Gunga Din Svart 22.November.2003 Link til dette innlegget Svart 22.November.2003 Stavanger seil: Jeg er (litt) interessert. Det hadde vært interessant å sjekket hvor mye det koster å få laget trinn først, da selv en pris på 130,- kr * 35 trinn = 4550,- + 100 nagler. Har sendt e-post til Viking Yachting og fått tilbake et "tilbud" Kanskje det lønner seg med svensk avsenderadresse...? (Gunga, hvor er du?) GeirKS Her er jeg! såg ikke 'Gunga' förrän nu, har haft en hektisk uke, så jeg har haft alldeles för lite tid till o följe med på baatplassen! Jeg er oxo intressert i masttrinn.......... Hur mange skall man räkna med, två lengst opp o sedan varannan med uppehåll för vantspridarna, hur langt skall det vare emellan trinnen? Min erfaring med Viking er att dom er veldi kompetente, dom vet vad dom snakker om, men att dom oxo tar bra betalt !! Lurer litt på om vi kunde få kjöpt direkt av Selden, om vi kjöper ett stort antal? Min mast er dock ikke Selden utan John Mast, utanför Köpenhamn, han har redan monterat två trinn på min, för att man skall kunna komma opp o beslå storseglet! Dessa två trinn er helt rustfrie (ikke alu) med en liten plate fastsveiset! Skall sende honom en mail eller er intresset störst för seldentrinn? För att montera måste man vel ha klätt masten så att man ser att ikke toppvanten, slår i trinnen? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 23.November.2003 Link til dette innlegget Svart 23.November.2003 Jeg tviler på at Selden selger direkte. Selden gir uttrykk overfor oss som direkte forhandlere at man satser 100% på et godt forhandlernett. De krever at alle forhandlere læres opp for å kunne produktene osv. best mulig. (selv er jeg forespeilet et slikt kurs så snart som mulig over jul) De 5kr dere ville spare ved å kjøpe direkte ville heller ikke monne ift. å lage til 20kr. som det er snakk om å forsøke å få til. Om jeg er i Gøteborg i januar og det fortsatt er interesse for trinn så sjekker jeg hva jeg kan få til. Ved å kjøpe fra en anerkjent leverandør vil man få trinn som jeg vil anta ikke ser hjemmesnekrede ut og er utformet på en måte som gir lite vindstøy og ikke lett forårsaker vibrasjoner i mast (som muligens kan være et problem). Uten at trinn i mast sikkert er en stor vitenskap så er det ikke umulig at de har tatt andre hensyn og. Klarer noen å lage tilsvarende trinn til en brøkdel av prisen så skjønner jeg at dette kan være svært aktuelt. Bjørn H. er kanskje rette mann til å få laget slike trinn i Stavanger. (svært velutrustet hobbyverksted med metall som spesialfelt) Jeg kan høre med ham på tirsdag da jeg sansynligvis treffer ham på båtførermøte i sjøredningskorpset. Atle Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 23.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2003 För att montera måste man vel ha klätt masten så att man ser att ikke toppvanten, slår i trinnen? Nå er jeg ikke helt med....? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 23.November.2003 Link til dette innlegget Svart 23.November.2003 Hvordan blir vindstøyen med slike mastetrinn? Blir det en plage om natten, hvis det blåser litt? HeiJeg har god erfaring med å heise en fender opp i masta, omtrent midt på mastehøyden. Dette skaper turbulens rundt riggen og den "holder kjeft". Ser veldig dumt ut, men er meget effektivt. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.November.2003 Link til dette innlegget Svart 24.November.2003 Nå er jeg ikke helt med....? GeirKS Jeg menar att der vanten er festade till toppen på masten, har du en liten vinkel der, så kommer masttrinnet utside att 'slå i vantet' ! Därför menade jag att man måste klä masten med vant, vantspridare etc , så att man ser att ikke topptrinnen, (från vad jag sett andra ha, så har dom dubbla längst opp) så att ikke dessa nuddar vanten! sen får man vel fördela dem jämt nedover, man kan ju hoppa över vantspridarna, för desse kan man ju kliva på ändå Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Gunga Din Svart 24.November.2003 Link til dette innlegget Svart 24.November.2003 Hei Jeg har god erfaring med å heise en fender opp i masta, omtrent midt på mastehøyden. Dette skaper turbulens rundt riggen og den "holder kjeft". Ser veldig dumt ut, men er meget effektivt. mvh giver Hej giver! Fender funkar bra...............her er en bra artikkel om fenomenet http://www.vikingyachting.se/tips/mastslips.php jag har oxo hört folk som klistrat dit en sådan der 'gummilist' man har til o täta dörrer o vinduer, man klistrer en sådan längs med masten, en på var side, för finna det område som ger 'maxamplitud', o ner man funnit detta så kan man göra något mer permanent, typ popnite en liten vinkelprofil 2-3mm hög, som bryter luftströmmen! