Ingar Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Mulig at det allerede er nevnt, men hvis du ser øverst på Emneoversikten er det en link til BP's vennetjeneste. Dette er abs. ikke ment å ersatte en profesjonell besiktigelse som f.eks. KNBF tilbyr, men kan være nyttig ved at man får en uhildet person til å gjøre en vurdering av en båt man er intr. i. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Javisst. Båtfolk er vi stort sett alle mann (og kvinner) her inne. Folk med båt holder seg nok på andre steder. Har nå vært aktiv her på forumet i et par år, og tror jeg kan si at det ikke er den ting medlemmer ikke kan hjelpe med. Hjelpsomhet står i høysete her, og ikke minst er det mange genuint interesserte medlemmer som innehar en masse kunnskap om det aller meste. Rimelig utstyr og ting og tang finner du også ofte på markedet - har på følelsen at pris settes litt utfra "Jeg bruker det jo ikke mer, så kanskje andre kan ha nytte av dette....". Så joda...masse hyggelige mennesker her. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Fru Stormsvale Svart 23.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Det er noe jeg ikke skjønner. Hvorfor er prisene på bruktmarkedet "så høye". Relativt sett, altså. Jeg får det ikke til å stemme. Hvis ikke mye er skiftet ut så er jo en 20 - 30 år gammel båt nettopp 20 - 30 år gammel. Hvorfor koster de mye mer enn de gjorde som nye? Jeg har fått mer is i magen når det gjelder båtkjøpet. Vi har nettopp kjøpt et hus fra 1930-tallet, med plenty av arbeidsoppgaver. Det koser vi oss med, vi tar i det tempoet vi har lyst til, det er ingenting som MÅ gjøres for at vi skal ha det bra. Men vi skal lete til vi finner en båt som er så godt stelt at det er sannsynlig at vi mest kan kose oss i den. Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
olpi Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Kan kort gi min mening om hvorfor båtpris på eldre båter er høye. De er imidlertid som regel ikke dyrere enn ved innkjøp f.eks på åttitallet hvis man regner dagens kroneverdi i forhold til på åttitallet. En båt ( av plast) kan ikke sammenliknes med f.eks bil når det gjelder verdi tap. Den kan mer sammenliknes med fast eiendom. Skroget er nærmest uslitelig hvis det vedlikholdes bra. Inventar likeså. Motorer i lystbåter går generelt lite og vil også fungere bra i veldig mange år hvis det byttes olje, filter etc.. . En annen timg du skal ta med i prissammenlikningen er hva nye båt med det samme utstyret koster. Mange nye båter oppgir en fra pris der alle må regne med å legge til ganske mye for å få den båten din forventet. At noen velger en 8-10 år gammel godt ustyrt båt til 900`i stedet for å kjøpe tilsvarende ny til 1.3 mill forstår jeg i hvertfall veldig godt. Nybåten koster kanskje fra 1090000,- ,men tar man med ustyret kommer den på 1.3. mill. Jeg har seelv hatt det samme valget og de 400`man sparer på å kjøpe brukt kommer veldig godt med til andre ting. Når det gjelder redselen for at noe skal skje med båt og motor er det selvfølgelig noe du må ta med. Ofte er det midlertid slik at feil og mangler skjer i de første par årene fra man kjøpte båten. Ok, det var noen synspunkter fra meg - lykke til med kjøp av båt. PS! jeg kjøpte ny båt og motor idag.... .. . . . . . (brukt gummibåt m/motor)... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Stormsvale Svart 24.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2007 En båt ( av plast) kan ikke sammenliknes med f.eks bil når det gjelder verdi tap. Den kan mer sammenliknes med fast eiendom. Skroget er nærmest uslitelig hvis det vedlikholdes bra. Inventar likeså. Motorer i lystbåter går generelt lite og vil også fungere bra i veldig mange år hvis det byttes olje, filter etc.. . En annen timg du skal ta med i prissammenlikningen er hva nye båt med det samme utstyret koster. Mange nye båter oppgir en fra pris der alle må regne med å legge til ganske mye for å få den båten din forventet. Gratulerer med båtkjøpet ditt, og takk for betraktningene dine! Jeg skjønner at det er forskjell på verditap på bil og båt. Ble vel litt stressa fordi jeg leste en halvt år gammel tråd her innne om at bruktbåtprisene er unaturlig høye og at det muligens vil komme et priskrakk. Men, det er jo slik man vanskelig kan forutse. Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
