Jump to content

Ombygging av "dashbord"

tebi

Recommended Posts

Bilde021.jpg

Jeg er enig i at opp-pussingsarbeidet ser førsteklasses ut.

Jeg deler imidlertid ikke oppfatningen om at de to informasjonsskjermene i forkant av instrumentpanelet har fått noen god plassering eller innramming.

Jeg synes tvert om at det virker som at de er plassert der i forkant ut fra "tilfeldighetens prinsipp".

Det må da være mulig å innrede et instrumentbord slik at det er vakkert å se på.

Jegt har opp gjennom årene utformet instrumentpanelet på den måten at det sist innkjøpte instrumentet har fått den mest perifere plassen, selv om dette kanskje har vært det mest brukte (GPS, kartplotter, dybdemåler).

Vurdert i ettertid har instrumentpanelene mine sett ut som et "juletre".

Jeg synes det er en oppgave fremover å innrede instrumentpanelene slik at de sentrale panelene er plassert sentralt, og de mindre viktige er litt mer perifere.

Selve instrumentpanel-oppsettet er et stort faglig felt, som særlig er utforsket innen menneske-maskin utvikling i flycockpiter og romferjer.

Vi bør kanskje være opptatt av denne diskusjonen også i forhold til fritidsfartøy?

anr

Jeg har forståelse for at plasseringen kan virke tilfeldig ut fra ditt ståsted. Men det er ikke helt tilfeldig. I utgagngspunktet ville jeg henge radarskjermen i taket, med det medførte store problemer med kabelføring. Skulle jeg radarskjermen bak instrumentene som du mener ville disse bli helt skjermet. Nå står begge instrumentene lett synlig og tilgjengelig for tuning kun ved å bøye seg litt fram samtidig som motorinstrumentene er lett synlige. Jeg har også tatt hensyn til det estiske i en gammeldags båt med mye teak i innredningen. Radar og dybdemåler er for meg sekundære hjelpemidler som jeg synes er mindre pene, og ikke passer inn i min type båt. Når du skal tilpasse alt dette til en eksisterende begrenset plass og med hensyn til andre tekniske innretninger blir det nok noen kompromiss. Det største problemet med prosjektet var faktisk kabelføring.

Men klart, skulle jeg bygge opp en nymotens hitechbåt ville nok skjermene fått en sentral plass i forhold til motorovervåkingen. Men etter noen år med diverse innbygginger og plasseringer vil en total ombygging tvinge seg fram.

Redigert av tebi (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...