Jump to content

Bayliner

Kjelli

Recommended Posts

Jeg ser VILHABAYLINER går og venter på sin etterlengtede Bayliner, så jeg tenkte, siden jeg var i samme båt (typen), så ville jeg sende en IM til han, og høre om hans erfaringer, både under bestilling og andre erfaringer. Men, hvorfor heller ikke ta det på forumet, og la andre også ta del i dette, så første utfordring går til "VILHABAYLINER".

Kan du komme med info her?

Hvem har du bestilt den av?

Har du følt deg trygg hele veien? For du har vel betalt båten, uten å fått den.

Tar du den med motor?

Hvis ikke, har du bestemt deg for hvilken motor du vil montere inn?

Andre ting du har planer å gjøre med den?

Noet annet du kan fortelle om samtidig?

Har selv en 2958 som jeg går og venter utålmodig på, skal komme med mine erfaringer etterhvert.

:smiley:

Hilsen en som tenker Bayliner og båt hele dagen, kvelden og litt om natten......

Uff...... må vel snart til legen.....

Vel, tar do og andre utfordingen, og kommer med innspill her? Vet der er mange som har kjøpt, kjøper, eller ønsker å kjøpe disse båtene.

Og en del av de som ønsker å kjøpe, kunne kansje ønske å få ta del i disse erfaringene.

Jeg for min del, kunne tenkt meg å korte ned ventetiden med å lese litt om andre som er i samme båt.

Bilde

Hei!

Jeg har en Bayliner 1988, 2455 som jeg går i tanker om å bytte ut med en nyere båt. Kan godt tenke meg kjøpe direkte i USA.

Hvis du har kjøpt din båt direkte og ikke via forhandler i Norge, kan du da fortelle litt om befrakter, fraktutgifter, forsikring etc?

Hilsen

Tor

Hei!

Jeg har en Bayliner 1988, 2455 som jeg går i tanker om å bytte ut med en nyere båt. Kan godt tenke meg kjøpe direkte i USA.

Hvis du har kjøpt din båt direkte og ikke via forhandler i Norge, kan du da fortelle litt om befrakter, fraktutgifter, forsikring etc?

Hilsen

Tor

Hei, jeg har nok bestilt av forhandler, men en blir jo usikker, når en må sende pengene før du får båten, og det blir jo lett noen tusen.

Jeg valgte i tillegg å ta en forsikring på frakt, i tillegg til den som muligens ligger fra før.

Har følt meg veldig aleine. Der var jo ingen rundt meg, som hadde gjort dette før, så den ene etter den andre kom med formaninger, at du må ikke sende penger før båten kommer. Men, der var jo noen da, som sa at det går nok greit. Men, uansett, så er det ikke deirast penger.

Har ikke fåt båten ennå, men håper at der skal stå en båt i hagen snart.

I prisen til båten, var der med frakt til Gøteborg, men når jeg bur på vestlandet, blir det en omvei. Jeg tok da kontakt med Sea-Cargo, og fikk av dei oppskriften på hvordan den skal sendes, for å få den hit.

Fra Florida, blir båten sendt med Hual, se www.hual.no som er norske båter, så en kan nok få prisen på frakt fra de.

Fraktutgiftene fra Amsterdam og opp, blir ca. 15.000,-

Forsikringen (IF) kom på 2500,- med 20.000,-!!!!!!!!!! i egenandel.

Håper dette var til litt hjelp.

Hvordan er det med CE merking?

De har visst blitt veldig strenge på det nå.

Er det dyrt å få ordnet?

Blir det gjordt etter at båten har kommet hjem?

Var bare litt nysjerrig kunne jo tenkes at en seilbåt kunne finne veien hit fra utlandet.

Vet ikke hvordan dette virker, men det skal være med i prisen min, så jeg får se når den kommer hit.

Hei Kjelli!

Hor mye regner du med å tjene på å importere selv fremfor å kjøpe brukt i Norge? Etter at alle utgifter er betalt?

Vanskeligt å si, da det blir vanskeligt å samenligne 2 båter, når motorene ikke er helt like. Motoren jeg kommer til å sette i, koster mer en båten.

Antar sluttsummen på prosjektet blir omtrent likt, men da har jeg fått den slik jeg vil (forhåpentlig).

Har et totalbudsjett på ca. 650.000,- som jeg ønnsker å holde meg under. Blir en del oppusing innvendigt òg, så vi får se.

Kan du komme med info her?

