Sportmann 14" Startet 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2007 (redigert) Skal omlakkere ein gammel Skibsplast, og har lest/søkt mye om emnet på forumet, men står igjen med eit spørsmål.. Båten skal spøytes, og så langt virker det som PU-basert lakk er mest aktuelt (Biltema,Jotun el. Epifanes(noen som har erfaringer med kva som er best å jobbe med?)). -Leser her og der at dette er lakk som skal brukes OVER vannlinja, så spørsmålet er då: kan ikkje PU-lakk brukes på heile skroget uten bunnstoff? -Er det noen lakktyper som kan? Båten har vært i bruk (i ferskvann og uten bunnstoff) i over tjue år uten antydning til osmose e.l., og eg er på utkikk etter noe som funker tilsvarende bra.. Har hatt ein Shakespeare som var lakka med billakk; det funka ikkje under vannlinja. Redigert 24.Mars.2007 av Sportmann 14" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 eller pu lakk til lastebiler...hele båten... skal du ha bunnstoff legger du epoxyprimer der du skal ha det... Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 24.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2007 (redigert) Hvorfor skal du ha lakk under vannlinja ? Skal du sprøyte eller rulle ? Det ligger "noen" tråder her ang lakkering Redigert 25.Mars.2007 av power (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sportmann 14" Svart 25.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Båten skal, som nevnt, sprøytes, og planen var å grunne heile skroget med epoxyprimer. Grunnen til at eg vil heillakkere skroget, og ikkje bruke bunnstoff, er vel mest av estetiske hensyn Har aldri hatt båt med bunnstoff og har heller aldri følt noe behov for det med tanke på groing osv. (båten brukes som sagt i ferskvann). Min forrige båt var lakka med billakk, og dette resulterte i blærer under vannlinja. Mitt spørsmål var altså: vil PU-lakk tåle permanent neddykking? Dette med tanke på at det enkelte plasser nevnes at den er til bruk over vannlinja. Og ja; Trur eg har lest dei fleste trådene om lakkering, men uten å finne svar på akkurat dette.. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 25.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2007 Som det står skrevet så fint i katalogen til maritim (po-lakk tåler ikke permanent neddypping ) men hvor lenge den holder hvis du lakkerer er jeg usikker på hvis du bruker epoxy primer først. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.