Jump to content

Mer glede enn strev, ikke sant?

Fru Stormsvale

Recommended Posts

Jeg er helt ny her, vi holder på å finne ut hvilken båt vi skal kjøpe.

Holder på å lese Odd Børretzens bok "Gleden ved å ha båt", og da slo det meg at jeg gleder meg enormt til å ha båt! Til å kunne være sammen ute hele familien!

Så leser jeg om plastpest, om selgere som hevder båten er yngre enn den er, om selvmekka usikre båter, vanskeligheter ved salg, polering og pussing.

Men det ER mer glede enn strev, ikke sant?

Det slo meg at jeg får litt den samme følelsen som jeg har erfart angående det å ha barn. Før vi fikk barn leste jeg om kolikk, dårlig nattesøvn, gråt og tenners gnissel. Jeg fikk advarsler om at fritiden ble borte, at alt ble annerledes. Det var ingen som fortalte oss at alt ble bedre!!!

Om all kosen, morsom lek og følelsen når en smårolling legger lubne armer rundt halsen din og sier "jeg er så glad i deg mamma". Ok, så sover jeg litt mindre enn før - men hallo!!! Det betyr jo ingenting sammenlignet med gleden ved det å få leve sammen med et barn!

Er det slik med båt også? At min frykt for trøbbel og mekking og ødelagte motorer er betydelig overdrevet?

Jeg gleder meg i hvert fall helt enormt!!!

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

...og det er jo det viktigste av alt :sailing:

Lykke til med båtvalget :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Veldig enig med deg i det du skriver om barn, alle snakker om hvor fælt det vil bli... :nonod:

Men når vi forteller om pest og diverse er det for å unngå at blivende båteiere skal havne i uforutsette situasjoner. Kjøpe ting de ikke ville kjøpt om de hadde hatt mer kunnskap i forkant av kjøpet.

En dårlig start kan føre til at man går lei, uansett om det gjelder båtliv eller andre aktiviteter.

Åh, jeg er kjempetakknemlig når dere deler erfaringer her altså, lærer så masse av deres kompetanse og kunnskap!

Så jeg mener ikke å kritisere at folk snakker om mulige problemer og ting å tenke på her inne, det er jo bare veldig lærerikt for nybegynnere som meg!

Jeg tenker mer på samfunnet generelt: når folk får vite at vi skal kjøpe båt, så ler de og spør om vi virkelig har lyst til å bruke fritiden på å pusse og lakke?

Det er derfor jeg tenker at det er så mange som velger å fokusere på ulempene, selv om gledene er vesentlig større!

Er det slik med båt også? At min frykt for trøbbel og mekking og ødelagte motorer er betydelig overdrevet?

Det er vel sånn at det stadig er ett eller annet å fikse på eller forbedre når man har gammel båt. Men det er nå litt kos med det også, synes jeg! Dessuten overskygger naturopplevelsene og frihetfølelsen alle slike problemer, så det er ikke noe å bekymre seg for!

Har lagt merke til at det er mange båter i havna som får lite eller ingenting av vedlikehold, men de er nå i drift de også! Men med tanke på egen sikkerhet og generelt velvære er det greit å stelle så godt med sakene at man føler seg trygg når man er utpå da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Så leser jeg om plastpest, om selgere som hevder båten er yngre enn den er, om selvmekka usikre båter, vanskeligheter ved salg, polering og pussing.

Men det ER mer glede enn strev, ikke sant?

Er man uerfaren kommer vel båtvalget til å avgjøre om det er gøy, eller fylt med glede, eller omdet bare blir trøbbel.

En enkel sjægårds jeep med en litt nyere godt vedlikeholdt motor, er det lite arbeid med, lite som kan gå i stykker.

Derifra og oppover i størrelse er det du kan få de blandede opplevelsene.

En tommelfinger regel er vel at desto større og eldre båten er, desto flere små og store repperasjoner.

Men for aldel det finnes eldre båter som er skammelig godt vedlikeholt.

Desto flere dubbeditter i en båt desto flere ting som kan gå galt.

Så mitt råd er kikk deg om etter en ikke altfor stor båt, som er enkel å vedlikeholde, så kan man heller trappe opp etter vert som kompetansen øker.

Ellers er det bare å spørre å grave litt runt her på forumet. Mange emner er tatt opp så det kan være l lurt å søke litt på forumet.

Siden du ikke har erfaring selv og kanskje ikke har noen tekniske kvalifikasjoner, vil jeg råde deg til å ta med deg en fagmann når du ser på båt. Det kan være vel anvendte kroner. For det er som du tror, mange feller å gå i. Men ikke la deg skremme da. Båtlivet kan være fantastisk! Lykke til.