Hvem har du bestilt den av?

Har du følt deg trygg hele veien? For du har vel betalt båten, uten å fått den.

Tar du den med motor?

Hvis ikke, har du bestemt deg for hvilken motor du vil montere inn?

Andre ting du har planer å gjøre med den?

Noet annet du kan fortelle om samtidig?

Bilde

Hei!

jeg har bestilt en 1988 2858 via en mindre forhandler i Norge og ikke så profilert som de største.

Meget hyggelig kar og veldig forståelsesfull da han har kjøpt båt til seg selv også på denne måten. (han er forresten omtalt her på forumet tidligere)

Handelen virker meget profesjonell og firmaet i USA har opptrådt ryddigt hittil iallefall.

CE-merking har jeg fått beskjed om er montert i båten (skilt poppet fast ettellerannetsted), og papirene følger med båten når den kommer til Gøteborg.

Prisen ble litt høyere enn beregnet, det var vanvittig mange ting som skulle betales så som:

-handling

-demontering

-bill of laden

-jax

-ocean freight

-cradle

+ en rekke småting.

Selvfølgelig bommet jeg på dollaren når båten ble betalt (7.21)

nå er dollaren ca 6.98  :smiley:

Til sammenligning ser jeg at AYN selger tilsvarende båt 35000 nkr dyrere enn jeg har betalt. (hittil)

i første omgang blir jeg vel medlem i Norsk Hagebåtforening.   :smash:

Så får vi se hvor omfattende oppussingen blir når båten er på plass der.

Hvordan har dere andre fått fraktet båten hjem fra Gøteborg???

med hilsner

tidligere "vilhaBayliner", nå er det "harsnartBayliner"  hehe :smiley:

quote]

Vil bare anbefale Gjensidige på transportforsikring; 503 nkr med 10000 i egenandel

Dette er inkludert 3 omlastinger og midlertidig lagring til båten kommer hjem til meg.

mvh

"harsnartBayliner"

quote]Vil bare anbefale Gjensidige på transportforsikring; 503 nkr med 10000 i egenandel

Dette er inkludert 3 omlastinger og midlertidig lagring til båten kommer hjem til meg.

mvh

"harsnartBayliner"

Ja, men de ville ikke forsikre hele beløpet, kun kostprisen på båten, eks. alle andre tillegg. Nyttet ikke å krangle, og si at det ikke var slik forsikring jeg ville ha.

Ja, men de ville ikke forsikre hele beløpet, kun kostprisen på båten, eks. alle andre tillegg. Nyttet ikke å krangle, og si at det ikke var slik forsikring jeg ville ha.

hmmm da har du truffet en usedvanlig kranglete kundebehandler.

Jeg fikk dekket både innkjøpsbeløpet, omkostninger og båtfrakten.

Spørs om ikke du skal prøve igjen... :smiley:

mvh

"harsnartBayliner"

Driver å kikker rundtomkring etter ny båt på 30-35 fot med flybridge, gjerne fra rundt 1990. Har merket meg at Bayliner ser ut til å gi ganske mye båt for pengene. Der er flere firma som importerer Bayliner med bensinmotor evt. uten motor og det jeg ser i annonsene ser ut til å være ganske gode kjøp selv om en må til med ny motor. Er det noe jeg har oversett: er det dårlig bygde båter eller er det noe annet som gjør at prisen ser lav ut? Det ser for meg ut til at de også har rimelig bra gjennomtenkt innredning.

Så vidt jeg vet blir Bayliner bygget i Seattle og der har de vel også litt tøffe forhold på sjøen eller.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Får ikke håpe de er så dårlige. Går og venter på en 2958.

Det som jeg tror som gjør disse billige, er at de er billige i produksjon, Bayliner skal være verdens største produsent av båter.

Bruktbåter "over der" er vel heller ikke så ettertraktete, i tillegg til gunstig dollarkurs, gjør vel dette til bra kjøp.

Spørsmålet blir jo når en skal selge igjen, om de holder seg i pris?

Rykte går vel mer på usikkerhet. Har snakket med noen båtselgere, som ikke vil ta disse i innbytte, fordi de er vanskelige og selge. Da vil jo rykte bare forsterke seg, så jeg tror ikke de er så dårlige som rykte sier.