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirKS Svart 24.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2003 Hvor mange er egentlig interessert i trinn, og hva foretrekkes? Seldèn eller omtalt aluprofil? Ser ingen grunn til å bestille FØR jul, januar eller februar kanskje? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.November.2003 Link til dette innlegget Svart 24.November.2003 JEG er interessert. Selvmekke utgaven er mest interessant, jeg tviler på at samkjøp gir de store besparelsene.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 24.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2003 Materialkostnaden er nok ikke stor hvis man lager trinnene selv. Skal man få laget trinnene på et mek. verksted, så tror jeg nok prisen havner noe høyere, omlag 60,- pr. trinn,vil jeg tippe (10 trinn i timen). Et trinn med målene over blir ca. 50cm3 med aluminium. Noe som gir trinnet en vekt på 135 gram. Aluminium koster vel mellom 15 og 20 kr kg, noe som gir en pris på ca. 3,- kr pr trinn ved 20kr/kg. Så var det arbeidet da... Dessverre rakk jeg ikke å skaffe aluminium før helgen, men jeg skal fortsette arbeidet med å lage et prototyp-trinn. Om det lønner seg å bøye trinnene i en "bøyemaskin", eller om det lønner seg å presse de i en (tre)form...? Synspunkter mottas gjerne, men begge deler kan jo testes i praksis... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 26.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2003 Nå er prototyptrinnet ferdig, og bilde kommer etterhvert (Må overføre fra kameraet). Det ble slett ikke verst, men noen problemer er det jo alltid. Bredden bør muligens økes til 30mm 5mm aluminium er litt vanskelig å bøye i bøyemaskinen da bøyeradien er litt liten, det jobbes med en løsning som gjør kniven i bøyemaskinen litt "buttere", slik at aluminiumen ikke knekker. Prototypen er laget i sjøvannsbestandig aluminium, men kan nok med fordel elokseres, særlig siden masta mi ikke er "natureloksert". Prototypen har litt korte anleggsflater mot masta, disse forlenges fra 25mm til 40mm. Tilbakemeldinger mottas, vent gjerne på bildet først hvis du ønsker det... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 26.November.2003 Link til dette innlegget Svart 26.November.2003 Prøv å bøye rett i skrustikka, bare legg i mellom litegrann treverk for ikke å få for mange merker på trinna. Tror det går like lett som en bøyemaskin. Anleggsflatene kan du gi en liten krumming i stikka slik at de ligger tettere inntil masta. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 26.November.2003 Link til dette innlegget Svart 26.November.2003 venter i spenning på bilder Geir ! har du forresten en svensk 34 foter ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 27.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2003 Nei, jeg har ikke svensk 34 foter Her er bilde av trinnet, som du ser ble "monteringsflensene" i korteste laget, og jeg har heller ikke forsøkt å bue flensene ennå. Tror jeg skal forsøke å bøye 90 graders bøyene i skrustikka med treklosser som mellomlegg, da blir det lettere å få stor nok bøyeradius. Aluminiumen sprekker i kantene når jeg bruker maskinen med gummimatte imellom. Det tar ikke all verdens tid å lage trinnene heller, så det ser lovende ut. Større bilde kan sendes på e-post. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 27.November.2003 Link til dette innlegget Svart 27.November.2003 synes dette ser brillfint ut jeg Geir, langt bedre enn forventet. Hva blir prisen mon tro, lgger det fortsatt an til 50-60-70 pr trinn ? Unansett, kan man få verkstedet til å lage disse i "ledig tid" kan man håpe at de "glemmer" statens andel. Sparer litt på det også veit du.. Mottar gjerne bilde på mail til å begynne med.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Allan E Svart 28.November.2003 Link til dette innlegget Svart 28.November.2003 Hei. Trinnet ser fint ut det. Det mangler bare som du sier litt lengere fester. Vær forsiktig med å få riper eller riss i de områdene som du skal bøye, sprekker i rissa. Merk med tusj. Hvor lang tid brukte du, når du får teken på det er det ikke mye over 5 minutter pr stk. Skal du lage til alle istedenfor et verksted, eller kansje du har en guttunge som kan gjøre det, bare et forslag. