Jump to content

Marinisering av Toyota Hi-ace motor


Jensen_fra_Vest

Recommended Posts

Jeg tenker på å marinisere en Toyota Hi-ace dieselmotor. Det er en 2.4 liters motor. .......

Hei Jensen_fra_Vest!

Kan ikke akkurat hjelpe deg med råd og tips, MEN, jeg har faktisk syslet litt med tanken selv. Har selv hatt en Toyota Hi-Ace, diesel i 4 år - makan til driftssikker og slitesterk motor skal du lete lenge etter!  :cryin: - og så får du jo dieselmotor med ferdig gløding!!!

Hvis du går i gang med prosjektet, kan du dele dine erfaringer med oss her på baatplassen.no ?

Hilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Ta også en titt her:

http://www.ejbowman.co.uk/products/

 

http://www.kingsdiesel.no

 

Har ikke sett mariniseringskit til denne motoren, men jeg har ikke lett etter det heller. Har selv hatt to HiAce, 2.2D og 2.4D og motorene er utrolig slitesterke, sikkert delvis p.g.a. moderat effektuttak.

 

Det finnes folk som sveiser vannkjølte eksosmanifolder, ser stadig en og annen annonse for dette, Båtbørsen?

Link to post
  • 1 år senere...

Er selv innehaver av en slik motor som er plassert i min bil... (Eller transportmiddel om du vil, ja med tanke på kjøreegenskapene). Får ikke bedre motor enn dette, det eneste den gjør er å gjøre meg fornøyd. Min far hadde denne mororen i en varebil som han kjøpte ny, denne bilen ble stjålet etter kjørte 500.000 km med tung last (mye pengetransport, og penger er som kjent kjempetungt) og den gikk like fint og lett som den gang den var ny i 1992. Desverre ble bilen kjørt til vrak av de som stjal den og bilen ble kondemnert. Bytte av olje og filter er viktig med disse motorene, og på en båt så bør det være være 1 gang pr sesong ved bruk av båten en 200 til 300 timer. (Hver kjørte 5000 km ved bruk av mineralolje når motoren er montert i bil). Av egen erfaring så vil jeg tro at motoren vil trives godt med 80% belastning slik at en kan nyttegjøre seg ca 58 hk effektivt (konstant) av denne motoren uten at den tar skade, med andre ord perfekt for min Saga 27...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
  • 9 måneder senere...

I det svenske båtbladet"Praktisk Båtægande"var det for kansakje et år siden en artikkel om marinisering av Volkswagen og Toyota motorer.Der var oppgitt navn på et svensk firma som hadde komplette sett til marinisering av disse motorene.Ved å kontakte dette bladet finner de sikkert fram til artikkelen.Jeg tror jeg husker atr settet kostet 40.000 sv.kr.innkludert gear.

Hilsen Gutek

Link to post

Er du helt sikker på at du vil bruke den motoren....Har hatt to stk. og har alt annet en gode erfaringer med de. :headbang:

Den gamle motoren som sto i båten min var an AQ 170 og den har stått der siden båten var ny i 75.

Jeg har hatt båten i noen år nå, og allt har virket uten problemer. Så siden jeg fikk en ganske ny og som bare hadde gått 200 timer billig så er det naturlig å ha en tilsvarende motor.

Link to post
  • 3 år senere...
  • 2 måneder senere...
hvis du kjører med tørr-eksos så er det nå ingen stor sak.

 

blir ikke motor å gå varm med tørr eksos?

 

har skaffa mæ en toyota 2j motor som er delvis marinisert,men ikke ferdig gjort.

 

dær deler ligger hær å dær.har ikke peiling på hvor alt ska stå.....

 

kan man kjøre motorn i båten uten varmveksler?bare på ferskvann?

Link to post

nei det spiller ingen rolle for motoren om du har tørreksos. Det er jo det i bil og evt i andre installasjoner. Er varme i motorrommet og langs eksosrøret som kan bli problemet om du kjører uten sjøvann i eksos.

Varmeveksler av en eller annen sort må du ha. Rørsløyfe under båten er nå heilt vanlig på snekker med moderat effekt. Da får du et heilt lukket system uten sjøvann ombord og sparer deg sjøvannspumpe.

 

eller du kan sette opp en radiator på taket :giggle:

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
nei det spiller ingen rolle for motoren om du har tørreksos. Det er jo det i bil og evt i andre installasjoner. Er varme i motorrommet og langs eksosrøret som kan bli problemet om du kjører uten sjøvann i eksos.

Varmeveksler av en eller annen sort må du ha. Rørsløyfe under båten er nå heilt vanlig på snekker med moderat effekt. Da får du et heilt lukket system uten sjøvann ombord og sparer deg sjøvannspumpe.

 

eller du kan sette opp en radiator på taket :giggle:

 

hehe.har ei fram 690 halvplaner som motorn ska settes i.følgte med en varmveksler som passer på motorn,med noen uttak som jeg ikke vet kor skal....

Link to post
blir ikke motor å gå varm med tørr eksos?

 

har skaffa mæ en toyota 2j motor som er delvis marinisert,men ikke ferdig gjort.

 

 

kan man kjøre motorn i båten uten varmveksler?bare på ferskvann?

 

Toyota 2j er trolig en gml truck eller Toyota kompaktlastermotor , en motor det er meget vanskelig å få tak i.

Om det er den jeg tenker på så er den en industrimotor som svært godt egnet som båtmotor.

Det var og noen Dyna , små lastebiler som hadde industri/båtmotorer.

 

Toyota Hiac har servopumpe på dynamoen som kan brukes til autopiloten

Link to post
Toyota 2j er trolig en gml truck eller Toyota kompaktlastermotor , en motor det er meget vanskelig å få tak i.

Om det er den jeg tenker på så er den en industrimotor som svært godt egnet som båtmotor.

Det var og noen Dyna , små lastebiler som hadde industri/båtmotorer.

 

Toyota Hiac har servopumpe på dynamoen som kan brukes til autopiloten

 

oki.vet du noe mer om motorn.antall hk?

Link to post
  • 2 uker senere...
Ta også en titt her:

http://www.ejbowman.co.uk/products/

 

http://www.kingsdiesel.no

 

Har ikke sett mariniseringskit til denne motoren, men jeg har ikke lett etter det heller. Har selv hatt to HiAce, 2.2D og 2.4D og motorene er utrolig slitesterke, sikkert delvis p.g.a. moderat effektuttak.

 

Det finnes folk som sveiser vannkjølte eksosmanifolder, ser stadig en og annen annonse for dette, Båtbørsen?

 

 

Hei BP folk

 

I går fekk eg meg ein Toyota dieselmotor (HiAce) Det eg veit om motoren er at faren til han som eg fekk den med skal ha ovvehalt motoren ca 12 år sidan . Og at den har våre starta i garasja etter overhalinga. Men det er også det einaste eg veit om motoren :-( Noen som veit korleis eg skal finne ut Årsmodel og om det er ein 2.2D eller 2.4D ?

 

mvh Frode

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

 

mini2.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...