Rolf Yks Startet 23.November.2003 Del på Facebook Startet 23.November.2003 Eg har sett båten på land for vinteren, og idag skulle eg køyre frostvæske inn på sjøvannssida på motoren. Eg har laga meg eit "apparat" av ei 20L oljekanne, med tilkobling for hageslange, og slange til å koble saman med slangen til sjøvannspumpa. Eg løyste slangeklemmene på sjøvannsinntaket og skulle ta av slangen........ Den satt selvfølgelig litt fast, så eg tok i .........ops.........der sto eg med heile bunnventilen i handa . Gjennomføringa rauk tvers av... gjett om eg var glad eg låg på land!! Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 23.November.2003 Del på Facebook Svart 23.November.2003 Jamen var du heldig. Hvordan kan man sjekke dette (en metode er nevnt, men finnes det andre)? Må gjennomføringene kobles til sinkanodene? Hvor ofte må kraner og gjennomføringer skiftes? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Yks Svart 23.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2003 Etter det eg har hørt bør alle gjennomføringer jordes til motor, som igjen er i kontakt med sink, gjennom aksel eller hylse. Det går ann å teste tilstanden med å bruke ein stålbørste på messingen. Er den rødfarga "inni" er det fare på ferde. Gjennomføringa som knakk var helt rød i bruddflata. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 23.November.2003 Del på Facebook Svart 23.November.2003 Hei Jeg er ingen ekspert på dette området heller ! Men det er sikkert en god grunn til alle skroggjennomføringer om bord er koblet sammen med to zinkanoder i akterspeilet. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 23.November.2003 Del på Facebook Svart 23.November.2003 Her er det nok litt sprikende meninger. Men et viktig prinsipp i tilegg til bruk av offeranoder for å forebygge tæringsproblematikk er faktisk isolasjon og atter isolasjon. Man må etterstrebe å isolere forskellige "metalldeler" mest mulig fra hverandre, samtidig må man beskytte de man kan/ønsker med offeranode. Alternativ lager man en "kjede" med forskjllige metaller. Selv om denne forbindes med Zink ett eller flere steder så vil også de andre metallene kunne "offre seg" for hverandre. Og dette er jo årsaken til at man må kople bort jordingsledningen mellom f.eks. hylse og motor(jord) når man påmonterer fleksibel (les gummi) akselkopling. Og det er samme prinsipp på moderne motorer med 2.pol el.anlegg. Å kople sammen 2 eller flere skroggjennomføringer som ellers ikke av naturlige grunner "henger i hop" med hverandre eller annet "offeranodeutstyrt" utstyr kan føre til økt tæring på en eller flere av disse, selv om kretsen samtidig utstyres med egen offeranode. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.November.2003 Del på Facebook Svart 23.November.2003 Fil litt på godset,dersom messingfarget er det OK. Dersom rødfarget er det modent for utskifting. Dette er gammelt maskinist-triks. Slanger som sitter fast på stussen løsnes enkelt ved hjelp av følgende triks: Lirk en tynn skrutrekker eller lignende inn mellom slange og slangestuss og sprøyt inn litt CRC. Lirk litt med slangen og denne er plutslig løs og medgjørlig. Funker fett hver gang. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 24.November.2003 Del på Facebook Svart 24.November.2003 Og dette er jo årsaken til at man må kople bort jordingsledningen mellom f.eks. hylse og motor(jord) når man påmonterer fleksibel (les gummi) akselkopling. Kan du si litt mer om dette, jeg forstod ikke helt hva du mente i teksten før denne setningen...? