Jump to content

Elektronikk på moderne båtmotorer


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Nå må man ikke gjøre dett problemet større enn det egentlig er.

 

Noen eksempler fra båtlivet:

 

Du kobler til et nytt batteri til erstatning for det gamle

 

Intet problem. Batteriet tilkobles bak en hovedbryter som er avslått. Ingen strøm i kretsen. Ingen transienter.

 

Du har koblet inn ditt nye batteri. Alt virker greit og du slår av hovedbryteren

Intet problem. Transientens størrelse er avhengig av strømmen. Strømmen er lav eller lik null. Ingen induktive belastniger er tilkoblet. Alt er ok.

 

Ungen slår av hovedbryteren mens motoren går og dynamoen lader

Garantert problem. Verste transientsituasjon av dem alle. Litt avhengig av turtall og ladestrøm, men du brenner ganske sikkert av diodene i dynamoen. Hva som mer skjer er avhengig av dagens uflaksnivå.

 

Du har flatt batteri i båten og bruker startkabler

Intet problem hvis du gjør det riktig. I motsetning til en bil har du en hovedstrømbryter. Det har også giveren av strømmen. Neste fordel er at batteriet er en ypperlig transientsluker. Får du strøm av et løst ekstrabatteri? Ha hovedbryter avslått, koble til batteriet, slå på hovedbryter, start motor, koble fra en startkabel på båtens batteri. Ingen transient hos deg. En mulig transient på hjelpebatteriet, men den slukes/gjør ingen skade.

 

Henger hjelpebatteriet fast i en annen båt? Intet problem. Samme fremgangsmåte, men hjelpebatteriet i båten ved siden har sin hovedbryter avslått og ingen skade kan oppstå her heller.

 

 

Og konklusjonen blir? Med et visst minimum av vett i skolten er dette i praksis intet problem. Punktum.

 

Regelen er enkel: Hold deg unna hovedbryteren når motoren går og sørg for å ha 2 batteribanker.

 

 

Lotus

Link to post

Ungen slår av hovedbryteren mens motoren går og dynamoen lader

Garantert problem. Verste transientsituasjon av dem alle. Litt avhengig av turtall og ladestrøm, men du brenner ganske sikkert av diodene i dynamoen.

Jeg er interessert i en teknisk forklaring på dette, hvis det er mulig. En slik situasjon er fullt mulig ombord hos meg, noe som er til å få ståpels av.

Link to post

Jeg er interessert i en teknisk forklaring på dette, hvis det er mulig. En slik situasjon er fullt mulig ombord hos meg, noe som er til å få ståpels av.

 

Dynamoen mister sin belastning, og spenningen stiger til verdier høyere enn det diodene tåler.  Kan du risikere dette ombord, har du to muligheter.

 

        1.  Oppdra ungene.

 

        2.  Installer hovedbryter med lås, og ha kontroll med nøkkelen.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

En annen elektronikkdreper er visse typer batteriladere dersom de brukes med hovedbryter i på-stilling. Spesiellt skumle er gamle modeller av såkalte hurtigladere eller hjelpestartere som brukes på mange verksteder. Disse produserer en masse spenningstopper.Billige ladere har noe som heter "ripple".

 

Jeg kan dessverre forlite om overnevnte, men har fått med meg at man må helst ha en lader fra Ladac for å være sikker.

 

Det er ikke uvanlig at man får problemer med bilens elektronikk etter noen år. Årsaken er gjerne at bilforhandleren har brukt hurtiglader på batteriet før den nye bilen ble overlevert kunden. Senskader etter uvettig lading hos bilforhandleren er det oftest kunden som må ta kostnaden med.

 

Kan tenke meg at her kunne Paul hos Ladac vært i sitt ess.

