Nautic Startet 27.Mars.2007 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2007 Jeg skal ta ut dysene på en Volvo penta TAMD 31A. Er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Ser i arkivet her at man skal dra de ut, eller bruke en avtager. Noen avtager har jeg ikke. Jeg har løsnet alt av innfestning, men de sitter hard. Nå er det et spor nederst på dysene som feste anordingen går inn i. Kan jeg bruke dette sporet til å vri litt på dysa? Kanskje den løsner litt da. Noen som kan tipse meg ang dette. Jeg har ikke prøvd, men klarer man å dreie motoren uten å fjerne dysene? Skal bytte ventiltettninger og justere ventiler. Jeg har ikke glødeplugger på denne, hadde i utgangspunktet tenkt å fjerne boltene som sto i hullene til glødepluggene. Men jeg finner ikke noen huller til glødeplugger. Er det jeg som er blitt blind, eller finnes det ikke mulighet til å sette glødeplugger på denne motoren? Kommentar fra moderator: Emnetittelen er endret, var opprinnelig Hvordan får jeg demontert dysene på volvo penta?. Emnetittelen skal fortelle hva emnet handler om. Produktnavn skal være med og CAPSLOCK skal unngås. For informasjon, se dette innlegget samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2007 Du greier greit å tørne motoren med dysene i, bare ta deg litt tid. Det hjelper som regel å vri litt på dysene for å få de til å løsne. Pass bare på å ikke dra med opp kobberhylsen som dysene står i, da lager du deg en smule ekstrajobb Glødepluggene står i innsugningsmanifolden på 31A men det er ikke alle som har blindplugger... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Keiko Svart 28.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2007 Hei Jeg kan (nesten) garantere deg at du må ha en dyseavtaker, eller hva det heter. Du må ikke vri på dysene for å løsne dem i toppen. Dysene sitter som bare f-- på disse motorene. Det eneste jeg vil prøve på uten rett verktøy er å ha litt diesel ol. rundt dysene, la det stå noen timer eller dager, og så kjør motoren på starteren. Du vil muligens få ut noen dyser, men de resterende må du ta ut med verktøy. Så da kan du like godt låne, eller lage deg et verktøy med en gang. Verktøyet som brukes er en slagters. Det er bare at du kommer til og at gjengene på dysene er det samme, så kan du bruke en slik beregnet på andre motorer. Skal du dreie motoren bruker du en kopp og skralle på den store skruen i mitten av reimskiva foran på motoren. Går muligens å dreie motoren med et stort flatt skruvjern på startkransen, men jeg husker ikke om det var noen hull i svinghjulskåpa som kunne brukes. Vær forsiktig så du ikke ødelegger noe på motoren, da kan det bli dyrt å skru selvv.. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2007 Det er vel viktig å tappe kjølevannet, i tilfelle hylsa løsner... Servicemanualen ligger i Dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 28.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2007 Dysene sitter som bare f-- på disse motorene.... og årsaken til det er gjerne at dysene ikke tetter helt mot sylinderen og der bygger seg opp et sot/beklag som etterhvert limer dysene fast. Jeg har tatt ut et snes dyser fra 41A og ser fordelen med dysetrekker men det går uten også, i alle fall i de fleste tilfeller. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Nautic Svart 28.Mars.2007 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2007 (redigert) Har nå fått ut dysene. Det var enklere enn jeg trodde. Legger ut et bile av en av dysene. Det var noe sot/koks på disse. Dyse til cyl 4 var mere koksbelagt enn de andre. Noen som kan kommentere bilde. Er det vanlig at de ser ut slik? Disse dysene ble testet for 4 år siden. Den gang var de i utmerket kondisjon. Hvorfor skal man ikke vri på disse dysene? Jeg ser ingen grunn til at det skal kunne gjøre noen skade. Er det mulig å rengjøre dysene selv? Itilfelle hvordan gjøres dette? Hvor forsiktig bør man være? Redigert 28.Mars.2007 av Nautic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 en helt annen motor , men noen tips til å få opp cr dyser som sitter? har fått ut to som kom greit , men to sitter som heia. klarer å bevege de noe sidelengs men opp vil den f.. ikke. får ikke på avtrekker . og får rimlig god makt med skrujern under dysen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.