Jump to content

Juks og fanteri ifht fart, Nidelv 24

Avmønstret2

Recommended Posts

Hei.

Selv har jeg en Nidelv 24 fot og har en toppfart på ca 8 knop med en VP17C - 33 hk (tror jeg det er).

Ser på en båt på finn at det er en nidelv 24 som har toppfart på 12 knop med en 43 hk VP-motor.... Riktignok er motoren 10 år nyere enn min og noe større, men er forskjellen så stor? Jeg har hørt at det i stor grad er skroget på Nidelven som begrenser farten.... at den graver seg bare mer ned i sjøen og ikke får så mye mer fart...eller er jeg helt på jordet?

Plenen

Kjenner en som har en Nidelv 24 med 50 hk. og den går greit opp i 12 knop i alle fall. Bunnen på denne båten er jo relativt flat og grunn i forhold til mange andre snekker, så den burde har grei bæring i utgangspunktet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei!

Jeg er "oppvokst" i Nidelv 24 (helt lik din :flag: ) med VP MD17C motor. Den motoren er på 36Hk og max farten er på rundt 10 knop. Mens marsj farten er på ca 8 knop.

Det er det vi målte i de 15 årene vi hadde båten i allefall :yesnod:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Noen som trenger å fjerne litt gammelt bunnstoff og skjell her?

:smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Jøss.

Jeg puttler rundt på 6 Knop på en god dag og med hjemlengsel. Det er uten slepejolla (stjeler 0,5 Knopp). Motsjø etc er jeg fort nede i 4,5-5 Knop. :cool:

Har selv en Nidelv 24 med MD17c (36Hk).

Hvilke omdreininger marsjer dere med for å få 8 Knop ? :confused:

Erik.

Ligger vel rundt der jeg også, men da jeg tok opp båten i høst var det litt groe på propellen, så det kan ha vært grunnen? Full pupp på motoren gir ca 2 500 omdr. om jeg ikke husker helt feil, men masjer på ca 1800 for å få en passe rolig gange og da gjør den vel ca 6 knop. Selv om jeg måker på fullt blir det ikke mye raskere...

P

Har sett en Nidelv 24 i Bergen som hadde en 60HK Volvo innabords.

Så mest sansynlig den samme fosse av sted en gang når vi var ute med Nidelven vi hadde før. Vi lå da i 6 knop, og den fosset forbi. Må ha vært 11-12 knop ihvertfall.

Spørs litt på hva de har målt farten med å da :wink: har de brukt en trykklogg så kan de nok få litt av hvert for de er ikke brukbare i så lave hastigheter,

man må nok måle farten med en GPS for å få riktig fart :smiley:

Det kommer vel an på det, om du vil ha hastighet målt i forhold til land eller i vann :wink:

GPS gir feilvisning når der er strøm, og loggen må kalibreres får å måle riktig, men påvirkes ikke av strøm.

Så skal du ha riktig måling med GPS skal man vel helst kjøre begge veier, medstrøms og motstrøms, og så ta gjennomsnitten.

Men det kommer jo ann på hva man vil måle. Det minner meg om han som kjøpte nytt ute temperaturmåler med løs skala. Han ville selv bestemme hvor kaldt han hadde det :lol::lol:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Det er forskjell på annonseknop og virkelige knop. Litt som vanlige penger og båtpenger. :smiley:

Min gikk visst 14 knop hos selger i en flatlandsfjord langs veien til Trondheim, men bare 10 i sjøen hos meg. Jaja, bortsett fra med full gass og full medstrøm i Kilstraumen, da kom den opp i 13. Det er logget i GPS's som bevis for toppfart når jeg selger den............... :rolleyes: , nei jeg tror ikke det forresten.

Eg har ein Nidelv me VP 2003t me 45 hk i. Eg masrsje me min på ca 8 knop. Men har hatt 12 knop på GPSen på full fart. Selv om selger oppga 14 knop som topp. Men jeg har ikke fått like mye turtall på motoren som selger sa til meg han fikk. (se annet innlegg) :rolleyes:

Litt off topic, men jeg tar sjansen. Husker godt at jeg kjøpte min første håndholdte GPS. (I 2001) På ferie i Nord Trøndelag var det en av "gutta" som ville teste farten på båten sin, en Rana 19 DC med 115hk yamaha. Geipen datt langt ned da gps en viste 33 knop(i gj. snitt), han mente at båten gjorde MINST 40 knop. Nå var det slik at dette var den kjappeste båten i havna akkurat da, så båteieren KREVDE at nå får dere andre også måle farten på båten deres(he he he) Resultatet ble, som dere kanskje har gjettet, at en ny måte å angi fart på oppsto: Fart FØR gps og fart ETTER gps :lol: :lol: java script:add_smilie(":lol:","smid_20")

lol.gif

• 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg målte min Nidelv 24 med 25hk ganske nøyaktig i fjor sommer for å sjekke om fartsmåleren var riktig (skovlhjulsensor). Målte opp en distanse på kartet og kjørte samme strekning tur/retur 3 ganger. Resultatet ble toppfart på 9 knop. Marsjer på ca 7 knop med 2000 o/min.

Med fare for å terge meg på noen; hva er poenget med denne farten på snekker? Er ikke litt av sjarmen med snekker nettopp det at man putrer rundt i tilnærmet teoretisk maksfart med minimalt av hester under dørken? Har man behov for fart, bør man ikke vurdere båtbytte? Jeg må innrømme at jeg trekker litt på skuldrene og undres litt, nesten alle snekkene i båthavna vår har fått seg trimflaps på størrelse med slepejoller for å tyne maks knop. I den grad det snart finnes ekte snekker på markedet, de fleste er jo halvplaner under vannlinjen (skrekkeksempel på dette er vel Marex Duckie - sikker fin båt, men å kalle det snekke er rett og slett løgn). Hva er det som haster slik?

Jeg kan se en god grunn til å sette inn større motor i snekker, og det er for å kunne ligge på levere turtall ved normal gange. Lavere turtall gir lavere støy.

Personlig har vi en gange på rundt 8 knop, skroget kunne sikkert tålt litt mer, men å doble maskinen og tredoble dieselforbruket for 2 knop virker ganske meningsløst. Og ikke minst har vi hekksjø nok som det er.

EiSvIn, det kan være greit å ha litt ekstra hestekrefter til manøvrering på trange steder, ved tillegging i vind etc. Båten min veier nok 5-5,5 tonn og ville sikkert nådd skrogfart med 20 hk, men det er godt å 63 hk i enkelte tilfeller.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Med fare for å terge meg på noen; hva er poenget med denne farten på snekker? Er ikke litt av sjarmen med snekker nettopp det at man putrer rundt i tilnærmet teoretisk maksfart med minimalt av hester under dørken?

Jo i 95% av tilfellene er 6 knop helt fint, men noenganger kunne det vært greit å kunne øke farten noe. Når man ligger over på Aker brygge og våkner fyllesjuk og sliten og har 1,5 timer hjem i vind og regnbyger hadde det vært fint å kunne doble farten :wink: , men jeg har det stort sett fint med de 6 knopene, jeg :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...