Jump to content

barn i seilbåt

m/s draugen

Recommended Posts

det er vel meninger om det her.Vi har fra før av en fin båt,men for meg så er lengselen etter å seile blitt bare større og større.Min bedre 1\2-del sier det er uaktuelt med to barn på 6 og 3 år.Prøver å si at er det for mye vind\ubehagelig så kan vi gå for motor,men nei-hun har bestemt seg og jeg vet ikke mine arme råd.Har forståelse for hennes ytringer men....

Og så er det at jeg er er myyyye på sjøen,ganske ofte uten henne og barn pga.fin jobb.Dermed er det verre å tenke på at jeg kunne vært i en seilbåt istedet for snekka.

Grunnen til at jeg ikke får innvilget ønsket er fordi hun ikke vil at båten skal gå på 1\2-12 med barna.Hun vil ikke være komfortabel med det.

Er det noen som kan argumentere for at det er ikke så ille som hun tror??

posetive\negative erfaringer kan gjerne belyses

(de negative,dette skal ikke være en egotripp,men kos for hele min kjære fam.).

Nå har vi vanligvis med flere barn i seilbåten... har alltid med poden på drøye 4, eller fire og halvt som han selv sier.... Han lider ikke noen stor nød ombord i båten om den krenger litt eller mere... største problemet hans er at bilene ikke holder seg i ro i cockpiten... De andre barna er nummeret større, på 10 og 12 så der det ikke noen problem overhodet...

Hverken jeg eller skipperfrua ser noen problmer med barn på 4-5 år i båten... blir han lei i cockpiten så tusler han ned og tegner litt eller ser en film eller noe annet... så vi ser ikke problemet du skisserer, men er klar over at det eksisterer en slik oppfatning blant mange..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

det er vel meninger om det her.Vi har fra før av en fin båt,men for meg så er lengselen etter å seile blitt bare større og større.Min bedre 1\2-del sier det er uaktuelt med to barn på 6 og 3 år.Prøver å si at er det for mye vind\ubehagelig så kan vi gå for motor,men nei-hun har bestemt seg og jeg vet ikke mine arme råd.Har forståelse for hennes ytringer men....

Og så er det at jeg er er myyyye på sjøen,ganske ofte uten henne og barn pga.fin jobb.Dermed er det verre å tenke på at jeg kunne vært i en seilbåt istedet for snekka.

Grunnen til at jeg ikke får innvilget ønsket er fordi hun ikke vil at båten skal gå på 1\2-12 med barna.Hun vil ikke være komfortabel med det.

posetive\negative erfaringer kan gjerne belyses

(de negative,dette skal ikke være en egotripp,men kos for hele min kjære fam.).

-------------------

hos oss var det omtrent samme uttalelsen. helt til jeg fant ut at det var hun som ikke likte og få over 20 grader. og så brukte hun barna som årsaken.

----------

Vi har løst det nå. vi seilte endel uten barna, slik at hun fikk tryggheten, eller forstod at båten ikke ville gå rundt.

----------------

Så la hun få prøve isammen med andre fruer, og ikke vær den som skal lære henne,

tror det hjelper, (det gjorde det hos oss)

------------

Ta en uke i en leie båt, eller ta en tur og to med andre som seiler.

Lykke til.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Ved "større" sjø, ved å heise litt seil kan en motorseile. I starten kan det være en bra løsning, rullingen i båten blir borte.

Det føles trygt for de ombord. Greit med høyt fribord. Vår båt har åpning i hekken, her kan trekk/andre løsninger være en

løsning med mindre barn.

Men det viktigste er at mor og far er trygge. Da sprer tryggheten seg videre. Har sett småbarn i barnestoler i båten.

Men kanskje det viktigste av alt, uansett båt-type korte etapper.

Vi sees!

