Jump to content

Ta ut innenbordmotor ......!


MortenK

Recommended Posts

Jeg må ha opp motoren, en Yanmar 1GM10, for å tette en oljelekkasje under.  :lol:

Dette er jo ingen stor motor, kun en sylinder.

 

Er det noen som vet, eller selv har prøvd, om det går an å løfte ut denne motoren uten egen løfteanordning?  Tenkte det burde være mulig!  :smiley:

 

Det går jo an å fjerne dynamo og starter også før løftet for å fjerne vekt!

 

Noen som har tips eller advarsler ??? :lol:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

mitt neste arbeismoment ombord er det samme som det du skisserer.

Jeg lager en form for "huskestativ" fra cockpit og inn på dørken.

Bruker en 2"x 4" til base for kjettingtalja. Masse klosser, plankebiter osv er et must, samt noen teppebiter osv. til å skåne innredningen.

Klokketalje er det eneste brukbare, en wiretalje er etter min erfaring alt for unøyaktig.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Et vanlig triks på seilbåt er forøvrig å bruke bommen med en kjettingtalje!

Båten er på land og masta er nede.

 

Motoren i min båt er forøvrig montert helt fremme i baugen med fast aksel (ikke seildrev) :smiley:, så den må i tilfelle jeg skal ha den helt ut av båten, løftes gjennom hele ruffen og opp i cockpiten.

 

Alternativet er å løfte den og mekke i båten, men når jeg først skel løsne den, hadde det vært fint å ta den inn i garasjen og gå skikkelig over den med tanke på rust etc.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Motoren i min båt er forøvrig montert helt fremme i baugen.....

Motoren i Accenten, kan ikke den løftes / heises ut gjennom fordekksluken?  :confused: ...uten gir og aksling, selvfølgelig!  :wink:

 

Mener å huske at det er en 50 x 50 luke rett over motoren - det er vel der Shipman / Albin / Mørebas låret den på plass under montering?

"Correct me, if I'm wrong!"  :wink:

 

Er det ikke denne karen, vi snakker om???

show_image_stream.php?bid=8098448&dx=527&dy=395

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Motoren i Accenten, kan ikke den løftes / heises ut gjennom fordekksluken?  :lol: ...uten gir og aksling, selvfølgelig!  :lol:

 

Mener å huske at det er en 50 x 50 luke rett over motoren - det er vel der Shipman / Albin / Mørebas låret den på plass under montering?

"Correct me, if I'm wrong!"  :eek:

 

Er det ikke denne karen, vi snakker om???

 

 

 

 

Joda, helt korrekt. Det er den karen! Akkurat samme motor og i en Mørebas Accent.

Men er det plass til å få den opp gjennom luka, da? :lol:  Jeg har tenkt tanken, men ikke gått noe videre med den, for jag har antatt det er for liten plass. Jeg hadde heller ikke tenkt å demontere giret fra motoren! Motoren går helt fint den, så det er ikke behov for en storoverhaling ennå. Tror jeg nå ihvertfall hvis ikke noe uventet dukker opp.  Hovedgrunnen til at jeg skal løfte den er å tette en oljelekkasje under. Har ikke klart å lokalisere hvor det lekker ennå, så den eneste muligheten er å løfte opp motoren. Tror det må være ifm. bunnpanna eller der om kring :lol:. I verste fall kan det være en simmerring kanskje  :eek:. Det er ihvertfall det jeg skal finne ut. Jeg vil skru minst mulig. Fort gjort å skru i stykker saker og ting :nono:.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

.......  Hovedgrunnen til at jeg skal løfte den er å tette en oljelekkasje under. Har ikke klart å lokalisere hvor det lekker ennå, så den eneste muligheten er å løfte opp motoren. Tror det må være ifm. bunnpanna eller der om kring :smash:. I verste fall kan det være en simmerring kanskje .....jeg vil skru minst mulig. Fort gjort å skru i stykker saker og ting

Hei igjen, MortenK!

Helt enig med deg når det gjelder å skru (i stykker) minst mulig - man bør føle seg kompetent, før man går løs på "større" saker!  :nonod:

 

Hadde akkurat samme båt / motor som deg. Greit motorrom, forresten, lett å holde rent der!  :wink:

 

:smiley: Nå er det jo alltid enklest å "råde" andre om eventuelle problemer som man selv ikke har lyst til å gå løs på. Er heller ingen "dreven" mekaniker og har stor respekt for alt jeg ikke forstår.