Lurer på akkurat samme problemstillingen som SveinHa. Har lest innlegg bl.a. på den andre båtplassen om Bayliner, og en brukte uttrykket "sjøens Tupperware" om Bayliner, og folk ble anbefalt å holde seg langt unna båtmerket. Et annet sted har jeg lest at det var mye dårlig håndtverk (dårlig innfesting av innredning, slurvete arbeid, osv.) på Bayliner tidligere (men hva menes med tidligere, - 80-tall, 90-tall?) men at de nå var blitt mye bedre. Sjøegenskapene har jeg ikke sett noe spesielle negative bemerkninger om...

Her på Båtpålassen er det jo noen Bayliner-freaker  :wink: så det hadde vært artig med noen konkrete tilbakemeldinger fra folk som har erfaring med båten, og ikke bare synsing. - Er du der "VilhaBayliner" og kompiser?  Give us the facts, please! :sailing:

Hei!

Som eier av en Bayliner 2455 fra 1988 bør jeg vel si noe jeg også, selv om jeg er hverken Bayliner- eller båtfreak.

Det er riktig som det blir nevnt at det er mye drittslenging om Bayliner. Kanskje det var riktig en gang i tiden, jeg vet ikke. Det er i alle fall et faktum at såkalt "Bayliner bashing" er favorittema hos en del amerikanere. Har sett tendenser til det i Norge også. Jeg gjetter på at de fleste av disse synsere aldri har prøvd en Bayliner. De har bare ”hørt” noe.

Bayliner er såkalt "entry level" båter. De er rimelige i forhold til en del andre amerikanske båter, for ikke å snakke om norske. Det jeg ser på min båt er at man har vært forsiktig med bruk av syrefast stål rundt omkring. Ellers er det samme utstyr som på andre båter: Samme motor, samme drivverk, samme styring, samme klosett osv. Ut fra dette skulle man jo tro at de ikke var særlig billigere enn andre båter. Kanskje de er "politisk" priset. (Hvor mye betaler man for Mercedesstjerne osv?)

Kanskje får man ikke all verdens igjen når man skal selge, men man har ikke gitt all verdens heller! Har man da en praktisk båt som man er fornøyd med, har man ganske enkelt spart penger.

Jeg tenker på å bytte båt, og vil ikke nøle et øyeblikk med å kjøpe en Bayliner til! (Det eneste som gjør meg litt betenkt er motorfabrikatet Bayliner leveres med, men det er en annen historie.)

Skal du kjøpe brukt fra USA bør du undersøke mulighetene for å gjøre dette selv. Det kan hende at det gir deg og familien en gratis ferie i Florida framfor å la andre gjøre jobben for deg.

For øvrig anbefaler jeg absolutt følgende nettsted: www.baylinerownersclub.org. Her får du svar på det meste du lurer på og en god del til, vil jeg tro.

Hilsen

Tor

Har hatt en Bayliner 2750 1988 modell, med en KAD42 motor, i en sesong, og erfaringene er derfor ikke veldig lange, men jeg kan si følgende:

Sjøegenskapene er veldig bra.

Det "mangler " fenderlist på båten. Dvs. at den fenderlista som er der er veldig liten, og man må derfor bruke fendere aktivt.

Dollbordet er smalt, men på den båten jeg hadde, kunne jeg åpne vinduet i midten, og gå ut der.

Innredningen på den båten jeg hadde var helt grei, og jeg hadde ikke problemer med den.

Elektriske anlegget var (som på veldig mange andre båter) "rufsete".

Forøvrig har jeg ingen negative erfaringer med båten.

Var en tur til Gøteborg i sommer, uten problemer av noen art.

Geir

Har en Capri 2150, og er svært godt fornøyd med båten.

Fra midten av 80-tallet har jeg ikke hørt noe dokumentert om mangel på kvalitet. Min båt er fra -87, og innredningen har jeg ikke gjort noe med. Det er faktisk ikke mer skrangel i min båt, enn i atskillig nyere tilsvarende Skibsplast eller Nidelv på samme havn....

2 puter er sprukket i skinntrekket, tror enkelte skinnpartier takler kulde dårligere. Dørken er bytta ut til fake-teak, mulig at den gamle trakk fukt. Dette ble bytta av tidligere eier.

Sjøgang takles bra. Litt baktung med V8, tar med "halve fjorden" i 10 knop. Kjører derfor enten fortere eller senere.... Forresten, stryk senere.  :sailing:

Min hodepine på båtfronten nå, er drevet. Håper Kjelli snart får hjem sin båt, hvor det henger 2 OMC Cobra til demontering.... :wink:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Jobbet sammen med en som tidlegare var med å bygde disse båtene i USA. Han sa at støypingen litt tilfeldig. Alt ble gjort med robotter og det var vanskeleg å kontrolere tykkelsen.

