Jump to content

Luft i hydraulikken ? ?


Tine IV

Recommended Posts

Har lest igjennom det jeg finner her på BP , men ikke helt klar for hva jeg gjør . Da jeg kjørte til Sætre om torsdagen i finværet , vindstille og fint . Da gikk båten rett fram og med og uten autopiloten uten problem , men hjem var det værre . Det blåste litt så da starta fa#skapen igjen , ikke gikk den på autopiloten og jeg satt å ratta som gal til BB stort sett hele veien hjem . Da jeg har lufte styringa en gang , men tydeligvis på feil måte . Sitter å ratter til BB stort sett hele tia , kan det være bare luft ? Si ja , så jeg kan lufte igjen å få detta bra før påskeferien. Syntes det virker litt rart at det bare er luft da jeg må ratte hele tia , skulle nesten tru det gikk rett igjennom styresylinderen . Hva mener dere etter denne forklaringen jeg har prøvd meg på her ? Skal jeg bare lufte mere og riktig og håpe på at sola skinner i hele påsken ?

 

Tine III

Redigert av Tine III (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Nok olje og ja det er feil på begge plasser , men lufta jo feil sist . Lufta som du gjør med bremser på bilen , men da det er litt krøll å lufte hos meg da jeg ikke har nippler til og sette slange på så blir det mye søl . Men det gjør ikke noe det vis det er det som er feilen og det blir bra igjen . Har vært mye uflax og endel plunder dem siste ukene , måtte innrømme at jeg var litt lei her om dagen . Kunne jo vært en jobb som gikk greit da , men bare alt blir bra til slutt så er det glømt alt plundere .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Har ratta div ganger begge veier , men ser ikke ut som det hjelper .har gått over alt av kabler og kobblinger ikke en dråpe olje å se . Men er litt redd for at det er styresylinder'n som er kaputt , om det går og bytte pakkninger eller om jeg må ha ny . Har bytta begge boltene på sylinder ved roret , da dem lakk litt mente jeg . Og lufta så du så lufta bobbla ut , men som sagt lufta ikke slik det skal gjøres . Skal prøve og få laget til ei flaske med en slange på , som jeg kan ha oppe på FB når det skal luftes . Slik at det er nok olje hele tia , skal jo åpne nede på styresylinder og ratte helt over så olja spruter . Og gjennta dette begge veier noen ganger , ettersom jeg har forstått . Hadde det vært plass til nippler nede på sylinder'n så hadde dette vært lettere , men som sagt ikke plass til det . Men er jo ikke det som er problemet , selv om det er lett for å få luft igjen når du lufter uten disse nipplane på . Men det gåt nok vis jeg stenger før rattet er helt over , må satse på finvær imårra og at noen kommer på kaffe . Så skal vi se om det kan bli bra , hadde jeg bare vært helt sikker på at det kun er luft å ikke styresylinderen så . Men 9 av 10 sier det er luft nå , så da e det vel det håper jeg . Værtfall så er det billigste løsningen , å lufte .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Står vel hos en hydraulikk leverandør at du kan svinge fra side til side 60-70 ganger , så skal det være luftet .Har vel sveiva mere enn det vil jeg tippe . Snakka med en reperatør for litt siden , han sa luft og punktum . Også var jeg så lur å spurte en som hadde sånt problem for en stund siden , han bytta styresylinder'n og alt blei topp . Har 10 liter olje , så skal lufte så det holder men . Vis det ikke blir bra etter lufting fra læreboka , ja da er det vel bare å kjøpe ny styresylinder da vel eller ? :headbang:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Har selv også hatt luft i det hydrauliske styringssystemet på min båt. Det oppførte seg på den måten at styrepumpen lugget dvs. den mistet motstand rykkvis når jeg rattet. Her var det bare lufting som skulle til. Tror du er inne på det rette at styresylinderen er slitt. Du kan skifte pakningsringer inne i denne, trenger ikke å skifte sylinder. Har skiftet slik pakning i minigraveren min som har slike sylindere som båter bruker, der mistet den trykket på grabben fordi pakningen inne i sylinderen ikke var helt tett.

