Festina Lente IV Startet 21.November.2003 Del på Facebook Startet 21.November.2003 Ombord har jeg en redningsflåte som ikke har blitt rørt så lenge jeg har hatt båten. Jeg tittet litt på den i dag, og den heter Beaufort, og er beregnet til 8 personer. Produsert i 1976, men har vært på service, slik at den var godkjent frem til 1985. Er det noen grunn til å tro at denne flåten vil fungere om man skulle få bruk for den? Jeg vet ikke, men det ville vel forbause meg. Imidlertid det er sikkert noen her på forumet som har kunskaper om slikt. Derfor spør jeg mere. Flåten har neppe vært rørt siden 1985. Er det grunn til å tro at den fortsatt er brukbar inne i sitt glassfiberskall om den får nødvendig service, og hvor i Oslo området får man utført en slik jobb og til hvilken pris? Er det grunn til å tro at flåten er "Grønmokompatibel". Gjennom over 40 år i båt har jeg aldri hatt bruk for sånt, og jeg håper selvfølgelig at jeg aldri får det heller. Jeg har alltid med meg gummijolla i daviten, og går skjelden lange strekk utaskjærs, bortsett fra Marstrand - Læsø. Har jeg egentlig bruk for redningsflåte? Hva mener dere folkens, kom med gode råd til en tvilende skipper. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 21.November.2003 Del på Facebook Svart 21.November.2003 Jeg hadde en Viking 6-manns fra 1987 (produsert av Avon) som ikke var på service på noen år. Sendte den på service 8 år 'for sent', d.v.s. den skulle hatt service i -95, og jeg sendte den inn i år. Da var hele greia råtten og bare til å kaste iflg. Vulken her i Stavanger. Så der fikk jeg jo lang nese. Har en gummijolle som er omtrent like gammel. Den får jo adskillig røffere behandling enn en flåte (pakket i container, ikke i bag) som har null mekanisk slitasje og null UV stråling. Gummijolla viser ingen tegn på slitasje, så jeg er overrasket over at flåten måtte pælmes. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
GeirKS Svart 21.November.2003 Del på Facebook Svart 21.November.2003 Jeg hadde en Viking 6-manns fra 1987 (produsert av Avon) som ikke var på service på noen år. Sendte den på service 8 år 'for sent', d.v.s. den skulle hatt service i -95, og jeg sendte den inn i år. Da var hele greia råtten og bare til å kaste iflg. Vulken her i Stavanger. Sikkert den samme flåta jeg kjøpte brukt av Vulken for 5000,- , Viking fra 1987. Neida, jeg bare tuller. Slikt skjer jo aldri. "Å nei, den er nok bare å kaste, her har du tilbud på en ny. Skal jeg kaste den gamle for deg...?" Jeg har også en gammel flåte som jeg skal åpne og ta en titt på. Frykter at den er i samme tilstand som din, så jeg tenkte å ta en titt før jeg tar bryderiet med å levere den til service. Noe som slett ikke er gratis, 2500,- + evt. deler/rep + mva. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
bph Svart 21.November.2003 Del på Facebook Svart 21.November.2003 Hei anbefaler at du tar å tester den pga alderen. det nærmeste autoriserte firmaet er Grenland Flåteservice A/S Bedriftsv. 36, 3735 Skien 35 90 46 00 Du kan jo event. ta og blåse den opp selv, men da har du problemet med å få pakket den ordentlig igjen, samt oppfylling og ny "plombering" av flaska. Dessuten har du sikkerhetsrisikoen på en så gammel flåte kan det være noe galt. Har selv hatt en gassflaske fra en stor 25 mans flåte etter meg, pga rottene slanger. Den flåten hadde bare ligget et par år. Man kan si at den opplevelsen ikke var direkte hyggelig, men jeg satte ny personlig klatre rekord opp en vegg i en industrihall Ville i ditt tilfelle latt andre ta risikoen med å teste den. En flåte er kjekk ha den dagen du trenger den........ Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 21.November.2003 Del på Facebook Svart 21.November.2003 Hei Jeg har selv en 8 manns Avon. Man kan vel ta en "redningsøvelse" på land og teste flåten ? Ser alt OK ut, sende den til kontroll og pakking. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.November.2003 Del på Facebook Svart 21.November.2003 Ja, jeg vet at jeg burde holdt meg langt borte fra å kommentere - jeg vet det! Man av og til går "naturen over opptuktelsen" som de gamle sa..... Jeg tør allikevel påstå at flåteservice har svært mange likhetstrekk med EU-kontroll på biler. Dere vet disse små skiltene i veikanten med tilbud om EU-kontroll for "KUN kr 295" - og en etterfølgende regning på 29.500 fordi det ble nødvendig å skifte "kulelagre i styrekulene", "mellomleggsskivene i nødbremsen", "endeslakken i sneglehuset", "luften i torpedoveggen" og "forspenningen i eksosrøret". Ja og så viser de selvfølgelig frem noen skrekkens eksempler fra en gammel Lada for å vise hvor nær du virkelig var din egen begravelse...... Nei, flåtekontroll er en tillitssak - og jeg vet minst ett sted hvor jeg ikke ville finne på å gå mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
rhea Svart 21.November.2003 Del på Facebook Svart 21.November.2003 Det er noen ting en bør gjøre når en flåte skal resertifiseres. Forlang at den blir blåst opp mens du er tilstede. den skal jo likevel stå oppblåst noen dager. Da kan du selv se om den er råtten og om de pakket ned det utstyret som skulle pakkes ned ved siste gangs sertifisering. Ta med deg eller forlang å få det som er skiftet ut av utstyr. Dette er utstyr som batterier, nødbluss, raketter, vann osv. Be også om en spesifisert regning så du kan se hva som er gjort og hva som er skiftet. Ellers har jeg hørt at de ikke ønsker å resertifisere flåter eldre enn 12 år. Men dette er ikke bekreftet. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth Svart 21.November.2003 Del på Facebook Svart 21.November.2003 En historie litt utenom: Jeg og noen kompiser skulle på en festival, og så litt mørkt på å slå opp telt. Derfor tok vi med oss en redningsflåte. Den var ganske gammel, for det hermetiske vannet inni gikk ut i 1984! Den virket fint, men vi prøvde den ikke i vann, bare på gress :) Opprinnelig kom denne fra en fransk supplybåt som ble ombygd til tråler. Etter at vi var ferdige med den ga vi den vekk til en bonde fra trøndelag som skulle bruke den til vanntrau til sauene sine.. Det jeg ville frem til var at den virket ikke råtten, og den var helt tett, men jeg hadd nok ikke tatt den med i båten som sikkerhet. PS: Gjett om vi vakte oppmerksomhet blandt innlandsfolk! De hadde aldri sett en sånn før, men måtte si seg enig i at det var et smart telt.. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 21.November.2003 Del på Facebook Svart 21.November.2003 Har 3 stk 25 manns flåter og er i ferd med å få sertifisert disse i vinter. Mener å ha hørt noe om Horten Brann og havariskole?????? Da tror jeg den blir brukt under øvelse,kontrollert og pakket sammen igjen med et sertifikat.Er ikke 100% sikker men det er kanskje verdt en telefon. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Lars-Inge Svart 22.November.2003 Del på Facebook Svart 22.November.2003 Jeg kjenner ikke til noen som driver med resertifisering av flåter, men jeg kan faktisk ikke tenke meg at det er så mye gruff i bransjen som enkelte antyder. For å kunne jobbe med flåter kreves det faktisk kursing på fabrikken eller dertil egnet sted...og en del verktøy vil jeg tro. Er det virklig noen firmaer som tør å gjøre en dårlig jobb med dette her...det er tross alt folks liv og helse vi snakker om og jeg kan vanskelig forestille meg at noen "leker" med dette med vitende og vilje. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