Link to post

Eller du kan kjøpe deg et par dyre startkabler som er for nye biler med all denna elektroen (båter og sikkert ).Svigefar starta bilen til sin frue med startkabler (vanlige ) Blei jo bare tull etterpå med bilen ,den snakka spansk nå istededenfor engelsk.Rett på verksted da og inn med datamaskin,første han på verksted sa,har du brukt startkabler nå da og det må¨de ikke bruke.Men du kan som sagt få kjøpt noen dyre til rundt 1200-1500- spenn med motstand på kabelen eller hva deter,er en klump på vær kabel ivertfall ......

TINE II :wink:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

En vanlig "dum" lader sender strømmen ut i pulser i "halve" sinuskurver.

Glatter man disse pulsene er hvilespenningen over 16v. Batteriet er en utmerket

glatter og krever samtidig så mye strøm at spenningen synker betraktelig.

Det er altså helt unødvendig å ta batteriet ut av båten når dette skal lades opp.

En forutsetning er å slå av laderen når batteriet er fullt.

 

Ben

Link to post

Hei,

I noen av de tidligere innleggene står det ganske bra forklart hva som faktisk skjer når man får en transient, (kortvarig høyspentpuls), men kanskje noe teoretisk. Så til den praktiske forklaringen:

Alle kjenner vel litt til tenningssystemet på en vanlig bensinmotor. Prinsippet er at tennspolen, (tenk ladekabel) blir tilført strøm ved hjelp av stiftene som slås av og på under fordelerlokket, (tenk til/frakobling av startkabler). Dette generer altså spenningsttransienter som igjen gir gnist på pluggene. Forklaringen er selfølgelig forenklet , men prinsippet er der.

Altså, når man kobler til eller fra strøm så oppstår det transienter uansett. Hva er så avgjørende for hvor skadelig disse er:

1.Hvor stor strøm skal tilkoples /brytes?  f.eks det går mange hundre ampere mellom et toppladet og utladet batteri.

2.Hvor induktiv er kretsen (Hvilken spole/transformatorvirkning har kretsen). Desto kraftigere virkning desto høyere spenningstransienter.

3. Hva slags elektronikk snakker vi om og hvor  følsom er denne. Generelt kan man si at produsenter selfølgelig leverer utstyr som er rimelig godt sikret, og så er det en definisjonsak hva som er godt nok.

 

Det er riktig som flere  sier her at batteriet er en god "transientspiser", men etterhvert som batteriet blir eldre og spesielt på defekte batterier blir denne egenskapen dårligere.

 

Det beste eksempelet på hvor skadelig ting kan bli er i en av innleggene over. Man kobler fra batteriet mens dynamoen lader. Altså det går 50 Ampere i en ledning (ca 1 HK), Dynamoen prøver febrilsk og fortsette å levere. Den får ikke avsetning for strømmen og man får en kjempetransient. Nå prøver lyspærer,kjøleskap, radio, uhf og alle de lekre lektøyene våre å svelge unna. Om man er riktig uheldig, hjelper det ingen ting om leverandøren har beskyttet så mye han kan. Dette er ikke en normal driftssituasjon på utsyret.

 

Det eneste man kan gjøre er å prøve å koble batteriene fra annet utstyr om man anvender startkabel.

Link to post

Dersom man monterer en hovedstrømsbryter på den ene startkabelen (- kabelen) vil man

kunne bruke dette ved nødstart på bilen uten fare for gnister og transienter ved til og frakobling.

 

Bryteren monteres på en passende tre/finerbit og isoleres.

 

Det hele medbringes i bilen og taes frem ved flatt batteri eller når man skal hjelpe andre.

 

Smart ?

 

Dårlig påfunn ?

Link to post

Dersom man monterer en hovedstrømsbryter på den ene startkabelen (- kabelen) vil man

kunne bruke dette ved nødstart på bilen uten fare for gnister og transienter ved til og frakobling.

 

Bryteren monteres på en passende tre/finerbit og isoleres.

