GeirKS Startet 19.November.2003 Link til dette innlegget Startet 19.November.2003 Er det noen som har laget trinn til mast selv? Disse er jo enormt overpriset, selv til båtutstyr å være. Ellers så tar jeg gjerne i mot tips om billige trinn. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.November.2003 Link til dette innlegget Svart 19.November.2003 hva regner du som overpriset ? Kjøp for all del ikke den typen som er "fellbare", visstnok ei heller de som bare består av 2 ståltråder. Hjertmans har noen til ca 170 SEK pr stk, tror dette er en "bra" pris. Kanskje vi skal slå oss sammen, og undersøke med et mekanisk verksted ? Ved bestilling av noen stykker bør prisen kunne presses ned. Samtidig kan de ta det "innimellom" i løpet av vinteren. Bare en idè ... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 19.November.2003 Link til dette innlegget Svart 19.November.2003 Jeg kikket på noen slike. Så ut som om de var kuttet fra en ekstrudert profil. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
GeirKS Svart 19.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2003 Det hadde vel i grunnen vært enklest å kutte de fra en ekstrudert profil, men hva med å kjøpe et stykke sjøvannsbestandig aluminium "flatjern" f.eks. 15x4, kappe i passe lengder og bøye de i fasong til et trinn, bore hull til nagler, og deretter levere de til eloksering....? Det kan jo være at vi kan få til et samkjøp? Hvor stor avstand er vanlig mellom hvert trinn? Hva er problemet med den fellbare typen? Den på Hjertmans til 179,- SEK er den typen av "to ståltråder". Skikkelig Seldèn koster 224,-. Passe pris for disse trinnene burde være ca. 100 kr. Ståltrådtypen, 65,- kr. Som båtutstyr... I tillegg til prisen kommer tre popnagler, Hjertmans anbefaler Monell (7,- SEK pr. stk), men Aluminiumsnagler burde være sterkt nok etter min mening. Artikkel 4183 har jeg ikke sett før, den så kjekk ut. Noen som vet om den er noe tess? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.November.2003 Link til dette innlegget Svart 19.November.2003 Det hadde vel i grunnen vært enklest å kutte de fra en ekstrudert profil, men hva med å kjøpe et stykke sjøvannsbestandig aluminium "flatjern" f.eks. 15x4, kappe i passe lengder og bøye de i fasong til et trinn, bore hull til nagler, og deretter levere de til eloksering....? Det kan jo være at vi kan få til et samkjøp? Hvor stor avstand er vanlig mellom hvert trinn? Hva er problemet med den fellbare typen? Den på Hjertmans til 179,- SEK er den typen av "to ståltråder". Skikkelig Seldèn koster 224,-. Passe pris for disse trinnene burde være ca. 100 kr. Ståltrådtypen, 65,- kr. Som båtutstyr... I tillegg til prisen kommer tre popnagler, Hjertmans anbefaler Monell (7,- SEK pr. stk), men Aluminiumsnagler burde være sterkt nok etter min mening. Artikkel 4183 har jeg ikke sett før, den så kjekk ut. Noen som vet om den er noe tess? GeirKS At ting koster mangedobbelt som båtutstyr er vi vel vant til... Jeg mener trinnet bør ha "fotbøyle" og det har ingen fellbare ( som jeg har sett ) De med fotbøyle sikrer foten langt bedre, med tanke på å "glippe" taket. Spesielt etter som man etter murphys lov må opp i riggen i ikke helt perfekt vær. Trinnene kan gjerne være av trådtypen forsåvidt, men trenger da skikkelige sko med skikkelig såle for å gå i disse. Lette tenissko gir ømme bein, enda verre barbeint som man ofte er om sommeren. Forsøk å stå på en ståltråd bit, wire eller lignende i 10-20-30-40 minutter så forstår du sikkert.. Monelnagler må velges, ikke pga. styrke men pga korrosjon. Liker ideen om "flattjernstypen" av aluminiumsplate. En passende treplugg og en hydraulisk presse ville gjøre susen. Dette må utredes... Passende avstand er 45-50 cm. Tilpass avstand unser saling, slik at disse utgjør et "hvilested" på tur opp. På toppen trengs doble trinn, montert at du har toppen av riggen i ca livhøyde. Passe å mekke på ting & tang da. Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Barsk IV Svart 19.November.2003 Link til dette innlegget Svart 19.November.2003 Trinnene kan gjerne være av trådtypen forsåvidt, men trenger da skikkelige sko med skikkelig såle for å gå i disse. Lette tenissko gir ømme bein, enda verre barbeint som man ofte er om sommeren. Forsøk å stå på en ståltråd bit, wire eller lignende i 10-20-30-40 minutter så forstår du sikkert.. da. Bare det å gå i vanlig badetrapp m/ 20 mm rør er vondt nok barbeint, synes jeg... Forøvrig er jeg interessert hvis man kan få laget gode trinn rimeligere. mvh Barsk 1 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Ask Svart 19.November.2003 Link til dette innlegget Svart 19.November.2003 Samkjøp på mastetrinn er ein god idè. Eg har tidlegare undersøkt med Åstveit Industrier i Bergen, om å få laga slike. Dei var positive til jobben, og var rimlegare enn ferdige trinn på marknaden. Eg har positivt inntrykk av jobbar dei har gjort tidlegare. Det er svært lønnsamt å tinga mange trinn. Personar som er intressert i samkjøp kan senda meg ein epost med namn, telefonnr. og antal trinn, så skal eg foreta ein prisundersøking. Eg kan og eventuelt tinga tinn og stå for utsending av desse. (Dette forutset at det ikkje er for mange intressentar.) Det er "bøyletypen" i aluminium som er aktuell. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 19.November.2003 Link til dette innlegget Svart 19.November.2003 God ide. Jeg er også inntressert i å være med på en slik handel. Et verksted med alle nødvendige maskiner klipper, borer og knekker de på veldig kort tid. Flatjernstypen kan klippes fra plate og kostnadene her bør ikke være store. Ikke si at det skal være til båt men spesifiser at du må ha sjøvannsbestandig aluminium av en litt hard kvalitet. Tegn en skisse. Ville vel hatt de litt bredere enn 15 mm (25 synes jeg) hilsen en tidligere tynnplatearbeider. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Håper ikke at det må være sjøvannsbestandig når det festes til masten Ellers burde det vel være eloksert hele veien og defor burde en bruke ekstrudert profil, ikke klippe fra plate. I Praktical Boatowner var det en test av denslags utstyr for noen få måneder siden. Men jeg husker egentlig bare at de testet noen 'stiger' som kunne heises opp. Husker ikke om de også testet enkeltrinn. Sitér dette innlegget Link to post
Seilinor Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Er det noen som har erfaring med slike mastestiger?? Man kan jo ikke stille på regattabanen med masta full av trinn!!! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Er det noen som har erfaring med slike mastestiger?? Man kan jo ikke stille på regattabanen med masta full av trinn!!! Selvfølgelig kan man det. Å håpe på en plassering derimot :lol: På den annen side, hardbarka regattaseilere har vel med sine aluminiums danforth anker og 8 mm spectra ankerline, blir noe annet enn mitt 15 kg bruce kopi, 2xdaumann, 20 m 8 mm kjetting, reserve 8 kg danforth, reserve-reserve 12 kg dregg , 2x50 m 12 mm tau osv det kanskje ? Spørs hvor mye disse trinna utgjør i den sammenhengen.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 alle snakker om ekskrudert profil, fordeler og ulemper. Jeg vet ikke hva dette er engang, kan noen forklare ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Dette er lange 'stenger' med de utroligste tverrsnit. Typisk er jo et aluminiumsrør en 'profil', en gardinskinne en annen, master, bommer osv er andre eksempler på profiler. Og så kunne noen da komme på tanken å lage en profil som er egnet som mastetrinn. Lages/selges typisk i 5m-lengder, sages så i 20mm brede skiver og en får da - vips - 250 stykk mastetrinn. Ulempen: å lage matrisen (=formen) til slike profiler er ingen amatørsak og koster sikkert kr 20000. Du må altså selge en del mastetrinn for å forsvare kr 20000. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 20.