Ben Sin Svart 24.Mars.2007 Del på Facebook Svart 24.Mars.2007 Jeg har vært med en kamerat å kikket på båter nå. Jeg vil si mange tror de har mer "gull" enn de faktisk har. Vær kritisk når du kikker på bruktbåt. Bruk nesa sammen med øynene. Det skal ikke henge å slenge kabler og slanger overalt i motorrommet. Heller ikke plaske 4 liter olje under motoren. Det skal ikke være mugg på tak og vegger. De båtene vi har kikket på har i følge selger vært strøkne..... Nei, det er ikke lett å kjøpe bruktbåt. Kikk på så mange båter dere kan før dere bestemmer dere. Og glipper en båt, dukker det garantert opp en bedre. Is i magen. Jeg har selv erfart at det fort blir kostbart om man kjøper en båt som er dårlig vedlikeholdt. Legger man litt i for å få en båt i god stand, er jeg sikker på at det er en god investering. Med vennlig hilsen Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Fru Stormsvale Svart 24.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2007 Jeg har vært med en kamerat å kikket på båter nå. Jeg vil si mange tror de har mer "gull" enn de faktisk har. Hils kameraten din fra meg og si at han er heldig som har en konsulent som deg! Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
olpi Svart 24.Mars.2007 Del på Facebook Svart 24.Mars.2007 BEN SIN: Der er jeg helt enig med deg. Jeg har kikket på mange båter opp igjen årene, og blitt overrasket over hvor mange som blir beskrevet som "strøken båt", og som viser seg å være i elendig forfatning. Det er helt klart at en del båter ikke er i den stand som de blir beskrevt i annonsen. Meglere som Norsk Lystbåtformidling er heller ingen garanti for at båten er i topp stand slik de beskriver i annonsene sine. Det beste er å finne er båt som har en eier som samvittighetsfullt har vedlikeholdt sin båt på en god måte. Det finnes en del av dem.... . Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 24.Mars.2007 Del på Facebook Svart 24.Mars.2007 Jeg skal gjøre det Fru Stormsvale. Har du bestemt deg for hvilken båttype du ønsker? Snekke, halvplaner, helplaner, seilbåt?? Ben Sin Sitér dette innlegget Link to post
Fru Stormsvale Svart 25.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2007 Har du bestemt deg for hvilken båttype du ønsker? Snekke, halvplaner, helplaner, seilbåt?? Ja! :) Snekke! Vi har et budsjett på ca 200 000, og det er uten å presse økonomien, så vi har litt å gå på. Det viktigste er at den er godt vedlikeholdt, så mye trøbbel med ditt og datt ikke er sannsynlig (selv om vi skjønner at ting selvsagt kan skje). Vi setter spesielt stor pris på at motoren er i god stand! Så for øyeblikket holder vi på å slite ut søkefunksjonen på Finn... Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
Slagskibet Svart 25.Mars.2007 Del på Facebook Svart 25.Mars.2007 en såpass "liten" båt som 24 fot, mener eg dere bør droppe akterkabin. Dere mister nesten all uteplass, og når dere berre er 2 vaksne og et barn, får dere god plass i forkabinen i en snekke. Enig med vurderingen din m.h.t. å kutte ut akterkabin i en såpass liten båt. Jeg ville som deg ikke valgt båt med akterkabin. Jeg er svært uenig i dette. Skilsø 750 har akterkabin som ikke har gått på bekostning av uteplassen. Det er sikkert flere andre båter hvor det samme er tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Stormsvale Svart 25.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mars.2007 Jeg er svært uenig i dette. Skilsø 750 har akterkabin som ikke har gått på bekostning av uteplassen. Det er sikkert flere andre båter hvor det samme er tilfelle. Jeg har sett det! Har skjønt at det er mulig. *beklager forvirringen* Vi har innsett at vi må se mange båter før vi kan ta slike beslutninger. Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
Fru Stormsvale Svart 1.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2007 Jeg synes dette var en perfekt båt for oss. Akterkabin, frontkabin, stor uteplass! Helt til jeg leste det om at motoren må overhales, at dekket er lekk og at det elektriske anlegget må gjennomgås (men Hr Stormsvale er elektriker, så det kan jeg jo delegere ;) Bra vi skal på fjellet snart så jeg får en pause i kikkingen, for dette var vel ikke akkurat et prosjekt for begynnere? Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
