Jump to content

Mastetrinn

GeirKS

Recommended Posts

Hva kostet trinnene dine Gunga ?

min oppheisbare stige som går i mastesporet kom meg på 3500.- flysendt fra USA.

Da fulgte det også med en sele som du spenner deg fast med når du arbeider.

og en fin pose til og ha alt dette oppi.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hva kostet trinnene dine Gunga ?

<{POST_SNAPBACK}>

något mer..........(jag har ikke like lang mast som Geir, trinnen sitter C/C 47cm)

25 trinn * 150,50 = 3762,50

25 * 3 monellpopniter * 4,30 = 322,50

------------

totalt 4085,00

alla priser omräknade til NOK (kurs 0,86 enl Forex idag)

(två trinn hade jag monterat sedan gammelt + 2 vantspridare som oxo utnyttjas som trinn!)

+ två dagar lett arbeid............ men mycket tenkande o huvudbryderi :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

+ två dagar lett arbeid............ men mycket tenkande o huvudbryderi

Ja det var nok det værste.

Men du har nok igjen for det den dagen et fall ryker eller noe annet må sjekkes.

:seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

ja det var lite pusslande med c/c-avståndet för att det inte skall krocka med vant/stag infestninger

samt hålen der fallen kommer ut.

hoppas jag har igjen det, iallafall var det veldi enkelt o sticka opp o koppla av kroken til mastkran

när vi mastade på.

en annan sak o tenka på, er att man snabbt kommer opp på höga höjder helt själv (15-16m)....

enkelt o ramla ned..... :nono:

så jag gick faktiskt o kjöpte mig ett 'glidlås' som jag fester i spinnakerfallet (har dock ikke fått testat det än!) det er ett kletterutstyr som glider utmed en hengande tamp men som låser om man skulle ramla! så nu kan jag gå opp i masten utan att ngn annen er med!

så her ser det ut

Bilde

S/Y Gunga Din

Det er i grunnen mye utstyr og teknikker fra klatresporten som er brukbart i båt.

Både i riggen og til fortøyning. Jeg har en bra samling med utrangert klatreutstyr som feks. bolter,kiler,tau osv. som gir ekstra sikkerhet i båten. Tauklemmer av forskjellige slag er fine å bruke til selvsikring og til å gå opp langs et fall for å komme i mastetoppen.

Den enkleste er Prusik klemknuten , der et tynnere tau vikles om feks. fallet det skal entres i. Det mer avanserte er de mekaniske klemmene. Disse er bra på isete tau, men det er vel ikke så aktuelt i båten kanskje; også koster de flere 100 kr..

Kjekk liten sak,  hva kostet den ?

<{POST_SNAPBACK}>

Kjöpte den og en 'godkänd' kabinhake tror det var runt tusenlappen för båda!

kan ju tyckas dyrt, men det er ju en billig livförsäkring!

sen er jag enig i Måkes inlegg klättrarna har många käcka ting, som man kan använda i båt,

en mengd olika bergskilar o klammer för förtöjning, jag har dock aldrig kjöpt o använt det!

snakkade sikkert en halvtime i tlf med gutten fra Uppsala som sålde detta glidelåset til mig,

han sa att det var ganska riskfyllt att bara använda livselen o glidelåset vilket jag tenkt fra begynnelsen,

han menade att bara ett litet fall säg 1/2m innan tampen er sträckt og 'tar sin last'

ville ge ett ordentligt tryck över bröstkorgen.

han sa att egentligen burde jag ha en riktig sele, för höghöjdsjobb (men det sa jag er otenkbart,

kan ju ikke dra med sig allt i båten, någonstans går grensen :smiley: )

så vi (läs jag!) blev enig med sig själv att åtminstone koppla ihop livselen med båtmansstolen!

dessa har man ju redan ombord!

S/Y Gunga Din

hmm.... Jeg bruker alltid storseilfallet. Spinnakerfallet synes jeg ser for spinkelt ut i mastefestet til at jeg tør bruke det til å hesie opp folk med.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke använda storfallet till glidelåset, måste ha rep/tau, jag använder det som sikkerhet

när jag klättrar i trinnen, spinnakerfallet bara hänger der jag hissas ikke i det.

skulle jag hissas, skulle jag självklart använt stor eller fokkfall

S/Y Gunga Din

• 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Nå Careka; åssen er stigen ? Har noe jobb pågang, i toppen av masten. Som skulle vært utført NÅ, og hjelpemannen min er på ferie...

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Ja da et vidunderet testet.

heiste det opp i storseilfallet. og satte fast. Tok bomløftet og satte som sikkring på meg selv, og gikk opp i masta for og skifte ut min B&G vindmåler som var utslitt. måtte i den forbindelsen også trekke ny kabel. oppe i toppen satte jeg på arbeidsbelte og begynnte og sku. Hadde selvfølgelig feil fastnøkkel med så da ble spinnaker fallet brukt til og heise opp og ned de deler jeg trengte underveis.

gammel kabel trekt ut og nu kabel trekk in i masta, monter og satt på plass, ca 2 timer i toppen.