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Jeg mener trinnet bør ha "fotbøyle" og det har ingen fellbare ( som jeg har sett ) De med fotbøyle sikrer foten langt bedre, med tanke på å "glippe" taket. Spesielt etter som man etter murphys lov må opp i riggen i ikke helt perfekt vær.Enig! Monelnagler må velges, ikke pga. styrke men pga korrosjon. Det skal vel ikke være noe problem med alu nagler i alumast hvis en ser bort fra styrken? Liker ideen om "flattjernstypen" av aluminiumsplate. En passende treplugg og en hydraulisk presse ville gjøre susen. Dette må utredes...Jeg har tilgang til en stor (manuell) presse, og en treplugg skulle en jo tro at en kunne klare å lage... Ellers så hadde jeg i utgangspunktet tenkt å bøye trinnene i en plateknekker (eller hva det heter...). Passende avstand er 45-50 cm. Tilpass avstand under saling, slik at disse utgjør et "hvilested" på tur opp. På toppen trengs doble trinn, montert at du har toppen av riggen i ca livhøyde. Passe å mekke på ting & tang da. Hmmm, ja, da trenger jeg ca. 35 trinn. Det hadde også vært en fordel hvis trinnene hadde feste for tau eller wire i ytterkant, slik at storseilfallet ikke fester seg på framsiden av et eller flere trinn under heising. Seldèn skryter av at trinnene deres har mulighet for noe slikt i katalogen sin... I første omgang kan vi jo gå videre med to ting, innhente pris på skikkelige trinn fra et par riggverksteder, og sjekke til hvilken pris noe slikt kan lages. Hvor mange trinn skal vi sjekke pris på...? Hvis trinnene blir laget i sjøvannsbestandig aluminium, er det neppe nødvendig å eloksere dem. Og èn ting til, selv om de blir kappet fra en ekstrudert og eloksert profil, så vil jo kuttflatene ikke være elokserte. Eneste ankepunktet mot "flatjern"-typen er muligens at de kan bli litt vinglete i båtens lengeretning da den relativt smale bredden begrenser avstanden mellom popnaglene. Sammenlign f.eks. med ståltrådtypen som har en "hanefot" nederst. Og det blir vel ikke akkurat bedre av at masten krummer og flatjernet er flatt... (Noen illustrasjoner hadde gjort seg...) Ekstrudering er det samme som når mor lager kransekaker, bare med aluminium under høyt trykk og temperatur, slik at aluminiumen er mer "formbar". GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 20.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Link til Seldèn-trinn: http://www.seldenmast.com/catalogue_pdf.cf...apter=17&page=4 GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Kjenner ikke til dette monel produktet, men alle riggere, samt andre sakkyndige sier man MÅ bruke MONEL nagler. Har noe litteratur på dette hjemme, kommer tilbake til det. Avstand mellom trinn. Ser at avstanden som anbefales varierer mellom 40-60 cm. Forsøk deg frem med en stige. En stige som er 10 meter RETT TIL VÆRS er ganske tung å gå i. Spesielt under ugunstige forhold. En manuell presse er god som noen den. Noen pump, og saken er biff. Tau mellom trinnene, absolutt. Bore hull i ytterkant ? Eloksering / kuttflater = enig. Flattjernstypen vinglete ? Tja, kommer an på hvor grov plate man starter med det. 6 mm plate er ganske stiv, også i tynne remser.. Alternativt har jeg sett trinn av trådtypen, med ettermontert aluminiumstrinn av en oppklippet plate, hvis du forstår. Så helt greit ut. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 20.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Seldèn trinnen koster pr. stk 165 SEK når man kjøper dem i 5-pakk hos Viking Yachting i Fiskebäckskil Göteborg. (I følge prislista på nettet.) Det skulle bli ganske nøyaktig 150 norske kroner. Popnagler i monell eller alu er mye billigere å kjøpe i esker à 1000 stk enn hos riggfirmaene, ikke særlig overraskende, men... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 20.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Tau mellom trinnene, absolutt. Bore hull i ytterkant ? Flattjernstypen vinglete ? Tja, kommer an på hvor grov plate man starter med det. 6 mm plate er ganske stiv, også i tynne remser.. Et eller annet må man finne på ang. tau, ellers så VET jeg hvor fallet mitt kommer til å henge... Under har jeg forsøkt å tegne hva jeg mener er problemet, altså innfestingen, ikke selve aluminiumen. "Flensene" inn mot masta bør gis en svak bøy slik at trinnet ligger inntil hele veien. I tillegg bør det være to pop-nagler oppe og to pop-nagler nede. Tegningen min viser "glippene" (rødt) dersom "flensene" på trinnene er helt flate... Naturligvis kan man også da bruke to nagler og tvinge beslaget inntil, sannsynligvis blir det OK, men ikke så bra som hvis man får formet anleggsflatene litt runde. Bildet under forestiller et tverrsnitt av masta akkurat der hvor beslaget er pop-et fast, med èn nagle: (Tatt vekk bilde da jeg overskrev det med et annet ved et uhell...) