Jump to content

hvordan få propell av aksel?

Superkul

Recommended Posts

Du kommer til å få den av.

Klok av gammel skade anbefaler jeg at du først anskaffer gode støtdempere til å legge under propellen, for når den kommer, så kommer den fort.

Det er viktig å legge under godt med støtabsorberende materiale slik at propellvingene ikke får seg en smell når propellen kommer for full fart.

Deretter en en god avtager viktig. Min erfaring er at de beste er haudraliske hvor presset i avtageren er stort i forhold til den kraften man må bruke til å presse olje inn i stemplet som er festet mot selve propellakslingen.

Jeg lånte en slik av en båtreperatør og den var svært effektiv. Den fikk av propell som jeg ikke fikk av med vanlig mekanisk avtager kombinert med varme.

En varmluftpistol kjennes nok varm ut men har ikke tilstrekkelig sterk varmeeffekt til å utvide propellkjernen hurtig. Dersom du fremdeles satser på varme må du nok få tak i kraftigere saker med åpen konsentrert flamme.

Jeg har tidligere prøvd å bruke en kraftig avdrager i fra Biltema men vist propellen sitter for godt vil avdrageren gå i stykker før propellen løsner.

Dette kan jeg skrive under på....jeg ødela 2 forskjellige Biltema-avtager da jeg skulle bytte propell på Furuholmensnekka. Jeg klarte til slutt å rigge det til med en hydralisk biljekk - og det fungerte sammen med gassbrenner på propellnavet.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du har, som veldig mange andre, feil fokus.

Varmepistol blir som å bruke en lighter. Du trenger en skikkelig varmekilde. Mao oxygen / acetylen eller oxygen / hydrogenbrenner. Evt. en skikkelig induksjonsvarmer.

Du kan dra til det svartner med avdrager, uten at det hjelper det spøtt. Varme må til.

Les om hvordan FAR OUT ble av med propellen sin. Husker jeg ikke feil, hadde han testet diverse metoder med sånn liten skibrenner osv. Ingenting funkket. Dvs ingenting untatt X21 brenneren og noen relativt heftige varmebend.

Suzuki

No boat needed..

Vel, Suzuki,

fokus i denne saken er vel riktig nok: å få propellen av akslingen.

Utfordringen dreier seg vel om hvilken metode man skal benytte - og det er ofte flere veier til målet.

Er avtrekkeren sterk nok spretter propellen av.

Er varmekonsentrasjonen sterk nok blir det også enklere å få av propellen.

Dersom man over flere dager sprøyer rustløsende "stoff" fra bakkant av propellen (hvor konen har størst diameter) kan denne væsken også forenkle avdraget.

Jeg synes jab har et bra fokus - han spør medlemmene på BP til råds.

Dette er å anbefale for andre som kommer opp i vansker med båten.

Det er mye kompetanse på BP som gjerne deles med andre - eksempelvis den Suzuki har dokumentert i tallrike innlegg.

beklager roaldbj;

jeg vil presisere;

jeg syns fokuset ofte er " få fatt i den største avtrekkeren, evt. en hydraulisk avdrager" når propeller sitter i 7 stein.

Med skikkelig varmeutrustning kan du plukke den av med fingrene ( bruk hansker.. )

Og - jeg er ingen erfaren båtmann. Jeg har dog gått på så mange smeller, at jeg etterhvert har finni ut hva man IKKE skal gjøre. :smiley:

PS - skal du ha en SKIKKELIG avdrager koster den kjapt 1500kr tror jeg, mulig mer. Dette bør du satse på å få lånt,på et bilverksted, båtverksted, landbruksmaskinverksted el.l. Mange er litt tilbakeholdne til å låne ut, tilby depositum som overstiger verdien på " dingsen " du vil låne med en gang.

Suzuki

No boat needed..

Ta og bruk propan og legg godt med våte kluter inn mot lagertetningene sånn at de ikke blir svidd og ødelagt pga varmen stram på forhånd godt opp med en tesje eller kiler for det er ikke alle propellene som du får festet tesjen skikkelig godt på, så ett skikkelig kakk på tesjen eller kilene og propellen kommer. La propellmutteren sitte løst på så slipper du å sitte med propellen i fanget. Kjøl godt ned akslingen etter dette. Lykke til.

Kan man ikke bruke en "grispikk" da... En 2 kloet klype med senter pådrag..

Løs mutteren på propellen og skru den nesten av, fest begge kloene foran propellen og sett senterskruen på grispikken bak på mutteren og skru til. Da vil propellen garantert løsne og ikke falle av, når mutteren fremdeles sitter på...

Får du låne en skikkelig avtrekker som er bregnet for propell holder det faktisk ofte med et godt kakk på senterskruen med en tung hammer/liten slegge. men da har du skikkelig trekk på boltene på tersen.....Da holder det ikke med noe billig fra disse postordresjappene....

