Jump to content

Barn i båt

bucannysar

Recommended Posts

Kjøp en redningsvest, det er mange forskjellige på markedet idag som er godt tilpasset dei aller minste.

Har hele tiden oppsyn til barnet under fart og ved brygga, så gar det bra, men ikke spenn barnet fast i båten, det mener jeg er en dårlig løsning...

Et tips er å ta med bilsete på tur. ALDRI stropp fast barnet men der sitter de godt og i en posisjon de er vant til å sitte i. Ellers så lønner det seg alltid å ha i bakhodet at man har med seg noen som trenger mye hjelp ved en nød-sitvasjon. Ta hensyn og god tid så går det bra. Pass på at barnet sitter i skyggen på fine sommerdager, Da slipper du grinete barn om natten....

Har selv vært på båtferie med barna fra de var under 1 år. Vi gjorde hva vi ellers gjorde men la bare listen lavere for hvilket vær og vind vi ville utsette oss for.

Min erfaring er at det blir værre når de kommer opp i 2-3 år. Da må man sove med 1 øye åpent hele natten. Det har hendt bl. annet i larvik for 4-5 år siden at en 3 åring våknet opp og krabbet mellom kalesjen og ut i vannet mens mor og far lå og sov. Det en tanke som får enhver barnefamilie til å grøsse på ryggen.

God sommer !

Redigert av Rex-Mazo (see edit history)

Tja... om en finner en bilstol som barnet kan sitte/ligge godt i med redningsvest så er jeg ikke så kategorisk imot å stroppe fast barnet som de andre her er.

En skal ha utrolig mange faktorer mot seg om uhellet er ute og at barnet er fastspent er avgjørende for utfallet.

Redningsvest, sikkerhetsline og på fanget. Fastspenning i sete blir håpløst og kjedelig for ungen. Med redningsvest og sikkerhetsline så har ungen mulighet til å leke og bevege seg. De skal jo også venne seg til å bevege seg ombord under fart. Ingen av våre 4 barnebarn har noengang vært fastspent i stol men har hatt redningsvest og sikkerhetsline på. De har heller ikke fått lov til å gå på dekk under fart, de må holde seg nede på akterdekk. Vi har venner med seilbåt som praktiserer det samme men de får ikke bevege seg ut av sittebrønnen under fart.

For all del - LA ALDRI BARNA SITTE FORAN PÅ DEKK MED BENA DINGLENDE UTENFOR REKKA UNDER FART, DE KAN RAMLE AV OG SKREKK OG GRU - DE KAN ENDE SOM PROPELLMAT.

Hilsen fru Charente

:smash:

Redigert av Charente (see edit history)

Hei

Mange festar ei barnesykkelsete til båten.

Sjølv så plar me ha barnevogna i cockpiten, men det er jo ikkje alle båtar der det går an.

Me har òg ein slik barnestol som er festa til salongbordet.

Bilstol har òg blitt brukt.

Barna har blitt festa når begge foreldrene har vore opptatt med å handtera båten.

Dette har fungert bra på mange og lange turar.

Eit par kjeks hjelper på tolmodet til dei små....

God tur.

Ask

For all del - LA ALDRI BARNA SITTE FORAN PÅ DEKK MED BENA DINGLENDE UTENFOR REKKA UNDER FART, DE KAN RAMLE AV OG SKREKK OG GRU - DE KAN ENDE SOM PROPELLMAT.

Jeg er enig i at barna ikke skal sitte forran og dingle med bena slik som beskrevet, men jeg tror dette er en fjær som er blit til noen høns. I dag er det skjelden man ser at barna sitter slik og jeg må inrømme at jeg aldri har hørt om ulykker av en slik karakter. Det nærmeste var vel for et år eller to siden borte i Risør, der en ungjente satt i fronten av en gummibåt, og ramlet ned forran båten, hun ble noe skadet men ikke livstruende etter som jeg husker. For et par år siden liret en eller annen statsråd av seg noe om at dette var et stort problem. Tror han bare mente noe der og da for å mene noe "bra". Etter det jeg husker hadde han liten eller ingen personlig erfaring med båtlivet. Nei debatten burde da heller dreie seg om det skal være påbudt å bruke redningsvest, om ikke politiet burde har større ressurser for å være tilstede på sjøen og ta promille kontroller, om hvilke krav som skal stilles til førere av ulike typer båter,

Det er en artikkel i siste MBM om barn i båt. Er en del gode tips.

Men, hva så med to små unger...

MBM er det noe slikt som Motor boat monthly?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Båten din har jo relativt høy rekke, så det bør gå fint å la ungen få leke fritt i båten under oppsyn av mor og far (båten er jo ikke så stor at man mister oversikten) så lenge man tøffer. Når båten er i plan bør ungen sitte på fanget. Båten er jo grei å håndtere, så å legge til og fortøye greier mor eller far alene mens den andre tar seg av barnet. Redningsvest må tilvendes med en gang. Kan bli litt skrik og skrål til å begynne med, men det går over. Lettere å få til dersom mor og far også har vest.

