Jump to content

Innkjøring av ny Mercruiser 1.7 DTI

opas

Recommended Posts

Hei. Var å hentet nyebåten i går og spurte forhandler om innkjøring av motoren en Mercruiser 1.7 DTI.

Han fortalte at jeg ikke trengte å følge med på turtallet men ikke la båten ploge sjøen og gå tungt.

Kunne kjøre på fullt også.

Jeg gjorde så og hadde båten av og til på full fart og av og til ute av plan (turen tok ca 40 min) , men når jeg kommer hjem å leser motormanualen står det noe helt annet en forhandleren sa.

Der stod det en omhyggelig innkjøingsplan om både turtall og kjørestil de første 20 timer og at filter og olje skal skiftes etter innkjøring.

Der stod også at jeg ikke skulle ha full fart de første 10 timene :cryin:

Har dere erfaringer rundt dette og har jeg gjort noe katastrofalt?

Hjeelp :sailing:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Er nok enig med forrige taler her om at dette går bra, men jeg hadde nok kontaktet forhandleren og gikk han en ovehøvling eller to...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du burde få bekreftet selgers utsagn. Jeg vil ikke skremme deg for det meste vil gå bra, men oppstår det noe innen kort tid kan du henvise til feil instruksjon i stedet for at du selv kan bli ansvarlig for feil innkjøring dersom skade oppstår.

Gratulere for øvrig med ny båt :flag:

Redigert av pettersand (see edit history)
.... å leser motormanualen står det noe helt annet en forhandleren sa.

Der stod det en omhyggelig innkjøingsplan om både turtall og kjørestil de første 20 timer og at filter og olje skal skiftes etter innkjøring.

Der stod også at jeg ikke skulle ha full fart de første 10 timene :cryin:

Vel, nå har du lært at den skal leses først :nono: -At folk tør å kjøpe båt i Norge idag, begynner for meg å fremstå som underlig. :nonod: Du har fått en oppfordring i fra selger som går direkte imot det som står i instruksjonsboken. - Makan 2 ...Her hadde jeg skrevet og klaget, med kopi til importør... :nono: Jeg regner med at de ikke blir tiltrodd servicen....? :cool:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Det går nok bra. Motoren er sikkert allerede testkjørt fra fabrikken på full blås før den ble levert ut. Det mest skadelige for motoren vil være å prumpe på tomgang for lenge.

Det er forøvrig noe typisk norsk med det å ikke lese bruksanvisningen først. "Når alt annet ikke virker, les bruksanvisningen". Og så dette med selgers opplysninger, ta det med en klype salt. Jeg kjøpte en oppladbar drill forleden. Selger sa at det var lurt å la batteriet ligge til lading 24 timer før drillen ble tatt i bruk. I bruksanvisningen ble det anbefalt å kjøre drillen tom for strøm og deretter lade. Men ladingen bør ikke vare lenger enn tre timer, fare for overoppheting i batteriet.

Jeg tror heller ikke at du har kverket motoren din ut fra det du forteller. Men foreta resten av innkjøringsprogrammet etter boka. Og bytt filer.

Du har selvfølgelig kjørt inn motoren som det står beskrevet i motormanualen og denne har du lest nøye! :wink:

Let sleeping dogs lie!

Hvis du er usikker på hva jeg mener så tar vi det på IM!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du har selvfølgelig kjørt inn motoren som det står beskrevet i motormanualen og denne har du lest nøye! :wink:

Er enige med Mouche her.....

Motoren har nesten garantert ikke tatt skade så lenge du ikke har merket unormalt høye temeratur eller annet, glem hele greie, advar andre om den ubrukelige selgeren men skulle du få proplemer seinere er det best for deg selv at du selvfølgelig fulgte instruksjonsboka...................

Takk for alle raske svar.

Jeg har selvfølgelig lest bruksanvisningen nøye , jeg brukte natten på det og er derfor veldig trøtt i dag :sleep:

Når sant skal sies så bør jo faktisk selgere utlevere/sende bruksanvisningen før man kommer å henter båten.

Litt vanskelig å lese 150 sider på kaien før man tør å kjøre båten.

Derfor spør man gjerne forhandleren om viktigste ting før den første turen og før man får satt seg skikkelig inn i manualen.

Skal gi forhandleren en skarpe.

Dette går helt bra! En diesel tåler noen minutter på full gass, selv om det ikke står at du skal gjøre det slik i instruksjonsboka. Den vil i sin natur være svært konservativ og forsiktig.

Den største skaden som kan skje, er at du får negativt fokus på dette framover, lytter på ulyder etc.

I stedet skal du 100% glede deg over din nye båt med tilhørende motor :flag:

Les alltid instruksjonsboka,, den bør være kjent før du får båten... Jeg får satt i ny Mercruiser i min båt i midten av april, men har allerede lastet ned instruksjonsboken fra nettet. Der står det bla.

-----------------------------------

Getting Started

20-Hour Break-In Period

IMPORTANT: The first 20 hours of operation is the engine break-in period. Correct

break-in is essential to obtain minimum oil consumption and maximum engine

performance. During this break-in period, the following rules must be observed:

• Do NOT operate below 1500 rpm for extended periods of time for the first 10 hours.

Shift into gear as soon as possible after starting and advance the throttle above 1500

rpm if conditions permit safe operation.

• Do NOT operate at one speed consistently for extended periods.

• Do not exceed 3/4 throttle during the first 10 hours. During the next 10 hours,

occasional operation at full throttle is permissible (5 minutes at a time maximum).

• Avoid full throttle acceleration from IDLE speed.

• Do NOT operate at full throttle until the engine reaches normal operating

temperature.

• Frequently check engine oil level. Add oil as needed. It is normal for oil consumption

to be high during the break-in period.

------------------

Snart begynner båtlivet - Hipp-Hurra !! :flag:

det er ingen elektronikk i denne motoren så det er ikke mulig å sjekke om innkjøringen er fulgt.

Da jeg kjørte inn min 1.7DTI varierte jeg turtallet ca hvert 5 minutt og passet på å ikke kjøre full fart over lang tid. Tror at den motoren lever ennå :smiley:

Les alltid instruksjonsboka,, den bør være kjent før du får båten... Jeg får satt i ny Mercruiser i min båt i midten av april, men har allerede lastet ned instruksjonsboken fra nettet. Der står det bla.

-----------------------------------

Getting Started

20-Hour Break-In Period

IMPORTANT: The first 20 hours of operation is the engine break-in period. Correct

break-in is essential to obtain minimum oil consumption and maximum engine

performance. During this break-in period, the following rules must be observed:

• Do NOT operate below 1500 rpm for extended periods of time for the first 10 hours.

Shift into gear as soon as possible after starting and advance the throttle above 1500

rpm if conditions permit safe operation.

• Do NOT operate at one speed consistently for extended periods.

• Do not exceed 3/4 throttle during the first 10 hours. During the next 10 hours,

occasional operation at full throttle is permissible (5 minutes at a time maximum).

• Avoid full throttle acceleration from IDLE speed.

• Do NOT operate at full throttle until the engine reaches normal operating

temperature.

• Frequently check engine oil level. Add oil as needed. It is normal for oil consumption

to be high during the break-in period.

------------------

Snart begynner båtlivet - Hipp-Hurra !! :flag:

Det er ordrett hva som står i min manual også , men hvor lang tid er "extended period"? og i noen tilfeller vil det vel være en nødvendighet å gi full "throttle" for å unngå å bruke evigheter med å komme på plan.

Å bruke evigheter på å slite motoren opp på plan er vel heller ikke sunt.

Er ikke helt enkel å forstå disse manualene. :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...