Link to post

Bare en ting som nytter, skift rattpumpe. Det gjorde jeg og det ble slutt på rattingen. Problemet er rettogslett at pumpen er slitt og oljen lekker igjennom.

 

Ny koster ca. 3000 kroner.

 

Kan ikke se at litt luft i systemet vil være årsak til dine problemer. Luft vil komprimere mer en olje men ikke medføre at du må ratte heletiden.

 

Gjentar, skift rattpumpe!!!!!!!

Link to post

Etter svarene her og etter svaret fra en mekanikker (har fag brev og holdt på i over 40år ) sier det er luft , så prøver vi lufting imårra håper jeg . Går ikke det så har jeg fått en ny sylinder av en her på BP , men prøver lufting på den riktige måten først.Kommer tilbake med raport så fort det er gjort å prøvekjørt .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Jeg hadde samme problem, men der sluttet styringen å virke bare på Flybr. På oljetanken til systemet var det et manometer og det var en sykkelpumpe festet i samme rommet som oljetanken sitter. Jeg pumpet i trykk til manonometeret stod i 1/2 stilling. Etter dette ble alt O.K. Lufttrykket har holdt seg i to år og alt har fungert perfekt. Har du oljetank med manometer, skal det helt sikket være trykk på den.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
. Har du oljetank med manometer, skal det helt sikket være trykk på den.

Har desverre ikke det , men må kansje ordne seg ettervært nå . Hvis ikke det hjelper å lufte etter boka , så har jeg jo fått en ny styresylinder av en her på BP . Ikke første gangen et medlem hjelper meg med deler her , smått utrulig å få så flott hjelp her .

Blir spennende idag vis jeg får lufte sånn det skal , bare håpe noen kommer for å ta en kaffekopp og sette dem i arbeid da .

 

Er langt i fra noen proff på hydraulikk , men da du kan presse ratta ( oppe og nede ) videre når det har gått helt over . Da kan det jo virke som at det bare går rett igjennom sylinder'n , men etter hva dere og gutta på brygga svarer så virker det som det er et luftproblem .

Er foresten Servi ratt pumper og styresylinder , fra 1985 mener jeg det sto på dem .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Hadde problem meda t ratt ikke stopet ved fult utslag, kunne tørnes videre + at båten ville dra til babord. Testet styresylinder ved å blende slangen og sette press på roret med en lastestropp ( båten sto på land) ingen tegn til at det endret seg. Altså var sylinder ok. Har to pumper, den laveste skal være tett på påfyllingsskru, den øverste ikke. Tok sjangsen på at den pumpen som sto ute ...så skitten ut gjennom på fyllings hull og sto i det tøffeste miljøet var feilkilden.

Bestilte reppsett (tennfjord) 275,- + 120,- og skiftet tetting og sleide.......vips alt ok. Systemet lufter seg gjennom påfyllings skru øverste pumpe..obs! etterfyll kun på øverste.

Fylte etter ca 3/4 liter over en periode på 5 dager, oljen siger og luft kommer ut både når du tørner ratt og når oljen får ro en stund.

kgt

Link to post

Det er mulig at jeg ikke har lest innleggene grundig nok,

 

men jeg forstår av innlegg # 1 at noe av problemet er koblet til autopiloten.

 

Det første jeg ville undersøke er om det er autopiloten som er problemet eller om det er det alminnelige styringsopplegget.

 

Derfor er det lurt å koble ut all 12-volt strøm og deretter starte opp båten på ny.

 

Dersom den lystrer på roret nå - er det helt sikkert at dette ikke dreier seg om ratt, rattpumpe, oljeledninger, oljestyinger, rorutvekslihg eller andre forhold,

 

vil jeg anta at det er autopiloten som er problemet.