Når man leser Baatplassen jevnlig kan man lett få det inntrykk av at det meste ikke bare kan gå galt, men faktisk ikke gjør annet. Men et slikt forum er naturlig nok problemorientert.

På den annen side vel båter som barn. Noen er harmoniske og gir mye glede. Andre forblir som pubertale tenåringer i sin mest ustabile periode. Mye er vel opp til de foresatte for både båt og barn.

Men båtlivet gir store gleder - både i den tiden du er om bord, og ikke minst når du drømmer om å være der.

Redigert av wave (see edit history)

Hei!

Båten min var gammel og dårlig vedlikeholdt da jeg kjøpte den. Fordelen med det var at jeg lærte en hel masse om hvordan man utbedrer og reparerer ting på båt. Så ja, det kommer mye an på hvordan man ser det - som ellers i livet! :smiley:

Ta deg litt god tid og les og spør her på båtplassen, det er mitt beste råd! Lykke til!

Du sier du leser Børretzen, eg mener det var han som sa at båtlivet er 90% frustrasjon og 10 % ekstatisk glede, der gleden langt overstiger frustrasjonen.

Som flere sier er det mye å holde på med, og spesielt på en gammel båt.

Selv har jeg på 5 år hatt tre båter fra 70 tallet, og drevet med diverse utbedringer. Skal man ha en såpass gammel båt, kan det være en fordel at man liker å pusle med vedlikehold og ikke er redd for å prøve seg. Kunnskapen derimot, trenger du ikke bekymre deg, den finner du her :wink:

Neida spø til alvor, det er klart det er fint å ha teknisk know how, men man finner ut av det meste selv, og spesilet med hjelp herfra.

Om gleden er større enn jobben? JA, det vil jeg absolutt si, men det er en kjempefordel at dere deler denne gleden, at det ikke bare er deg som ønsker deg ut på bølgan blå. Du kan lese denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=9964 og lese om min frustrasjon over en samboer som ikke delte min galskap. Nå i ettertid kan jeg si det var tolmodighet som skulle til, og i dag er hun langt mer med...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Har selv blitt bitt av basillen med å eie egen båt og gikk derfor til innkjøp av større båt for noen år siden.

Har selv lest at det finnes mange med problemer av mange karakterer på dette forumet. Har selv hatt mine utfordringer men via dette forumet har jeg stort sett alltid fått den hjelpen og informasjonen jeg har vært på leting etter.

Det å kjøpe en båt er jo ganske likt det å kjøpe bil. Er førsteinntrykket bra vil du stort sett klare deg greit i forhold til potensielle problemer. Passe på at vedlikehold blir gjort, servicer gjennomført og generelt tar vare på det du eier så vil "det gå deg godt" som båt eier.

Tidsforbruk som mange snakker om er vel fordi vi båteiere er veldig godt synlige når vårpussen settes inn før sjøsetting og når vi eventuelt skal på land til høsten. Tenk derimot på en som eier ei hytte på fjellet. Hytteeiere har vel minst like mye arbeid med sitt vedlikehold men dette blir ikke så synlig da dette blir gjort over langt lengre periode på året så hytte eierne "glemmer" fra gang til gang hvor mye tid de bruker.

Når de står og maler vegger, lager terrasse om sommeren og andre ting så sittervi på sjøen og nyter livet med våre kjære. Glemt er hvertfall de 14 dagene vi brukte på vårpussen og ikke tenker vi på den perioden som kommer til høsten når båten skal på land igjen.

Av egen erfaring bruker jeg de nevnte 14 dagene som vårpuss før sjøsetting. Gjerne kombinert som en familieaktivitet og sosialt samvær i havna. Om sommeren bruker vi bare båten men sjekker av og til at alt ser greit ut i båten og fikser eventuelt på det lille som måtte oppstå underveis i sesongen. Når høsten kommer blir det samme som våren men da mimrer vi om alle de fine stedene vi har vært på, alt vi har opplevd i sesongen og deler gjerne informasjonen med andre i havna eller omgangskretsen.

Jeg innrømmer gjerne at jeg er en av de som er motsatt av de som ler av meg - " vil du virkelig kjøpe deg hytte - tenkt på alt det vedlikeholdet du får - så langt å reise til hytta for å få brukt den ei helg - da må du jo ha en større bil for å få med deg / dere alt som trengs av klær og mat - osv..." Tenk på de som også har campingvogn.

Nei vi båteiere er minst like lykkelige som noen andre.

det er en kjempefordel at dere deler denne gleden, at det ikke bare er deg som ønsker deg ut på bølgan blå.

Godt poeng!