 

Men ut i fra det du beskriver så høres det ut som du, enten, har en lekkasje ved bunnpannen (bolter, pakning) eller noe så enkelt som en "rotten" pakning på selve bunnpluggen? (Bare synser, jeg  :smash:).

 

Hvis det kun er bunnpluggen, så ville det være "overkill" å løfte motoren ut av båten.

 

Bare en idé:

Ville demontert alle koblinger, slanger og dieselrør fra motoren for så å løfte den en halv meter, kanskje én meter, for å komme til og sjekke / bytte pakning. Er det bunnpluggen, så kan du fikse det, der og da, mens motoren henger.

 

Det å løfte kan enkelt (alt er relativt, som Einstein sa..... :smiley:) gjøres ved å legge en 4' x 4' boks, tvers over lukekarmen, for så å feste en kjettingtalje i den og løfte motoren i løfte-øret som sitter på selve toppen??

Blir det for kort løftehøyde, kan du stable 4' x 4' bokser (2 og 2 av gangen, ved siden av hverandre - bygge et slags hult tårn), til du får tilstrekkelig avstand / høyde til den siste "tversover" boksen.

 

Hvis problemet er  større, må du ha ut motoren likevel - da er det 2 alternativer,  rett opp gjennom luken eller å slepe den hele veien akterover og ta den ut via nedgangen! :wink:

 

Har tenkt å gjøre det samme i min snekke, med en adskillig tyngre motor, og i et mye trangere motorrom en ditt! Må skifte motorlabbene, og har tenkt og bytte ut én og én av gangen, ved å løfte motoren en 15 - 25 cm med hjelp av talje - skifte labben, og slippe motoren ned igjen.

 

Du har fordelen ved at det er ganske så "romslig" rundt motoren din - slipper å bøye deg ned i et trangt hull!  :wink:

Good luck!  :seeya:

Walter_S

 

P.S.: Ifølge http://www.marinshopen.se/  veier motoren din 70 kg! :nonod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Når det er så mye plass rundt motoren som her så bør du bruke litt

tid på å søke etter lekkasjen.

Tørk av motoren der du kommer til med rene filler, tørk helt ren og kjør motoren

til det samles olje i bunnen igjen, søk på nytt med rene filler eller papir.

Slik leting er selvsagt lettest med brukt svart olje.

Bruk gjerne speil og godt med lys.

 

Lekk oljefilterpakning, lekk oljepluggpakning o.l.

kan som regel skiftes med motoren på plass.

Bunnpannepakning og veivtetninger byttes lettest med motoren ute av brønnen.

 

Kan også være at grunnen til at olja lekker er at den presses ut på grunn

av for høyt trykk i veivhuset. Årsaker til dette kan være defekte stempelringer,

tett veivhusfilter (oljedampsperre) eller kollapsede ventilasjonsslanger.

 

Tor

Link to post

Kjøpe for en tid siden STP sin flaske med beskrivelsen - tetter olje lakasjer - . Har alltid hvert  mistenksom til slike produkter. Kjøpte en flaske ...115,- helte på motoren. En 3 l V6 bensiner med 260' km på telleren. Etter ca. 50 mil var motoren tett... :smiley: :smiley:

Lekkasjen var så mye at jeg ikke trengte oljeskift, kun påfylling. Hadde alltid frisk olje på motoren. Lekkasjen var lokalisert til simmringen rundt veivakslingen ved reimhjulet i front av motoren.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Etter ca. 50 mil var motoren tett... :sleep::wink:

Det avar sikkert oljefilteret ditt også.. Åssen kan man få til selektivt utvalg av steder der denne massen / stoffet kan herde ? Teorien er vel at det skal herde mot luft men..

 

Har diverse erfaringer med denne type midler.. de fleste ( erfaringene ) er ikke positive, annet enn på svært kort sikt..

 

Suzuki - som har tro på nye pakninger, simmeringer og kobberinger hvis noe lekker, ikke "altmuligrart-i-en-flaske..."

No boat needed..

Link to post

Åssen kan man få til selektivt utvalg av steder der denne massen / stoffet kan herde ?

 

Artig spørsmål.Har spurt Jotun om det samme når det gjelder diffusjonsåpen maling.Iht Jotun

så kliner du Demidekk på veggen og da har eventuell fuktighet mulighet til å "svette" seg ut

av treverket.Forsåvidt greit nok,men spurte om åssen regnvannet visste at ikke det skulle

trekke inn gjennom de samme diffusjonsåpningene og inn i treverket.