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 24.November.2003 Del på Facebook Svart 24.November.2003 Her er det nok litt sprikende meninger. Men et viktig prinsipp i tilegg til bruk av offeranoder for å forebygge tæringsproblematikk er faktisk isolasjon og atter isolasjon. Man må etterstrebe å isolere forskellige "metalldeler" mest mulig fra hverandre, samtidig må man beskytte de man kan/ønsker med offeranode. Alternativ lager man en "kjede" med forskjllige metaller. Selv om denne forbindes med Zink ett eller flere steder så vil også de andre metallene kunne "offre seg" for hverandre. Og dette er jo årsaken til at man må kople bort jordingsledningen mellom f.eks. hylse og motor(jord) når man påmonterer fleksibel (les gummi) akselkopling. Og det er samme prinsipp på moderne motorer med 2.pol el.anlegg. Å kople sammen 2 eller flere skroggjennomføringer som ellers ikke av naturlige grunner "henger i hop" med hverandre eller annet "offeranodeutstyrt" utstyr kan føre til økt tæring på en eller flere av disse, selv om kretsen samtidig utstyres med egen offeranode.HeiHar jeg forstått det riktig når jeg sier det er best med egen "offeranodekrets" for skroggjennoføringer og en for motorer ? mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.November.2003 Del på Facebook Svart 24.November.2003 Hej på er ! Tenkte komma med ett litt 'snusförnuftigt' råd, eftersom ingen nämnt det än !!! :nono: Skaffe 'koniske treplugger' o ha ombord !!!!! veldi kjekkt o ha ombord den dagen vannet strömmer in! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
jada Svart 24.November.2003 Del på Facebook Svart 24.November.2003 Skaffe 'koniske treplugger' o ha ombord !!!!! veldi kjekkt o ha ombord den dagen vannet strömmer in! Denne pakka fås på Maritim for kr 45. Kan være en rimelig forsikring. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 24.November.2003 Del på Facebook Svart 24.November.2003 (redigert) Det er ikke bare Rolf Yksnøy som har oppdaget det! Sjekk denne her! Sakset fra MaritimStart sin "Ukens utvalgte bilde", med tekst: . . Komm. fra moderator: Hot-linket bilde m. tekst er fjernet etter ønske fra Maritimstart . . For et trist syn!! Redigert 5.Juli.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
bph Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 hmm denne taler vel for seg selv...... Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Har båten min oppe for å rengjøre og skifte tanker. Skulle ta av slangen fra septiktanken, en 1,5" sanitærslange fra stussen på kuleventilen som står på skroggjenomførigen. Jeg røsket litt i slangen og selve slangestussen brakk rett av Var jeg glad for at jeg var på land Hele stussen var rød og jeg kunne brekke av biter med bare fingrene. Jeg skal nå sett inn alt dvs. kuleventil og stuss i rustfritt/syrefast. Selve skroggjennomføringen er allerede i syrefast og den ser helt fin ut. Så som denne tråden sier, "SJEKK SKROGGJENNOMFØRINGENE" for all del! :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Hele stussen var rød og jeg kunne brekke av biter med bare fingrene. Jeg skal nå sett inn alt dvs. kuleventil og stuss i rustfritt/syrefast. Selve skroggjennomføringen er allerede i syrefast og den ser helt fin ut. Og der har man kanskje en forklaring på hvorfor det gikk som det gikk. Har man en messing kuleventil, bend, stuss eller annet i messing påmontert en syrefast skroggjennomføring, fungerer messingen som en ypperlig anode for den syrefaste gjennomføringen. Riktignok er anoden stor i forhold til katoden, men sinken i messingen spises opp og man får noe som gjennom et mikroskop ligner mistenkelig på en Stratos sjokolade. Drittdårlig og porøs med andre ord. Hva er løsningen? Syrefast hele veien fren til slangen. Ingen forbindelse til annet metall. Den syrefaste gjennomføring, kuleventil og stuss lever sitt liv isolert fra strømmene i den galvaniske verden og har det veldig bra i veldig mange år. Det er bare et lite problem. Prisen. Rørdeler i 316 koster mye: For 1 1/2" 316 (Maritim) Skroggjennomføring : 194 eller Kjølevannsinntak : 296 Kuleventil : 674 Slangekobling : 152 Kompett ca 1000-1100 kroner for et inntak. Lovlig dyrt eller ulovlig dyrt? Valget er ditt. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Kompett ca 1000-1100 kroner for et inntak. Lovlig dyrt eller ulovlig dyrt? Valget er ditt. Lotus Dette er jo rene rørleggerdeler, som jeg har en viss erfaring med gjennom jobben. Selv hos rørleggerbedrifter kan avansen være meget høy. Har en katalog på jobben på engros. Skal sjekke i morgen hva prisene er. Til min forrige båt kjøpte jeg sjøvannsinntak fra en rørlegger, (ikke engros). Dette var i messing, og mye billigere enn hos båtforretningen. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 27.November.2003 Del på Facebook Svart 27.November.2003 Men når alt er i messing, vil ikke problemet vere løst da og? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 28.November.2003 Del på Facebook Svart 28.November.2003 Der finnes rørdeler i såkalt avsinkingsfri messing. GH Fittings mfl. leverer dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.November.2003 Del på Facebook Svart 29.November.2003 Men når alt er i messing, vil ikke problemet vere løst da og? Jo, det er en bedre løsning enn en blandingsløsning. Likevel er levetiden BETYDELIG kortere enn en komplett syrefast løsning. Nå er jeg ikke sikker, men en full messingløsning pleier uansett å leve i 20 år før den må byttes. Noen her som har byttet ut 20 år gamle messingdeler? Hvordan var tilstanden? Varierende? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 29.November.2003 Del på Facebook Svart 29.November.2003 byttet på Jokeren i våres. Kan jo ikke være sikker, men den er 30 år, og endel kraner etc. var i en utførelse jeg aldri har sett før. Messingdelene var i grei stand de, men kranene var ikke helt fungsjonelle lengre. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
carmina Svart 29.November.2003 Del på Facebook Svart 29.November.2003 Nå er jeg ikke sikker, men en full messingløsning pleier uansett å leve i 20 år før den må byttes. Noen her som har byttet ut 20 år gamle messingdeler? Hvordan var tilstanden? Varierende? Lotus Ja - måtte byte utvendig kjølerør i kopar og messing gjennomføring i fjor haust. Delene var nok meir enn 20 år gamle, kan hende 35 år. På gjennomføringa var låsemutteren "roten", messing den også. tilkopling vidare går via gummislange til motor. Det virkar som tæring oppstår tilfeldig på eitt el. fleire punkt, men messingen ellers ser bra ut. Miljøet er brakkvatn, og havvatn nokre mnd. om sommaren. Båten ligg ute året rundt. Har inntrykk av at messingdeler av den "gamle" sorten er meir solid enn dagens, men det kan vel kanskje vere det same - kanhende er dagens rørdeler mindre tjukke i godset - eller dagens miljø er meir aggresivt enn før? mvh Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Yks Svart 29.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.November.2003 Delene som knakk hos meg var nok over 20år gamle, og dei var ikkje tilkobla anode. Eg skal no bytte alle gjennomføringar under vannlinja til syrefast. Gjennomføring, kran og slangestuss. Så skal eg koble desse sammen med kabel som endar opp i ein anode under båten. Då er eg trygg. Syrefast kan og korrodere, men det får ikkje total strukturforandring slik som messing. Messing rett og slett rotnar. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Yks Svart 6.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2004 Messing rett og slett rotnar. Og slik ser det ut: Den mørke delen av snittet er opptært og porøs. Dette er utløpsventilen for toalettet. Eg har no skifta allt under vannlinja til rusfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Steve Cooling Svart 6.April.2004 Del på Facebook Svart 6.April.2004 Byttet 3 stk. gjennomføringer i fjor (Toalett inn-ut, og kjølevann motor), toalettstussen ut (2")var dårlig. De var 25 år gamle!! (Hadde da hatt båten i 3 mnd.) Messing er en legering av kobber og sink, og over tid forlater sinken legeringen og den blir rød (kobberfarget) og sprø, så et godt tegn er å se etter fargen. En tankevekker: har man båt i hundretusenkronersklassen++ så er det smålig å spare noen hundrelapper på en "billig" løsning for skroggjennomføringer. Det kan fort bli dyrere. Et godt råd som nevnt tidligere i tråden er å ha plugger ombord, eller ivertfall noe å tette med hvis uhellet skulle være ute. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.