Nå har det seg sånn at jeg ER dama. (tror jeg må endre nick til noe mer feminint, gitt) Mannen min er den som innførte interessen her hjemme, han er fra Sørlandet og elsker å dykke. :diving:

I og med at vi har bosatt oss i Innlandet tenker jeg at en Sørlending trenger båt for å ha det bra, så derfor stemmer jeg også for. Og når vi først skal ha båt, så vil jeg gjerne vite mest mulig. :smiley:

Jeg er helt ny her, vi holder på å finne ut hvilken båt vi skal kjøpe.

Holder på å lese Odd Børretzens bok "Gleden ved å ha båt", og da slo det meg at jeg gleder meg enormt til å ha båt! Til å kunne være sammen ute hele familien!

Jeg fikk advarsler om at fritiden ble borte, at alt ble annerledes. Det var ingen som fortalte oss at alt ble bedre!!!

Om all kosen, morsom lek og følelsen når en smårolling legger lubne armer rundt halsen din og sier "jeg er så glad i deg ". Ok, så sover jeg litt mindre enn før - men hallo!!! Det betyr jo ingenting sammenlignet med gleden ved det å få leve sammen med et barn!

Hei

Redigert sitat.

Gled deg til barnebarn, da begynner moroa. :lol:

Skjem dem bort, og levér dem tilbake. :wink:

mvh

giver

Godt poeng!

Nå har det seg sånn at jeg ER dama. (tror jeg må endre nick til noe mer feminint, gitt) Mannen min er den som innførte interessen her hjemme, han er fra Sørlandet og elsker å dykke. :diving:

I og med at vi har bosatt oss i Innlandet tenker jeg at en Sørlending trenger båt for å ha det bra, så derfor stemmer jeg også for. Og når vi først skal ha båt, så vil jeg gjerne vite mest mulig. :smiley:

Joda at det er du som er fruen i huset har jeg fått med meg, men i disse likstillingstider, kunne det jo være du som halte og dro i gubben, mens han helst ville på elgjakt og på skauen. Med den interressen du legger for dagen har dere snart båtplass ved sjøen og båt i klassen 30fot+. Heldig gubbe du har :lol: :lol:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Med den interressen du legger for dagen har dere snart båtplass ved sjøen og båt i klassen 30fot+.

:lol:

Hvis jeg rammes av trefotssyken, håper jeg noen slår meg i hodet. Hardt!

Jeg håper at vi finner en båt nå som kan fungere for oss leeeeeeeeeenge!

Og interesse: ja, det er jo sykt å bruke mer tid og tanker på å kjøpe båt enn vi gjorde da vi kjøpte hus til over 10 ganger så mye penger. :crazy:

He,he Fru Stormsvale. 3 fotssyken er også en del av båtlivet. Selv føler jeg meg nesten priviligert som nesten aldri har drømmer om større båt. Men det murrer litt i løken om stadige komfort og kosmetiske forbredelser ihvertfall. Båtliv gir bestandig mere glede enn strev syntes jeg. Eneste gangen Ørnhild har kjøpt båtblad var en 5 års periode vi ikke hadde båt. Det tok visst på å ha så grinete gubbe hele sommeren. :fishing:

Det kan fra tid til annen være klokt å stille seg selv spørsmålet om hva en selv og familien ønsker med livet.

Noen ganger kan det være at en selv ønsker noe annet enn hva familien ønsker.

Andre ganger kan det være at en selv ønkser det samme som familien.

Hva familien ønsker er avhengig av mange ting som interesser, muligheter, talenter, trivsel, og andre faktorer.

Det vil fort være fortvilt om man selv ønsker et aktivt sjøliv med den frihet og de utfordringer dette innebærer,

mens andre i familien er redd for sjøens krefter og muligheten for kollisjoner, skader og drukning.

Jeg tror at sjøglede forutsetter at alle i familien har noen gleder ved å ferdes til sjøss.

I vår familie har dette ført til at vi i noen uker ferdes i "urbane områder" /tettsteder, eksempelvis store byer/steder som Gøteborg, Venersborg, Kiel, Flensburg, Grenå, Ålborg, Helgoland, Læsø, Anholt, Rendsburg o.a.,

og at vi i noen uker ligger i uthavner - som det er tusenvis av (vi foretrekker bl.a. Ursholmen, i Syd-Koster - og vi kjøper sjøkreps fra Kurt i Breivik).

Dette har - så langt jeg har erfart - gitt oss en god balanse i sjølivets gleder og muligheter.

Som langtidsferie ser jeg i dag ikke noe alternativ til båtlivets gleder....

Men, livet er forhåpentligvis langt - om 10 - 20 år er kanskje meningene noe anderledes?

Båtlivet er som livet ellers; stunder av evig lykke der en svever - og nedturer der du har lyst til å gi opp alt.