 

Men dette får vi drøfte i neste omgang.

Link to post

Nei det er nok ikke noe med autopiloten , den bare kobbler ut den vis den må stå jobbe for mye i sterk vind . Det er sikkert pga at roret tørner mot BB hele tia. Etter div lufting og test tur idag , så må konklusjon være så langt styresylinder . Da du kan presse rattet videre begge veier , så tyder det på at olja går rett igjennom styresylinder'n . Det er det vi trur da men . Kan jo bytte sylinder , så ser vi da .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Får du rattet videre fra begge posisjoner? I så fall er det nok sylinderen ja.

Ellers hørtes problemstillingen ganske lik ut etter at jeg installerte autopilot i en båt.

Styringen fungerte greit helt til jeg koplet inn autopiloten, pumpen tok tak i det lille som var av luft og skummet opp oljen slik at styringen ikke fungerte helt. Fikk det aldri bra med ATF olje. Måtte bytte til en blank olje levert av Tenfjord. Siden måtte jeg på tess og hente en stuss som passet på toppen av rattpumpen, huke på en egen oljekanne m/slange slik at pumpen ikke fikk tilført luft når nivået plutselig sank under lufting. Viktig å lufte fra side til side med autopilot også slik at også pumpekretsen blir luftet skikkelig.

 

Jeg var overrasket å se hvor lite luft som skulle til for å lage stooore problemer....

Link to post

Stjeler litt plass i tråden din.

På min båt har jeg 2 hydrauliske styreposisjoner.

Den utvendige styreposisjonen fungerer utmerket, roret reagerer momentant.

Bilde av den:

25032007_014_-1.jpg

 

Derimot ligger problemet i den innvendinge styreposisjonen.

Her må jeg virkelig sette fart på rattet for å få noe utslag.

Jeg har forsøkt å lufte den så godt jeg kan, ved å åpne påfyllinga og rattet fra side til side, også ved å sette systemet i "bypass". Er dette den rette måten å lufte på?

Trodde ikke disse rattpumpene kunne slites? de bader jo i olje...

Bilde av denne:

25032007_003_-1.jpg

Baksiden:

25032007_004_-1.jpg

 

Kanskje det er noen som kjenner til akkurat denne pumpa, og om det finnes noen "triks"?

Redigert av Espen (see edit history)
Link to post

Den pumpa lingner på dem jeg har, syntes det står Servi på dem også . Har som sagt fått en styresylinder av et medlem her på BP , som blir sendt denne uken . Da ser vi fort om det blir iorden , skal oppdatere så fort jobben er gjort . Da vil du jo få svar på om det kansje er samme feilen hos deg . Men du må lufte godt begge veier , ser også i en manual på nettet (som jeg ikke finner igjen nu) at du kan sveive 60-70 ganger fra side til side . Så kan du ha flax at det er iorden etterpå , vis det er luft som er feilen da. Lykke til du også .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Det er mulig at din er levert av Bosvik nær Larvik, - de pleier også å være behjelpelige.

 

Sikkert bare flisespikkeri, men Bosvik ligger i Bossvika på vei ned mot Risør. Det er en times kjøring fra Larvik..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Den pumpa lingner på dem jeg har, syntes det står Servi på dem også . Har som sagt fått en styresylinder av et medlem her på BP , som blir sendt denne uken . Da ser vi fort om det blir iorden , skal oppdatere så fort jobben er gjort . Da vil du jo få svar på om det kansje er samme feilen hos deg . Men du må lufte godt begge veier , ser også i en manual på nettet (som jeg ikke finner igjen nu) at du kan sveive 60-70 ganger fra side til side . Så kan du ha flax at det er iorden etterpå , vis det er luft som er feilen da. Lykke til du også .

 

Tine III

 

Hos deg var det samm problem på begge pumpene?

Hos meg er det bare på den ene, den andre fungerer som den skal, tror derfor det ikke er sylinderen som er gåen..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...