Jump to content

Volvo Penta TAMD 31A ryker ved oppstart


Nautic

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta TAMD 31 A. Denne ryker som de fleste Volvo penta motorer.

Men ifjor begynte den å ryke litt blått ved oppstart. Når motoren har stått ubrukt over noen uker så ble det blå røyk en liten stund.

Den blå røyken kommer ikke hvis jeg startet motoren dagen etter den har vært ibruk. Det er heller ikke blårøyk annet enn ved oppstart.

Er det mest sannsynlig at dette kommer av disse paraplyene som skal tette rundt ventilene begynner å ble sprekkne?

Hvis dette kan være feilen, noen som vet hvordan skifte av disse foregår uten å demontere toppen?

Kommentar fra moderator:

Emnetittelen er endret, var opprinnelig Ryker ved oppstart.

 

Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette

Redigert av Nautic (see edit history)
Link to post

Tror ikke det er gummismokker på VP ? Og er det smokker der så hadde jeg ikke spandert penger på å bytte de. Da jeg kjørte spagetti biler var det rådet fra spagetti verkstedet selv på nye biler vi hadde. En liten blå stripe regnet jeg etter det som et sunnhetstegn ved full gass. Toppen må nok av. hVis det er smokker .

Link to post

Sett trykkluft i hullet til brennstoffventilen, det vil holde ventilene i stengt posisjon. Da kan du bytte disse gummihettene uten å ta av toppen. Med 7-8 bars trykk i sylinderen skal det en del til for å dytte ventilene ned. Detter de ned av seg selv så er det fordi ventilene dine er dårlige. Sørger du for at den sylinderen du jobber med er tørnet i TDC (topp dead center) så klarer du kansje å fiske opp en ventil som detter ned. Men normalt sett så skjer ikke dette når du har koblet til trykkluft.

Link to post

Jeg mener det er "smukker". Det ser sånn ut i min manual. Det jeg lurer mest på er hvordan får man av fjærene som holder ventilene stengt.

En ting er å få de av. Verre er det vel å få de på plass igjen.

Tar man av toppen finnes det jo eget verktøy. Men uten å ta av toppen. Finnes det noe verktøy til dette?

Link to post

Har skiftet ventiltetninger på min AQAD31A som er samme motor som TAMD31A, så de finnes nok. Hvis man ikke har verktøy for å skifte disse, kan det lages på flere måter. Enklest er metoden med flattjern med hull i som plasseres over ventilsetet. Hullet må være midt på og så stort ( Ca. 20 mm ) at ventillåsen kan demonteres. Denne metoden krever to personer. En som trykker ned fjæren, og en som demonterer/monterer låsen.

 

Trykkluft er ikke nødvendig for å gjøre dette. Med stemplene på topp er klaringen til ventilene så liten at de kan trykkes ned mot stempeltoppen når ventillåsene skal av og på.

 

Når tetningene skal monteres bør man ha et passende verktøy å slå de fast med, f.eks en rørbit som passer på tetningen. En passende stor lang pipe til pipenøkkelsett kan også brukes.

Link to post

Flere er inne på at det er smøreolje som går med. Har ikke så mye greie på dette selv, men på en eldre Ford Granada jeg hadde blåste den ut en del blå røyk ved kaldstart. Dette kom angivelig fra at det seg inn noe smøreolje grunnet slitasje, som allerede kommentert som en mulig årsak. Oljeforbruket steg etterhvert som det ble mer blårøyk. Har du stort eller stigende oljeforbruk?

Link to post

Røyk fra dieselmotorer deles gjerne opp i 3 kategorier.

 

1. Blå røyk er smøreolje.

2. Svart røyk er dieselolje.

3. Grå røyk er dårlig kompresjon.

 

Dette er selvfølgelig kun generelle regler, det finnes sammenblandinger av dette. Men det er et utgangspunkt for feilsøkning.

 

PS. Grå røyk kan selvfølgelig også være at båtføreren kjederøyker sigaretter.

Link to post
quote.gif
Røyk fra dieselmotorer deles gjerne opp i 3 kategorier.

