Jump to content

Bilmotor i båten: Hva med registrering/forsikring?

index

Recommended Posts

Jeg planlegger å skifte motor i båten, da den eksisterende Ford Sabben begynner å bli upålitelig med stort oljeforbruk, startvansker etc. Motoren er den samme som ble brukt i eldre Ford Transit, og planen er da å kjøpe en delebil med en nyere versjon av denne motoren og flytte over mariniseringsdeler etc til denne. Men så til det store spørsmålet: Hvordan forholder forsikringsselskap og RSSR seg til dette? Tenker da i hovedsak på motornummer etc, hvordan beviser man at motoren er kjøpt på rederlig vis og ikke stjålet? Pleier dette å være noe problem?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Fikk svar fra RSSR nå. Raskt levert!

Ja det burde holde. Kjøper du den av et firma kan du legge ved faktura, eller en stemplet bekreftelse\ kjøpekontrakt.

Du kan også legge ved fakturaen for kjøp av mariniseringssett eller kjøp av deler. Hvis du ikke gjør dette selv kan kvittering for utført arbeid også brukes. Gjør du det selv så kan bilder fra arbeidet legges ved.

Så da er det vel bare å sette i gang, ser det ut til!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Regner med at du er oppmerksom på at 2,4 forkammermotor og 2,5 direkte innsprøytningsmotor er to vidt forskjellige motorer. Tilsynelatende like, men delene er neppe ombyttbare. Mener at min nabo har en kpl. 2,4 marinemotor m/gear stående i garasjen. Har stått i Saga og ble erstattet med en større Yanmar. Kan sjekke til helga om du ønsker det. Er ellers sugen på en Viksund 27 Columbi i god stand med siste type vindusrammer. Har du vurdert å selge?

Regner med at du er oppmerksom på at 2,4 forkammermotor og 2,5 direkte innsprøytningsmotor er to vidt forskjellige motorer.

I følge KD Trading skal alle marininseringsdeler passe direkte over på 2,5 liter FSD motoren, så det skal nok gå bra. Det eneste som må byttes er oljefilteradapteren, samt muligens sjøvannspumpen. Så jeg har tro på at dette lar seg løse ganske greit. 2,5 literen er da også en mye bedre motor enn den gamle 2,4. Sterkere, mye mer lettstartet og ikke minst mye lettere å finne deler til. En omgang med nye stempelfjærer på den gamle hadde nok løst problemene, men det blir nesten like billig å bytte til nyere motor da...

Har også vurdert å bytte båt ja, men det er jo kjekkest å selge når alt er i orden da... Dessuten er spranget opp til noe som er bedre stort!

HVIS det i det hele tatt finnes........! :wink:

Du sier noe der ja! Viksund snekkene er romslige og med smarte løsninger, og passer egentlig flott til vårt bruk. Stort selvlensende akterdekk er suverent til fisketurene, og innredningsløsningen er veldig praktisk og grei til turbruk. Hadde vært greit med fire faste køyer for å slippe å re opp på sitteplassen inne, men noe stort problem er det dog ikke. Men en motor som starter hver gang, det hadde dog vært et stort pluss...

Dessuten er spranget opp til noe som er bedre stort! :yesnod::yesnod:

HVIS det i det hele tatt finnes........! :wink:

Det naturlige spranget fra 27 Columbi er jo å gå opp til en 31 Goldfish.....

Etter 26 år i en 27 Columbi var det slik jeg tenkte. Nå gikk det ikke slik for meg, valget sto til slutt mellom 31 Goldfish og en Marex 32 Friendship. det ble Marex'en

Redigert av Rolf (see edit history)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Kunne godt tenkt meg en Marex 32 ja! Veldig romslig og kjekk båt. Eneste minuset er at den har ganske begrenset uteplass, men plassen inne er jo desto større da! Har også forelsket meg litt i Hardy 32, men dette er ikke akkurat en båt det kryr av.. Men for øyeblikket tror jeg at jeg får nøye meg med den jeg har. Den begynner å bli ganske bra nå!

Hei!

Jeg har selv byttet ut min gamle motor med en nyere FSD motor. Mye mer lettstartet og uten noe forvarming/gløding som skaper problemer. Varmevekseleren/ekshaustmanifolden passer rett over. Det samme gjør girkassa. Motorfeste på venstre side trenger bare å slipes av litt så passer det. På høyre side derimot butter det mot dynamoen og jeg måtte lage ett nytt. Sjøvannspumpen passer ikke. Jeg har brukt en Johnson HS-pumpe som er skrudd direkte på veia i forkant. Videre har jeg brukt original Ford oljekjøler som kjøles med ferskvannet. Denne kjøleren finnes så vidt jeg vet originalt bare på motorene med turbo. Har da kassert den originale kombikjøleren og satt på en ny mindre girkassekjøler. Hvis du har plass kan du da bare bruke originalt oljefilter og ingen adapter er nødvendig. Hvis man bruker Sabb motorfestene vil det imidlertid som oftest bli for trangt.

Ny oljefilteradapter må da anskaffes. KD har dette. Videre så trengs det selvsagt litt nye slanger og rør. "Luftfilteret" passer heller ikke så her må det også lages til en løsning.

Odd Jørgen

Jeg har selv byttet ut min gamle motor med en nyere FSD motor.

Jeg var i Stavanger og skulle kjøpe meg donorbil i går, men det ble bomtur! Det viste seg at dieselpumpen bygget 6-7cm høyere på denne motoren enn den gamle, og da får jeg rett og slett ikke plass under dørken! I tillegg bygger innsugsmanifoilen veldig høyt, den går i en bue over toppdekselet og ned på motsatt side. Denne kan nok bygges om, men dieselpumpen er det verre med.... Var dette et problem hos deg også, eller er det bare jeg som har plassproblemer?

Pokker også, hva gjør man nå mon tro?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...