 

Det hele medbringes i bilen og taes frem ved flatt batteri eller når man skal hjelpe andre.

 

Smart ?

 

Dårlig påfunn ?

 

Dette vil neppe gjøre noen forskjell.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post

Dette vil neppe gjøre noen forskjell.

 

Nei, enig med deg her, Pirus, ingen forskjell.

 

 

....men utifra det jeg har lært av denne strengen så er elektronikken på moderne motorer nokså utsatt dersom du "trår feil"  Selv vil jeg gjøre følgende på båten:

 

Deresom behov for "starthjelp" med ekstra batteri (parallellkople et allerede motortilkoplet batteri med et annet frittstående batteri):  Kople sammen batteriene med ÅPEN hovedstrømsbryter. Lukke bryteren ETTER at batteriene er sammenkoplet

 

Ved innmontering av nytt batteri (uten at det allerede er batteri montert): Kan koples både med åpen og lukket hovedstrømsbryter.  Spiller ingen rolle.

 

Landstrømslading: Lade med ÅPEN hovedstrømsbryter.

 

Både skipper og mannskap lar hovedstrømsbryteren være ifred sålenge motoren går :sailing:

 

Mvh

Link to post

Har en kompis som fikk brent opp elektronikke på girkassa.. Mercedes.. PGA bruk av vanlige startkabler..

Der blir nok et lite sjokk for elektronikken når et batteri som er flatt pluteslig får over 14 volt most i seg..

Der finnes også starthjelpere i dag som en kan klaske sammen begge klemmene uten at det skjer noe. Den trenger strøm for å koble inn .(Tror eg) Der er ihvertfall et rele som styrer strømmen..

 

Nekter å bruke startkabler på en motor med el. insrutning vere seg diesel eller bensin..

 

Ikke ta den sjansen..

Hei

Mulig dette kun gjelder MB.

Jeg snakket med en taxieier på MB da jeg hadde bilen min på service.

Han satte igjen med en faktura på ca. 7000,- etter å ha vært hjelpsom

og gitt starthjelp.

Det er billigerer å sponse Viking e.l. på vedkommende enn å bruke

startkabler fra egen bil.

mvh

giver

p.s.

Det billigste er å låne vedkommede telefonen.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Hei

Mulig dette kun gjelder MB.

Jeg snakket med en taxieier på MB da jeg hadde bilen min på service.

Han satte igjen med en faktura på ca. 7000,- etter å ha vært hjelpsom

og gitt starthjelp.

Det er billigerer å sponse Viking e.l. på vedkommende enn å bruke

startkabler fra egen bil.

mvh

giver

p.s.

Det billigste er å låne vedkommede telefonen.

Hei

VELDIG Off Topic :lol:

Dette har vært "ukus horribilis".

4 dager uten morgennummer. :lol: (Aftenposten) :yesnod:

Skulle hjem fra butikken, og startsperren "hengte" seg. :confused:

Der står bilen. :smiley:

Jeg gleder meg til en helt ny uke og muligheter. :lol:

mvh

giver

Link to post

Har du noen gang sett gnisten som kommer når du kobler startkablene på batteriet? Det er den som dreper. For deg som har en Diesel motor med mekanisk pumpe uten EDC (Electonik diesel control) "ingen klaging på engelsken" Så  kan du trykt starte diesel motoren med kabler, all sensitiv elektonik bør være av (data, gps, radar, ) Men har du EDC SÅ SKAL HOVEDBRYTER VÆRE AV. Du vil ikkje merke skaden med det første men den kommer over tid, blant annet ved motoren går en stund, stopper, starter og går en stund osv. En enkel regel er: FØRST KOBLER DU KABLENE SÅ SLÅR DU PÅ HOVEDBRYTER. Ved lading det samme: KLEMMENE PÅ SÅ SETTER DU LADEREN PÅ. De fleste har vell laderen påkoblet konstant så bruk landstrømmen med god samvittighet. EDC følsom? Ikkje for å ødelege gleden for dei som har Volvo penta med EDC som jo kommer fra Volvo lastebil, men det var faktisk lastebiler og busser spesielt busser som var så følsome at de stoppet under enkelte høyspentledninger, bussene stoppet når det regnet (de gjekk men stoppet du dei så startet dei ikkje før dei var tør under) Volvo hadde levert dårlig ledningsnett så motstanden økte i ledningene så EDC fikk feile signaler fra pumpen dermed ingen start.