Vi går nå inn i vår fjerde sesong med 2 småbarn i seilbåt. Eldste blir 5 til sommeren, yngste er 4 til jul igjen! For vår del har det helt klart vært mor som har begrenset bruken av båt, ikke fordi det var seilbåt, men fordi hun har brukt litt tid på å venne seg til å bruke båt som fritidsbeskeftigelse. Vi har båten 3 minutters gange hjemmefra, og bruker den både til småturer og lengre turer.

Barna? De koser seg noe helt utrolig. Min samboer er intensivsykepleier og jobber bare nattevakter. Når hun har vært på jobb hele natta og gjerne vil sove, trenger jeg bare spørre lett henslengt til ungene; skal vi ta en tur i båten, unger? Jaaaaaa!!!

Jeg seiler ikke med barna alene, da går jeg for motor. Men når vi er to, hjelper barna å dra i tauene og er veeeeldig sterke og veldig stolte når de sveiever på vinchen.. De forteller naboungene at "nå har vi vært ute å seilt med mamma og pappa" De føler at de deltar på en helt annen måte enn om de var "bagasje" i en motorbåt.

Hengekøye mellom forstag og mast! Tror du det er populært? helt riktig! Litt skummelt, og veldig gøy!

Ungene har hatt et fast skap i båten med tegnesaker, dukker, bøker o.a. Så lager de "hytte av dyner og tepper i forpiggen, og lker der en stund, så skal de ha skive med Nugatti, for det får de bare i båten......

At båten ligger på skrå, har de nok aldri reflektert over, de har snor festet til redningsvesten og får gjerne gå et stykke frem på fordekket, og om båten ligger litt på den ene eller andre sida, hva gjør vel det? Sålenge de kan sitte og vinke til barna i båtene som kommer forbi så spiller det ingen rolle. Har hatt rekkenett frem til nå, men vil se litt på om det er nødvendig i år.

Det er lettere å prate med ungene når motoren ikke bråker, vi kan høre på en barne CD, eller de kan få se på en film! Når de er under dekk og må på do eller noe, hører vi det med en gang at de roper når motoren ikke går. Dessuten er seilbåt miljøvennlig, og barna skal vel arve en frisk klode (nå tirrer jeg på meg motorbåtfolk, bare husk at han ville ha argumenter for seilbåt).

Jeg kan med stor sikkerhet si at barna våre liker å være i båt.... Om den har pinne eller ikke, og om den ligger på skrå eller ikke, se det bryr de seg svært lite om. Men at vi har gummibåt med motor i år, det snakkes det mye om så der ligger det forventninger...

Hmm det var det jeg kom på nå i farta, skal komme med mer om jeg kommer på flere ting etterhvert. Og nå glder jeg meg skikkelig til å få båten på vannet...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

La det sies med en gang: Seiling er herlig. Vi har hatt seilbåt i 8 år (vår tredje). Startet med en 24 foter, så 26 og siste 2 år , en 31 foter. Kunne ikke ha tenkt meg å gå tilbake til motor. Våre barn var hhv. 5 og 8 da vi startet. Har aldri vært noe problemer. Det viktigste er da å tenke på å starte forsiktig. Det værste man gjør, er å skremme medpassasjerer (og seg selv). Seil passivt. dvs. i rolig vind. Om du er det minste i tvil; ned med seil, start motor og du har en motorbåt.

Har dere sjans, så bli med noen på en seiltur (ikke seiling med rekka i vannettur), men en kosetur. Lær hvordan ting fungerer.

Hvor sikkert det er. En positiv bieffekt av det hele, er at vi har blitt mye mer sikkerhetsfokusert etter at vi "konverterte". Barna er med, og lærer en hel masse om båt, sjømannskap, seil, vind, bølger og sikkerhet. Det å være underveis blir med ett

en opplevelse like stor som det å komme frem. Lykke til!

La det sies med en gang: Seiling er herlig. Vi har hatt seilbåt i 8 år (vår tredje). Startet med en 24 foter, så 26 og siste 2 år , en 31 foter. Kunne ikke ha tenkt meg å gå tilbake til motor. Våre barn var hhv. 5 og 8 da vi startet. Har aldri vært noe problemer. Det viktigste er da å tenke på å starte forsiktig. Det værste man gjør, er å skremme medpassasjerer (og seg selv). Seil passivt. dvs. i rolig vind. Om du er det minste i tvil; ned med seil, start motor og du har en motorbåt.

