Tine IV Startet 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2007 (redigert) Har lest igjennom det jeg finner her på BP , men ikke helt klar for hva jeg gjør . Da jeg kjørte til Sætre om torsdagen i finværet , vindstille og fint . Da gikk båten rett fram og med og uten autopiloten uten problem , men hjem var det værre . Det blåste litt så da starta fa#skapen igjen , ikke gikk den på autopiloten og jeg satt å ratta som gal til BB stort sett hele veien hjem . Da jeg har lufte styringa en gang , men tydeligvis på feil måte . Sitter å ratter til BB stort sett hele tia , kan det være bare luft ? Si ja , så jeg kan lufte igjen å få detta bra før påskeferien. Syntes det virker litt rart at det bare er luft da jeg må ratte hele tia , skulle nesten tru det gikk rett igjennom styresylinderen . Hva mener dere etter denne forklaringen jeg har prøvd meg på her ? Skal jeg bare lufte mere og riktig og håpe på at sola skinner i hele påsken ? Tine III Redigert 24.Mars.2007 av Tine III (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
olpi Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Når du har luftet og fått det til å fungere så skal du ikke trenge å lufte igjen. Da er det et sted det suges inn luft. Har du sjekket at du har nok olje på systemet? Er det de samme feilsymptomene på begge styreposisjoner? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 24.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Nok olje og ja det er feil på begge plasser , men lufta jo feil sist . Lufta som du gjør med bremser på bilen , men da det er litt krøll å lufte hos meg da jeg ikke har nippler til og sette slange på så blir det mye søl . Men det gjør ikke noe det vis det er det som er feilen og det blir bra igjen . Har vært mye uflax og endel plunder dem siste ukene , måtte innrømme at jeg var litt lei her om dagen . Kunne jo vært en jobb som gikk greit da , men bare alt blir bra til slutt så er det glømt alt plundere . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Trude III Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Dette kjenner jeg igjen fra min båt riktignok med en styreposisjon. Problemet er nok tynn olje eller slitte styrepumper evt. styresylinder. Jeg skiftet til litt tykkere olje (32) og alt ble vesentlig bedre. Lykke til! Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Kaba Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Jeg hadde det samme problem på min gamle båt. Der hadde jeg 2 styreposisjoner og hadde mistet olje i systemet. Jeg fyldte hydralikk olje på den øverste pumpa Også svingte jeg rattet fra side til side til lufta gikk ut. Jeg kjente da at roret tok tak. Etterfylte mer olje. Også var styringen iorden igjen Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 24.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Har ratta div ganger begge veier , men ser ikke ut som det hjelper .har gått over alt av kabler og kobblinger ikke en dråpe olje å se . Men er litt redd for at det er styresylinder'n som er kaputt , om det går og bytte pakkninger eller om jeg må ha ny . Har bytta begge boltene på sylinder ved roret , da dem lakk litt mente jeg . Og lufta så du så lufta bobbla ut , men som sagt lufta ikke slik det skal gjøres . Skal prøve og få laget til ei flaske med en slange på , som jeg kan ha oppe på FB når det skal luftes . Slik at det er nok olje hele tia , skal jo åpne nede på styresylinder og ratte helt over så olja spruter . Og gjennta dette begge veier noen ganger , ettersom jeg har forstått . Hadde det vært plass til nippler nede på sylinder'n så hadde dette vært lettere , men som sagt ikke plass til det . Men er jo ikke det som er problemet , selv om det er lett for å få luft igjen når du lufter uten disse nipplane på . Men det gåt nok vis jeg stenger før rattet er helt over , må satse på finvær imårra og at noen kommer på kaffe . Så skal vi se om det kan bli bra , hadde jeg bare vært helt sikker på at det kun er luft å ikke styresylinderen så . Men 9 av 10 sier det er luft nå , så da e det vel det håper jeg . Værtfall så er det billigste løsningen , å lufte . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Kaba Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Når jeg svingte rattet fra side til side (forsiktig) var det også for å presse olje ned i systemet. (tror jeg) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 24.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Står vel hos en hydraulikk leverandør at du kan svinge fra side til side 60-70 ganger , så skal det være luftet .Har vel sveiva mere enn det vil jeg tippe . Snakka med en reperatør for litt siden , han sa luft og punktum . Også var jeg så lur å spurte en som hadde sånt problem for en stund siden , han bytta styresylinder'n og alt blei topp . Har 10 liter olje , så skal lufte så det holder men . Vis det ikke blir bra etter lufting fra læreboka , ja da er det vel bare å kjøpe ny styresylinder da vel eller ? Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
