Jump to content

Ta ut innenbordmotor ......!

MortenK

Recommended Posts

• 4 måneder senere...

Her er det diskutert litt av hvert om maling også  :lol:, men nå kommer jeg med status på å løfte ut motoren (yanmar 1GM10).

Jeg laget meg en liten talje og fikk hevet motoren 50-60 cm. I og med at jeg har luken rett over motoren, gikk dette greit. La en planke på tvers over luken. For å sikre jevn kraftfordeling la jeg planker på dekket som tverrstokken lå på. Mototren er jo ikke så vanvittig tung, så dette gitt svært så greit. Laget meg en krybbe som motoren nå ligger i slik at jeg enkelt kommer til under motoren.

:lol:

Så var det oljelekkasjen.  :sad:

Jeg håpet at det bare var pakningen i bunnpanna, men den gang ei. Det viser seg at lekkasjen er i en pakning på et ganske stort deksel på motoren (heter noe så fint som "Timing Gearcase").  :lol:

På dette dekselet er dieseltrykkpumpa, impellerpumpa, remhjul til dynamo, +++ montert, så alt må av for å få av dekselet. Begynner nå å nærme meg å skru av dekselet.

Jeg må ha ny pakning til dette dekselet, og her  trenger jeg noen tips, hvis noen har. Undersøkte prisen på en originalpakning, og den var ikke mindre enn over 400,-  :crazy:(husker ikke eksakt, men kaffen satt fast i halsen da jeg fikk prisen).

Jeg tenkte derfor å lage en av pakningspapir.  :crazy: Biltema har pakningspapir og det kan vel brukes hvis arkene er store nok. Det må jeg sjekke.

Er det noen som har gode tips på pakningsmateriale etc. Tror originalpakningen er ca. 1mm tykk.

s/y "Arnegrut", Asker

Emballasjen fra Pizza Grandiosa gir fine pakninger. Fuktes med olje før montering.

Hullpiper og en liten krum neglesaks er gode hjelpemidler.

Vedr. lurium for tetting av oljelekkasjer så går dette svært ofte på å myke opp igjen hardnet gummi i simmere og o-ringer. Dette kan faktisk ofte funke veldig bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...