BårdK Svart 2.April.2007 Del på Facebook Svart 2.April.2007 Flott gjort av selger å informere om slike ting i annonsen - det inngir tillit. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Stormsvale Svart 2.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2007 Flott gjort av selger å informere om slike ting i annonsen - det inngir tillit. Det er jeg helt enig i! Men betyr det at vi må legge i 10 000 eller 100 000 for å få den i orden, det lurer jeg på! Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
vikers Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Her er en rimelig båt, som ikke ser så aller verst ut. Hanto 24 som ser godt vedlikeholdt ut...og til 120 000,- så kan dere oppgradere litt samt kjøpe inn nok ankerdram for mange sesonger. Ligger i Skien, så et par dagers seiling til Oslo er bare morsomt! Kan seile den inn for dere jeg. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Espen C Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Her er en rimelig båt, som ikke ser så aller verst ut. Hanto 24 som ser godt vedlikeholdt ut...og til 120 000,- så kan dere oppgradere litt samt kjøpe inn nok ankerdram for mange sesonger. Ligger i Skien, så et par dagers seiling til Oslo er bare morsomt! Kan seile den inn for dere jeg. Skulle likt å sett at du seilte denne i fra Skien og opp i Mjøsa Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 5.April.2007 Del på Facebook Svart 5.April.2007 Til Oslo...Espen C...til Oslo står det. Derifra må nok kranbilen gjøre resten av jobben, men med 1000,- i timen for kranbil vil det jo være rimeligere å seile inn på egen kjøl - enn 5 000,- ++ ?... i kjøring for kranbil. Kommer langt med denne for en båtlapp i diesel. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
vikers Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Her ...er kjekk Marex i Bærum til 125 båtlapper... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
Fru Stormsvale Svart 6.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2007 Kan seile den inn for dere jeg. Du er vel super! Nå har vi tilbragt fem døgn i påskefjellet, med rødvin og drømmer om sommerkvelder på sjøen. Spørsmålet er bare hvilken båt vi skal være ombord i. Skal se om vi kan intensivere søket etter en båt du kan føre til Oslo, Vikers! Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
Fru Stormsvale Svart 6.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2007 Hva sier dere om denne? Den ligger i den båthavna vi har plass i allerede! Er det en omfattende jobb å skifte vannpumpe? Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
Espen C Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Grei båt men litt liten uteplass det ene setet er løst så det kan taes vekk tror jeg så plassen blir litt større, det er sikkert lett å bytte vannpumpe min sitter fast i to skruer pluss en slange inn og en ut Sitér dette innlegget Link to post
Fru Stormsvale Svart 6.April.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2007 Takk skal du ha Espen C! Vi har jo mulighet til å kjøpe en betydelig dyrere båt med mye større plass, så det er kanskje dumt å kjøpe en som vi muligens vil vokse ut av ganske fort. Det var jo praktisk at den lå så nært, men ikke avgjørende. Sitér dette innlegget Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt! Link to post
Espen C Svart 6.April.2007 Del på Facebook Svart 6.April.2007 Det er ikke dumt å begynne med litt mindre båter det har sikkert de fleste gjort, det er sikkert mange som ikke er helt sikker på om båtlivet er noe for dem å vil begynne i det små du har vel hørt om trefotssyken Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 7.April.2007 Del på Facebook Svart 7.April.2007 Løp å kjøp.Fevik er en bra båt.Det virker som det kan være en grei båt til en ok pris. Det med inredning og plass ser du bedre når du får sett på den i virkligheten ikke bare bilder. Nå har vannet i mjøsa begynt å stige så om ca en mnd kan dere sette båten ut også. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.