Jump to content

Hjemmelaget instrumentpanel


Hydrox

Recommended Posts

Tenkte bare jeg skulle vise hvordan jeg har laget nytt instrumentpanel til båten min.

Jeg startet med en 5mm aluminiumsplate som jeg fikk helt gratis, den lå å slang under platesaksen på et verksted. Overskuddskapp er lett å fremskaffe om man kjenner noen som jobber på et verksted. Om man ikke kjenner noen så er det bare å stikke innom et verksted å spørre. Stikk gjerne en hundrelapp i lommen på han som hjelper deg.

 

Fasongen og det store hullet skar jeg med stikksag med blad for alu og hullene til de små instrumentene skar jeg med hullsag. Noe annet enn en slik som er avbildet duger ikke på metall. Bruker man litt tid på å merke opp hvor alle hullene skal være så blir det nøyaktig. Borrer man med hullsagens bor først og deretter setter på hullsagen så slipper man at sagen hugger i det borret går gjennom.

DSC00643.JPG

 

Platen ferdig utskjært og alle grader er fjærnet med fil og smergel.

DSC00646.JPG

 

Her er platen grunnet med Hammerite sin grunning, denne får man på boks og påføres med pensel eller rulle. Jeg brukte pensel, gav den to strøk og pusset vekk stripene etter penselen når grunningen var tørr.

DSC00648.JPG

 

Her har platen fått 3 strøk med Hammerite svart hammerlakk som jeg fikk fatt i på sprayboks. Sørg for at platen ligger vannrett, da er det lett å få lakken til å flyte uten at vi får sig. Lakken gir en dyp shine med et metallisk krakelert utseende, når den er herdet er den knallhard og tåler en del. Klarlakk på toppen er unødvendig. Dette bildet har jeg gitt litt ekstra lys for å få frem lakkens egenskaper, den er noe mørkere.

DSC00652.JPG

 

Her er det ferdige resultatet med instrumentene på plass. Svarte VDO OceanLine med kromringer, vann og dieseltankmåler i fra Wema. Kromringene i fra Wema er ikke så fine som VDO sine men de får duge.

IMGP6781.JPG

Link to post
Share on other sites

Lekkert

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Den ble jo bra :smiley:

kan man bruke samme hullskjærer til metall som man bruker til trevirke :confused:

Hvis det er den sorten du klipser på sagblad i forskjellige størrelser du tenker på så er svaret nei. Du må ha en slik som er avbildet i første innlegget mitt. Min er i fra Bacho Sandvik og koster en del men det finnes sikkert billigere som duger. Nå handler jeg verktøy i proffbutikker og betaler priser alla biltema for det, har gode rabatter pga jobben min.

Link to post
Share on other sites

Ser godt ut Hydrox, men du har vell ikke tenkt å ta med deg den mintgrønne sofaputen i båten vell :wink: Blir nok litt vell femi det :lol:

Den mintgrønne puten er faktisk et teppe. Men slapp av, den slags homoerotiske farger skal ikke i nærheten av båten min.. :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå er det min tur å lage nytt dashbord.

 

Jeg har hatt det slik i sommer:

 

DSC00442.jpg

 

Nå skal jeg installere hydraulisk styring med dette rattet:

 

01056_l.jpg

 

 

Jeg vil ha senter av rattet modt mellom timetelleren og instrumentet over. Slik at det blir montert på den skrå flaten, litt høyere oppe. Mye bedre posisjon både for sittende og stående styring.

Problemet er jo at dashbordet er skjært i filler. Mye av glassfiberen er borte... så jeg må dekke alle 5 flatene med plate.

 

Hvilken plate skal jeg bruke til dette formålet?

Kanskje bruke samme plate som o-hjelen har brukt?

Noen andre gode forslag?

 

Jeg lurer litt på å plukke fra hverandre Yanmar panelet, og montere instrumentene hver for seg.

 

Nå ser selve dashbordet nesten slik ut, det er faktisk skjært ut enda litt til:

 

IMG_3615.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Nice Kodvaag :p

 

 

Du misforstår!

Det øverste fine bildet er "før" bilde.

Alt på dashbordet er nå demontert, og jeg trenger forslag til type plater jeg skal kle inne dashbordet med.

 

Det "stygge" bildet er fra båten ble totalrenovert året før.

 

Nå skal jeg montere hydraulisk styring, flytte rattet lenger opp (der hvor dashbordet er skrått) og flytte yanmarpanelet vekk, eventuelt splitte det opp.

 

 

Billig teleflexstyring og knaggratt kommer snart til salgs! :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville beholdt rattet nede, du skal jo se instrumentene dine og.

 

Instrumentene blir flyttet ut helt til venstre, så synbarheten av instrumentene blir grei uansett.

Det nye rattet er mindre, og lett å se gjennom, pga tynne spiler, så det blir ikke noe problem.

Det blir også mye bedre å stå å styre, og bedre å sitte i setet og holde i rattet.

Har vært i båten og prøvd.

 

Lurer på om jeg skal gå for teakfinerplater, da jeg har nok av plate liggende.

Må bare få saget dette fint med vinkel på, sånn at jeg kan ha så små lister som mulig på hjørnene.

 

Har blitt anbefalt å støpe igjen alle de gamle hullene pga stivhet/svekkelse i dashbord, det er kanskje lurt?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...