Jump to content

Kan noen instruere en båtjomfru?

Fru Stormsvale

Recommended Posts

Nidel 24 er en grei båt synes jeg. Den får du til halve prisen av hva dere har budsjettert med, og rikelig med liggeplass for dere. Hadde en slik selv, og vi var like mange. Hoppet opp til Nidelv 26 hadde jo vært enda bedre, men de koster litt mer...

Jeg ville også vurdere denne bort av nevnte årsak. For egen del setter vi stor pris på tilgjengelig uteplass; båten benyttes aller oftest på flotte solskinnsdager.

Jeg ville også vurdere bruken i hht. antatt antall overnattinger vs. dagsturer.

Akterkabin avlyst!

Det vi ønsker oss er det jeg beskrev i det første innlegget som "en stor seng foran", he he.

Så det vi ønsker oss nå er:

- åpen motorbåt

- maxpris 200 000 kroner

- relativt ny eller overhalt motor som vi forhåpentligvis slipper å mekke på

- ca 24 fot

- en kabin foran, helst med en løsning der man kan lage en stor seng

Ellers er vi åpne, og skal intensive søket til å gjelde større deler av landet enn bare Hedmark/Oppland. Oslo here we come!

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Hvis det holder med snekkefart (<10kn) høres dette ut som en Nidelv 24.

En ting dere bør være klar over er at "overhalt" brukes i svært vid betydning.

Alt fra at det er skiftet olje og filter til at motoren er nymalt.....

Be om å få se kvittering fra verkstedet hvis motoren er overhalt.

Det er heller ikke uvanlig at båter er vesentlig eldre enn selger oppgir.

Hei og velkommen til båtplassens forum.

Enig med vurderingen din m.h.t. å kutte ut akterkabin i en såpass liten båt. Scand 25 har etter min mening gode planløsninger ombord og grei liggeplass til 4 personer. Her er det mye å velge i så det er bare å begynne å titte rundt.

Et tips er å sile seg ut til 1-2 modeller og ta en del besiktigelser på disse. Du finner fort ut når du har sammenlignet noen hva som er OK eller ei. Når det gjelder utstyr etc. så er det også veldig stor variasjon på dette. Vær også obervant på at en del forlanger omtrent nypris på utstyr som er montert i båten jfr. ikke montert utstyr. Hvis du eller noen du kjenner godt er litt hendt så er det ofte bedre å kjøpe en "ribbet" båt for så å ettermontere utstyret. Da ender du opp med f.eks. nytt varmeapparat, ny varmtvannstank etc. etc. til samm pris som ferdig montert og ofte oppbrukt utstyr.

---få testet båten på vannet. Markedet er overfylt av denne type båt som du etterspør. Trenden går mot større båter (kalles gjerne 3-fot syken) så det ligger mange gode objekter til salgs.

---prut!! En del tror de selger gull og priser båtene sine helt urealistisk høyt eller legger in godt prutningsmonn.

---maskineri, du får sikkert høre noe sånt som at " denne motoren er helt strøken og gjør ikke et feilkakk" Alder og timer gjør sitt. selv på den mest velholdte motor. Som en del tidligre i tråden har skrevet så vil en besiktigelse fort avsløre om det er en slask eller en ordentlig person som har hatt vedlikeholdet. Få med deg en motorkyndig person for å ta en tilstand på maskineriet.

---Kalesjer, puter, gardiner, innredning, slikt ser du enkelt om det er OK eller ei. Ta deg en tur til Lillestrøm for å se på en ny båt slik at du har noen preferanser på hvordan ting var når det var nytt.

Lykke til!!

Min tidligere sjef var i samme situasjon som Stormsvale, helt fersk i båt, men med stor vilje til å lære. Hun tok båtførerprøven og kjøpte seg en Sollox 24 som hun vel fortsatt har stor glede av. Virker som at dette er kurante båter til en meget hyggelig pris. Tror det var en Bukh diesel i den, ikke helt ny men fungerte knirkefritt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg ER fruen! :wink:

Jo mer jeg leser her, jo mindre kvalifisert føler jeg meg til å kjøpe båt. Jeg tror jeg må forsøke å lete opp noen som kan mer enn oss, som kan være med oss når vi skal se på båtene. For det føles som om katta i sekken og jeg foreløpig er et sannsynlig par. :wink:

Hei Stormsvale og "jomfruen" :seeya:

KNBF har over 100 besiktigelsesmenn over hele landet som kan bistå deg og andre hvis dere trenger kyndig hjelp. Du finner mer informasjon på www.knbf.no

Det kan også være smart å gå inn på båtadvokatens hjemmeside www.tangedal.no Ved å klikke på "Artikler" finner du den desidert beste kjøpskontrakten og en nyttig veiledning om kjøp av båt.

Lykke til!

Hilsen Syvert :flag:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
quote.gif
Akterkabin avlyst!
Det vi ønsker oss er det jeg beskrev i det første innlegget som "en stor seng foran", he he.