olpi Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Det kan jo være lekkasje i sylinder slik at du ikke får effekt på roret når du ratter. En del av oljen lekker altså forbi inne i sylinderen og drar ikke med seg "stemplet" i sylinderen slik at roreret svinger normalt. Vil sikkert merke det mest ved stor motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Har selv også hatt luft i det hydrauliske styringssystemet på min båt. Det oppførte seg på den måten at styrepumpen lugget dvs. den mistet motstand rykkvis når jeg rattet. Her var det bare lufting som skulle til. Tror du er inne på det rette at styresylinderen er slitt. Du kan skifte pakningsringer inne i denne, trenger ikke å skifte sylinder. Har skiftet slik pakning i minigraveren min som har slike sylindere som båter bruker, der mistet den trykket på grabben fordi pakningen inne i sylinderen ikke var helt tett. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
asunde Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Bare en ting som nytter, skift rattpumpe. Det gjorde jeg og det ble slutt på rattingen. Problemet er rettogslett at pumpen er slitt og oljen lekker igjennom. Ny koster ca. 3000 kroner. Kan ikke se at litt luft i systemet vil være årsak til dine problemer. Luft vil komprimere mer en olje men ikke medføre at du må ratte heletiden. Gjentar, skift rattpumpe!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Siden det er 2 posisjoner ( dvs 2 rattpumper) og begge oppfører seg likt er det nok større sannsynlighet at sylinderen lekker. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 24.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Etter svarene her og etter svaret fra en mekanikker (har fag brev og holdt på i over 40år ) sier det er luft , så prøver vi lufting imårra håper jeg . Går ikke det så har jeg fått en ny sylinder av en her på BP , men prøver lufting på den riktige måten først.Kommer tilbake med raport så fort det er gjort å prøvekjørt . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
prin435 Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 Jeg hadde samme problem, men der sluttet styringen å virke bare på Flybr. På oljetanken til systemet var det et manometer og det var en sykkelpumpe festet i samme rommet som oljetanken sitter. Jeg pumpet i trykk til manonometeret stod i 1/2 stilling. Etter dette ble alt O.K. Lufttrykket har holdt seg i to år og alt har fungert perfekt. Har du oljetank med manometer, skal det helt sikket være trykk på den. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Tine IV Svart 25.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 . Har du oljetank med manometer, skal det helt sikket være trykk på den. Har desverre ikke det , men må kansje ordne seg ettervært nå . Hvis ikke det hjelper å lufte etter boka , så har jeg jo fått en ny styresylinder av en her på BP . Ikke første gangen et medlem hjelper meg med deler her , smått utrulig å få så flott hjelp her . Blir spennende idag vis jeg får lufte sånn det skal , bare håpe noen kommer for å ta en kaffekopp og sette dem i arbeid da . Er langt i fra noen proff på hydraulikk , men da du kan presse ratta ( oppe og nede ) videre når det har gått helt over . Da kan det jo virke som at det bare går rett igjennom sylinder'n , men etter hva dere og gutta på brygga svarer så virker det som det er et luftproblem . Er foresten Servi ratt pumper og styresylinder , fra 1985 mener jeg det sto på dem . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Naurstad Svart 25.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Hvis du har nok olje i rattpumpene og har luft i tillegg i systemet skal du ikke kunne ratte i det uendelige til BB den vil stoppe til slutt. Det kan skje hvis rattpumpen er slitt, men lite sannsynlig at begge blir slitt samtidig. Mener bestemt at det er lekasje mellom sylinderen som står på roret. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
kgt Svart 25.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Hadde problem meda t ratt ikke stopet ved fult utslag, kunne tørnes videre + at båten ville dra til babord. Testet styresylinder ved å blende slangen og sette press på roret med en lastestropp ( båten sto på land) ingen tegn til at det endret seg. Altså var sylinder ok. Har to pumper, den laveste skal være tett på påfyllingsskru, den øverste ikke. Tok sjangsen på at den pumpen som sto ute ...så skitten ut gjennom på fyllings hull og sto i det tøffeste miljøet var feilkilden. Bestilte reppsett (tennfjord) 275,- + 120,- og skiftet tetting og sleide.......vips alt ok. Systemet lufter seg gjennom påfyllings skru øverste pumpe..obs! etterfyll kun på øverste. Fylte etter ca 3/4 liter over en periode på 5 dager, oljen siger og luft kommer ut både når du tørner ratt og når oljen får ro en stund. Sitér dette innlegget kgt Link to post