Du står godt , men jeg hadde nok for myke sko på, så der må brukes sko med hard sole. så jeg er fornøyd.

I samtaler med en engelsk (erfaren regattaseiler) som kom bort og ville hjelpe, så kom han med noen visdomsord.

Faste stigtrinn er veldig farlige, hvis brukt under seilas. båten ruller litt omkring, og man mister taket, blir så slengt mot masta og trinnene treffer brystkassen med det resultat at noen ribbein brister/brekker.

Så jeg har da båtmanstol som kan heiser og min nye-ervervede Mastmate. (klatrestigen)

tror jeg har et jeg trenger for og komme opp i masta.

Kan anbefales.

Ha en fortsatt god sommer. :yesnod:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 2 måneder senere...

Hvor høyt bør de to øverste trinnene plasseres? Det bør vel være mulig å stå på utsiden av akter- og forstaget og jobbe, hvis det skal bli noe særlig greie på dette.

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Jag satte mina överste (en på var side) på ca 1,35m fra masttopp. dom skall sitta tillräckligt lågt så

att du kan få ett bra grepp med båda armarna runt masttoppen så du kan hålla dig fast om det gungar.

samtidigt skall du ju kunna se lanterner,vindmåler etc som du jobber med.......

alltså lagom högt. :smiley:

S/Y Gunga Din

• 2 uker senere...

Var uheldig i sommer. Storseilfallet løsnet under opphal og satt seg fast i mastetopp.

Leide meg en lift. Parkerte den på kaien og kunne i ro og mak gjøre reparasjoner og inspeksjoner.

Vil sterkt anbefale denne metoden ved eventuelle lengre jobber i mastetoppen.

Man står både sikrere og behageligere i en lift.

Geir :sailing:

PS

Er man uten motor eller av andre grunner ikke kan gå til siviliserte strøk

der en lift er tilgjengelig, kan man heller ta frem Julius-metoden.

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Er man uten motor eller av andre grunner ikke kan gå til siviliserte strøk

der en lift er tilgjengelig, kan man heller ta frem Julius-metoden.

Med fare for avsporing i tråden så nevner jeg allikevel at Juliusmetoden er artig. Jeg har aldri før vært oppe i mast, men fikk anledning i sommer da jeg måtte hjelpe en kar med å løsne oppi masta hans (mener å huske han sa 17 meters), samtidig som det blåste hatter og paraplyer. Aldri vært i mast før, men håper det byr seg anledninger igjen......

• 13 år senere...

Gammel tråd, men kanskje det finnes nye lesere (som meg).

Jeg produserer mastetrinn, lukket type, av sjøvannsbestandig 6060 T6 ekstrudert aluminium. De prisene det henvises til i tråden er fra 2003, og prisene i dag (2018) er vesentlig høyere. Har sjekket pris på alternative lukkede trinn (dvs at foten settes inn i en bøyle og dermed ikke kan skli av sideveis eller forover); Seldéns trinn (rustfri, 6mm tråd) koster i dag rundt 339 kr i norske butikker. Sammenleggbare trinn er rimeligere, men likevel dyrere enn mine.

Mht trinnavstand, anbefaler Seldén "ikke mindre enn 37 cm og ikke mer enn 47 cm". Ca 42 cm bør derfor være et passelig utgangspunkt.

Jeg ville lage et rimeligere alternativ, mine koster 175 pr stk og trenger 3 monell nagler for innfesting. Finnes på Finn.no hvis noen er interessert.

Vær obs på at Seldéns trinn ikke kan monteres på master hvor storseilet rulles i masten, mens mine trinn kan monteres på slike master forutsatt at man tar hensyn til plassering pga kabelkanalene innvendig.

Uansett hvor du skaffer dine trinn fra og uansett type, bruk ikke alu nagler, de korroderer, mens monell nagler ikke gjør det (safety first).

• 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Tiger Lily skrev On 24.10.2018 at 12.32:

Gammel tråd, men kanskje det finnes nye lesere (som meg).

Jeg produserer mastetrinn, lukket type, av sjøvannsbestandig 6060 T6 ekstrudert aluminium. De prisene det henvises til i tråden er fra 2003, og prisene i dag (2018) er vesentlig høyere.....

Idag (2019).......tar Hjertmans.  511 resp 543 Sek/stk ..............beroende på mastradie

vi gav 150 kr/stk i 2005.........

´Glidlås´ som jeg referer til i gamle innlegg er

https://www.fallskydd.com/produkt/rocker-glidlas-for-rep/

fester spinnakerfallet i dekk og gjør fast.....glidlåset følger med opp automatisk, da jeg klattrer opp....

ned så må jeg vinkle glidlåset snett opp og trekke det nedover.....anners låser det!

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...