Zach Startet 22.Mars.2007 Del på Facebook Startet 22.Mars.2007 Jeg ser i noen tidligere emner at "flyndre" blir bruk som navn på beslaget under roret, dvs. støtten mellom roret og kjølen. Andre ord brukt om samme: Flyndrejern; kjølstål; rorflyndre. Jeg vet ikke om det finnes noe godt navn på denne rorstøtten, men "flyndre" må være feil(?). Det ligner i alle fall ikke på en flyndre. Det gjør derimot en "ekte" rorflyndre som ble brukt i gamle dager for å holde rorkjettingen stram. Denne flyndren så ut som en 1/4 skive hvor spissen var festet i rorakslingen, og ble mao. brukt som en rorkult. Spissen på denne 1/4-skiven pekte forover, og kjettingen eller wiren var festet i de to andre "hjørnene". På den måten ble det minimalt med slakke på styringen uansett rorutslag. Altså: Rorflyndra er ikke montert under roret, men (var) montert oppå dekket som rorkult. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Flyndre kan kanskje komme av at jernet ofte er flatt (flattjern). Hos meg er det imidlertid rundtjern under propellen. Det som binder kjølen til det nederste oppheng av roret. Uansett, jeg kaller dette flyndre. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Jeg ser i noen tidligere emner at "flyndre" blir bruk som navn på beslaget under roret, dvs. støtten mellom roret og kjølen. Andre ord brukt om samme: Flyndrejern; kjølstål; rorflyndre. Jeg vet ikke om det finnes noe godt navn på denne rorstøtten, men "flyndre" må være feil(?). Det ligner i alle fall ikke på en flyndre. Ja flyndre er feil. Det vanlige ordet her på våre kanter ville være "hæljern"; det er nemlig der man også har hællageret for roret. Det gjør derimot en "ekte" rorflyndre som ble brukt i gamle dager for å holde rorkjettingen stram. Denne flyndren så ut som en 1/4 skive hvor spissen var festet i rorakslingen, og ble mao. brukt som en rorkult. Spissen på denne 1/4-skiven pekte forover, og kjettingen eller wiren var festet i de to andre "hjørnene". På den måten ble det minimalt med slakke på styringen uansett rorutslag. Enig med alt, unntatt at spissen peker forover. I mange tilfeller peker spissen akterover, og i praksis gjør det ingen forskjell. Altså: Rorflyndra er ikke montert under roret, men (var) montert oppå dekket som rorkult. Helt riktig. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
olpi Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 ... Det vanlige ordet her på våre kanter ville være "hæljern"; det er nemlig der man også har hællageret for roret. Ja, det er jo det vi kaller det som oftest også. Skrev litt feil i forrige innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 (redigert) Enig med poseidon. Men som i diskusjonen om Kjølsvinet så er det viktigiste at en skjønner hva andre mener. Og da behøver det nødvendigvis ikke være helt korrekt uttrykkt bare vi skjønner hverandre. Redigert 23.Mars.2007 av Slagskibet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 (redigert) ... og på seilbåter er 'flyndra' noe helt annet: Metallplater i toppen av storseilet, en på hver side som er skrudd eller naglet gjennom seilet, med hull i til å feste fallet. flyndra er altså det festet i seilet som brukes til å heise det med (og som får det til å stå ut fra masta helt i toppen). (Engelsk. 'head board') Redigert 23.Mars.2007 av surprise (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Zach Svart 23.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Ja flyndre er feil. Det vanlige ordet her på våre kanter ville være "hæljern"; det er nemlig der man også har hællageret for roret. "Hælgjern" må være OK. Det samme med "stilken" (kanskje). Det er i alle fall navn på forlengelsen av kjølen, og som er støtte under roret på trebåter. Enig med poseidon. Men som i diskusjonen om Kjølsvinet så er det viktigiste at en skjønner hva andre mener. Og da behøver det nødvendigvis ikke være helt korrekt uttrykkt bare vi skjønner hverandre. Tja... det må være bedre å være korrekt enn å satse på at vi skjønner. Verkstedet skjønner kanskje hvis du ber om få laget ny flyndre, ellers kan du bli overrasket... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.