Jump to content

Volvo Penta TAMD 31A ryker ved oppstart


Nautic

Recommended Posts

Hei. Da har jeg tatt og byttet gummihettene som tetter på ventilstammen. jeg har gjort jobben med toppen montert på blokka.

Jeg lagde meg noen verktøy på jobben til å klemme fjærene ned med, slik at jeg fikk av låseklipsene.

Jeg brukte ikke trukkluft for å holde ventilene på plass. Jeg satte stemplene på topp. Dette gikk som en lek. Gummihettene var veldig enkle å dra av for hånd. De satt ikke godt idet hele tatt.

Gummihetta på innsugsventilen til cyl nr 4 hadde faktisk ramlet av. Den han bare å slang på ventilstammen. Så det var grunnen til at dysa på cyl 4 var veldig sotet og kokset. Jeg leverte dysene ned til Vestfold elektro Diesel for overhaling. Der ble de overhalt og skinner som nye. Billig ble det også. Kun en tusenlapp. Jeg har satte sammen toppen nå. Det var bare gummihetter på innsugsventilene ikke på eksosen. Det er vel ikke nødvendig heller. Men jeg satte nå på gummihetter der også. Jeg har nå startet motoren på land. Den startet på første slaget. Så lite røyk og så rolig gange har det ikke vært før. Nå gleder jeg meg til å få den på vannet slik at jeg kan få prøvd den.

 

 

:cheers: til alle for båt sesongen som står forand oss.

Link to post

Bra at det ordnet seg! Står foran den samme jobben på min Ford/Sabb, må bare lage meg et egnet verktøy først. Håper dette vil løse problemet med unormalt høyt oljeforbruk, røyk og oljefilm på sjøen. Skal bli spennende å se resultatet!!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hei. Hvis det er til noe hjelp/inspirasjon så legger jeg ut bilder av mine verktøy. Jeg lagde i samme slengen et adapter for å sette trykk på cylinderene. For enten å holde ventilene på plass, eller for cylinder lekkasjetest. Jeg har ikke bilde av denne. Kan legge ut bilde hvis noen ønsker det.

Den nedre bolten på verktøyplaten er kun for a støtte opp bak.

Nedre bilde er verktøy for å presse gummihettene på plass. Denne trykker kun mot ytteringen på hetta.

 

Lykke til.

 

tool1.jpg

 

tool2.jpg

Link to post

Hei

Var eier av en slik motor på 90 tallet som var kjørt ca 1000timer.

Den hadde en irriterende lys blå røyk, som særlig var ille ved oppstart.

Den lokale VP purseren mente at jeg ikke ble kvitt problemet, han fikk rett..

Jeg skiftet paraplyene på ventilene, skiftet dysespisser, justerte tenningen på motoren, overhalte turboen, skiftet oljetype, skiftet spjell i eksosbennet, forsøkte med div. luriummidler i dieselen og smøroljen og en magisk magnet på drivstoppslangen. Resultatet ble at motoren fortsatte å ryke like mye uansett hva jeg prøvde. Det var kun demonterin av topp/stempel og bytting av stempelringer, og sliping av ventiler som gjensto.

Motoren virket helt ok ellers, så jeg lot det være.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...