Jump to content

hvordan få propell av aksel?

Superkul

Recommended Posts

Lånte en gang et hjemmelaget verktøy som det jeg har forsøkt å tegne, beregnet på trebladet propell.

Besto av to endeplater i 10 - 12mm stål, den ene med en spalte som gikk utenpå akslingen.

Plate med spalte ble tredd over akslingen på innsiden av propellen, andre platen ble lagt an mot enden av akslingen.

Gjennom hjørnene gikk det 12mm eller 15mm bolter eller biter av gjengestang.

Så var det bare å skru vekselvis på boltene og forsøke å holde de like stramme.

Vil tro det er mere krefter i denne enn i vanlig trearmet avtrekker.

Dette er omtrent samme avtrekker som vi har laget og bruker i båtforeningen. Eneste forskjellen er at den er laget for propell med tre vinger og propell med fire vinger, tilsammen 7 hull. Det er også mer gods utenfor hullene.

Denne er brukt i mange år og virker alltid, nå er det en begrensning på akslingen, den kan ikke brukes på mer enn 45 mm aksling. Platene er 16 eller 18 mm, så de tåler en trøkk.

Etter mitt hode er der bare en god løsning:

• Propellmutter halvveis av, evt. helt av hvis den står i veien.
  • Sett på en stor ters dra denne hardt til.
  • Et par kraftige hammerslag på tersebolten i retning langsetter akslingen.
  • Løsner ikke propellen da er det varme som skal til: En ikke alt for liten propanbrenner gjør jobben. Varm propellbosset på alle sider og unngå å varme akslingen. Det skal normalt ikke så mye til men 70-80 grader må du gjerne ha.
  • Nytt slag på tersbolten og propellen har med å løsne.
  • Det er viktig at tersen er hardt tiltrukket hele tiden da du ikke har til til å klure med trekking når du har begynt å varme. Poenget med varmen er at propellen skal utvide seg og akslingen ikke skal det. Dermed må du få av propellen FØR varmen brer seg inn i akslingen.

Montering av propell:

• Rengjør aksling og propellboss NØYE. Evt. lett pussing med fint sandpapir og vask med tynner e.l. Det viktigste er å få bort ALLE partikler.
  • Varm propellen litt, trenger ikke være mer enn 40 grader eller noe slik.
  • Sett propelen på akslingen i en fast/bestemt bevegelse og monter propellmutter. Da har den med å sitte godt :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Har skumlest tråden..

Har ikke så mye erfaring med nevnte problemstilling men:

En viktig sak når det gjelder avtrekkere er at disse er fingjengede. På denne måten får en mye mer kraft overført.

Har en kompis som skulle ha av en propell: Måtte ta akslingen med til et proff verksted som med en proff avtrekker drog den rett av...

brukte biltema propan/butan varmer til 198 kr og avtager kr 99 og den gikk av som smør :flag: , strammet avtageren litt og litt men s jeg varmet opp propellen og det må være mere en godt nok og varme med denna, brukte ikke lang tid heller - den spratt heller ikke av den skled sakte og behersket av med drageren, tusen takk for gode råd - nå blir propellen levert til propellservice på greåker og de tar 750 kr for å vri bladene, og det er en gledelig pris i motsatt fall og kjøpe ny til 3000 kr

Redigert av jab (see edit history)

:flag:

Hurra.Fikk av propellen i dag.Brukte avdrager fra Biltema(99kr) og varmet med gassbrenner.

Nå skal det kjøpes ny

Har lest på propellen for å prøve å finne riktig dimensjon

Står følgende 11 79 E 12 P "

på andre siden står det RAD || LEG M II P

Noen som kan oversette`?????????

Hvilken dim er dette

Tenkte at RAD muligens ref til RADICE propell

Montering av propell:

• Rengjør aksling og propellboss NØYE. Evt. lett pussing med fint sandpapir og vask med tynner e.l. Det viktigste er å få bort ALLE partikler.
  • Varm propellen litt, trenger ikke være mer enn 40 grader eller noe slik.
  • Sett propelen på akslingen i en fast/bestemt bevegelse og monter propellmutter. Da har den med å sitte godt :smash:

er det lurt å legge ett lag med vannfast fett på akslingen før man setter dette sammen, eller vil dette bli til ett slags lim etter noen år?

Jeg har aldri brukt fett, ser ikke noen fordeler med det. Da tenker jeg på vanlige propeller som står på kon. Påhengere og hekkaggregat der propellen står på splines SKAL der brukes vannfast fett og propellen bør også tas av en gang i året og "fettes" opp på nytt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • 2 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...