Jump to content

Kan noen instruere en båtjomfru?


Fru Stormsvale

Recommended Posts

Er vel ikke akkurat betryggende med gamle brosjyrer som eneste bilder og liten eller ingen beskrivelse av båten :confused:

 

Vel vel

Kanskje han hadde det travelt med å få annonsert båten og kommer sterkere tilbake :rolleyes:

Vi får håpe det...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jeg har fulgt med på denne tråden og har at par ting å bemerke:

Det kan jo være at dere blir skikkelig hekta på båtlivet, og da er det greit med en båt dere kan være i mer en et par netter i løpet av en sesong. Ha dette i mente når dere handler båt. Det er nok av personer her inne som kan fortelle om en meget raskt økende interesse for båt og båtliv. Og det er få ting som kan måle seg med å sitte sammen med gode båtvenner og slappe av med en pils, når ungene har lagt seg i båten og roen har senket seg. Det samme er den tidlige morgenen når lukta av nykokt kaffe brer seg, det er totalt havblikk og du hører fuglene begynner å kvitre. Slike ting går du glipp av, om du ikke sover i båten. Og skulle interessen kommer for alvor, er det ikke så langt med lastebil ned til Oslofjorden, og tur nedover svenske eller sørlandskysten.

En annen ting er dette med å selge båten, en kurant og populær båt er utrolig mye lettere å selge enn en av ukjent merke. I fjor solgte jeg en Engelsk kvalitets båt som virkelig var fin, denne lå flere mnd før jeg fikk solgt den, og jeg gikk ned på prisen. For et par år siden solgte jeg en Maxi 77, som er en veldig kjent båt, denne gikk i løpet av to dager, førstemann som kikket på den kjøpte den og prutet ikke en krone.

Vi er en familie på 4 og det var et ufravikelig krav med 2 separate sovekabiner når jeg kjøpte båten jeg har nå. Det utrolig greit å ha en plass å legge barna, der de ikke forstyrres av de voksne. Jeg ville derfor ikke kategorisk avvist båter med Akterkabin (AC).

I mine øyne har alle båtene du har kikket på en betydelig mangel, de har ikke mast. :smiley::smiley:. Hvorfor ikke kikke på en seilbåt? Ok - det er ikke alle som ser lykken med å gli lydløst av sted på skrå. Om dere tror at seilingen er vanskelig, så er det feil, så la ikke det stoppe dere.

Jeg ville kikket på Saga 27'en om jeg var dere, den syntes jeg virket til å være en bra båt..

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Vel talt, hallaron.

 

Støtter argumentet ved å kjøpe en båt som er grei å få solgt igjen.

Når man kjøper sin første båt, treffer båtvenner osv, ser en klarere ting som en ønsker annerledes. Følgelig kan dette lede til handel hvor den gamle skal selges og da er det viktig at man har en salgbar båt.

 

Det du sier om mast: Uten å trekke hele historien; selv er jeg født landkrabbe men bestemte meg på et tidspunkt at en ikke behøver være landkrabbe resten av livet :smiley: . Da vi skulle ha den første båten, var saken klar: En må ha en båt å lære båtlivet i først; kunne håndtere båten alene osv... vår første båt ble følgelig en skjærgårdsjeep. Jeg skjønner veldig godt at seilbåt er attraktivt; kunne hatt lyst på dette selv men for en som er rimelig uten erfaring, er det å styre med seilbåt en ganske stor terskel for de fleste.

Link to post

Personlig har jeg god sans for Joda 750 Helst litt nyere enn denne, med litt mindre kanter og respatex. Men denne var den eneste på Finn nå. Gode eksemplare rundt 1990 mod går for ca 300 + - Og det ser ikke ut som om de blir liggende lenge før de blir solgt.

Det er kansje litt over planlagt beløp, men budsjett er til for å sprekke.

Investeringslov nr1 er: Har man lyst nok på investeringen, får man alltid budsjettet til å gå opp :lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Desverre er det nok mange som tenker slik, men faktum er at en seilbåt for motor stort sett er mye enklere å manøvrere enn en motorbåt.

