Jump to content

Hjelpes en skøyte også? 1døgn etter har jeg kommet til nei!


vikers

Recommended Posts

For de som har fulgt med på mine tråder, så har dere sikkert fått med dere at jeg drømmer om en skøyte på oppunder 50 fot. Hadde en galeas på gang i Aalborg, men så satt helsen meg ut av det prosjektet, og den fikk en sjanse til å leve videre som sjørøverskøyte for barn på sørlandet.

Nå er formen noe bedre og jeg er i god gang med min gamle treseiler, og regner med sjøsetting i løpet av juni på denne.

 

Såå - i kveld ringer en bekjent som jeg ikke har snakket med på flere år, og spør om jeg har lyst på et skøyteprosjekt.... :eek: :eek:

Det viser seg at han (er snekker) har tatt grovrestaureringen på en 49 fots skøyte med mesanmast, da spesielt på innredningen. Styrhuset er stort og med salong +"kjøkkenplass", med nedgang til stor kabin akter, og videre gang inn forbi motorrom (under styrhus) og til hovedsalong og videre til forpigg. Her er altså grovarbeidet gjort, men..... så var han på bryllupsreise i Thailand og en gluping hadde dratt ut ledningen til lensepumpe. Dette resulterte i at båten hadde satt seg på bunnen, men heldigvis såpass grunt at hele styrhus og dekk fortsatt var over vann. I hevingen, som de gjorde på amatørvis, så klarte de og rive av rekken + 3-4 rekkestøtter og båten satte seg på bunnen igjen før de fikk hjelp av kran og brannvesen. Da kom båten greit opp, og de lenset den tom for vann. Men det som tidligere var et salgsobjekt som han skulle selge for en god sum, var nå et såpass stort prosjekt at det nå ikke lenger dreier seg om store penger.

 

Skøyta har jeg kun nettopp sett i mørket, men det er enb stor og bred skøyte, med en Detroit 6 sylinder totakts motor. Motoren er tømt for vann og oljet/smurt opp igjen, men her må det nok en dynamo/startmotor - jobb til. Det luktet ingenting inne i båten, og det er kun ferskvann som kom inn og hvor det meste nå er tørket igjen.

 

Ellers var det jeg så et stort men overkommelig prosjekt, mye mindre enn det jeg startet på i Danmark. Er jeg gal (helt klart diagnosen båtmania?) om jeg påtar meg dette prosjektet også...min kone sier at hun har skjønt at båt har blitt en så stor interesse at for henne er det greit om jeg ikke bruker hver dag og kveld, samt hele sommerferien på dette. :blush: .

 

Bilder følger i morgen da jeg får tatt dette i øyensyn..., så hva mener folket....burde jeg ikke hive meg på dette også da?,- + en mengde med egeninnsats, så har jeg en skute i bruksstand, hvor familien kan bruke som hytte på sjøen. Også kan "far" ha sin seksmeter for små dagsturer og moro.. :cool:

 

 

*Den som intet våger........sitter i "liten" båt resten av livet*

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Hei Vikers og alle forumbrukere.

Du har et stort pågangsmot Vikers det må jeg si, båtmania lider jeg også av men det er viktig å fokusere på et prosjekt av gangen. Slike prosjekt krever full oppmerksomhet fra dag en. Har du to vil en av dem lide av forfall som resulterer i dårlig samvittighet.

Jeg pleier å si at en må har kontinuitet i arbeidet for å ikke gå lei. Har du lengre opphold i arbeidet er det vanskelig å komme i gang igjen. Så min anbefaling er et prosjekt. :smiley:

mvh Tom

Link to post

Det viktigste er hvordan skrog,kjøl osv er.

Hva er gjort med det?

 

Siden skøyta var avhengig av lensepumpe så tar den jo inn en del vann vil jeg tro.

Denne må sikkert dreves om hele veien.

 

Men skjønner at du har lyst på den dog.

Sjøl har jeg også lyst på skøyte etterhvert, men kommer til og legge noen kroner i det og få en som er i stand fra begynnelsen av.

Litt greit og kunne bruk båten også :rolleyes:

Link to post

Hei Vikers ikke hør på pessimisme angående 2 prosjekt. Har du lyst har du lov. At du tilogmed har din andre halvparts velsignelse tyder jo og veldig bra. Min mening er at hvis du har det slik at du kan "lagre" dette proskjektet på en forsvarlig måte mens du avslutter det du holder på med så gå for det. Du skylder oss og deg selv å avslutte det da det ikke går an å starte en så inntresang tråd for så å avbryte under veis.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Det å ha evnen til å snu seg rundt på femøren, kaste seg over slike prosjekt, og faktisk fullføre dem, er det få som har.

Men etter å ha lest ganske så mange av innleggene dine er jeg ikke i tvil om at dette kan du greie. Tror Jon-Kåre er inne på noe når han foreslår å klargjøre, for så å lagre skøyteprosjektet til du har sjøsatt treseileren.

Så kjør på, jeg gleder meg til bilder, og dine forklaringer.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post

Takk for alle innspill så langt. Skal forsøke å belyse dette litt mer, samt gi dere noen bilder som forteller litt mer om skuta.

 

Jeg følger nok følelsen og ikke fornuften her, ja. Båten er plastret fra rekken og ned, med kobberhud under vannlinjen.

Her er det ikke tvil om at det må gjøres masse, for som det blir sagt så tar den inn vann (ikke mye har jeg observert på et halvt døgn, men den tar inn noe - da den gitt delvis ned hadde den vært uten pumpe i 3 uker. Men kommer det først så går det gjerne fortere og fortere :diving:

 

Men jeg har ikke bestemt meg enda..her kommer noen fakta:

 

Båten er flott i selve inndeling av rommene, har en god motor, gir, aksel og propell og et helt greit styrhus (dette var aldri under vann).

