Walter_S Startet 20.November.2003 Link til dette innlegget Startet 20.November.2003 Flotte forhold på sjøen i dag! Her er et bilde fra Hvaler / Lera, med Strømtangen fyr i bakgrunnen. http://www.minebilder.no/show_image_stream...8&dx=527&dy=376 Men egentlig er jeg bare nyskjerrig på hva slags fisk dette er? http://www.minebilder.no/show_image_stream...7&dx=491&dy=495 Flotte, sterke farger! http://www.minebilder.no/show_image_stream...6&dx=527&dy=282 Isteden for en "vanlig" brystfinne har den en 3-fingret "hånd / fot?" som den støtter opp kroppen med! http://www.minebilder.no/show_image_stream...5&dx=527&dy=349 Svigersønnen fikk denne berggylten på 1,3 kg, i dag! http://www.minebilder.no/show_image_stream...6&dx=527&dy=164 Fiskehilsen, Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Amorosa Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Hei Walter S. Den fisken du har der skal være en KNURR. Den pleier å "snakke" knurre når den kommer opp. Dette er ingen ufisk, men som boka sier meget velsmakende. Flere navn på den er HURR, PREST,RINALD,RYT. Alle data fra Båteierboka. Fint du la ut et bilde så alle kan se hvor vakkert det er her på denne årstiden. Ingen mer mobbing fra Vestlandet. :wink: Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Isteden for en "vanlig" brystfinne har den en 3-fingret "hånd / fot?"Flotte bilder Walter! Ja, det stemmer, har sett den endel ganger under dykking og den går faktisk rundt på sandbunnen med de "beina". Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Dette er ingen ufisk, men som boka sier meget velsmakende.En kjapp tur i steikepanna (gjerne kun filetene med litt soyasaus og aromat) og du har det lekreste lørdagssnacks! Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Birchwood 320 Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Får mye knurr her vi bor på vestlandet.. Finnes i flere varianter og farger faktisk Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Ingar Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Er det ikke også slik at piggene på ryggfinnen er giftige? Dog ikke så ikke så ille som fjesing, men allikevel nok til at det gjør vondt å stikke seg på dem. En hytte-nabo fikk et fjesing-stikk i fingeren, og jeg overdriver ikke hvis jeg sier den hovnet opp på størrelse med en golfball.... Sitér dette innlegget Link to post
arquebus Svart 20.November.2003 Link til dette innlegget Svart 20.November.2003 Litt mer info om knurr her. Dette er fra boken Dyreliv i Havet av Frank Emil Moen og Erling Svensen. Den kan anbefales til alle som ønsker å få et innblikk i livet under oss. Utrolig flott bok med et imponerende billedmatriale. Sitér dette innlegget Link to post
Stormbringer Svart 21.November.2003 Link til dette innlegget Svart 21.November.2003 Stemmer nok at den er noe giftig ja, jeg fikk et stikk i fingeren når jeg skulle knerte en i nakken. Fikk stikket rett i knoken, så det hovnet ikke så veldig opp, men det var fordømt vondt i en times tid. Sitér dette innlegget Link to post
chironomus Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Hei! Beklager å dra opp ein gammal tråd, men dette er ikkje ein knurr. Det er ein rødknurr. :) Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 25.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2007 Jo, stemmer nok at dette er en rødknurr (Trigla Lucerna). Var faktisk i Atlanterhavsparken i Ålesund i dag og husker at det bl.a. var info om de forskjellige knurrartene. Rødknurren har mye større brystfinner enn vanlig knurr, faktisk så store at fisken til tider kan hoppe opp av vannet og sveve et lite stykke!! Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
kristian Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Er det ikke også slik at piggene på ryggfinnen er giftige? Dog ikke så ikke så ille som fjesing, men allikevel nok til at det gjør vondt å stikke seg på dem. En hytte-nabo fikk et fjesing-stikk i fingeren, og jeg overdriver ikke hvis jeg sier den hovnet opp på størrelse med en golfball.... Det sies at man skal legge stikk stedet i så varm vann man kan klare, det nøytraliserer giften fra fjesingen. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 28.Oktober.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2007 Det sies at man skal legge stikk stedet i så varm vann man kan klare, det nøytraliserer giften fra fjesingen. Det måtte blitt kjølevannet når man er ute i en liten sjark det da Sitér dette innlegget Link to post
to-vid Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Tar opp igjen denne tråden. Fikk en fisk i dag jeg ikke kan huske å ha sett før. Etter å ha sett litt på nettet så tror jeg kanskje det var en fjesing. Denne var veldig fargesparekende og nesten lyseblå finner. Trodde at fjesingen var litt mer gulgrønn i fargen. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Det er en fjesing. De kan ha veldig varierende farge og mønster. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Min første antakelse var fjesing. Fikk en del av dem i Bunnefjorden da vi var barn. Var kjent som meget gifitg, det var piggene vi ikke måtte stikke oss på. Sitér dette innlegget Link to post
to-vid Svart 3.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2012 Godt det gikk bra da. Var noen unger på besøk som fikk den på sluk. De kom og fortalte om den rare fisken de hadde fått. Men da lå den allerede i bøtta. Flaks at de ikke ble stukket for den sprelte ganske godt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.