Seilingen kan man jo vente med til man føler for det

jepp det er sant.........

 

 

det finns ju mellomting oxo för den delen..med akterruff

 

Winga78

 

Winga_78f.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Vår første båt ble følgelig en skjærgårdsjeep. Jeg skjønner veldig godt at seilbåt er attraktivt; kunne hatt lyst på dette selv men for en som er rimelig uten erfaring, er det å styre med seilbåt en ganske stor terskel for de fleste.

 

Jeg er enig - og uenig :wink: . Jeg er enig i at det opfattes som en terskel. Å få en familieseiler til å gå fra A til B er imidlertid ikke vanskelig. Det lærer man på en ettermiddag. Problemet slik jeg ser det er at folk opfatter det som vanskelig, slik er det ikke. Min første egne seilbåt hentet jeg i Stavanger og seilte hjem, i kuling og blest. Det gikk som greit som 1,2,3. Faktum er at de få problemene vi hadde på den turen var knyttet til motoren, og da var det deilig å bare heise seil å la motor være motor.

 

Jeg skal imidlertid inrømme at det er ulemper med seilbåt også. Jeg lurer nå på nye seil til båten og det koster en del. Jeg kommer ikke inn alle steder der jeg hadde kommet til med en snekke (eller sjekte som disse båtene heter på Ændalsk). Og jeg skulle gjerne tatt en runde i Elva med båten, men det setter broene en stopper for.

Alt dette veies imidlertid opp av gleden det er å kjenne at båten glir av gårde i en fin bris, man hører ikke noe motordur, bare vannet som klukker langs skutesida. Og skal en på en litt lengre tur er det jo greit å vite at man har to separate fremdriftssystemer.

Men nå sporer jeg av tråden, og om seilbåt på Mjøsa er tingen vet jeg ikke. Jeg skal ikke drive mer pinnebåtpropaganda i denne tråden, æresord!!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

"og om seilbåt på Mjøsa er tingen vet jeg ikke"

 

Vel, jeg vokste opp ved Mjøskanten fra jeg var 11 til 18 år, og min lille erfaring da, var at vinden på Mjøsa skifter ofte og brått. Og, det kunne komme kjappe kastevinder.... Vi seilte en gammel jolle og ble utrolig flinke til å øse med plastbøtte etter å ha blitt lagt sidelengs ned i vannet. Så med en seilbåt kan man kjapt bli utrygg på vannet, og slikt bør man unngå ved starten av båtlivet.

 

Med min lille erfaring ville jeg nok anbefalt ei snekke som første båt på Mjøsa. Jeg tror også at den vil være lettere å selge der når / om / lysten forandrer seg til større båt / seilbåt / eller bare badebåt :sailing:

 

Som første båt vil jeg absolutt anbefale en kjent, populær båt. Da er det mye enklere å selge den & kjøpe en som man da vet man vil ha.

 

Jeg er også enig i at det kan være greitt med større uteplass enn med akterkabin. Det blir litt større tumleplass for den minste og det var i alle fall greitt for oss. Akterkabin kan det bli senere når man vet hvilken båt man virkelig har lyst på.

 

:-) steinar

Link to post

Hei - og velkommen til forumet.

 

Jeg ville som deg ikke valgt båt med akterkabin. Denne er alltid i veien i forhold til kontakten med vannet og stjeler masse uteplass som du vil ha mye mer glede av. Når dere har et barn på kun to år er det naturligvis helt uaktuelt å la dette ligge alene i akterkabinen uansett, og da vil denne stort sett kun fungere som stuerom.

Når barn(a) blir større (5-6-7 år) er det naturligvis mer aktuelt med to kabiner, men da har dere nok allerede byttet - eller vurdert å bytte - båt allikevel, dersom dere virkelig blir hekta på båtlivet.

 

mvh tuffff

Link to post
Denne du ser på har jeg kikket på lenge. Den har stått siden i fjor seinsommer på Finn. Ser fin ut synes jeg, men det kan hende at den muligens må undersøkes nøye (av kyndig person) og/eller prutes..