Den er med mesan, og lanterner, søkelys og innvendig belysning. Mange flotte koøyer og historisk ekkolodd + radar. Skylighten over hovedsalongen er der også (men ikke på bildene).

 

Det negative er at den er plastret, mye dårlig treverk, da spesielt i fribord - spanter ser egentlig greie ut. Dekket er dårlig, men kan nok brukes etter mye sliping og nating, olje etc..og taket på hovedkabin må legges nytt (glassfiber har sprukket mange steder, og det er mye råte i treverket under dette).

 

Motor ble konservert rett etter opptak, og båten gikk kun ned i ferskvann, rør til vannkrets, eksosanlegget og pipe til stor refleks er nytt (fra 2005) - alle tanker er i god stand.

 

Så dette er utgangspunktet...... jeg har mulighet for helårsplass på brygge i isfritt miljø, hvor den kan lagres fremover...gjerne til neste år og året etter dette.

 

Jeg er helt klar blitt på at all båtpuss i år skal brukes på Agnes IV, for det er hun som er dama mi`nå....andre elskerinner for vente. :lol:

Jeg ser jo klart at dette er et stort prosjekt...rekkestøtter og rekken må lages nytt, men dette er jo bare endel jobb..ikke allverdens av penger.

 

Så planen er at om jeg tar denne også, så vil jeg lagre den frem til neste vår...småpusle litt i vinter innvendig...og slippsette til våren for grundig sjekk av hud, propellgjennomføringer etc...slik at den "lille" lekkasjen blir stoppet.

 

Her noen bilder av skuta, og si gjerne om dette er dødfødt, eller ikke. Noen som kjenner denne motoren? Tror det skal være en 250 hk. Greymarine og de er vel 6 sylindret. Må få tatt ut dynamo og starter til overhaling, men er det andre ting som må fjernes før oppstart og deretter lagring?

 

 

Skoeyteprosjekt.jpgHekken.jpg

 

 

Nok_plass.jpgStyreplass.jpg

 

 

Styreplass2.jpgStyreplass3.jpg

 

Motor_skoeyte.jpgSovekabin1.jpg

 

Fra_akter.jpg Så...slik ser hun ut, med alt det elendige til skue...men det er en flott båt, med mye som burde taes vare på!.. Spørsmålet er bare om det er jeg som skal ta vare på, eller om jeg bør la andre gjøre dette. :confused:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Godt å høre at formen din er bedre, Vikers. Du hadde vel en mindre lystig tråd i fjor høst hvis jeg husker riktig...

 

Takk for det Kosmix....og joda..formen er mye bedre enn i fjor på samme tid, men helt på topp er den jo ikke - da hadde jeg jo ikke tenkt meg om på dette engang. Merker jo også at der jeg kunne jobbe med båt fra 8 - 20 tidligere nå ikke lenger går, så det blir med et par timer noen dager i uken...men på seilbåten holder det til at jeg ser fremgang. :sailing:

Denne skøyta skal jo være et langtidsprosjekt på 3-5 år avhengig av helse, penger og lysten. :smash: :smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Dødfødt er det jo ikke, ihvertfall ikke så lenge den kan lagres liggende i sjøen.

Men jeg ville sjekket spantene nøyere, bank på dem med hammer eller stikk kniv i dem.

 

Jeg trodde jeg hadde bra spant men har byttet 2, men skulle byttet 2 til egentlig.

Eik ser ok ut fra utsiden, men innsiden kan være verre

Eik er jo ikke så billig heller, og hard og tungt og jobbe med så det trengs skikkelig redskap

Spørs hva som skjuler seg bak plasten da, og kobberhuden. Det kan jo bli litt spennende.

 

 

Men lykke til okkesom :yesnod:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post

Ja.... jeg har tenkt endel i løpet av kvelden, og kommer hele tiden tilbake til "Men..."

 

Tror nok kanskje at jeg gjør som flere sier her, og styrer klar. Jeg har mer enn nok med treseileren i år (og forsåvidt neste år + året etter der osv. :lol: )

 

Jeg får heller tenke som Bastard og kjøpe meg en som er i grei nok stand om endel år...til da får "Agnes IV" gjøre nytten, og det vil hun jo! :yesnod::sailing:.

Takk for alle innspill, både for og imot - men jeg ser at det strukturelle utgangspunkt på denne plastrede skuta ikke er godt nok til å bygge videre på.

Tror nok at den går på huggern om jeg nå sier nei. :sad: :sad: :sad:

 

Men motoren er jo en gammel sliter, med et flott elektronisk gir (tror jeg). Den burde jo noen kunne gjøre seg nytte av.....

 

Uff.......det er vondt å være fornuftig. :sad:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Båten er plastret fra rekken og ned

 

Seier alt!

Viss du framleis skulle vera i tvil: Eg trur framtida di vil sjå trasig ut dersom du går for dette.

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post

Tror det er andre skøyter der ute som er mere å ha. Kunne tenkt meg en av dem selv. Har et par liggende på Finn-lista mi.. ;-)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Link to post
Seier alt!

Viss du framleis skulle vera i tvil: Eg trur framtida di vil sjå trasig ut dersom du går for dette.

 

Ikke sant...likte ikke det i det hele tatt, og jeg er redd for hvordan det ser ut under plasten hele veien.

 

Nei...med en god porsjon fornuft fra medlemmer her, så får det bli nei. :smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Om noen skulle ha et ønske om å overta så kan jeg formidle besjed videre...jeg sier "Nei Takk!" i morgen ca. 14.00 - så en IM til meg før det, så ringer eier deg opp. Ligger i Porsgrunn, og kan nok startes og seiles for egen maskin med litt godvilje og et håndlag med motoren.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...