Nautic Svart 6.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2007 Hei. Da har jeg tatt og byttet gummihettene som tetter på ventilstammen. jeg har gjort jobben med toppen montert på blokka. Jeg lagde meg noen verktøy på jobben til å klemme fjærene ned med, slik at jeg fikk av låseklipsene. Jeg brukte ikke trukkluft for å holde ventilene på plass. Jeg satte stemplene på topp. Dette gikk som en lek. Gummihettene var veldig enkle å dra av for hånd. De satt ikke godt idet hele tatt. Gummihetta på innsugsventilen til cyl nr 4 hadde faktisk ramlet av. Den han bare å slang på ventilstammen. Så det var grunnen til at dysa på cyl 4 var veldig sotet og kokset. Jeg leverte dysene ned til Vestfold elektro Diesel for overhaling. Der ble de overhalt og skinner som nye. Billig ble det også. Kun en tusenlapp. Jeg har satte sammen toppen nå. Det var bare gummihetter på innsugsventilene ikke på eksosen. Det er vel ikke nødvendig heller. Men jeg satte nå på gummihetter der også. Jeg har nå startet motoren på land. Den startet på første slaget. Så lite røyk og så rolig gange har det ikke vært før. Nå gleder jeg meg til å få den på vannet slik at jeg kan få prøvd den. Så til alle for båt sesongen som står forand oss. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.April.2007 Link til dette innlegget Svart 6.April.2007 Bra at det ordnet seg! Står foran den samme jobben på min Ford/Sabb, må bare lage meg et egnet verktøy først. Håper dette vil løse problemet med unormalt høyt oljeforbruk, røyk og oljefilm på sjøen. Skal bli spennende å se resultatet!!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nautic Svart 6.April.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2007 Hei. Hvis det er til noe hjelp/inspirasjon så legger jeg ut bilder av mine verktøy. Jeg lagde i samme slengen et adapter for å sette trykk på cylinderene. For enten å holde ventilene på plass, eller for cylinder lekkasjetest. Jeg har ikke bilde av denne. Kan legge ut bilde hvis noen ønsker det. Den nedre bolten på verktøyplaten er kun for a støtte opp bak. Nedre bilde er verktøy for å presse gummihettene på plass. Denne trykker kun mot ytteringen på hetta. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Keiko Svart 6.April.2007 Link til dette innlegget Svart 6.April.2007 Hei Var eier av en slik motor på 90 tallet som var kjørt ca 1000timer. Den hadde en irriterende lys blå røyk, som særlig var ille ved oppstart. Den lokale VP purseren mente at jeg ikke ble kvitt problemet, han fikk rett.. Jeg skiftet paraplyene på ventilene, skiftet dysespisser, justerte tenningen på motoren, overhalte turboen, skiftet oljetype, skiftet spjell i eksosbennet, forsøkte med div. luriummidler i dieselen og smøroljen og en magisk magnet på drivstoppslangen. Resultatet ble at motoren fortsatte å ryke like mye uansett hva jeg prøvde. Det var kun demonterin av topp/stempel og bytting av stempelringer, og sliping av ventiler som gjensto. Motoren virket helt ok ellers, så jeg lot det være. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 6.April.2007 Link til dette innlegget Svart 6.April.2007 Har også hatt en slik motor, gangtid ca. 1800 timer. Ved start på land var det kun antydning til noe røyk mens det på sjøen røyk endel. Røyken ga seg ikke før en tok en tur og fikk opp tempen på eksosen. Virker som det er for mye avkjøling på eksosen kombinert med noe lav kompresjon som gjør endel av røyken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.