Til det så svarte Jotun mannen at malingen la seg i overlappende lag med diffusjonsåpningene

pekende nedover og at vannet ikke kan renne oppover.At vannet ikke kan renne oppover det har til og med jeg skjønt,men han kunne ikke svare på hva som gjorde at alle diffusjonsåpningene bestandig ligger sånn at vannet ikke kan trekke inn men bare kan trekke ut av treverket.

Jeg ar så ulidelig treig i nøtta men hvis det Jotun sier stemmer så kan vel Lurium 87 tette bare der du vil den skal tette og ikke noe annet sted?Tror at mannen muligens gråt seg stille i søvn den kvelden etter å ha møtt en kvervulant som er tett i nøtta :sleep:

Jeg begriper det ikke enda men det er jo så mye jeg ikke skjønner annet enn at en skal overlate tenkinga til hesten fordi den har så mye større hode.

Link to post

hehe, har bakgrunn fra landbruket. Og hvert eneste år kommenterer min mor at "jammen havna såkornet rett vei i år også". Blir litt rar åker hvis det såes opp-ned, og åkeren vokser neddover :sleep::wink:

 

Tror forresten de diffusjonsåpningene skapes av tyngdekraften som " trekker" strukturen i malinga i rett posisjon...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hei !

 

Vet ikke helt Suzuki - jeg brykte et slikt  "lurium" fra STP, på ei servostyring, og det hjalp en liten stund. Jeg ble fortalt at virkemåten var at den påvirket gummi slik at den svellet, og på den måten tettet bedre. Men uansett snakker vi nok om å tyne ut siste verset. Hvilken effekt det så over tid har på gummislanger og andre plastkomponeneter som kommer i kontakt med olja er jo et annet spørsmål så egentlig er jeg veldig enig i at det beste er å finne lekkasjen, og få den tettet.

 

Til Yanmaren: Jeg ville forsøkt å lokalisere lekkasjen der motoren sitter. Spørsmålet er jo hvor mye det lekker, og om det er uholdbart å kjøre med. Regner med du kjenner til disse oljesugeputene du kan legge under motoren som suger opp det som kommer (til du har funnet lekkasjen og tettet den).

 

Min erfaring med oljelekkasje så langt på Yanmarer (har bare hatt 2) er at lekkasjene kommer i forbindelse med oljefilter vedlikehold. Enten det er knivfilter du har ute for reingjøring, eller det et filterpatron som byttes. På 4jh-dtbe'n jeg har nå, har jeg bare greid å bytte filter uten å søle 1 gang på 5 år !, og selv om jeg rengjør etter beste evne, tar det tid før all olja er borte - selv om det egentlig ikke er noen lekkasje. På en 12SB jeg hadde engang, mener jeg det var snakk om tre skruer, så hadde jeg ute hele vannpumpe enheten inkl. oljesimmeringen som sitter der. Så om du lokialiserer problemet, er det store muligheter for å kunne fixe det uten å ta ut motoren. Start med et teleskop-tannlegespeil (det er laget for dette, og du får det i bilutstyrsforretninger).

 

-koh

Link to post

Når det er så mye plass rundt motoren som her så bør du bruke litt

tid på å søke etter lekkasjen.

Tørk av motoren der du kommer til med rene filler, tørk helt ren og kjør motoren

til det samles olje i bunnen igjen, søk på nytt med rene filler eller papir.

Slik leting er selvsagt lettest med brukt svart olje.

Bruk gjerne speil og godt med lys.

 

Lekk oljefilterpakning, lekk oljepluggpakning o.l.

kan som regel skiftes med motoren på plass.

Bunnpannepakning og veivtetninger byttes lettest med motoren ute av brønnen.

 

Kan også være at grunnen til at olja lekker er at den presses ut på grunn

av for høyt trykk i veivhuset. Årsaker til dette kan være defekte stempelringer,

tett veivhusfilter (oljedampsperre) eller kollapsede ventilasjonsslanger.

 

Tor

Det er ikke plass under motoren. Jeg har forsøkt å lokalisere, men det er umulig å komme til under. Når heller ikke bunnpluggen. Klarer ikke å tørke under med en fille en gang. Så jeg må minimum bruke Walter's løsning med å heise opp motoren et stykke og finne feilen.

 

Ellers lekker motoren mest etter at den er stanset, ikke når den går. Min konklusjon på dette er at det må være det må være en pakning som lekker ifm. at olje renner tilbake i bunnpanna.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Tror forresten de diffusjonsåpningene skapes av tyngdekraften som " trekker" strukturen i malinga i rett posisjon...

