Motordoktoren Svart 24.November.2003 Del på Facebook Svart 24.November.2003 Merkelig nok sier "alle" at følgende ligninger fra Seilmagasinet er riktige: Kk + dev = Mk + misv = Rk Kk - dev = Mk - misv = Rk I hvert fall er det ingen som har sagt noe annet. Jeg får det ikke til å stemme! Jeg er ikke blandt "alle" akkurat her. Det skal nok stå Kk + dev = Mk Mk + misv = Rk Kk - dev = Mk Mk - misv = Rk Formlene er altså gale, hvis man skal være pirkete, og det skal man være. Det bør ikke være påtaleunnlatelse for misbruk av likhetstegn. Noen av mine studenter gjorde noe lignende en gang, og jeg tror de husker den etterfølgende forelesningen ennå. Misbruket hadde blitt mer åpenbart hvis man hadde skrevet: Kompasskurs pluss deviasjon er magnetkurs pluss misvisning er rett kurs. Forøvrig takk for fine lenker Poseidon! Mye historie også der. Manna for en gammel amatørastronom. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.November.2003 Del på Facebook Svart 24.November.2003 Merkelig nok sier "alle" at følgende ligninger fra Seilmagasinet er riktige: Kk + dev = Mk + misv = Rk Kk - dev = Mk - misv = Rk I hvert fall er det ingen som har sagt noe annet. Jeg får det ikke til å stemme! Hei Tore_L, Jeg har vært opptatt hele kvelden med å lage navigasjonsoppgaver til Fritidsbåtskippersertifikatet, men jeg skal med glede forsøke å utdype det som jeg skrev litt lengre oppe i denne tråden; nemlig at oppstillingen forsåvidt var riktig - selv om tegnsettingen ikke ville tilfredsstille en matematikklærers krav I den øverste "formelen" er tydeligvis både deviasjon og misvisning østlig, begge får derfor fortegnet +. Og når man går fra en kompasskurs til en bedre kurs, som magnetisk kurs og enda bedre rettvisende kurs, da skal som kjent fortegnene brukes slik som de står. Derfor: KK +dev = MK det fører videre til at MK+misv=RK I neste "formel" er både deviasjon og misvisning vestlig, altså med fortegnet minus, da blir oppstillingen: KK -dev = MK, det fører videre til at MK -misv = RK Men deviasjon og misvisning kan selvfølgelig også ha ulike fortegn, og i de tilfellene ville "formelen" bli: KK -dev = MK, det fører videre til at MK +misv = RK KK +dev = MK, det fører videre til at MK -misv = RK Men alle disse fire eksemplene viser altså regningen fra KK til RK. Hvis man har streket opp en RK i kartet, og ønsker å finne ut hva som skal styres på kompasset - da må alt regnes "baklengs", altså med motsatte fortegn. Ble det nå en anelse klarere? mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
BK Svart 24.November.2003 Del på Facebook Svart 24.November.2003 Fra kartkurs til kompass kurs SNU forteinene Fra Kompasskurs til Kartkurs Behold forteinene. Mente igrunn Poseidon sa dette ganske klart i denn andre linken Jeg skriver for tregt, der var jo Poseidon flere minutter før Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 24.November.2003 Del på Facebook Svart 24.November.2003 "Nesten riktig ? " At forklaringen min ikke er pedagogisk god det får så være, men nesten riktig ? Med nesten riktig mener jeg : Fortegnet er ikke alltid +, kun i de tilfeller som er Øst, slik som "Poseidon" skriver. Hvis det er Vest så skal det være minus. Det jeg mener er at det behøver ikke være bare +, eller bare minus. Det kan være en av hver, f.eks. + på dev, og minus på misv. i samme regnestykket. Oppklarte vi forskjellen nå? Sitér dette innlegget Link to post
Tore_L Svart 25.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2003 Takk til Motordoktoren! Du er den eneste som har klart å gjøre dette klart for meg! Poseidon synes jeg bare roter det til. Med dine formler (Motordoktoren) henger alt sammen. Når jeg ser gjennom alt som er skrevet i denne tråden, forstår jeg at det ikke er mange som VIRKELIG har taket på dette. Inklusiv forfatteren av den nevnte artikkel i Seilmagasinet. Sitér dette innlegget Link to post
hymer Svart 25.November.2003 Del på Facebook Svart 25.November.2003 Hei. <snip> Å finne en lur huskeregel om pluss betyr å legge korreksjonen til avlest kompasskurs eller avlest fra kartet, har jeg aldri klart å finne. Lars H. Østlig deviasjon betegnes som positiv, med pluss (+) Vestlig deviasion betegnes som negativ med minus (-) Kursen du tar ut i kartet er "rett" (i henhold til geografisk nord) Kursen på kompasset er "feil" Huskeregel: Når du går fra feil til rett, bruk rett fortegn på missvisning (det som er oppgitt i kartet) Når du går fra rett til feil, bruk feil fortegn på missvisning. (omvendt av det som står i kartet) Samme prinsipp gjelder også for deviasjonen. Håper dette ble rett Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Det kan bli litt av en misvisning! Sitér dette innlegget Link to post
