Jump to content

PU-lakk under vannlinja?

Sportmann 14"

Recommended Posts

Skal omlakkere ein gammel Skibsplast, og har lest/søkt mye om emnet på forumet, men står igjen med eit spørsmål..

Båten skal spøytes, og så langt virker det som PU-basert lakk er mest aktuelt (Biltema,Jotun el. Epifanes(noen som har erfaringer med kva som er best å jobbe med?)).

-Leser her og der at dette er lakk som skal brukes OVER vannlinja, så spørsmålet er då: kan ikkje PU-lakk brukes på heile skroget uten bunnstoff?

-Er det noen lakktyper som kan?

Båten har vært i bruk (i ferskvann og uten bunnstoff) i over tjue år uten antydning til osmose e.l., og eg er på utkikk etter noe som funker tilsvarende bra..

Har hatt ein Shakespeare som var lakka med billakk; det funka ikkje under vannlinja.

Redigert av Sportmann 14" (see edit history)

Båten skal, som nevnt, sprøytes, og planen var å grunne heile skroget med epoxyprimer. Grunnen til at eg vil heillakkere skroget, og ikkje bruke bunnstoff, er vel mest av estetiske hensyn :smiley:

Har aldri hatt båt med bunnstoff og har heller aldri følt noe behov for det med tanke på groing osv. (båten brukes som sagt i ferskvann).

Min forrige båt var lakka med billakk, og dette resulterte i blærer under vannlinja. Mitt spørsmål var altså: vil PU-lakk tåle permanent neddykking? Dette med tanke på at det enkelte plasser nevnes at den er til bruk over vannlinja.

Og ja; Trur eg har lest dei fleste trådene om lakkering, men uten å finne svar på akkurat dette..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...