GeirKS Svart 22.November.2003 Del på Facebook Svart 22.November.2003 I dag var dagen kommet for "inspeksjon" av redningsflåten, en Dunlop 6-manns i container fra 1976 Til min store overraskelse virket flåten relativt hel og pen - alderen og den noe utsatte plasseringen på fordekket tatt i betrakning. Et dreneringshull i den nederste containerhalvdelen bør muligens vurderes da det var noe vann inne i containeren (kondens?). Selve flåten er pakket inne i en plastsekk inne i containeren. Flåten ble forøvrig sist inspisert i 1990, så nye raketter, vann og førstehjelpsutstyr må på plass før neste sesong. Lommelykt med reservebatterier fungerte (13 år gammelt!), men batteriene var vel ikke helt 100%. Ferskvannsrasjonene ble også prøvesmakt, det var ikke akkurat Imsdal, men jeg lever da ennå. Flåten var heller ikke pakket på noen spesielt avansert måte, så det burde gå greit å pakke den ned igjen selv. Jeg har blåst den opp med fotpumpa, så nå blir det spennede å se om den holder trykket oppe de nærmeste dagene. Flåten ble pumpet til overtrykksventilene slapp ut luft, og deretter "trykkprøvd" ved å hoppe litt rundt på "pontongene". Selve trykkluftsylinderen er noe angrepet av (overflate)rust, og må få en liten oppshining. Dersom den har holdt på trykket (veies) regner jeg ikke med å gjøre noe med den, men selve utløserventilen på toppen hadde jeg tenkt å demontere å og levere inn for sjekk. Dette kan naturligvis ikke sammenlignes med en proff "sertifisering", men så er heller ikke prisen i nærheten. (3100,- + frakt og evt. deler, faktisk 25% av en ny flåte.) Ikke nødvendigvis et eksempel til etterfølgelse, men kanskje nyttig informasjon for noen...? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.November.2003 Del på Facebook Svart 22.November.2003 Jeg kjenner ikke til noen som driver med resertifisering av flåter, men jeg kan faktisk ikke tenke meg at det er så mye gruff i bransjen som enkelte antyder. For å kunne jobbe med flåter kreves det faktisk kursing på fabrikken eller dertil egnet sted...og en del verktøy vil jeg tro. Er det virklig noen firmaer som tør å gjøre en dårlig jobb med dette her...det er tross alt folks liv og helse vi snakker om og jeg kan vanskelig forestille meg at noen "leker" med dette med vitende og vilje. mvh Lars-Inge Hei Lars Inge, Nei jeg har heller aldri vært inne på tanken å antyde at noen gjør en dårlig jobb. Det som jeg mer enn antydet er at enkelte firma gjøre en "overgod" jobb. De skifter og fornyer mer enn hva som kanskje var nødvendig - og de er raske med å underkjenne en flåte som sikkert hadde holdt de spesifiserte kravene noen år til. Dette gjør de naturlig nok under dekke av "for sikkerhets skyld" - og det er som kjent heller vanskelig å argumentere imot..... mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Allan E Svart 23.November.2003 Del på Facebook Svart 23.November.2003 Trykkprøving: En grei måte å trykkprøve på er å sprøyte på vann blandet med dash salo. Da blåses det såpebobler som er mye lettere å se enn følelsen av hvor hard den er. Altså en runde med mye salovann så VET du om flåten holder tett. Enklere og billigere enn dette kan det ikke gjøres. Salovann benyttes av seriøse firmaer når det gjelder rtykktesting med luft. Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 23.November.2003 Del på Facebook Svart 23.November.2003 Tja...det er vel kanskje det, jeg vet ærlig talt ikke... Men i likhet med en del andre bransjer så er det vel sikkert noen "utskudd" på dette markedet også vil jeg tro. Har selv aldri hatt problemer hverken med bilverksted (som vel ofte er kjent for å gjøre slike "stunt") eller andre for den saks skyld...er jeg heldig eller? mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.