Jump to content

Kan noen instruere en båtjomfru?

Fru Stormsvale

Recommended Posts

Løp å kjøp.

Så på den i dag.

Fin båt, supergrei eier som har kostet mye på den (vi fikk se kvitteringer).

Men jeg ble litt skeptisk til den motoren, for eieren trodde at den måtte ut av båten for å bli reparert. Og da ser jeg for meg at sesongen 2007 kan forsvinne i verste fall. Vil så gjerne ha en båt med motoren i orden.

Og vi savnet:

- at kjøkkenet kan brukes uten at man må legge ned setet og montere opp gassapparatet osv. Tungvint!

- vask

- do med septiktank (denne må man bære ut av båten for å tømme manuelt)

- bord i frontkabinen

Tror den som kjøper denne båten gjør et godt kjøp. Men vi har lyst på en større båt enn 23 fot, rett og slett. Mannen min har kjørt familiens båt som ung, og vi skal ta båtførerprøven begge to, så jeg håper vi kan klare å manøvrere den selv om den blir den første vi eier som voksne.

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

så jeg håper vi kan klare å manøvrere den selv om den blir den første vi eier som voksne.

En større båt er nødvendigvis ikke verre å manøvrere heller. Det kreves bare litt mer planlegging og plass, så det går nok veldig bra.

Da er dere ihvertfall igang med å kikke på båter. Det er bra!!

Og du vet allerede hva slags utstyr du vil ha ombord. Enda bedre!!

Og jeg er helt enig i at det er greit å kjøpe en båt hvor det ikke finnes tvil om motorens helse. Sommeren er for kort til å skru....

Ben Sin

Og jeg er helt enig i at det er greit å kjøpe en båt hvor det ikke finnes tvil om motorens helse. Sommeren er for kort til å skru....

Ben Sin

Ben Sin har et viktig poeng her. Som "jomfruelige" redere bør dere ha en båt med minst mulig problemrisiko, det er nå dere skal få virkelig smaken på dette herlige, vidunderlige - det vi kaller båtliv. Det er fort gjort å få avsmak i stedet hvis man blir liggende med baken i været og skru motor i tide og utide. Her er en Nidelv 24 med ny Yanmar. Å fikle litt med en ledning i ny og ne er kos i forhold - spesielt hvis det er å kople opp noe nytt.

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Hei Frue.

Mulig dere allerede har sett på denne båten på Kapp, men for meg virker dette som et bra objekt. Har hatt en tilsvarende selv på 80 tallet ( 1981 mod.) og båten er absolutt en bra snekke og med en OK pris. Flott "begynnerbåt" og en spesielt romslig snekke med en god bredde og derav bra stabilitet.Siden denne har gått i Mjøsa siden ny, vil dere være forskånet fra de sedvanlige korrosjonsproblemene som ofte kjennetegner båter/motorer etc. som har tilhold i saltvann.Vil anbefale en nærmere sjekk av denne båten. Virker som om denne både plass/innredningsmessig og prismessig er aktuell for dere.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...pos=2&tot=2

• 2 måneder senere...

Kjære Fru Stormsvale.

Det heter da virkelig" Så seiler vi på Mjøsa osv, noe som vel forplikter??

Dersom du tenker at hele hele familien skal aktiviseres

ønsker å ta hensyn til miljø og stillhet slik at du hører humla suse og fisken sprette underveis

at dere får mest mulig båt for pengene

at dere alle har noe felles å diskutere i når isen ligger der

Da kjøper du en seilbåt. :sailing:

Hilsen en bestefar med entusiastiske små fordekksgaster.

Kjære Fru Stormsvale.

Det heter da virkelig" Så seiler vi på Mjøsa osv, noe som vel forplikter??

Dersom du tenker at hele hele familien skal aktiviseres

ønsker å ta hensyn til miljø og stillhet slik at du hører humla suse og fisken sprette underveis

at dere får mest mulig båt for pengene

at dere alle har noe felles å diskutere i når isen ligger der

Da kjøper du en seilbåt. :sailing:

Hilsen en bestefar med entusiastiske små fordekksgaster.

Maxim er jo designet av den ikke helt ukjente Pelle Petterson, som har tegnet Maxi båtene. Maxim (eller Maxi motor) er jo svært nært beslektet med seilbåter. Den har tilogmed S drev! Som springbrett til en seilbåttilværelse må Maxim være godkjent. Det gikk nok 25 år fra jeg fikk min første båt, til jeg fikk min første seilbåt. Ting tar tid, jeg ser for meg følgende scenario; Om noen år ser vi en vakker Maxi seilbåt nedover norske eller svenskekysten. Båten bebos av en entusiastisk seilerfamilie på 4, og båten bærer navnet "Stormsvale".....

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Ting tar tid, jeg ser for meg følgende scenario; Om noen år ser vi en vakker Maxi seilbåt nedover norske eller svenskekysten. Båten bebos av en entusiastisk seilerfamilie på 4, og båten bærer navnet "Stormsvale".....

Det var jo en vakker drøm! :cool:

Takk for godkjennelsen av første skritt på veien! :lol: Jeg føler at vi har erobret en helt ny verden, så jeg vet ikke når jeg er klar for å begynne å klatre på den stigen, he he. Inntil videre koser jeg meg veldig med bikini og bok på dekk, det er mer enn nok for meg! Den eneste jevnlige avbrytelsen er rop fra toåringen som vil ha enda en saftis (hjemmelaget fruktjuiceis som det ikke er kvote på). Kan båtlivet bli bedre enn slik vi har det nå, da? :wink:

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...