 

Nå er Kragerøen solgt! :cool:

 

Men dessverre ikke til oss. Ringte eieren i dag for å høre om vi kunne komme og se på den i helga, og da var den nettopp solgt. Så nå leter vi videre!

 

Forøvrig leser jeg pinnepropagandaen med stor interesse, men jeg biter ikke på! :lol:

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post

Joda stikkkøye er bra det og det har jeg hatt i 4 år nå. Men for min del er den en del fordeler med 2 kabiner. Den ene kan legge seg akter og den andre forrut, det betyr at de kan finne natteroen uten å bli fortyrret av hverandre. Den andre er at nå kan mor og far sitte i salongen og ikke fortsyrre englebarna, på samme vis kan en stå tidlig opp uten å forstyrre noen. Sist og viktigst, nå kan det reies opp 4 køyer som kan ligge permanent, trenger ikke pakke bort sengetøy hver morgen.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

At barn på 2 år kan ligge alene i akterkabin, er jo litt hva barnet er vant til. Vi la minstejenta alene i vår akterkabin som 3 åring, og det fungerte da greit (har ligget på eget rom fra 9 mnd.)

Det vi gjorde var å "låse" glidelåsene på kalesjen, slik at hun ikke ville klare å åpne disse selv. Vi sov også med døren åpen fra forkabin, slik at hun alltid kom krypende om morgenen. At det er en stor fordel med akterkabin er i alle fall jeg sikker på - i alle fall om man skal benytte salong etter sengetid for barn. Selv om man ofte sitter på uteplassen kveldstid, så blir det alltid litt ut og inn til forkabin...hente ting, dobesøk etc... og da er det deilig å vite at du ikke forstyrrer/vekker de minste.

Man mister jo heller ikke uteplassen - det er bare taket av akterkabinen man bruker som uteplass.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

njaaa - det har nok ikke blitt til at de ligger alene hele natta hjennom enda, mor eller far legger seg sammen med en av dem når vi legger oss, men det at de roer seg hver for seg er en fordel, for våre barn i alle fall. Og jeg er helt enig, man må låse av slik at de ikke kan komme seg ut mens mor og far sitter ved bålet på land..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Her er en kjempebåt. Kan anbefales. Motoren er " grønn " og det bør gjøres en forespørsel om hva som er gjort av vedlikehold, utskiftninger før et evt kjøp. :yesnod: Tror ikke denne ligger lenge før den er solgt.

 

Det er jeg enig i...så ut til å være en båt som er holdt i god orden. Fin båt var det! :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
joda

 

Denne virker for å vere et bra kjøp.

 

Jeg synes også den var kjempefin! Men Nord-Trøndelag, det er jo tusenvis av mil unna oss. Vil det ikke koste masse å frakte så store båter over slike distanser? Det virker som et kjempeprosjekt! Må finne ut mer om det, tror jeg.

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post

Om du kanskje hadde fått selger til å levere båten i Namsos, så finner du helt sikkert fraktefirma som kjører på Namsos, og kan da få en returfrakt derfra. Så veldig mange tusen tror jeg ikke det vil koste, men opptil 10 000,- vil jeg anta.

 

Muligens går det også fraktbåter Namsos-Oslo/Drammen, hvor du da kan hente båten på kaia med lokal transportør.

Litt telefoner og forberedelser blir det jo, men ikke uoverkommelig.

 

Om dere finner båt i rimelig grei avstand fra Oslo, vil det også være muligheter for å få noen til å seile båten til Oslo for dere - vet at mange her på forumet gjerne gjør slike ting (de klarer seg stort sett med "kost og losji". :smiley: ).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Om dere finner båt i rimelig grei avstand fra Oslo, vil det også være muligheter for å få noen til å seile båten til Oslo for dere - vet at mange her på forumet gjerne gjør slike ting (de klarer seg stort sett med "kost og losji". :smiley: ).

 

Vennetjenester, gode råd og så masse hjelp å få! Så utrolig hyggelige dere er!

Tror jeg kommer til å trives sammen med båtfolket!!! :yesnod:

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...