Jump to content

2 år gammel båt, hva er fornuftig ift vårpuss av skroget?


runes

Recommended Posts

Kjøpte i høst vår første båt og skal dermed igang med min første vårpuss :rolleyes: , har derfor noen spørsmål til metodikk og teknikk.

 

Båten er en 2 år gammel Beneteau Oceanis, den er tidligere satt inn med selvpolerende bunnstoff og skroget ble rengjort i høst.

Bilder er vedlagt for at dere lettere skal kunne se tilstand.

 

skrog-over-vannlinjen.jpg

hele-baaten.jpg

 

 

 

Spørsmålet er enkelt men antaglig litt dumt: Hva gjør jeg med skroget før sjøsetting? Og i hvilken rekkefølge bør jeg gjøre ting?

(jeg har søkt endel på forumet og bladd igjennom emneoversikten, men finner ikke helt match til det jeg lurer på...)

 

1. Antar jeg først tar over vannlinjen:

Kun vask og polering?

Voksing?

 

2. Og deretter tar under vannlinjen/bunnstoffet?

Hva gjør jeg her?

Holder det med en grovvask for deretter å legge på 2 lag med selvpolerende? Eller bør jeg skrubbe det gamle bunnstoffet med noe for å få det skikkelig jevnt?

Vannlinjen er temmelig markert i bunnstoffet (se bilde) Gjør jeg noe spes i selve vannlinjen?

 

------------------

 

Dette er antagelig temmelig elementert for de fleste (og det er det sikkert for meg til neste år også... :wink: ), så om noen har noen linker eller referanser relatert til temaet så hadde det også vært fint.

 

mvh Rune

Redigert av runes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er ikke den mest erfarne, men om jeg sier noe feil regner jeg med at noen korrigerer meg.

 

1- over vannlinjen: Vask, polering og så voksing for at skiten ikke skal sette seg med en gang. Overbygg og dekk kan en like gjerne ta etter at båten ligger på vannet.

 

2- under vannlinjen: Selvpolerende bunnstoff sier du. Dette er et stoff som slipes vekk når en oppnår en viss fart. Hvor fort er jeg usikker på. Når stoffet er slipt vekk eller er så tynt at en ser gjennom flekker en på disse områdene. Ikke noe poeng i å helsmørre båten hvert år og ikke noe poeng i å ta to strøk. For tykt lag kan føre til flassing. Før en smører trenger du ikke skrubbe det gamle jevnt - det slipes jo av i fart. Det er vanlig å høytrykkspyle båten når en tar den opp for å få vekk groe. Når det er gjort om høsten holder det med en lett vask før du smører på nytt stoff.

 

Lykke til!

 

Glemte å si at mange legger et ekstra lag bunnstoff i vannlinjen - der gror det godt og det er greit å ha litt ekstra å slite på når en skal skrubbe og skure i løpet av sesongen.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min båt er samme nesten samme alder, jeg gjorde i grunnen ikke noe... båten er blank og fin.... så det blir vel en vask med grønnsåpe vann som vanlig, og deretter regelmessig vask utover våren og sommeren... kan vel hende jeg finner frem noe voks med tid og stunder om det viser seg at den bengynner å miste glansen..

 

Under gjorde jeg ikke en døyt, den bla vasket da den kom på land i midten av januar, og bunnstoffet er helt inntakt... så den gikk rett på sjøen uten at noe ble gjort... Nå skal det sies at det gror lite i havna, tilnærmet lik null... er stort sett brakkvann der.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Overbygg og dekk kan en like gjerne ta etter at båten ligger på vannet.

...hvis du har selvdisiplin. Det som ikke er gjort før sjøsetting synes jeg det er litt for lett å utsette. Men det er nå meg.

 

Gode råd er allerede nevnt - ikke skipp voksen. Polish fjerner normalt også det beskyttende laget på skroget, og uten voks eller lignende vil porene ligge åpne og ubeskyttet.

 

Produsentene har jo også en del råd på sine sider, f.eks Jotun eller Seajet. Leses med en klype salt i forhold hva som må gjøres og hva som bare er greit å gjøre

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...