De fleste av oss båtfolk opplever, som Børresen, at uansett så overveier de magiske øyeblikkene, enten det er når du cruiser over over solblank hav med bare horisont, når ankerdrammen inntas en tidlig vårkveld eller når du svømmer i lykke og klaterer opp på badeplattformen, alle utfordringene en også møter :smiley:

Mye kommer an på båttype. Kjøper du en skjærgårdsjeep er båtlivet betydelig enklere en om du kjøper en bobåt.

MEN ikke kjøpt båt om du ikke ser lykken i båtpuss om våren, eller om du foretrekker solsenga framfor felles innsats ved fortøying eller for den del utfordringen i å finne løsninger når vinsjen slurer. Båtliv er ikke bare soldekk og varme svaberg. Det er også jobb - men også vannvittig mye glede!

Redigert av Swande (see edit history)
MEN ikke kjøpt båt om du ikke ser lykken i båtpuss om våren, eller om du foretrekker solsenga framfor felles innsats ved fortøying eller for den del utfordringen i å finne løsninger når vinsjen slurer. Båtliv er ikke bare soldekk og varme svaberg. Det er også jobb - men også vannvittig mye glede!

Selvfølgelig! Jeg er forberedt på å måtte stelle med båten. Mitt poeng er likevel at det er mer glede enn strev, med mindre man er ekstremt uheldig og kjøper et dårlig objekt. *bank i bordet* Ting kan skje, men det MÅ ikke skje.

Det er en herlig følelse å stelle med båten :cool:

Det syntes jeg var et godt poeng...kanskje hele poenget.

Jeg blir stadig spurt om det ikke er mye arbeid med det å ha båt. Jeg pleier å svare at noe arbeid er det, men det er jo noe av hobbyen det også. M.a.o. mener jeg at vårpuss og arbeid ved opptak om høsten er noe av det som hører med. Her går det noen timer og hvis du absolutt ikke liker denne typen arbeid, vel så ville jeg kanskje vurdert om dette var noe for meg. Så ærlig tror jeg det er viktig å være i denne sammenheng.

Når dette er sagt....så kløøøøør det i fingrene akkurat nå etter å komme i gang med vårpussen :yesnod:

Det kan fra tid til annen være klokt å stille seg selv spørsmålet om hva en selv og familien ønsker med livet.

Noen ganger kan det være at en selv ønsker noe annet enn hva familien ønsker.

Andre ganger kan det være at en selv ønkser det samme som familien.

Hva familien ønsker er avhengig av mange ting som interesser, muligheter, talenter, trivsel, og andre faktorer.

Det vil fort være fortvilt om man selv ønsker et aktivt sjøliv med den frihet og de utfordringer dette innebærer,

mens andre i familien er redd for sjøens krefter og muligheten for kollisjoner, skader og drukning.

Jeg tror at sjøglede forutsetter at alle i familien har noen gleder ved å ferdes til sjøss.

Akkurat slik er det jo en del båteiere som har det. F.eks. meg selv. Kone som er redd på sjøen, blir bare med utpå når det er blikkstille og sola skinner, dvs. svært få dager. Og ungene er blitt store, de er ikke med lenger. Båt er blitt en "mannen i huset" alene-greie.

Men nå er det jo slik, at selv om man er gift eller samboende, så har man også behov for sine egne interesser og hobbier, samt sine egne "frirom". Man må ikke på død og liv være sammen om alt mulig. Faktisk kan det vel virke sunt på mange forhold at partene har områder bare for seg selv, da blir kanskje de felles gledene enda bedre?

Jeg for min del har nå måttet erkjenne at båt er noe bare jeg i familien er interessert i. Men jeg nekter å gi opp båtlivet av den grunn, jeg MÅ ha båt, og jeg MÅ utpå. Er derfor nå, etter et år uten båt, på jakt etter den ultimate "far alene"-båten, dvs. den skal ikke være for stor (er jo bare jeg + kona en sjelden gang, og en kompis på fisketur nå og da), den skal ikke koste for mye (for da blir kona sur fordi det blir for mye penger på bare min greie), men den skal heller ikke være for liten, jeg liker å ha litt areal å pusle på, arbeidet om bord er en del av meningen med båt. Siden den heller ikke skal brukes til ferieturer, men bare dagsturer utpå, er det jo ikke rare motoren som trengs heller. Ja, kompisene i båthavna mener jeg like godt kan kjøpe en båt helt uten motor, for jeg sitter som regel kun i "båsen" om bord og drikker kaffe innimellom oljing, skruing og fiksing. :wink:

Akk ja, det skal ikke være lett, - vi får se hva det blir til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...