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Seldèn trinnen koster pr. stk 165 SEK når man kjøper dem i 5-pakk hos Viking Yachting i Fiskebäckskil Göteborg. (I følge prislista på nettet.) Det skulle bli ganske nøyaktig 150 norske kroner. Popnagler i monell eller alu er mye billigere å kjøpe i esker à 1000 stk enn hos riggfirmaene, ikke særlig overraskende, men... GeirKS Hmm - hvis vi kunne be om tilbud på f.eks 100 trinn, skulle vi vel kunne presse prise lengre ned kanskje ? Dessuten kan vi utføre dette med refusjon av MVA. kan vi ikke. Det blir faktisk billig det.. Dessuten kan vi kanskje prute med naglene. Mistanker om at DET er en vare de har SKIKKELIG avanse på.. MVH Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 21.November.2003 Link til dette innlegget Svart 21.November.2003 Jeg har god kontakt med Selden og forhandler en del av det de selger. Jeg kan muligens skaffe rimelige trinn. Så mye penger pr. snute å spare blir det vel neppe da totalt 100 trinn blir ca. 13000 (utifra hva jeg kan se i prislisten). Skal det deles på mange så blir frakten en utfordring. Ellers kjører jeg til Tønsberg ca. 3 desember og kunne tatt med noen trinn langs sørlandet for dem som er interessert. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 21.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2003 Stavanger seil: Jeg er (litt) interessert. Det hadde vært interessant å sjekket hvor mye det koster å få laget trinn først, da selv en pris på 130,- kr * 35 trinn = 4550,- + 100 nagler. Har sendt e-post til Viking Yachting og fått tilbake et "tilbud" Det fantastiske tilbudet var et par tusen MER enn prisen for løse trinn og nagler i følge hjemmesiden. Ny mail avsendt... Mulig det var beregnet et aldri så lite tillegg for "oljeøkonomi". Kanskje det lønner seg med svensk avsenderadresse...? (Gunga, hvor er du?) Er det noen som besitter et trinn som vi kan ta mål av for å finne pris fra mek. verksted? Jeg lagde en prototyp av tynn aluplate i går, skal skaffe 5mm plate etterpå og forsøke å lage en litt mer realistisk modell. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 21.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.November.2003 Etter å ha målt mine egne sko, har jeg følgende forslag til mål: a > 12 cm b ca. 6 cm c ca. 17 cm c kan varieres, men kortere c gir mindre plass til skoen når den skal inn i trinnet. En bredde på flatjernet på 25 mm virker fornuftig. | c ____| b | a Enten bør man ha 2 nagler opp og 2 nede, eller en bue på monteringsflensen slik at trinnet er festet skikkelig til masterøret (ref tidligere innlegg). Hvis det blir 4 nagler kan man gå ned litt på størrelsen slik at det blir billigere og man slipper å perforere masta helt. Har fått ny mail fra Viking Yachting; "Detta är ett super lågt pris som inte gäller längre. Nytt pris är 1185:-. Ditt pris vid köp av 100 st 980:-/st". Altså kan vi konkludere med at det lønner seg å handle gjennom Stavanger seil, men jeg har en mistanke om at 130,- er et ekte "Baatplassen-supertilbudTM". GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 22.November.2003 Link til dette innlegget Svart 22.November.2003 Hvordan blir vindstøyen med slike mastetrinn? Blir det en plage om natten, hvis det blåser litt? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.November.2003 Link til dette innlegget Svart 22.November.2003 tror ikke det blir noe problem. Skal ganske høyt opp i vindstyrke før turbulens blir et proble. Som regel er det banking av løse fall osv. man hører. Personlig synes jeg disse trinnene burde være mulig å produsere for omlag 10-20 kr eller deromkring, ved en serie på 100-150-200 trinn.. Finnes en engelsk side med masse tips / trics for seilbåter, kan det finnes noe der kanskje ? Husker ikke adressa, men den inneholder masse "praktisk rettede" tips.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Suzuki Svart 22.November.2003 Link til dette innlegget Svart 22.November.2003 Har fått ny mail fra Viking Yachting; "Detta är ett super lågt pris som inte gäller längre. Nytt pris är 1185:-. Ditt pris vid köp av 100 st 980:-/st". Ganske seriøst, å operere med EN ANNEN pris ved henvendelse på et produkt, enn det som står på ens egen WEB - side... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.