Fru Stormsvale Startet 18.Mars.2007 Del på Facebook Startet 18.Mars.2007 Hei! Så fint å finne dere, da! Ante ikke at det fantes et slikt forum, jeg - er helt ny i båtuniverset! Er det plass til ei jente som knapt vet hvor lang en fot er, eller? Jeg har aldri hatt båt, men nå skal vi kjøpe! Er en familie med en toåring, båten skal gå på Mjøsa. Har såvidt begynt å forsøke å sette oss inn i markedet, så på en båt i dag og skal se to til på tirsdag. Tenker oss en båt som egner seg for familier, og som er max 24 fot. Den trenger ikke være ny og flott, det viktigste er at den er driftssikker og enkel å ha med å gjøre, så vi får nyte sesongen uten at det er alt for mye styr. Vi håper å finne en som vi ikke behøver å gjøre for mye med. Mannen min vil ha dieselmotor, men de trenger ikke å gå superfort, bare vi kommer fram, he he. Vi vil gjerne ha en stor seng foran, altså ikke køyesenger (på grunn av den lille jenta vår) Er det noen som har noen tips til oss, eller? Noe vi bør være ekstra oppmerksomme på? Båttyper vi bør vurdere? Og hvordan pleier det å skje hvis man kjøper båt privat? Det er jo ganske mange penger det er snakk om, pleier man å levere pengene i en koffert når man overtar båten, eller? ;) Finnes det standardkontrakter? På forhånd tusen takk! Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
Goddis77 Svart 18.Mars.2007 Del på Facebook Svart 18.Mars.2007 Hei, og velkommen til forumet En link som er lur å titte på er: kjøp og salg Ellers vil det hjelpe på om dere spesifiserer litt mer hva budsjettet deres ligger på. Lettere å henvise til evt båter da Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 18.Mars.2007 Del på Facebook Svart 18.Mars.2007 Hei, og velkommen hit ja!! Budsjett som Outbreak nevner er jo alltids greit...er det 25 000, eller 250 000,-? Som småbarnsfar vet jeg at det alltid er greit med 2 kabiner, så kanskje en med akterkabin kan falle i smak? Det er jo noen å velge mellom på markedet der. Men her er det stort sett budsjettet som bestemmer. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
vikers Svart 18.Mars.2007 Del på Facebook Svart 18.Mars.2007 24 Sollux AC - 130 000,- 24 Sollux AC - 95 000,- Sollux 24 AC i Oslo - 129 500,- Bever 740 HT/AC til 200 000,- + at du finner mange flere på Finn.no og www.autodb.no For jeg ville hatt en med akterkabin var jeg dere. Alltid greit å ha på tur.....legge barn i AC, slik at resten av båten kan brukes uten å ha barnet i samme rom. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Amfea Svart 18.Mars.2007 Del på Facebook Svart 18.Mars.2007 (redigert) Hei, og velkommen til båtlivets mange gleder (og utgifter) Nå er jeg ikke så veldig bevandret på innsjøer, men båtlivet skulle vel være det samme tenker jeg. Selv startet vi båtlivet i en snekke på 28 fot, med aktercabin.(Årø 28) Plassen i denne var helt rå. Det var tre køyer i aktercabinen, så da hadde vi kontroll på minstemann når han var med. En kjempefordel med aktercabin er jo at man slipper styret med å fjerne sengetøyet før frokost. Blir jo som et soverom å regne. Nå har vi en litt raskere sak med stor køy akter, og to senger forut i salongen. Ligger til salgs her:nåværende båt Det som har vært viktig for oss er kvaliteten på motoren og resten av utstyret ombord. Er det gammelt og slitt, blir det fort litt mekking og stygge ord. Nå har vi kjøpt oss helt ny båt, og gleder oss til den skal hentes. Vi "bor" i båten hele året, så snart annledningen byr seg. Et godt varmeapparat er jo da en forutsetning. Kallesje eller tett båt? Egentlig samma bæ.... så lenge kallesjen er i god stand er dette helt greit. (selv her på vestlandet ) Det er masse båter til salgs, så det burde være litt å velge mellom. Ta dere tid, det er kjøpers marked. Lukt rundt i båten med det samme den åpnes, skal ikke lukte "gamle sokker" Sjekk motorrom, et ryddig og reint motorrom forteller at eieren er en person som tar vare på tingene sine. Ta med en erfaren båtmann/kvinne, disse ser ofte ting du ikke har tenkt på selv. Ikke se så mye på puter og gardiner. Er det slitt og feil farge, bra prutningsdetalj. Det koster ikke mange lappene å få det representativt i etterkant. For dere som skal rundt på Mjøsa, vil jeg se etter båt med stor nok septiktank. Lykke til med båtlivet, det er deilig. Redigert 19.Mars.2007 av Amfea II (see edit history) Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Fru Stormsvale Svart 19.