Så det vi ønsker oss nå er:

- åpen motorbåt
- maxpris 200 000 kroner
- relativt ny eller overhalt motor som vi forhåpentligvis slipper å mekke på
- ca 24 fot
- en kabin foran, helst med en løsning der man kan lage en stor seng

Ellers er vi åpne, og skal intensive søket til å gjelde større deler av landet enn bare Hedmark/Oppland. Oslo here we come!

Ja, jeg kan være enig i dette med uteplass. Titt på Sollux 24 likevel, den finnes også uten AC. Det er ganske vanlig i de fleste snekkene i denne størrelsen at bordet i salongen foran kan legges ned slik at hele kabinen blir en stor køye.
Følger interresert med, og er spent på hva dere ender opp med. :smiley:

Hm... Jeg tenker slik: hvis vi kan få en Nidelv 24 type båt for halvparten av det vi har budsjettert med, hva kan vi da få for det vi har budsjettert med?

Hva kan vi få for 200 000 blanke kroner? :flag:

Så nå har jeg søkt og søkt (og drømt om alle sommerkveldene med reker og hvitvin :cheers: ) :crazy:

Så blant annet noen Kragerø båter som jeg likte løsningen kjempegodt i! En frontkabin pluss to salonger = masse plass til barn som tegner og leker lego mens mor slapper av i liggende stilling i den andre sofaen. Har lest i erfaringsdatabasen, men der sto det bare om 32fotere.

Vi kan fint kjøpe en 26 fots Kragerø båt for vårt budsjett! I like!

*søker videre og blir superglad for alle tips videre* :seeya:

synes du kragerø er fin da? Eg personlig synes den er alt for bred...

For bred utseendemessig? Eler bruksmessig?

Jeg tenker at bredde er bra fordi det gir oss masse tumleplass inni. Men er den så bred at den ikke er praktisk, mener du?

For bred utseendemessig? Eler bruksmessig?

Jeg tenker at bredde er bra fordi det gir oss masse tumleplass inni. Men er den så bred at den ikke er praktisk, mener du?

Hei se dette bildet krageroe.jpg

det er nok mange som syns at dette er en litt snodig båt men du kan jo ikke bry deg om det,

smaken er jo som baken :smiley:

Jeg mener fortsatt at en Scand 25 er en flott båt som nesten vil være en investering og du kan få den uten den doen bak også :sailing:

Redigert av Espen C (see edit history)
det er nok mange som syns at dette er en litt snodig båt men du kan jo ikke bry deg om det,

smaken er jo som baken

Synes den er søt, jeg! Men det er kanskje ikke et ord dere båtforummedlemmer bruker om båtene deres, he he.

Falt for den innvendige løsningen, altså!

Er det noen som vet om det er andre båttyper som er slik innvendig?

Tar sjansen, og linker til båten jeg falt for.

Redigert av stormsvale (see edit history)

Vær klar over at de aller fleste, hvis ikke alle, Kragerø 26 er selvbyggerprosjekter. Dvs at både skrog og innredning er laget privat.

Dette gjør at ingen båter er like og kvaliteten på støping og innredning er svært varierende. Ligger litt info om den i dokumentarkivet.

Oi! :eek: Takk for info!

Men er den unik i det at den har to sittegrupper inni? Eller finnes det andre båttyper i nogenlunde samme prissjikt, som også er slik?

Akterkabin er ikke noe du vil ha?

Jeg vil heller ha stor uteplass enn to kabiner. Vi bor 5 minutters kjøring fra havna, så jeg ser for meg at vi kommer til å sove hjemme stort sett. Vi ønsker å ha mulighet til å sove der av og til, men vil prioritere mer plass til sol og bad og uteaktiviteter enn to kabiner. Mjøsa er ikke så stor at vi ikke rekker å komme hjem hvis vi vil. :smiley:

Den Kragerøen var jo grei.

Men enig i at proporsjonene så litt feil ut :smiley:

Tenk litt på at dere sikkert skal selge båten en dag også.

Men like fullt er det viktig å finne en båt man liker slik at man kan ha den en stund.

Den siste med akterkabin her var jo større enn den 24 fot man snakket om tidligere.

Da hjelper det jo kanskje?

Er vel ingen ulempe så lenge plassen fremdeles er der?

Velkommen fra meg også forresten :flag:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Synes den er søt, jeg!

Om jeg vil omtale en båt som søt er vel heller tvilsomt :wink: , men jeg liker Kragerøbåtene. Det at de er så breie ser for meg ut som noe ordentlig og solid.. (stabil?) Med god plass.. (tror jeg, har bare sett på bilder jeg og)

Denne du ser på har jeg kikket på lenge. Den har stått siden i fjor seinsommer på Finn. Ser fin ut synes jeg, men det kan hende at den muligens må undersøkes nøye (av kyndig person) og/eller prutes..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...