 

Tror jeg veldig mye på Suzuki :smiley: :smiley: Iht Jotun så er malinga så "lur" at fuktigheten kan trekke ut men ikke inn.Vannet må liksom ut gjennom en labyrint.Og kan vannet komme inn

da kan det komme inn også?

Kan hende malinga slipper fuktighet ut men ikke inn men de må gi meg en forklaring som jeg skjønner.Eller en forklaring som er så avansert at jeg ikke skjønner noenting. :wink:

 

Men Pantene Pro-V,det har jeg klippefast tro på. :headbang:

Link to post

Tror jeg veldig mye på Suzuki :smiley: :smiley: Iht Jotun så er malinga så "lur" at fuktigheten kan trekke ut men ikke inn.Vannet må liksom ut gjennom en labyrint.Og kan vannet komme inn

da kan det komme inn også?

Kan hende malinga slipper fuktighet ut men ikke inn men de må gi meg en forklaring som jeg skjønner.Eller en forklaring som er så avansert at jeg ikke skjønner noenting. :wink:

 

Men Pantene Pro-V,det har jeg klippefast tro på. :headbang:

Prinsippet med labyrinttettinger bruker vi mye på motorer osv. Kan ikke forklare lett, men dette gjør at vann går en vei, men ikke en annen ( dette er ikke helt rett, vannet går egentlig lettere den ene veien enn den andre, jeg tror ikke det er en 100% sperre.. )

 

Uansett bør en selger av et produkt kunne redegjøre 110% for det han selger. Den dagen jeg ikke kan det, ville i alle fall jeg vurdere å slutte med salg ( og det er det kanskje mange som burde .. ?? )

 

Suzuki - som har solgt endel saker, og som liker å ha sitt på det tørre i jobbsammenheng...

No boat needed..

Link to post

Tror jeg veldig mye på Suzuki :smiley: :smiley: Iht Jotun så er malinga så "lur" at fuktigheten kan trekke ut men ikke inn.Vannet må liksom ut gjennom en labyrint.Og kan vannet komme inn

da kan det komme inn også?

Kan hende malinga slipper fuktighet ut men ikke inn men de må gi meg en forklaring som jeg skjønner.Eller en forklaring som er så avansert at jeg ikke skjønner noenting. :wink:

 

Men Pantene Pro-V,det har jeg klippefast tro på. :headbang:

God dagen godtfolk,

 

Finessen med malingen er enkel å forklare; hele hemmeligheten ligger i forberedelsen. Under opprøring må man nemlig hele tiden røre kun en vei, alltid med solen, aldri en enkelt runde motsols. Da vil nemlig de bipolare, molekylære strukturene legge seg i samme retning. Dermed får de en interstellar flimmervirkning som fører til at den osmotiske kraften virker bare en vei   -   men som sagt; det må bare røres en vei !!!!

 

Pantene Pro-V er jo enda enklere å forstå, for der ser man jo med egne øyne hvorledes disse lekre, halvnakne damene vokser opp av ørkenen med ferdig frisert hår. Og når man ser det så klart   -   da kan vel ingen finne på å tvile????

 

mvh

Poseidon

(Som fortsatt har min bestemors ord i ørene: "Du skal tro på halvparten av det du ser   -   og ingenting av det du hører!")

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Har spurt Jotun om det samme når det gjelder diffusjonsåpen maling.Iht Jotun

så kliner du Demidekk på veggen og da har eventuell fuktighet mulighet til å "svette" seg ut

av treverket.Forsåvidt greit nok,men spurte om åssen regnvannet visste at ikke det skulle

trekke inn gjennom de samme diffusjonsåpningene og inn i treverket.

Til det så svarte Jotun mannen at malingen la seg i overlappende lag med diffusjonsåpningene

pekende nedover og at vannet ikke kan renne oppover.At vannet ikke kan renne oppover det har til og med jeg skjønt,men han kunne ikke svare på hva som gjorde at alle diffusjonsåpningene bestandig ligger sånn at vannet ikke kan trekke inn men bare kan trekke ut av treverket.

Litt synd å slå i hel denne diskusjonen.  Det er så enkelt at porene i malinga er store nok til å sleppa gjennom vatn i gassform, men for små til å sleppa gjennom vatn i veskeform.  Rart at ikkje Jotunmannen visste dette...

 

Nils, som heller lar huset stå umalt enn å mala med Demidekk.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...