1. Blå røyk er smøreolje.
2. Svart røyk er dieselolje.
3. Grå røyk er dårlig kompresjon.

Dette er selvfølgelig kun generelle regler, det finnes sammenblandinger av dette. Men det er et utgangspunkt for feilsøkning.

PS. Grå røyk kan selvfølgelig også være at båtføreren kjederøyker sigaretter.


3. Grå røyk er normalt uforbrent diesel / feiljustert timing på dieselpumpen. Helt vanlig ved oppstart av en dieselmotor spesielt ved lave temperaturer. Kan også skyldes vanndamp pga. vann i eksosen, noe som er helt vanlig ved vannkjølt eksos. Litt for enkelt å si at dette skyldes dårlig kompresjon, selv om dette selvsagt gir dårlig forbrenning og derfor grå røyk pga. det ovenfor nevnte. :wink: :wink:
Link to post
hvit røyk\grå kan da like gjerne være uforbrent diesel ved kaldstart..

 

Da vil du vel se at det daner seg oljefilm på sjøen eksosutløpet, det gjorde jeg på min AQAD30 motor. Men det forsvant når motoren var varm og forbrant all dieselen.

Etter justering av dyser ble alt bra.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post

Hvis motoren er pigg ellers og ikke bruker noe særlig med olje, ville jeg ikke brydd meg om det i det hele tatt.

Ville heller sjekket dysene, slitte dyser kan lekke (har dryppert) når motoren står stille. Dette kan også forklare hvorfor den ryker etter å ha stått noen dager.

Nye dysespisser koster ca 750.-/stk og er kjappe å bytte.

Link to post
3. Grå røyk er normalt uforbrent diesel / feiljustert timing på dieselpumpen. Helt vanlig ved oppstart av en dieselmotor spesielt ved lave temperaturer. Kan også skyldes vanndamp pga. vann i eksosen, noe som er helt vanlig ved vannkjølt eksos. Litt for enkelt å si at dette skyldes dårlig kompresjon, selv om dette selvsagt gir dårlig forbrenning og derfor grå røyk pga. det ovenfor nevnte. :wink: :wink:

 

 

Jeg er helt ut enig med deg i dine kommentarer. Men som jeg skrev var dette kun generelle vurderinger.

Ved grå røyk er det naturlig å ta ut dysene for kontroll, men det er også nærliggende og enkelt å foreta en kompressjonstest samtidig, spesielt hvis dysene virker OK.

Vanndamp fra eksosen er ofte mer hvit i fargen og den løser seg relativt fort opp, men den grå røyken ligger som et teppe utover og lukter surt.

Feiljustert innsprøytningstidspunkt er ikke noe som normalt oppstår av seg selv. Hvis det oppstår en feil etter at noen har foretatt arbeid på motoren, er det naturlig å feilsøke med dette for øye.

Men min kommentar som sagt generell og var en forklaring på røyk som oppstår uten at noen har foretatt seg noe spesielt.

Link to post
Hvis motoren er pigg ellers og ikke bruker noe særlig med olje, ville jeg ikke brydd meg om det i det hele tatt.

Ville heller sjekket dysene, slitte dyser kan lekke (har dryppert) når motoren står stille. Dette kan også forklare hvorfor den ryker etter å ha stått noen dager.

Nye dysespisser koster ca 750.-/stk og er kjappe å bytte.

 

 

At slitte dyser lekker når motoren står stille blir noe søkt. Det er klart at dette kan skje, men det er så minimale mengder som kommer ut, at jeg ville se helt bort fra det. Det er Ok at dysespisser er kjappe å skifte, men det er ikke noe for "hvermannsen". Man må ha den nødvendige kompetansen, og likeledes tilgang til dyseprøveapparat. Dessuten er det ikke alltid nødvendig å skifte dysespisser. De kan ofte rengjøres og justeres.

Redigert av Baisiken (see edit history)
Link to post

Det er IKKE noe å se bort fra hvis dysene lekker. Når motor er stanset står det mange bars trykk på dysene som skal stå der til neste gang du skal starte. lekker dysene får du luft i dyserørene som komprimeres under oppstart og igjen fører til feiltenning og røyk.

 

Etter å ha lest igjennom en del av innleggene, er det mange forståsegpåere her. skummelt spør du meg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...