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Tusen takk for velkomst og svar! Ellers vil det hjelpe på om dere spesifiserer litt mer hva budsjettet deres ligger på. Lettere å henvise til evt båter da Det skjønner jeg! Jeg tenker max 200 000. Egentlig hadde jeg tenkt at det var betraktelig enklere å kjøpe en båt som allerede går på Mjøsa. Men det gjør kanskje ikke noe om vi må frakte den hit? Det tar to timer å kjøre til Oslo, så det å frakte en båt hit fra Oslofjorden feks er kanskje ikke en så stor utgift at vi utelukkende bør lete her oppe? En kjempefordel med aktercabin er jo at man slipper styret med å fjerne sengetøyet før frokost.Blir jo som et soverom å regne. Tusen takk for masse info, jeg skal ta meg sammen og ikke henge meg opp i putene og gardinene, he he Vi vil ha akterkabin! Og åpen båt med kallesje. Nå har vi en litt raskere sak med stor køy akter, og to senger forut i salongen.Ligger til salgs her:nåværende båt Den så fin ut, kan jeg få den for mitt budsjett, he he Nå tenker jeg høyt, men hvis vi skal kjøpe en båt som har gått i saltvann, da vil jeg kjøpe en motor som ikke kjøles av vann fra sjøen, for ellers vil motoren være slitt, vil den ikke? Hva heter det når motoren har et kjølesystem som ikke henter vann fra sjøen? Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
Hallaron Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Hei og velkommen til BP, dette forumet er avhengighetsskapende, men du lærer mye også.. MHP kontrakt så finner du en her : http://php.dinside.no/php/art.php?id=998. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
nordan family 27 Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 så det å frakte en båt hit fra Oslofjorden feks er kanskje ikke en så stor utgift at vi utelukkende bør lete her oppe? 3000,- til 5000,-. Hør med noen i havna hvor dere skal ha båten. Det er mange som frakter båtene til Oslofjorden på ferietur og har gode kontakter. Holdt på å kjøpe en båt på Gjøvik, og fikk en liten liste over fraktere med kurante priser. Den båten var 26 fot, og frakten skulle komme på 5000,- fra Gjøvik til Hurum på lastebil. Det var ikke den billigste frakteren, men ifølge en liten gjeng i havna på Gjøvik var han veldig forsiktig og behandlet båtene pent. Dette var vel for 3 år siden - mulig prisene har steget noe Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Hei og velkommen til PB ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Det tar to timer å kjøre til Oslo, så det å frakte en båt hit fra Oslofjorden feks er kanskje ikke en så stor utgift at vi utelukkende bør lete her oppe? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tror du fort kan spare inn transportutgiftene ved å søke i et større marked dvs. lavere pris, transport Oslo-Mjøsa vil ligge på 2-5k, betalt selv 2k Oslo-Larvik (returlast) ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Tusen takk for masse info, jeg skal ta meg sammen og ikke henge meg opp i putene og gardinene, he he ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Det er det vel fruen som skal gjøre ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Vi vil ha akterkabin! Og åpen båt med kallesje. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Har med AC, anbefales, har selv to barn 4 og 8 år ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Hva heter det når motoren har et kjølesystem som ikke henter vann fra sjøen? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Ferskvannskjøling (lukket system) , men kjølevann blir tatt fra sjøen for å kjøle det lukkede systemet Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Nå tenker jeg høyt, men hvis vi skal kjøpe en båt som har gått i saltvann, da vil jeg kjøpe en motor som ikke kjøles av vann fra sjøen, for ellers vil motoren være slitt, vil den ikke? Hva heter det når motoren har et kjølesystem som ikke henter vann fra sjøen? Det blir kalt for ferskvannskjøling, men det er klart hvis båten går i ferskvann...... Men det er en lukket kjølekrets som kjøler motoren. Denne kretsen blir kjølt av sjøvannet/ferskvannet båten går i. Johannes Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Men det er en lukket kjølekrets som kjøler motoren.Denne kretsen blir kjølt av sjøvannet/ferskvannet båten går i. Johannes Rørkjøling, det går kjølerør under båten el. kassekjøling mest bruk på litt større arb.båter Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Å se på bruktbåt er i grunnen ikke så vanskelig, jeg vil egentlig si at det er helheten som teller. Finner