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 28.November.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2003 Jeg har ikke tenkt å lage trinn til alle , prototypen er laget av meg (med litt hjelp) på et verksted på en videregående skole i nærheten. Som du sier, når en først har fått "teken", går det relativt raskt. Nå må jeg få fatt i litt mer aluminium før jeg forsøker å bøye 90 vinklene i skrustikka. Vi får komme tilbake til hvordan dette skal masseproduseres når prototypen blir ferdig. Det har jeg ikke tenkt så mye på ennå. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 11.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2003 Hjertmans har noen til ca 170 SEK pr stk, tror dette er en "bra" pris. Kanskje vi skal slå oss sammen, og undersøke med et mekanisk verksted ? Suzuki Nå er trinnene på tilbud hos Hjartmans til 140 SEK.: http://www.hjertmans.se/shop/entren/entre.htm mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2003 lurer forresten på om jeg trenger trinn helt opp ? Hva med trinn bare øverst, det er jo der man er når man trenger å jobbe på riggen ? Så får man en langt bedre arbeidsstilling enn om man bare henger i selen.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 11.Desember.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2003 Noen har bare trinn øverst, men du må jo liksom komme deg opp da... Hvem skal vinsje deg opp? Er vedkommende sterk nok til å utføre dette på en noenlunde sikker måte? Har nå fått tak i litt mer 5mm sjøvannsbestandig aluminium (kapp fra båtbygging), så etterhvert skal jeg lage "trinn 1.1" med lenger monteringsflenser og større bøyeradius på 90 grader vinklene. Vi får finne ut av masseproduksjonen etterhvert. Er det noen som har sjekket pris? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.Desember.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2003 std fjellklatreutstyr bruker man for å " gå " opp masta, på f.eks et fall til storseilet. Kan legge inn et bilde av dette såsnart jeg finner det igjen. Uansett klarer nok min kjære å heise meg opp i masta, spesielt om jeg bruker en blokk og setter inn genuawinchene. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Stian S Svart 5.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2004 Dersom noen fremdeles er på jakt etter dette, så ligger det noen til salgs på havna.com Stian Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 5.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2004 Jeg så det, men jeg tror at Barton trinn er av den utfellbare typen, og det er ikke det jeg er på jakt etter. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 5.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2004 Ja, hvordan går det med hjemmeproduksjonen, eller prøveproduksjonen ? Jeg kan også tenke meg noe slikt til vinteren. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2004 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2004 Hulda kunne for så vidt også være uforbindelig interessert, 17 meter mast med 50 cm mellom trinnene. Som materialutdannet bruker Hulda popnagler av alu., tetter spikerhullene i naglene med et eller annet. Jeg kommer ikke til å leve mer enn 30- til 40 år til uansett, og vekten min kommer aldri til å bli så stor at skjærkreftene greier å klippe av en popnagle. Jeg tar poenget med vinglete trinn, hvis de er flate mot en krum masteprofil. Ståltråd med hanefot bør være stødigere, hvis jeg oppfatter problematikken riktig. Når man går i masta bør man i alle fall være sikret med tau og winch. Eller toskåren talje der man drar seg selv opp, dobbelt sikkerhet må gjelde. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 6.Juli.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2004 Det er nokså kjedelig å produsere trinn, så det er utsatt til en annen og mindre gjestmild årstid. Kanskje kjøper jeg heller Seldèn-trinn. Hulda har sikkert rett i at aluminiumsnagler er godt nok, det er jo tros alt stoore nagler. Og jeg er enig i at en "hanefot" variant hadde vært best, men det er litt mer plunder å lage selv. Hvis ikke hulda har noen ideèr? Er vanligvis spikeren i pop-naglene rustfri? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.