Bayliner2 Startet 20.Mars.2007 Del på Facebook Startet 20.Mars.2007 Hei! Noen som vet om ett Mercruiser bravo 3 drev kan ta skade av at man ikke tar inn kjølevannet gjennom det? Lurer også på om det er noe problem å ikke kjøre eksosen ut gjennom det? Har hørt at noen monterer spyling for å kjøle drevene, lurer på om kjølevannet som man tar gjennom drevet er med på å kjøle selve drevet også. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 (redigert) Hei Bayliner2, Jeg har selv et Bravo 3 drev på min 240 Sundancer og jeg stilte et tilsvarende spørsmål til Univa som har levert motoren min, Steyr 246 m/Bravo 3X. Det jeg lurte på var om det var nødvendig med ekstra kjøling i form av drevdusj. Univa sin respons var at kjølevanns inntak gjennomdrevet samt våt eksos ut er god nok kjøling. Dersom du fjerner en eller begge av disse vil du også fjerne en del kjøling. Jeg vil nå montere et ekstra kjølevanns inntak på min, men isteden for å fjerne inntak gjennom drev så lager jeg det nye i tillegg. Dvs jeg monterer inn en ny 1 1/4" gjennomføring og kobler denne på en "T" kobling foran sjøvannsfilter. Da får jeg kjølevann inn via både drev og den nye gjennomføringen. Dette reduserer faren for manglende kjøling grunnet tett inntak men opprett holder kjøling av drevet. Redigert 20.Mars.2007 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
bukt Svart 20.Mars.2007 Del på Facebook Svart 20.Mars.2007 (redigert) Kan kutte ut begge deler å kjøre thru transome eksos og kjøling inn annet sted , jeg tar inn med pickup . Monter en "drive shower" på drevet så går det greit. Ligger en bra en på finn http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=95...s=15&tot=43 Men ville valgt en som kjøler ned hele drevet. jeg har laget min egen lik denne som kjøler mye. http://www.driveshowers.com/competition6.html dette har hull hele veien og kjøler da hele drevet her er litt om hva du skal se etter http://www.driveshowers.com/compare.html Redigert 20.Mars.2007 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Har du brukt blindplaten slik at du ikke tar inn kjølevann til motoren gjennom drevet skal slangen på utsiden kuttes. Det skal være gjennomstrømning gjennom drevet slik at drevet kjøles. Står faktisk beskrevet i monteringsmanualen. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Har du brukt blindplaten slik at du ikke tar inn kjølevann til motoren gjennom drevet skal slangen på utsiden kuttes. Det skal være gjennomstrømning gjennom drevet slik at drevet kjøles. Står faktisk beskrevet i monteringsmanualen. Jeg har blendet transome innvendig, tatt bort impeller og kjører kun kjøling utvendig på hele drevet med 15mm rør med masse 3mm dyser/hull som spruter på drevet over hele dens flate, dette kjøler mye mere enn hva en kjølekanal inne i drevet gjør. Jeg kjører drevene mine veldig hardt og sjekker oljen regelmessig, ikke tegn på missfarging som sier at olje er gått litt varm. Sitér dette innlegget Link to post
Bayliner2 Svart 21.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Ok, ser greit ut å lage en dusj selv. Har nå et OMC drev som jeg fikk havari på i fjor, skal bytte til mercruiser. Har dere god erfaring med Mercruiser, Har en Bayliner 2555 med en Yamaha Me 420 sti (nesten samme motor som Yanmar 6lpa 240 hk). Burde jeg gå for bravo 1, 2 eller3? Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Jeg hadde brukt Bravo 3x diesel med 1,81 i utveksling til den båten Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 21.Mars.2007 Del på Facebook Svart 21.Mars.2007 Ok, ser greit ut å lage en dusj selv. Har nå et OMC drev som jeg fikk havari på i fjor, skal bytte til mercruiser. Har dere god erfaring med Mercruiser, Har en Bayliner 2555 med en Yamaha Me 420 sti (nesten samme motor som Yanmar 6lpa 240 hk). Burde jeg gå for bravo 1, 2 eller3? Ville gått for bravo III på den jeg og, er ikke noe fartsbåt så da er det bedre med litt mere trekkraft i bunn med mulighet for lavere palaningsterskel. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 Har bravo 2 med Steyr 236, frem til nå har jeg hatt kjøling via pickup og en liten del som kommer fra drevet. Jeg bytter nå bunnventiler og må ta ett valg, er fristet til å blinde av drevet og fjerne slangen, kjølvann kunn via pickupene. Noen som har gjort dette før? Hvordan blindet dere isåfall av? En rustfri plate festet med de to boltene på innsiden? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Jeg har et Bravo 3 som jeg skal blende av , kjøpte original blendeplate med pakning,skruer og beskrivelse for under kr.100,- hos Siddis Motor i Stavanger , ingen vits å lage til noe selv da . Skal installere nytt sjøvannsinntak og montere drevdusj når jeg får den på land for vårpuss . Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Mars.2011 Del på Facebook Svart 30.Mars.2011 Har du partnummeret på den pakken? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.