Har dere sjans, så bli med noen på en seiltur (ikke seiling med rekka i vannettur), men en kosetur. Lær hvordan ting fungerer.

Hvor sikkert det er. En positiv bieffekt av det hele, er at vi har blitt mye mer sikkerhetsfokusert etter at vi "konverterte". Barna er med, og lærer en hel masse om båt, sjømannskap, seil, vind, bølger og sikkerhet. Det å være underveis blir med ett

en opplevelse like stor som det å komme frem. Lykke til!

har vært på en rekke turer om bord i seilbåt,fruen med.Med det er vel fra disse turene hun har lagt grunnlaget for sin standheftighet....................

"dette er ikke noen båt for småbarnsforeldre"

har vært på en rekke turer om bord i seilbåt,fruen med.Med det er vel fra disse turene hun har lagt grunnlaget for sin standheftighet....................

"dette er ikke noen båt for småbarnsforeldre"

Forstår, forstår, dette stikker dypere i henne! Kan hun ha blitt skremt noen gang mon tro? Hatt en negativ seilopplevelse?

Det finnes jo såkalte motorseilere, evt. seilbåter med dekkshus, som gir et litt snillere inntrykk....

Er jo bare til å gå for motor om kone og unger er med ombord. Heise seilene kun ved veldig svak vind. Riktignok vil du da bli omtalt her på forumet som en idiot siden du har seilbåt men ikke seiler....men med litt selvtillit så går nok det greit og hvem som er idiot har nå jeg en mening om. Kjøpe en seilbåt med fast vindrute eller styrhus kan være en god ide. Har selv hatt en Sandvik 880 en kort periode...kanskje noe slikt kan være en løsning?

hos oss var det omtrent samme uttalelsen. helt til jeg fant ut at det var hun som ikke likte og få over 20 grader. og så brukte hun barna som årsaken.

Hører alltid på mannskap og passasjerer, og rever med en gang en av dem sier at det er nok krenging. Det hjelper ganske bra på lysten til å være med i seilbåt. :wink:

Hei.

Jeg hadde en 22 fots seilbåt i 10 år, denne hadde jeg med meg eldstegutten i fra han var 4 år.

Han elsket å være underveis, men likte mindre å ligge til land.

Underveis var det alltid noe som skjedde, da var han med på seiltrim, navigasjon og satt til rors korte strekk.

Best likte han best å ligge i pulpiten og å se ned i vannet. (i sikkerhetsline selvsagt)

Var det dårlig vær, holdt han seg i forpiggen der han hadde lekene sine.

Det som er veldig viktig i seilbåt, er å reve i tide.

Rever man tilstrekkelig, vil det ikke krenge over "komfortgrensen" og man holder farten i båten.

Det kan være kjedelig for unger ombord i enhver båt om ikke det skjer noe underveis.

I seilbåt er det fred og ro, og man kan snakke med ungene uten å skrike for å overdøve motorstøyen.

Vest og line var standardutstyr for oss ombord i seilbåten.

I rolig vær sløyfet vi linen i cocpit, men hadde den alltid på framme på dekk.

I dag har jeg konvertert til motorbåt (ny samboer som synetes det var bedre komfort med tett tak) :headbang:

Vi reiser til middelhavet annenhver sommer og seiler i en uke.

Da får jeg utløp for seiltrangen, og admiralen synes klimaet er bedre for seiling der nede.

Tommelfingerregel for alt båtliv:

Alle skal trives ombord, og strekkene må ikke bli for lange med unger ombord.

Om ungene får være med å hjelpe skipperen med alt fra utkikk til navigasjon, går turen fortere.

Guttungen min klarte å følge med i kartet allerede fra 6 årsalderen, da var han stolt, og følte han hadde en viktig jobb ombord.

