Jump to content

Mer glede enn strev, ikke sant?

Fru Stormsvale

Recommended Posts

Selvfølgelig! Jeg er forberedt på å måtte stelle med båten. Mitt poeng er likevel at det er mer glede enn strev, med mindre man er ekstremt uheldig og kjøper et dårlig objekt. *bank i bordet* Ting kan skje, men det MÅ ikke skje.

Hvis du synes det er et strev å stelle med båten så er du på feil spor. Vanlig vedlikhold er og skal være moro. At man kan føle strev å fikse ting går i stykker er nok de fleste imidlertid enig i. Noen slike episoder må du likevel regne med å en eldre båt. Normalt medfører ikke det mer strev enn moro.

Det er også et spørsmål om hvor mye en ønsker å gjøre utav det. Det er ikke alle, meg inkludert, som synes båtpuss, gnikking og polering er stas.

Det var ikke derfor jeg kjøpte båt, jeg vil ut på sjøen jeg. Derfor har ikke jeg den mest skinnede båten i havnen, men trivselsfaktoren er stor.

Men noe stell kommer en ikke utenom og for min del gjelder det å holde det på et minimum. Blir behovet stort mens lysten er liten blir jeg ikke flau om jeg setter bort arbeidet enten til proffer eller til en ungdom som har lyst til å tjene noen kroner.

Å ha båt trenger absolutt ikke å være noe pes.

Da er vi forskjellige TJ. Å holde båten någenlunde rein og i god stand er et minimum for meg. Å dag etter dag se en møkkete båt ligge fortøyd (min), mens jeg selv sitter i stolen på land og slapper av byr meg mot. Jeg trives best når jeg har god samvittighet over for eg selv (og båten) :rolleyes:

Visst er det mer glede enn strev Fru Stormsvale! Selv i dag da jeg og min uvurderlige hjelper skulle bore større hull i aktertstevn for å få plass til den nye hylsa var det glede. Ikke over at vi svei av de to elektriske drillene vi hadde med og dermed måtte bore for hånd, men det at vi jobben faktisk ble gjort. Med andre ord, har man først blitt bitt av båtbasillen så er arbeidet med båten en del av gleden. Det er rett og slett utrolig tilfredsstillende å gjøre jobb som man vet bidrar til at kommende båtsesong blir enda bedre enn den forrige.

Frua mi stiller ikke et spørsmål engang angående tidsbruken, men nærmest jager meg ned i marinaen for at jeg skal få gjort tingene på "to do" lista. Hun gleder seg minst like mye som meg til båten er på vannet, og setter like høyt som meg gleden ved å få ting og tang utbedret før sesongen er igang for vår del :sailing:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Ja, vi er nok forskjellige uten at det spiller noen rolle, det er da plass til alle på sjøen. Tror også at jeg kanskje er i mindretall og at flertallet av båteiere har det litt slik som deg.

For meg er båten en bruksgjenstand og vedlikehold er kun et nødvendig onde for å ta vare på de store verdiene som faktisk er syltet ned i båten.

Sånn er det hos oss også Fram 25.

Nå gleder hun seg til jeg kommer hjem og vi skal ut med påske.

Må si jeg fikk vårfølelsen i dag. Havblikk og sol på Statfjord feltet, og sola varmet godt også.

Mer glede en strev med båt? helt klart GLEDE, og så mye kosselige folk man treffer på sjøen.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Jeg tror at noe av det viktigste i forhold til å trives med båtlivet er at man økonomisk sett ikke tar seg vann over hodet. Altså ikke går til anskaffelse av et skip som har så store utgifter i forbindelse med forsikring, drivstoff, båtplass, lån(!), vedlikehold etc. at man hele tiden balanserer på en økonomisk knivsegg. Ta økonomisk høyde for å kunne tåle uforutsette utgifter uten å måtte ty til tørt brød og vann resten av året. Så lenge ting ligger innenfor en økonomisk toleransegrense er båtpuss og litt mekking bare kos, syntes jeg.

Jeg tror at noe av det viktigste i forhold til å trives med båtlivet er at man økonomisk sett ikke tar seg vann over hodet.

Det er jeg fullstendig enig i! Og jeg vil utvide forutsetningen til å gjelde alle andre innkjøp også. Vi har kjøpt både enebolig og bil de siste årene, og begge gangene har vi satt budsjettets makssum under det vi max kunne ha brukt.

For meg er det viktig at vi ikke må jobbe så mye at vi ikke har tid til å bruke båten og kose oss sammen i hverdagen!

Vi eier en Maxim 26, verdens fineste båt!

Visst er det mer glede enn strev Fru Stormsvale! Selv i dag da jeg og min uvurderlige hjelper skulle bore større hull i aktertstevn for å få plass til den nye hylsa var det glede. Ikke over at vi svei av de to elektriske drillene vi hadde med og dermed måtte bore for hånd, men det at vi jobben faktisk ble gjort. Med andre ord, har man først blitt bitt av båtbasillen så er arbeidet med båten en del av gleden. Det er rett og slett utrolig tilfredsstillende å gjøre jobb som man vet bidrar til at kommende båtsesong blir enda bedre enn den forrige.

Frua mi stiller ikke et spørsmål engang angående tidsbruken, men nærmest jager meg ned i marinaen for at jeg skal få gjort tingene på "to do" lista. Hun gleder seg minst like mye som meg til båten er på vannet, og setter like høyt som meg gleden ved å få ting og tang utbedret før sesongen er igang for vår del :sailing:

Så det er flere av oss. :cheers:

Jeg har 365 dagers båtsesong, selv om jeg har båt på Randsfjorden. Jeg koser meg i båthuset, flikker, bygger om, eller bare sitter og filosoferer. Båt er kos, og det bør også vedlikeholdet være. Kanskje vi trebåt-galninger er litt ekstreme på det området, men alikevel. Uansett, lykke til med båtkjøp, og hold oss underrettet.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...