Link to post

Droppet å lese denne tråden i starten, da jeg så det handlet om dieselmotorer (har litt annet å gjøre også + har påhengs :confused: )

For å ta de forskjellige lovene først: I et innlegg her nevnes Parkinsons lov... Det skulle vel være Murphy´s lov? (Også kalt loven om tingenes iboende fanskap?) "Alt som kan gå galt, gjør DET på det mest ugunstige tidspunkt og så ille som mulig (eller noe i den dur!)" Parkinsons lov er slik: "Et arbeid vokser proporsjonalt med mengden av folk som blir satt til å utføre det. ... (Kokker og søl, vet du...)

Dette med "spikes" (spikerpulser) i mobile anlegg svakstrøm, ligger litt på siden av det jeg driver med til daglig, men filosoferte litt over emnet...   Mye bra forklaringer i denne strengen! Det er vel bilen med minuskabelen tilkoblet gods som får problemet? (At Volvo o.a. nekter garantier når startkabler har vært i bruk, kan skyldes uvitenhet? eller feil bruk av kablene?) Sånn (i full fart-tenking) ville jeg koble til plusskabelen godt batteri  og deretter føre kabelen til plusspol dårlig batteri; Deretter minuskabelen fra dårlig batteri til gods (ramme-minus) på godt batteri (biler). Det forutsettes at motoren til godt batteri går og alt er avslått på utladet bil; Så startes bilen med dårlig batteri; Kablene fjernes i omvendt rekkefølge; Den som her KAN få problemer tror jeg er den hjelpende bilen, for hvis det er for stor overgangsmotstand mellom minuspol og gods i denne, vil spike få mulighet til å "romstere" i elektronikk som er jordet til gods. Tror jeg. Men hvis godt batteriet er stort (Ah) i forhold til det dårlig batteriet, ville jeg ha stoppet motoren, koblet pluss på godt batteri til pluss på dårlig batteri og deretter minus godt batteri til minus på dårlig batteri... (det er lite knallgass tilstede på utladet batteri! Hvis dette skjer ute og det er litt vind, er det små sjanser for knallgasseksplosjon) Så hadde jeg startet bil med dårlig batteri, og fjernet kablene i omvendt rekkefølge.

Eller startet bil med godt batteri, latt denne gå noen minutter før start av bil med dårlig batteri...

Som det er nevnt av andre her, så er akkumulatorbatteri en god "spikerspiser" (lav impedans). Så fremt der er i orden!! Er det i stykker (eller har høy impedans) kan det gå ille med elektronikken.

Det skal spares på komponenter og dimmensjoner for å få pris på ferdig produkt så lav som mulig i presset konkurranse. Dette fører til store spenningstap (pga små kabeldimmensjoner) og muligheter for spikes og andre uhumskheter til å spre sin ødeleggende virksomhet. Likeledes spares det på støydempende komponenter som avkoblingskondensatorer (o.a. som thyrektordioder, zener, NTC, varistor osv.) At busser stopper under kraftledniger som er nevnt her, mener jeg skyldes dårlig kunnskap hos konstruktører av det kompliserte anlegget slike busser har i dag.

(Og dårlig kunnskap hos konstruktører (og entreprenører) på sterkstrøm er det JEG lever av i dag) :smiley:

Ellers er kanskje Paul den rette til å kompletere tidligere uttalelser i denne strengen.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...