du slurv lett tilgjengelig i en båt er det fare for at det finnes skjult slurv på mer bortgjemte plasser. En båt som vi kjøper bruk kan være i veldig god stand, men likevell er det en del ting vi gjør selv for å føle oss sikker. Mange velger f.eks å bytte alle skrog gjennomføringer når de har kjøpt en brukt båt. Det beste du gjør er å ta deg god tid når du ser på båten. Kikk inni alle hulrom som er tilgjengelige, skap, benker, løft på dørkeplater og kikke ned i bunnen på båten. Båten skal også selvfølgelig beskues på land før du kjøper den, selv de beste har landkjenning i større eller mindre grad. Når det gjelder motor så kan det være litt vanskeligere å vurdere tilstand. Er det rent og pent i maskinrommet så er vi et stykke på vei. Motoren skal starte lett og ha en jevn fin gange, står den å nøkker på fundamentet er det noe som ikke er helt som det skal. På en bensiner kan dette skyldes noe så uskyldig som tennpluggene, på en diesel kan det bety noe større utlegg. Trekk i hvert fall opp peilepinnen mens moteren går, kommer det eksos opp røret til peilepinnen er maskinen sliten. Den har da det vi kaller gjennomslag, her er det rom for å prute tilsvarende hva en overhaling av motoren koster. Rart med det, setter du deg et budsjett til båt på 200 så ender du ganske sikkert opp i nærmere 250. Ha litt til overs når du har kjøpt båten, det dukker alltid opp noe du vil oppgradere etter du har kjøpt båt. Hvilken båt du skal velge skal ikke jeg blande meg opp i, du har allerede fått noen flotte alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Stormsvale Svart 19.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Det er det vel fruen som skal gjøre Jeg ER fruen! Jo mer jeg leser her, jo mindre kvalifisert føler jeg meg til å kjøpe båt. Jeg tror jeg må forsøke å lete opp noen som kan mer enn oss, som kan være med oss når vi skal se på båtene. For det føles som om katta i sekken og jeg foreløpig er et sannsynlig par. Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
Linn Christina Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Det er å anbefale på det sterkeste å ta med en båt/motorkyndig person når dere skal se på båt. Kanskje og en som er flink å snakke for seg (pruting, osv)...Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 (redigert) Jo mer jeg leser her, jo mindre kvalifisert føler jeg meg til å kjøpe båt. Jeg tror jeg må forsøke å lete opp noen som kan mer enn oss, som kan være med oss når vi skal se på båtene. For det føles som om katta i sekken og jeg foreløpig er et sannsynlig par. Ahh så du tror vi alle har kunnskapen medfødt? :-) nei, her er det feilet i hytt og spiker. Når du ser på en båt, se på helhetsinntrykket. Ern møkkete, grisete motorrom osv. Lukter det dårlig/vått/fuktig/diesel ombord? Alt dette er tegn som vurderes. Følg magefølelsen! En som er glad i båten sin og har tatt vare på den vil også som oftest gjøre den så vakker som mulig når nestemann skal overta. Tørt motorrom, tørt under luker osv. Rent og pent er ofte et stikkord hvis du ikke kan så mye. Jeg kjøpte en gang en møkkete, litt sliten båt og ble lurt så det sang :-) Tenkte at dette vasker vi fint vekk, så gæli kan det ikke være.. Ble en del styr av det der.... Fikk den meget bra, men det kostet mange vennetjenester og en liten haug med penger. Joda310 Redigert 19.Mars.2007 av Joda310 (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Ingar Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Velkommen! Det du kan gjøre er å spørre her på forumet når dere har en båt i kikkerten, kanskje er det andre medlemmer som kjenner båttypen og som kan gi tips om hva dere bør sjekke, svake sider ved båt og/eller motoren etc. Båtplassen har også ett eget lukket forum kun for jenter, de som ønsker tilgang dit må sende en IM til meg. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Hei Stormsvale! Vil henge meg på her og ønske velkommen på forumet . Jeg ser at Vikers linker til et par Sollux 24AC. Har selv hatt en slik, og kan varmt anbefale den som begynnerbåt. Vår hadde en 72 hk diesel, men jeg tror den opprinnelig ble levert med en motor på i overkant av 30 hk. Tror nok at det holder i denne båten. Det er mye plass på 24 fot. Svakheten er begrenset manøvreringsevne ved bakking, men det gjelder for alle snekker. Og hvordan pleier det å skje hvis man kjøper båt privat? Det er jo ganske mange penger det er snakk om, pleier man å levere pengene i en koffert når man overtar båten, eller? ;) Dersom selger forlanger oppgjør i godt brukte hundrelapper i en koffert bør du nok ane ugler i mosen ....... