Jump to content

V8 Ford vs. GM


Larspo

Recommended Posts

Jeg kjenner godt til GMs V8 motorer som er mariniserte. Hvordan er det med Ford sine motorer? Er de likeverdige? Noe dårligere eller bedre med de?

 

Grunnen er et spm. fra en bekjent om hvorvidt Fords V8ere for båt er noe å satse på?

 

Både Volvo, Mercruiser og OMC har brukt Ford V8ere.

 

Hadde en Volvo 240A (Ford Windsor 5,8 l V8) for noen år siden. Likte den veldig godt. Synd den var sjøvannskjølt. Fikk vann i et par sylindre etter rusta manifold, så jeg bytta den med en Volvo AQ200 (GM 5,0 l V8) i steden for å reparere. Fin motor GM 5,0l også, men ingen tvil om at den gamle Windsoren på 5,8 l hadde mye mer punch.

 

Ps.

Mariniseringen er mye mer enn bare kjølesystemet. Andre topper og litt annet. men det vet du antakelig. Det er vanligvis betydelig mer effekt tatt ut av GM/Ford marinemotor enn av basis bilmotoren. Snakket med et velrennomert verksted om nevnte AQ200 (200 hk). De fortalte at basis bil-effekt for samme motor lå rundt 160 hk.

 

Ser du er i halden. Ta en prat med Sarpsborg Motor. De driver med disse V8erne både til bil og båt og har mannsalder erfaring.

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post

Forden er gjerne noe å satse på men er den gammel og saltvannskjølt så kan det fort oppstå problemer.

Da trengs fort et bytte av motor og gjerne spørsmålet om Diesel/bensin motor.

 

Skal du ha diesel ville jeg sett på 7... literene til ford, får mye hester ut av disse og så er de relativt lette å få tak i.

 

Som skrevet over har både merc, volvo/omc brukt fordmotorer, skal du ha bensinmotor i båten ville jeg gått for en gm da de har mye lettere tilgang på billige deler da mercruiser bruker over 70- 80% GM hvid jeg ikke tar helt feil.

 

5,7literen får du 350hp i uten mye stress, 7,4 literen 400hp uten stress, 8,2liter 500hp uten stress og et bra dreimoment som er viktigst i båter.

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Forden er gjerne noe å satse på men er den gammel og saltvannskjølt så kan det fort oppstå problemer.

Da trengs fort et bytte av motor og gjerne spørsmålet om Diesel/bensin motor.

 

Som skrevet over har både merc, volvo/omc brukt fordmotorer, skal du ha bensinmotor i båten ville jeg gått for en gm da de har mye lettere tilgang på billige deler da mercruiser bruker over 70- 80% GM hvid jeg ikke tar helt feil.

 

Har forhørt meg litt selv i dag, og forhandlere av amerikanske deler sier at Ford er like gode maskiner som GM, men at det er lagt færre av de. Derfor er det noe dyrere deler og noe vanskligere tilgjengelighet.

 

Du snakker om en gammel saltvannskjølt motor. Disse har vist seg å gå i de uendelige med riktig stell (utrolig få som faktisk blir tæret hull på). (mine GM motorer er nesten 20 år, saltvannskjølte og fortsatt tykke i godset). Om Ford ruster mer enn GM, så er det selvfølgelig interessant å vite.

Link to post
Har forhørt meg litt selv i dag, og forhandlere av amerikanske deler sier at Ford er like gode maskiner som GM, men at det er lagt færre av de. Derfor er det noe dyrere deler og noe vanskligere tilgjengelighet.

 

Du snakker om en gammel saltvannskjølt motor. Disse har vist seg å gå i de uendelige med riktig stell (utrolig få som faktisk blir tæret hull på). (mine GM motorer er nesten 20 år, saltvannskjølte og fortsatt tykke i godset). Om Ford ruster mer enn GM, så er det selvfølgelig interessant å vite.

 

 

Vil tro Ford og Gm ruster rimeligt likt, ja tilgjengelighet og pris kommer av etterspørsel så færre motorer dyrere deler.

Har opplevet problemer på eldere GM motorer at de danner rustflak inne i kanaler so tetter tynnere kanaler.

På de motorene jeg har åpnet har de tettet seg i kanalene rundt eksosport som fører til brent toppakning på disse motorene.

Når jeg begynte å fjerne rust inni ble jeg overrasket hvor mye rust det var som løsnet og kom ut etter hvert, men ingen hull i blokk.

Den eldste motoren var fra 1972 og hadde gått nesten hver sesong med et par overhalinger i løpet av de årene med unntak av kanalrens da :smiley: frem til 2002.

Er mye jern i de blokkene så skal en del til å ruste hull, de ryker heller gjerne av frostsprenging eller rådebank.

Link to post
  • 1 år senere...

nå er vel desse motorene , tenker da på 351windor som mercruiser,VP,OMC brukte, produsert siden tidlig 60 tall og produseres enda så at det er så få av de høres rart ut .. og einaste EVENTUELLE forskjellen eg he funne er at de har 4 ports innsugsmanifold. i bil brukes det både 2 og 4 alt ettersom. at volvo sine små pjaskemotorer er trimmet opp med annen kam 2 dobble forgassere osv i forhold til bilvarianten betyr ikkje at hverken GM eller FORD sine V8 er det.. iflg det eg har funne er det som nevnt ingen andre forskjeller mellom 351w bil/båt. jaja tenninga har ikkje vakumklokke da.. :wink: en ny std 4ports 351w er idag oppgitt til toppeffekten på 3800 O/min

 

 

en annen sak er at i mi bok så er forden å foretrekke på lyden :cool:

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post

Power, jeg har ikke noe erfaring selv med Gm marinemotorer. Jeg har endel venner som har div Gm produkt under luken som det kostes på store summer i rep på nesten vær sommer. med dette så sier jeg ikke at de er dålige. Jeg har bare merket meg det. En annen viktig sak er jo hvordan maskinen blir stelt og ikke minst brukt.

Link to post

der er fleire varianter å velge i ja. denne motoren er brukt i alt fra aggregat til mustang. min erfaring med denne motoren i båt var at det gikk greit å få den ut :wink:

har nettopp kjøpt en brand new som skal inn i løpet av nærmaste framtid, var planen, så vi får sjå..

står på palle enda så har ikkje fått sett ka bunnpanne som står på

Redigert av Korsnes (see edit history)
Link to post
Vær obs på at det finne marineutgaver av disse blokkene, og de er mye tykkere i godset enn bilutgavene.

 

(marineutgavene er populære til trimming i biler, da disse tåler mer...)

Har jeg aldri hørt om, gjelder i hvertfall ikke GM. Dokumenter denne påstanden...... At det er forskjell på motorene er riktig (cam, pakninger, bunnpanne, frostplugger, skvalpeskydd, + +), men ikke noe som er relatert til blokk, veiv, stempler og slikt.

Redigert av Larspo (see edit history)
Link to post

Har ikke annet enn fra "trimmemiljøet" der ene naboen som hadde en 350, hadde fått seg en marineblokk som han borret til 355 cid. Han sa at de hadde tjukkere gods rundt sylindrene og at dette var ettertraktet i hans miljø. En meget kompetent kar på området, som hentet ut borti 1000 hk av denne blokken. Var også en av de tidligere i Norge på lystgass til dette.

 

Dette stod montert i en camaro, men han vred bilen skiev pga dreiemomentet (har selvbæreende karosseri)

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...