haraldh Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 For å bidra til forvirringen mht huskeregler: Jeg tok min grunnleggende navigatørutdannelse i US Air Force på 70-tallet og der lærte vi følgende regel: - Misvisning (Variation) har med Magnetisk kurs ift Rettvisende Kurs å gjøre, og da blir regelen: "Variation East - Magnetic Least" (og "Variation West - Magnetic Best). - Deviasjonen har med forholdet mellom magnetisk kurs og kompasset å gjøre og da ble samme regel: "Deviation East - Compass Least" - og følgelig "Deviation West - Compass Best". Ellers er Poseidons utlegging om deklinasjon helt i tråd med det vi lærte om astronavigasjon (ja, vi hadde sekstant i orion, hercules og awacs på 70-, 80 og 90-tallet!). Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Mange gode innlegg her, men seilamagasines formler er ikke bra skrevet etter min mening. Har dog ikke lest hele artikkelsen. Kanskje vi kan si at den er misvisende :) Her er en bra artikkel om jordmagnesisme. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.September.2010 Del på Facebook Svart 9.September.2010 Himmel og hav, verden står ikke til påske! Blir jorden flat igjen? En ny kopernikansk vending? Nå er det bare å få båten på land og vente på at den store proppen i verdenshavet nappes ut! :) Feilvisning hit og dit... Har til nå klart å gå klar av alle skjer, nes og grunner på ruten mellom Ålesund og Kristiansand, og det hele to ganger, uten båtførerprøve og peiling på magnetisk kurs og deviasjon. Flaks? muligens. -gjør ikke narr av den enorme kunskapen flere her innehar. En vakker dag skal jeg melde meg på båtførerprøven, er født før 01 01 1980. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 Jeg har en seilbåt og en enkel huskeregel. Kartbordet er i salongen. Om jeg tar ut en kurs i kartet går jeg akterover i båten for å komme til roret og styre båten, da bruker jeg fortegnene omvent. Vest som er minus blir da pluss, og øst blir da minus.. Om jeg tar en peiling med båtkompasset må jeg gå framover i båten for å komme til kartet, og da bruker jeg fortegnene som de står, Vest er minus og øst er pluss. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
christensenleif@msn.com Svart 10.September.2010 Del på Facebook Svart 10.September.2010 alternativt; kjøp Furuno GPS kompass og glem det! mvh Leif Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 (redigert) For meg virker det som om mangel på matematikkr er grunnen til at dette med navigasjon blir så vanskelig. Jeg forholdt meg til dette oppsettet RK Den kursen båten har over land missv -______ Avvik grunnet Nordpol og magnetisk pol ikke på samme sted MK= Kurs mot magnetisk Nord Dev -______ Avvik grunnet magnetisme i båten KK= Kurs på kompasset Der Øst er + og vest er - Og matte regler sier at pluss og pluss blir pluss, minus og pluss blir minus, plius og minus blir minus, minus og minus blir pluss Så er det bare å sette inn de kjente verdiene på rett plass og regne seg frem til den ukjente. Men det krever at man kan matematikk fra barneskolen på plass, og har man ikke det på plass prøver man seg med mange formler som må pugges. Redigert 11.September.2012 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 11.September.2012 Del på Facebook Svart 11.September.2012 For meg virker det som om mangel på matematikkr er grunnen til at dette med navigasjon blir så vanskelig. Jeg forholdt meg til dette oppsettet RK Den kursen båten har over land missv -______ Avvik grunnet Nordpol og magnetisk pol ikke på samme sted MK= Kurs mot magnetisk Nord Dev -______ Avvik grunnet magnetisme i båten KK= Kurs på kompasset Ja, det må du gjerne gjøre, men det er dessverre ikke helt korrekt hvis du har strøm eller vind i farvannet. For å komplettere oppsettet ditt, så blir det: RK-beholdt Den kursen båten har over land (sjøbunnen) strømsetting RK-seilt Den kursen som båten beveger seg gjennom sjøen drift pga vind RK-styrt Den kursen båten har over land Den veien baugen peker missv -______ Avvik grunnet Nordpol og magnetisk pol ikke på samme sted MK= Kurs mot magnetisk Nord Dev -______ Avvik grunnet magnetisme i båten KK= Kurs på kompasset Som du ser opereres med tre forskjellige RK (rettvisende kurser) avhengig om man tar hensyn til