre selv? A Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
Bearded Beast Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 hvis du kjører med tørr-eksos så er det nå ingen stor sak. Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 hvis du kjører med tørr-eksos så er det nå ingen stor sak. blir ikke motor å gå varm med tørr eksos? har skaffa mæ en toyota 2j motor som er delvis marinisert,men ikke ferdig gjort. dær deler ligger hær å dær.har ikke peiling på hvor alt ska stå..... kan man kjøre motorn i båten uten varmveksler?bare på ferskvann? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 (redigert) nei det spiller ingen rolle for motoren om du har tørreksos. Det er jo det i bil og evt i andre installasjoner. Er varme i motorrommet og langs eksosrøret som kan bli problemet om du kjører uten sjøvann i eksos. Varmeveksler av en eller annen sort må du ha. Rørsløyfe under båten er nå heilt vanlig på snekker med moderat effekt. Da får du et heilt lukket system uten sjøvann ombord og sparer deg sjøvannspumpe. eller du kan sette opp en radiator på taket Redigert 19.August.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 nei det spiller ingen rolle for motoren om du har tørreksos. Det er jo det i bil og evt i andre installasjoner. Er varme i motorrommet og langs eksosrøret som kan bli problemet om du kjører uten sjøvann i eksos. Varmeveksler av en eller annen sort må du ha. Rørsløyfe under båten er nå heilt vanlig på snekker med moderat effekt. Da får du et heilt lukket system uten sjøvann ombord og sparer deg sjøvannspumpe. eller du kan sette opp en radiator på taket hehe.har ei fram 690 halvplaner som motorn ska settes i.følgte med en varmveksler som passer på motorn,med noen uttak som jeg ikke vet kor skal.... Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 åå ja men da ordner det seg da jo for å vite hvor de forskjellige skal må en nesten vri on vende litt på den og titte inni og sjå kor de forskjellige utløpa går hen Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 19.August.2009 Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 blir ikke motor å gå varm med tørr eksos? har skaffa mæ en toyota 2j motor som er delvis marinisert,men ikke ferdig gjort. kan man kjøre motorn i båten uten varmveksler?bare på ferskvann? Toyota 2j er trolig en gml truck eller Toyota kompaktlastermotor , en motor det er meget vanskelig å få tak i. Om det er den jeg tenker på så er den en industrimotor som svært godt egnet som båtmotor. Det var og noen Dyna , små lastebiler som hadde industri/båtmotorer. Toyota Hiac har servopumpe på dynamoen som kan brukes til autopiloten Sitér dette innlegget Link to post
stein erik olsen Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Toyota 2j er trolig en gml truck eller Toyota kompaktlastermotor , en motor det er meget vanskelig å få tak i.Om det er den jeg tenker på så er den en industrimotor som svært godt egnet som båtmotor. Det var og noen Dyna , små lastebiler som hadde industri/båtmotorer. Toyota Hiac har servopumpe på dynamoen som kan brukes til autopiloten oki.vet du noe mer om motorn.antall hk? Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 20.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Toyota Hiac har servopumpe på dynamoen som kan brukes til autopiloten Ikke servopumpe, men vakumpumpe Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
Steinsvigen Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 Ta også en titt her:http://www.ejbowman.co.uk/products/ http://www.kingsdiesel.no Har ikke sett mariniseringskit til denne motoren, men jeg har ikke lett etter det heller. Har selv hatt to HiAce, 2.2D og 2.4D og motorene er utrolig slitesterke, sikkert delvis p.g.a. moderat effektuttak. Det finnes folk som sveiser vannkjølte eksosmanifolder, ser stadig en og annen annonse for dette, Båtbørsen? Hei BP folk I går fekk eg meg ein Toyota dieselmotor (HiAce) Det eg veit om motoren er at faren til han som eg fekk den med skal ha ovvehalt motoren ca 12 år sidan . Og at den har våre starta i garasja etter overhalinga. Men det er også det einaste eg veit om motoren :-( Noen som veit korleis eg skal finne ut Årsmodel og om det er ein 2.2D eller 2.4D ? mvh Frode Sitér dette innlegget http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/ Link to post
mortenbohmer Svart 2.September.2009 Link til dette innlegget Svart 2.September.2009 hei Er den merket 2L (på topplokket og siden av blokka) er det en 2.4D, regner med at den ikke har turbo, isåfall er det nok en 2L-T evt 2LII-T. Jobber med en lik motor fortiden selv i bil, har byttet ut en eldre 2L med en nyere 2LII-T, vurderer nå å gjøre det samme i båten :) Morten Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.