Jump to content

Prisene på båtforsikring spriker med opp mot over 700 prosent

Ficher

Recommended Posts

På denne siden http://forbruker.no/pengenedine/bankogfors...icle1688494.ece så får man opp en oversikt som forteller en del andre ting som f.eks hvor store geografiske forskjeller det er!

Lurt å ha i mente når man blir spurt hvor båten er for man kan ha hytte, eller båtplass, i en annen kommune enn der man bor/har regningsaddresse - dette kan gjøre ganske stor forskjell på premien!

Ser at Nautic Brokers kommer bra ut - har aldri hørt om dem, noen med erfaring?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har nettopp forsikret nyebåten og hos mitt forsikringselskap Gjensidige skulle de ha 8600,- med motorhavariforsikring og 6700,- uten , selv med alle rabatter jeg kunne få av dem.

Hos Norwegian Broker fikk jeg med motordekning og "fulltoppgjør" til 4700,-.

Norske sjø skulle ha 5700,- uten motorforsikring.

If og Storebrand lå i samme gata som Gjensidige.

Jeg valgte Norwegian Broker....

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Samme erfaring her, Gjensidige var en del rimligere en IF. Sistnevte forlangte nesten det doble som QB og NB ga tilbud om.

Har svart begge med hentydning til prisnivået..........

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Fikk nettopp tilbud fra Nautic Brokers.

Jeg og! Prisen var lavere enn det jeg betaler til Gjensidige i dag. Leste også fort igjennom betingelsene og etter det jeg kan se så vil man få fradrag for alder på ting som blir skadet - viktig poeng når man skal sammenligne forsikringer, for ikke si premier!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Litt overasket over at det alltid fokuseres på pris så fort det er snakk om forsiking.. Betaler de fleste for forsikringen bare fordi de føler at de må?? Da er det jo like greit å la være.. Ingen forsikringsplikt på båt. Den dagen du får en stor skade (snakker av erfaring), da er det veldig greit å kunne stikke innom "kontoret på hjørnet", enten det er gjennom lokalbanken eller et av de store forsikrings selskapene.

Har du en kurrant skade (båten er stjålet), så er det sikkert greit nok å ha båten forsikret i et av de store selskapene, men den dagen du får en litt mer ymse skade, da det veldig greit å ha noen å snakke med direkte.

Har selv båten forsikret i gjensidige, og er veldig godt fornøyd med det. Prisen der var høyere, frem til vi begynte å snakke om sikkerhetsrabatter.. Da gikk prisen ned ca 30%. Jeg sparte inn medlemskapet i kystpatruljen og litt til :yesnod: Billigst, og for meg som har en båt som er mer enn 25 år gammel, så krevde de ikke besiktigelse av takstmann, kun egenerklæring med bilder. Jeg mener at det er helt greit å betale litt ekstra for litt mer service, samt at selskapet faktisk har kontor i byen jeg bor i!

Har selv båten forsikret i gjensidige, og er veldig godt fornøyd med det. Prisen der var høyere, frem til vi begynte å snakke om sikkerhetsrabatter.. Da gikk prisen ned ca 30%. Jeg sparte inn medlemskapet i kystpatruljen og litt til :yesnod: Billigst, og for meg som har en båt som er mer enn 25 år gammel, så krevde de ikke besiktigelse av takstmann, kun egenerklæring med bilder. Jeg mener at det er helt greit å betale litt ekstra for litt mer service, samt at selskapet faktisk har kontor i byen jeg bor i!

Jeg har også alle mine andre forsikringer i Gjensidige og er totalkunde.

Jeg fikk til 25% rabatt med de rabatter som jeg kunne hente på båt , men likevel klarte Gjensidige å være dobbelt så dyr som Norwegian Broker.

Synes også det er greit med et kontor i nærheten og var først skeptisk , men etter endel spørsmål til Norwegian Broker og søk på nettet så ble jeg beroliget.

Norwegian Broker virker veldig seriøse og er erfaren på båtforsikringsmegling , desuten er de anbefalt av NORBOAT.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

aAle må vel ha ansvar forsikring!!! det er jo et motorisert kjøretøy. Hva viss du kjører på noen?

Er forsikringen din høy??? Ring å si at du ikke godtar prisen. Dem setter garantert ned prisen. Jeg ringte i forrige uke ang lastebil. den ble satt ned med over 5 000 kr på en tlf samtale. merkelig at det skal være sånn.

Gi forsikring selskapet en pris du syntes er ok.

Blir bare litt mindre aquevitt på de ansett på neste julebord :yesnod:

aAle må vel ha ansvar forsikring!!!
Tja, det sies at selskapene nesten ikke har utbetalinger på disse forsikringene, derav de lave premiene. Dette fordi det skal endel til å komme i ansvarsforhold på sjøen.

Men man skal selvsagt likevel ha forsikring, erstatningsbeløp kan bli meget høyt skulle det skje en ulykke med personskade.

Noen som vet om det finnes statistikk på hvor stor del av fritidsbåter som har ansvarsforsikring?

Det er ingen krav til ansvarsforsikring i norge så sant det ikke er et motorisert redskap som skal kjøre på offentlig vei. Har et tragisk eksempel, (fra herføl marina tror jeg..), for en del år tilbake. Da en skjærgårdsjeep på vei mot brygga mista girkabelen endte det med at den kjørte over en annen båt, og knuste denne (14-15 fots gh/rana type..). Dette gikk visstnok til retten. Båten med gearkabelen hadde ikke ansvarsforsikring, og pga noen snodige regler/paragrafer kunne han heller ikke stilles til ansvar for dette. Endte med at den uheldige båteier som ble overkjørt måtte dekke omkostninger på egenbåt, samt saksomkostninger..

Ikke noe nytt dette med variasjon i forsikringspriser. Jeg sjekker priser hvert år og finner svære forskjeller. I år var premien for min båt hos Gjensidige 9 000,-, Vital skade ville ikke ha den og If 12 000.- Alle uten maskinskade.

Hos Norwegian Broker betaler jeg 4500.- med maskinskade. Har benyttet dem to år nå og de virker meget ryddige og profesjonelle. Jeg håper også å slippe erfaringer med skadeoppgjør.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...