Håper du får omvendt mor, men om ikke så er det jo tross alt bedre at alle er med på tur. :yesnod:

Blir kjedelig om båtlivet blir forbeholdt far, det er jo tross alt en familieaktivitet.

:sailing:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Ikke så lett, men hva med rulling? En snekke ruller mye, mens en seilbåt duver opp og ned.

Dette med rulling kontra duving var noe av det som fikk admiralen med på å tenke seilbåt. Fikk demonstrert dette en gang vi lå å drev på speilblankt vann sammen med noen venner som hadde seilbåt.

Vi i snekka, og de andre i seilbåten med et par tamper mellom båtene. Vi prater, bader og hygger oss.

Så kommer det en halvplaner (Scand 29) forbi, og snekka begynner selvfølgelig å rulle voldsomt slik snekker gjør.

Plask plask plask .... vi må holde oss fast, og kaffekopper og andre ting farer rundt.

Seilbåten ligger omtrent like rolig. Ingen tvil om hvilke barn (barn i begge båtene) som hadde det best i den situasjonen

:wink:

Barn er gjerne veldig tilpasningsdyktige.

Mor er gjerne ikke tilpasningsdyktig.

Fakta er at i 9 av 10 tilfeller der jeg har snakket med folk, der mor er mot seilbåt grunnet barna, er det sin egen redsel for det ukjente / uventede som spiller inn, og barna brukes som en unnskyldning.

Krenger båten ? Barna syns det er gøy.

Bølger båten ? Barna syns det er gøy.

Regner det ? Barna har på regntøy, og syns det er gøy.

Stilleligge ? Barna syns det er gøy, sålenge de kan ligge på brygga med krabbesnørene sine.

Ligge for svai ? Barna syns det er gøy, for det medfører utstrakt jollebruk.

Værfast ? Barna finner fram krabbesnører, og blir endra bedre kjent med andre barn på brygga..

Å si at man vil velge motorbåt pga barna, er iallefall et tullete argument. Ønsker man derimot en gitt aksjonsradius, og er avhengig av enten veldig mange timer underveis, eller veldig høy hastighet, skjønner jeg veldig godt at motorbåten får fordeler. Seilbåter er og blir ganske trege, og turen må være endel av målet. Å seile på natta har jeg aldri gjordt, med små barn ombord blir man ganske sliten etter endt dag, og å dra avgarde mens resten av mannskapet sover, har aldri fristet meg.

Til sommeren, vurderer vi å se på Oslo- Svenskekysten som en ren transportetappe. Kanskje jeg tar båten ned alene, eller sammen med noen kompiser, så kan kona og barna ta bilen til f.eks Strømstad.

Så slipper barna den lange og kjedelige turen ut gjennom Drøbaksundet og ned gjennom Østfold, gjerne for motor.

PS - utfordringen var andre sommeren på eldstemannen vår. Da klarte han gå overalt, men hadde ikke vett nok til å passe seg. Å stå på en fender for å kunne se over rekkenettet på baugbølgen, var f.eks ikke veldig smart....

Suzuki

No boat needed..

Barn er gjerne veldig tilpasningsdyktige.

Mor er gjerne ikke tilpasningsdyktig.

Fakta er at i 9 av 10 tilfeller der jeg har snakket med folk, der mor er mot seilbåt grunnet barna, er det sin egen redsel for det ukjente / uventede som spiller inn, og barna brukes som en unnskyldning.

Krenger båten ? Barna syns det er gøy.

Bølger båten ? Barna syns det er gøy.

Regner det ? Barna har på regntøy, og syns det er gøy.

Stilleligge ? Barna syns det er gøy, sålenge de kan ligge på brygga med krabbesnørene sine.

Ligge for svai ? Barna syns det er gøy, for det medfører utstrakt jollebruk.

Værfast ? Barna finner fram krabbesnører, og blir endra bedre kjent med andre barn på brygga..

Å si at man vil velge motorbåt pga barna, er iallefall et tullete argument.

Vel talt!

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...