Vi var på ferie i en Nidelv 24 i tre uker i sommer med en 1 åring. Det fungerte veldig bra! Hun hadde nok å leke med ombord, og synes det var kjempestas å sitte på fanget til far å styre. Alltid moro å være med der det skjer. Små skap med plastkopper og slikt var veldig spennende! Lange strekk er ikke så stas. Jeg anbefaler å gå kortere strekk, og heller være i samme havn flere dager på rad. Vi hadde med vogn som hun sov i om dagen (inne i kabinen). Til sommeren har vi et barn til, det blir spennede!

Redigert av Sjekteeier (see edit history)

Pappa, jeg vil sove i båten!

Selvom det er umulig å etterleve så burde poden ikke ha på seg bleie ved lek ved vannet. Faller poden i vannet er det meget stor oppdrift i en tørr bleie, og dette ødelegger mye for flytevestens mulighet til å snu barnet til rygg. Og bleien bruker relativt lang tid på å fylle seg slik at vesten klarer å snu barnet, så det er det ikke noe vits i å vente på dette om uhellet først skulle være ute.

Skal babyen få gjøre fra seg der det passer da, eller?

Opp til deg. Vi har bleie på to av våre tre også når de er i båt, men slipper de ikke av syne. Den ene poden ramla i vannet i fjor med vest og bleie. Forholdvis udramatisk da jeg selv var i vannet og badet, men redningsvesten slet med å snu til rygg. Gutten var 2 år og rimelig sprelsk, så han havnet på rygg. Mer bekymret for den minste.

Redningsselskapet selger en vest som har ekstra oppblåsbar oppdrift for å kompensere for bleien.

Vesten er også mye kortere en mye av det som finnes på markedet. Det gjør at vesten er mere behagelig å ha på, samt at det er mulig for et lite barn å sitte uten at hodet forsvinner ned i vesten.

Har selv denne til min datter og både vi og hun er meget fornøy. I fjor sommer nektet hun å ta den av. Hun var da litt over året.

Eos

Vi venter barn i mai og planlegger båtferie i fellesferien. Min plan er å montere festeanordning for bilsete i båten og selvfølgelig ha babyen fastspent i barnesetet når vi er ute på sjøen.

Ellers når vi ligger til kai så er planen å ha babyen i barnevogn baggen.

Høres dette dumt ut?

Redigert av asunde (see edit history)

Det ser nå ut som at en del av disse som er fremme på dekk ikke er "barn". Men heller gallionsfigurer med bikini. Det hever jo øyeblikksverdien på båten betraktelig. Se brosjyrer på slike båter! Jeg har en sånn type båt, men ingen som vil ligge fremme på dekk i 27 knop med bikini (gjerne string) :headbang:

Det kan være lurt å plassere barn som ikke er vant til båtliv slik at de har øyekontakt med vannet, og helst slik at de ser fremover med fartsretningen. Min erfaring er at noen barn fort blir sjøsyke hvis de blir sittende slik at de ikke kan se ut av båten. Sjøsyke barn kan fort føre til barn som ikke vil tilbake i båt.

Vi drar med barn og det er kommet mange gode tips her, Ikke minst med redingsvesten til NSSR.. som kompenserer med bleien. Vi blir 3 små i Juni, og har planlagt sommeren til sjøs i år.. ( Ikke hytta i år for første gang på 40 år !!) Vi har med bilstoler eller "vippestoler" som vi kan gjøre "ikke vippbare" Ser det advares mot å feste barna, men jeg sier , det kommer an på når.. Vi fester ungene når vi legger til og fra. Den største ( utenom 16 åringen da) han er nå 4 år. han får sitte stille enten på fylbrigden eller nede i kabinen. mens han på 1 og et halvt spennes fast. Dette gjør at vi ikke trenger å bekymre oss for hverken at de skal falle i vannet eller "komme borti" spaker, nøkler osv.. Dette fungere veldig bra. Nå har vi en relativt stor båt ( 38 gamle fot) som er lukket og kan låses fra innsiden. Ergo ingen barn kan snike seg ut om natten. Vi har også med reiseseng som den miste sover i. Barna får å rundt omkring under overfart men som regel så sovner de faktisk, så mens Mor og Far sitter på flybrigden eller "verandaen" som enkelte liker å kalle det. og ser ned på almuen og tar en kopp kaffe, har barna det flott som sovende eller sammen med oss. Skal bli spennende å se om alt fungerer like bra med en nyfødt også. Mor satte en del kriterier før jeg kjøpte Fjord`n, Den skulle ha 2 motorer, ha flybrigde. Være lukket og ha varmeapparat... Hun fikk det, og jeg fikk mye mer :-))... ellers husk å vær i "barnemodus" og lek med barna når dere er på tur. Hvis man tror at man kan være på tur slik man var før man fikk barn, blir man skuffet. Men er man i "barnemodus" og leker masse med dem er det helt fantastisk,,

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...