Amalie Startet 19.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2007 Hei, Jeg har en AQD40A/280 og holder på å montere varmtvannsbereder. Tilkopling til motoren er et lite forskningsprosjekt i seg selv. Det er ikke mye dokumentasjon å finne i den saken. Men nå har jeg funnet ut at sløyfa til berederen koples til varmeveksler og til sirkulasjonpumpa. Problemet mitt er å finne ut hvilken som er inn og ut av disse. Noen som kan hjelpe meg med svar på det? /Amalie Sitér dette innlegget _ Link to post
Gringol Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Dette er noe som jeg har også tenkt å snart begynne på, men finner heller ikke mye om dette beskrevet no sted, har aqad141a/280 så denne tråden håper jeg det finnes mye svar på............. Sitér dette innlegget MVH Gringol Volvo penta diesel AQAD40A 165hk Fjord weekender 725SE 24 fot Link to post
Ingar Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Skal du bare ha bereder spiller det normalt ingen rolle hva som er inn/ut. Men ut vil være på termostatsiden av varmeveksleren. Se dette emnet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Hei, Pumpa suger, så det er sugesiden Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 JRK skrev: Pumpa suger, så det er sugesiden Dette er vel litt feil å si? Du må løyse en plugg i siden på pumpa, her leverer pumpa vatn, du skrur på en 1/2" nippel og bruker slange som tåler kjølevann(frostveske) fra pumpa til bereder. Retur blir fra bereder til varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Koble slangene til berederen, og start motoren. Sjekk temperaturen på slangene. Den som blir mest varm gjelder ut -, og minst varm er inn (ut/inn av motoren). Sitér dette innlegget Link to post
Amalie Svart 20.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Hm... Litt motstridende meldinger her. Min bereder er en 25L Quick bereder. Den er tydelig merket med kjølevann inn og kjølevann ut. Det er riktig at det er en 1/2" plugg på siden av pumpa. Har nå montert slangekopling der og på varmeveksleren. På bildene under ser man plassering av pluggene: Du kan såvidt skimte pluggen oppe til høyre (klokka 2). På varmeveksleren finner man uttaket her: Er det mulig å bedømme bedre ut fra dette? Eller må jeg gjøre som zach foreslår? /Amalie Sitér dette innlegget _ Link to post
Ingar Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 Uttaket på varmeveksleren er vel på undersiden av termostatene, da går vannet ut her. Det andre ser ut til å være i nærheten av pumpa, da er dette retur. Det som har noe å si er hvordan ferskvannet kobles itil berederen, her må inn og ut kobles som anvist. Sitér dette innlegget Link to post
Amalie Svart 20.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 (redigert) Ja det kan virke som at pluggen på varmeveksleren ligger under termostaten(e). Fant denne illustrasjonen i instruksjonsboka til motoren. Var vanskelig å lese for meg med så lite kjennskap til motoren. Kanskje den er nyttig for andre: Den prikkede linjen illustrerer saltvann. Den heltrukne viser ferskvann. Vannpumpa er merket nr. 2, termostat er merket nr. 6 og pluggen er plassert omtrent der hvor nr. 4 peker. /Amalie Redigert 20.Mars.2007 av Amalie (see edit history) Sitér dette innlegget _ Link to post
Zach Svart 20.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2007 (redigert) Jeg gjorde det på den måten som beskrevet i innlegg #6. Gjaldt VP 41A, men det blir selvfølgelig det samme. Viktig: Monter kraner på sløyfen inn og ut av motoren i tilfelle du får lekkasje. Ellers kan du miste kjølevannet. Hos meg gikk sløyfen også via defroster og det var litt viktig å vite hvilken vei vannet gikk for å prioritere "riktig". Redigert 20.Mars.2007 av zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Nimbus skrev: Dette er vel litt feil å si? Du må løyse en plugg i siden på pumpa, her leverer pumpa vatn, du skrur på en 1/2" nippel og bruker slange som tåler kjølevann(frostveske) fra pumpa til bereder.Retur blir fra bereder til varmeveksler. Neida Nimbus dette er ikke litt feil å si. Pumpa leverer ikke vatn, den suger. Pluggen du fjerner er på sugesiden av pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 zach skrev: Monter kraner på sløyfen inn og ut av motoren i tilfelle du får lekkasje. Ellers kan du miste kjølevannet.jeg synes kraner er overflødig, ingen grunn til at det skulle lekke her. Ingen biler har kraner på slangene til varmeapparatet.Vil du ha kraner så bruk slusetypen, vanlige kuleventiler tåler ikke temperaturen. Plastpakningene sveller og kan helt eller delvis blokkere ventilen. Anbefaler gjennomsiktige, armerte slanger. Da kan man se hva som skjer, at system luftes ut. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 På min VP 41A var kranene allerede montert, så slapp å vurdere dette. Konsekvensene med å miste kjølevannet i båt blir ikke som å miste kjølevannet i bil. Blir feil å sammenligne. På den forrige båten monterte jeg kraner samtidig med montering av v.v.tank. Oppdaget etter kort tid at tanken var lekk, og da var det ok å kunne stenge av sløyfen. Slike kraner kan sikkert leveres av VP, men rørlegger antas å ha kuleventiler av godkjent type(?). Må være en god investering - slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2007 Ok, jeg synes det blir "overkill". Skulle man trenge å stenge av sløyfen pga reparasjoner er dette enkelt ved hjelp av slike tenger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.