Ville løsnet muttern bare et par omdreininger. Brukt en kraftig 2 eller 3-armet avdrager .

Fått varmet opp skikkelig . Wurth har en kjempebra kjølespray som du kan spraye kun på akslingen.

Dra til avdragern,ta deg en kopp kaffe og vent på en smell... :smiley: Viktig og være forsiktig med tetninger under oppvarming. Lykke til.

Hei

Det snakkes mye om varme her, og det uten noen form for reservasjon.

Ivertfall på minn båt er det ett lager av gummi/plast i bak kant på på propell hylse. Tåler denne allverden med varme?

Varmen fra proppel vil jo trekke inn i akselen og videre inn på andre tetninger.

Jeg bare spør?

HilsenSmaapala

Jeg har ikke omfattende erfaring når det gjelder å ta av propell fra aksling, men vil gjerne støtte kommentarene fra Suzuki.

Det er viktig å bruke ordentlig varme.

'

Mitt bidrag er utelukkende å understreke hvor viktig det er å legge støtabsorberende materiale under propellen i forbindelse med dette arbeidet.

Jeg antar at jeg har tatt av propell ca 20 ganger (grovt regnet).

I flertallet av tilfeller har propellen "plutselig" sluppet konen på akslingen.

Det er nærmest umulig å ta imot propellen når den slipper.

Derfor maser jeg om å bruke støtabsorberende materiale som tar imot propellen når den "kommer".

Jeg vil tro at det fremover er viktig å legge merke til kommentarene fra Suzuki på dette området for å få gode råd.

Avtagerne fra Biltema er gjerne for "svake" til å håndtere gjenstridige propeller - dette er i alle fall min erfaring.

Hei

Det snakkes mye om varme her, og det uten noen form for reservasjon.

Ivertfall på minn båt er det ett lager av gummi/plast i bak kant på på propell hylse. Tåler denne allverden med varme?

Varmen fra proppel vil jo trekke inn i akselen og videre inn på andre tetninger.

Jeg bare spør?

HilsenSmaapala

Er enig med deg her, den gummien du ser i bakkant på propell hylse heter cutless foring og er av gummi, hvis det kommer mye varme til denne vil du få slakk i akslingen og foringen må skiftes.

Skiftet selv foringen for 5 år siden, og den koster 600 kr å mye arbeid....

Det er sjokket fra hammeren som sammen med presset på tersen som gjør at den løsner.

Har tatt av endel propellere opp i gjennom årene men har aldri opplevd at gearet gikk i stykker.... men du står jo ikke med en gedigen slegge heller og trasper til..... :lol:

Byttet aksling på en båt og propellen løsnet av seg selv da akslingen ble satt på kant med propellen ned og dunket akslingen i betongen. bang så var den løs..... Maskinen var på 110hk......for de som lurer-----

Propellen havnet imidlertid 3-4 meter bak båten.

Derfor løs kun mutteren, ikke ta den av, holder propellen på plass.

Når det gjelder varme, og har tilgang på en autogen brenner( oksygen og acetylen ) er det en fordel å bar varme en tynn strek nedover konen på propellen.

Dette gjør at den utvider seg mere en akslingen, og kan taes av med hendenne ( husk hansker )

Lånte en gang et hjemmelaget verktøy som det jeg har forsøkt å tegne, beregnet på trebladet propell.

Besto av to endeplater i 10 - 12mm stål, den ene med en spalte som gikk utenpå akslingen.

Plate med spalte ble tredd over akslingen på innsiden av propellen, andre platen ble lagt an mot enden av akslingen.

Gjennom hjørnene gikk det 12mm eller 15mm bolter eller biter av gjengestang.

Så var det bare å skru vekselvis på boltene og forsøke å holde de like stramme.

Vil tro det er mere krefter i denne enn i vanlig trearmet avtrekker.

Fordrer at man har tilgang på stål og verktøy til å bearbeide det.

Alternativt få et mek.verksted til å lage det. Kan vel ikke koste all verden.

Prop_avtr.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Far Out er jo "skoleeksempelet" her på Baatplassen på problemet med å få av propellen. Jeg knakk Biltemaavdrageren, ødela varmluftpistolen, ga opp propanbrenneren, og prøvde storslegge, men ingenting hjalp før Suzuki kom med skjærebrenner og profesjonelle avdragere. Han varmet opp propellen så det putret og dampet før den kom løs!

En av de mange tingene jeg lærte er at man skal passe på så ikke alle de mislykkede forsøkene på å slå løs propellen gjør at den kanten avdrageren skal ta tak i blir for rund (av slagene), så den ikke kan brukes. Ellers var jeg også bekymret for giret da jeg slo med slegga...

Heldigvis forbarmet Suzuki seg over meg og løste problemet en søndag formiddag i 20 kuldegrader!

Far Out

:diving:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...