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 en såpass "liten" båt som 24 fot, mener eg dere bør droppe akterkabin. Dere mister nesten all uteplass, og når dere berre er 2 vaksne og et barn, får dere god plass i forkabinen i en snekke. Anbefaler en plastsnekke av kurrant merke med en god (viktig!) dieselmotor. En slik båt er driftsikker, rimlig i drift, og billig vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Snekke med god motor er kanskje et stikkord her ja. Siden dere holder til i Mjøsa kunne kanskje en cabinbåt med utenbordsmotor på noen og tjue fot vært et alternativ for enklere transport til opplag og for tokt til saltvann? Ser for meg at Skipbsplast kunne ha modeller i den kategorien. I veldig mange båter kan det rigges til en fin binge foran i båten som vil funke som en stor køye. Hva gjelder oppgjør så er brukte 200 lapper i en rema pose ikke hyggelig for hverken kjøper eller selger. Hver gang jeg har kjøpt noe har jeg satset på bankremisse...burde være rimelig trygt. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Stormsvale Svart 19.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Det du kan gjøre er å spørre her på forumet når dere har en båt i kikkerten, kanskje er det andre medlemmer som kjenner båttypen og som kan gi tips om hva dere bør sjekke, svake sider ved båt og/eller motoren etc. Er det ok å gjøre det, altså? Tenkte det kanskje ikke var god etikette, i tilfelle selgeren også er aktiv her og sånn. Men hvis det er ok blir jeg kjempeglad for å kunne bruke dere som coacher, altså! Tusen takk igjen! Vi ser blant annet på følgende båter: Fram 25 Nidelv 24 Fevik 715 Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
Kjell E Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Hei, Stormsvale, og velkommen hit! Vi har flere eksempler på at medlemmer her har handlet båt av hverandre. Har du sett erfaringsdatabasen vi har her? Vi har også en vennetjeneste som kan bistå til å se på båter man lukter på, uforpliktende naturligvis. Igjen, velkommen! Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Espen C Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 (redigert) Er det ok å gjøre det, altså?Tenkte det kanskje ikke var god etikette, i tilfelle selgeren også er aktiv her og sånn. Men hvis det er ok blir jeg kjempeglad for å kunne bruke dere som coacher, altså! Tusen takk igjen! Vi ser blant annet på følgende båter: Fram 25 Nidelv 24 Fevik 715 Jeg mener nå at alle disse båtene er veldig overpriset jeg har selv sett på en del snekker Nidelv og Fevik varierer noe enormt i pris, jeg mener helt klart at du kan få disse båtene til langt under halvparten av denne prisen bare du leter litt på nett f.eks finn.no og autodb.no Ps.en kamerat av meg kjøpte en slik Nidelv i vinter til 50000kr og i Høst holdt jeg på å kjøpe en Fevik 23 til ca.60000kr. F.eks denne http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/detail.pl?nr=1190857 har lagt for salg snart et år så den kan man sikkert prute en del på Redigert 19.Mars.2007 av Espen C (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Her er en båt jeg hadde kjøpt http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=9...os=3&tot=22 fin båt med grei plass med to stikk køyer og til en brukbar pris Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 en såpass "liten" båt som 24 fot, mener eg dere bør droppe akterkabin. Dere mister nesten all uteplass,.... Jeg ville også vurdere denne bort av nevnte årsak. For egen del setter vi stor pris på tilgjengelig uteplass; båten benyttes aller oftest på flotte solskinnsdager. Jeg ville også vurdere bruken i hht. antatt antall overnattinger vs. dagsturer. Lykke til med valget.. PS: Skaffet oss en Master 740 sist høst som vi gleder oss svært til å ta i bruk. Synes å være en praktisk båt på mange måter. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Mars.2007 Del på Facebook Svart 19.Mars.2007 Er det ok å gjøre det, altså?Ja! Det helt vanlig at medlemmer gjør dette.Selv om vi snart er 10k medlemmer, så er det liten sjanse for at selger er medlem, kan ikke huske at dette har skjedd. Man trenger jo heller ikke å oppgi link direkte til en annonse, spes. hvis man mener man er på sporet av et kupp. Men heller spørre generelt om båt/motor typen, normal bruktpris etc. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.