Med denne byggemetoden klarer dei å få ned prisane og alt går på "rulleband"

Dette meinte han var dårleg med bayliner og at dei ikkje var så sterkt bygde.

Han jobber nå hos SAGA boats og meinte dette var ein heilt annen kvalitet. I forhold til bayliner blir alt handlaget og nøye kontrollert.

Eg har ingen erfaringer med bayliner selv. Har kun hatt trauste norske båter og er fornøgd med dei. Sjølv om dei er dyre, får du somregel igjen det du betalte for den.

ehhh...er det ikke mye større mulighet for feil hvis det støpes manuelt da?

En maskin gjør tross alt bare det den bes om å gjøre...og det gjør den hver gang...

mvh

Lars-Inge

Enig!

Har forøvrig ikke Bayliner men en annen amerikansk produsert båt; fabrikken står i California, med masse meksikanske 'illegals' - eller ihvertfall dårlig utdannete produksjonsansatte. Mange analfabeter. Produserer gjerne etter fargekoder.

Har til og med en video om båten som også viser produksjoen. Men når jeg samligner liv og lære (les video):  :cheers:.

Har sett på en del Baylinere. Dem ser fine ut men det med kvalitet vet jeg ikke noe om. Det jeg lurte på er om noen har hørt noe om Wellcraft..

Hadde tenkt å kjøpe Bayliner først, men det var ikke lett å bestemme seg når markedet bulte av amerikansk båt. Det var det jeg ville ha meg. Har i alle år hatt en forkjærlighet på amerikanske kjøretøyer , og da var det ikke lang vei til amerikansk båt da.

Wellcraft er jo også amerikansk. Lå og kikka ned i alle rom og kroker i båten i dag og det ser ikke så gale ut.. All plast er malt med et eller annet..

Vet Sea Ray har fått litt skryt over kvalitet , men det etter 87-88 mods.

Så nå har jeg Wellcraft Excel 26 SE.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Hei har selv kjørt med en bayliner 2655-88 en sesong nå, er kjempe fornøyd med båten, alt har fungert hele sesongen, og veldig bra utnyttet plass i denne båten.

Negative ting jeg kan nevne er høyt bensin forbruk, men det er jo ikke båtens skyld.

Og ved langvarig regn, så kom det vann inn i copiten, kommer vell inn i vindskjermen, da denne er til og opne midt ruta, men skal se om jeg finner en løsning på dette.

Enig!

Har forøvrig ikke Bayliner men en annen amerikansk produsert båt; fabrikken står i California, med masse meksikanske 'illegals' - eller ihvertfall dårlig utdannete produksjonsansatte. Mange analfabeter. Produserer gjerne etter fargekoder.

Har til og med en video om båten som også viser produksjoen. Men når jeg samligner liv og lære (les video):  :cheers:.

Hei

Grand Banks er en amerikansk båt som blir produsert i Taiwan, det samme er min båt.

Dette er håndlagede båter, som jeg vil jeg tro ikke er laget av overkvalifiserte folk.

Likevel er det ingenting å si på kvaliteten synes nå jeg.

mvh

giver

Lurer på akkurat samme problemstillingen som SveinHa. Har lest innlegg bl.a. på den andre båtplassen om Bayliner, og en brukte uttrykket "sjøens Tupperware" om Bayliner, og folk ble anbefalt å holde seg langt unna båtmerket. Et annet sted har jeg lest at det var mye dårlig håndtverk (dårlig innfesting av innredning, slurvete arbeid, osv.) på Bayliner tidligere (men hva menes med tidligere, - 80-tall, 90-tall?) men at de nå var blitt mye bedre. Sjøegenskapene har jeg ikke sett noe spesielle negative bemerkninger om...

Her på Båtpålassen er det jo noen Bayliner-freaker  :drink: så det hadde vært artig med noen konkrete tilbakemeldinger fra folk som har erfaring med båten, og ikke bare synsing. - Er du der "VilhaBayliner" og kompiser?  Give us the facts, please! :cheers:

De som mener Bayliner er så dårlig laget har vel ikke sjekket hvem som lager de.

Brunwickfabrikkene i USA . Samme firma som lager Sea Ray , Maxum m.m. Ikke dårlige båter det??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...