roaldbj Svart 25.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Det er mulig at jeg ikke har lest innleggene grundig nok, men jeg forstår av innlegg # 1 at noe av problemet er koblet til autopiloten. Det første jeg ville undersøke er om det er autopiloten som er problemet eller om det er det alminnelige styringsopplegget. Derfor er det lurt å koble ut all 12-volt strøm og deretter starte opp båten på ny. Dersom den lystrer på roret nå - er det helt sikkert at dette ikke dreier seg om ratt, rattpumpe, oljeledninger, oljestyinger, rorutvekslihg eller andre forhold, vil jeg anta at det er autopiloten som er problemet. Men dette får vi drøfte i neste omgang. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 25.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Nei det er nok ikke noe med autopiloten , den bare kobbler ut den vis den må stå jobbe for mye i sterk vind . Det er sikkert pga at roret tørner mot BB hele tia. Etter div lufting og test tur idag , så må konklusjon være så langt styresylinder . Da du kan presse rattet videre begge veier , så tyder det på at olja går rett igjennom styresylinder'n . Det er det vi trur da men . Kan jo bytte sylinder , så ser vi da . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
roaldbj Svart 25.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Vær nøye med at du bytter om til tilstrekkelig "sterk" styresylinger. Det er mulig at du kan bytte de gamle ventilene i styresylinderen. Jeg kjenner mest til Sleiper - og de gjør det meste. Det er mulig at din er levert av Bosvik nær Larvik, - de pleier også å være behjelpelige. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 25.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Får du rattet videre fra begge posisjoner? I så fall er det nok sylinderen ja. Ellers hørtes problemstillingen ganske lik ut etter at jeg installerte autopilot i en båt. Styringen fungerte greit helt til jeg koplet inn autopiloten, pumpen tok tak i det lille som var av luft og skummet opp oljen slik at styringen ikke fungerte helt. Fikk det aldri bra med ATF olje. Måtte bytte til en blank olje levert av Tenfjord. Siden måtte jeg på tess og hente en stuss som passet på toppen av rattpumpen, huke på en egen oljekanne m/slange slik at pumpen ikke fikk tilført luft når nivået plutselig sank under lufting. Viktig å lufte fra side til side med autopilot også slik at også pumpekretsen blir luftet skikkelig. Jeg var overrasket å se hvor lite luft som skulle til for å lage stooore problemer.... Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 25.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 (redigert) Stjeler litt plass i tråden din. På min båt har jeg 2 hydrauliske styreposisjoner. Den utvendige styreposisjonen fungerer utmerket, roret reagerer momentant. Bilde av den: Derimot ligger problemet i den innvendinge styreposisjonen. Her må jeg virkelig sette fart på rattet for å få noe utslag. Jeg har forsøkt å lufte den så godt jeg kan, ved å åpne påfyllinga og rattet fra side til side, også ved å sette systemet i "bypass". Er dette den rette måten å lufte på? Trodde ikke disse rattpumpene kunne slites? de bader jo i olje... Bilde av denne: Baksiden: Kanskje det er noen som kjenner til akkurat denne pumpa, og om det finnes noen "triks"? Redigert 25.Mars.2007 av Espen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 25.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Den pumpa lingner på dem jeg har, syntes det står Servi på dem også . Har som sagt fått en styresylinder av et medlem her på BP , som blir sendt denne uken . Da ser vi fort om det blir iorden , skal oppdatere så fort jobben er gjort . Da vil du jo få svar på om det kansje er samme feilen hos deg . Men du må lufte godt begge veier , ser også i en manual på nettet (som jeg ikke finner igjen nu) at du kan sveive 60-70 ganger fra side til side . Så kan du ha flax at det er iorden etterpå , vis det er luft som er feilen da. Lykke til du også . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Belgarath Svart 25.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Det er mulig at din er levert av Bosvik nær Larvik, - de pleier også å være behjelpelige. Sikkert bare flisespikkeri, men Bosvik ligger i Bossvika på vei ned mot Risør. Det er en times kjøring fra Larvik.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Espen Svart 25.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Den pumpa lingner på dem jeg har, syntes det står Servi på dem også . Har som sagt fått en styresylinder av et medlem her på BP , som blir sendt denne uken . Da ser vi fort om det blir iorden , skal oppdatere så fort jobben er gjort . Da vil du jo få svar på om det kansje er samme feilen hos deg . Men du må lufte godt begge veier , ser også i en manual på nettet (som jeg ikke finner igjen nu) at du kan sveive 60-70 ganger fra side til side . Så kan du ha flax at det er iorden etterpå , vis det er luft som er feilen da. Lykke til du også . Tine III Hos deg var det samm problem på begge pumpene? Hos meg er det bare på den ene, den andre fungerer som den skal, tror derfor det ikke er sylinderen som er gåen.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.