vind og eller strøm. Men nå er vi langt inne i D5L-Fritidsskipperpensumet Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bull Svart 3.Desember.2013 Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Dette oppsettet har vi lært på D5L: Rettvisende beholden kurs (Dit du skal) +- Strøm ----------------------------------------------------------- = Rettvisende seilt kurs +- Drift (Vind) ----------------------------------------------------------- = Rettvisende styrt kurs (Den veien baugen peker) +- Misvisning ----------------------------------------------------------- = Magnetisk kurs +- Deviasjon ----------------------------------------------------------- = Kompasskurs ================ Fortegnene fra rettvisenende styrt kurs og ned snus når man regner NED MOT kompasskurs (dårlig kurs). Fortegn beholdes når man regner OPP MOT rettvisende kurs (god kurs) Dette er bare et eksempel på oppsett, men det er oversiktelig og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Desember.2013 Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 Sikkert bra, men det gjelder kun midt i kartet. Sitér dette innlegget Link to post
Christel III Svart 3.Desember.2013 Del på Facebook Svart 3.Desember.2013 En huskeregel jeg lærte på D5L kurset: "Fra dårlig, til god:fortegn bestod" Den der husker jeg godt. Dårlig er kompass, mens rettvisende i kartet er god. Men det sier jo for så vidt seg selv:-) Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Guzzi Svart 7.Desember.2013 Del på Facebook Svart 7.Desember.2013 Her var det mye rart, men det ser ut til at alle har fått forståelse for de viktigste prinsippene etter hvert. Da jeg fikk min navigatørutdannelse lærte jeg meg ordet HELVETE, som er et ordspill på LVT - som står for Legg Vest Til. Underforstått at vestlig er minus, og at det får motsatt fortegn når man går fra kart til kompass (god til dårlig). Og det er jo det vi stort sett gjør. Vi tar ut en kurs i kartet, og så skal vi finne ut hvilken kurs vi skal seile på kompasset for å komme noenlunde frem. I Oslofjorden er misvisningen for tiden ubetydelig, men på 1800-tallet var den på mer enn 20 grader vest. De som er unge i dag vil sannsynligvis oppleve misvisning på mer enn 10 grader mens de enda er i stand til å håndtere båter. I alle fall hvis ikke den magnetiske nordpolen plutselig skulle finne på å flytte seg i en bane ingen har forutsett. At det finnes steder i Norge med så mye jern i grunnfjellet at det lager lokal misvisning blir vel drøyt å ta hensyn til her, men jeg vet derimot om en konkret ulykke fordi skipperen lot båten gå på autopilot med magnetkompass, og med litt uoppmerksomhet på feil tidspunkt fikk båten lov til å endre kurs betydelig da den passerte en kraftig, undersjøisk strømkabel.Den store variabelen her er deviasjon, og å ha et kompass ombord uten å kjenne til det begrepet er i beste fall dumt, i verste fall livsfarlig. Plasserer du reiseradioen med stor høyttalermagnet ved siden av kompasset for å høre på værmeldinga, så ikke bli overrasket over at nåla fort dreier 20-30 grader. Spør gjerne en skipper som har fraktet jernmalm fra Narvik, da kan han fortelle et og annet om deviasjon.Strømførende ledninger påvirker kompasset, og jeg har sett båter hvor nåla flytter seg når man tenner lanternene. Det er derfor kompass med innebygd lys har tvinnede ledninger. Før seilte man massevis av kurser etter peilinger for å lage en deviasjonstabell. Med en GPS ombord er det så enkelt at alle bør gjøre det. Man kjører rett og slett stabile kurser, og sammenligner det GPS viser opp mot kompasset. Like enkelt som å kontrollere speedometeret i bilen opp mot en GPS. Pass bare på at dere ikke har tatt med en GPS som dere vanligvis bruker på skogstur uten å stille den om fra UTM/grid til maritime verdier med visning av magnetisk nord eller sann nord. Avdrift for strøm og vind tror jeg dere kan se bort fra i denne omgang. På båter hvor skipskontrollen kommer på besøk, så vil de alltid spørre etter deviasjonstabell. Og til slutt en liten "nice to know". Hvis dere har sett flotte skipskomass utstilt på museer eller lignende, så ser dere at på pidestallene er det en kule på hver side og en vertikal stang foran. Dette er for å justere kompssene for å gjøre deviasjonen minst mulig. På magnetkompass for lystbåter er det litt mindre målestokk, men kvalitetskompass har gjerne et par små magneter som man kan justere deviasjonen med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.