Jump to content

Sjekk gjennomføringane !!


Rolf Yks

Recommended Posts

Eg har sett båten på land for vinteren, og idag skulle eg køyre frostvæske inn på sjøvannssida på motoren.

 

Eg har laga meg eit "apparat" av ei 20L oljekanne, med tilkobling for hageslange, og slange til å koble saman med slangen til sjøvannspumpa.

 

Eg løyste slangeklemmene på sjøvannsinntaket og skulle ta av slangen........

Den satt selvfølgelig litt fast, så eg tok i :headbang: .........ops.........der sto eg med heile bunnventilen i handa :smiley:.

Gjennomføringa rauk tvers av... gjett om eg var glad eg låg på land!!

Link to post

Her er det nok litt sprikende meninger. Men et viktig prinsipp i tilegg til bruk av offeranoder for å forebygge tæringsproblematikk er faktisk isolasjon og atter isolasjon. Man må etterstrebe å isolere forskellige "metalldeler" mest mulig fra hverandre, samtidig må man beskytte de man kan/ønsker med offeranode. Alternativ lager man en "kjede" med forskjllige metaller. Selv om denne forbindes med Zink ett eller flere steder så vil også de andre metallene kunne "offre seg" for hverandre. Og dette er jo årsaken til at man må kople bort jordingsledningen mellom f.eks. hylse og motor(jord) når man påmonterer fleksibel (les gummi) akselkopling. Og det er samme prinsipp på moderne motorer med 2.pol el.anlegg. Å kople sammen 2 eller flere skroggjennomføringer som ellers ikke av naturlige grunner "henger i hop" med hverandre eller annet "offeranodeutstyrt" utstyr kan føre til økt tæring på en eller flere av disse, selv om kretsen samtidig utstyres med egen offeranode.

Link to post

Fil litt på godset,dersom messingfarget er det OK. Dersom rødfarget er det modent for utskifting. Dette er gammelt maskinist-triks.

 

Slanger som sitter fast på stussen løsnes enkelt ved hjelp av følgende triks:

 

Lirk en tynn skrutrekker eller lignende inn mellom slange og slangestuss og sprøyt inn litt

CRC. Lirk litt med slangen og denne er plutslig løs og medgjørlig. Funker fett hver gang.

Link to post

Her er det nok litt sprikende meninger. Men et viktig prinsipp i tilegg til bruk av offeranoder for å forebygge tæringsproblematikk er faktisk isolasjon og atter isolasjon. Man må etterstrebe å isolere forskellige "metalldeler" mest mulig fra hverandre, samtidig må man beskytte de man kan/ønsker med offeranode. Alternativ lager man en "kjede" med forskjllige metaller. Selv om denne forbindes med Zink ett eller flere steder så vil også de andre metallene kunne "offre seg" for hverandre. Og dette er jo årsaken til at man må kople bort jordingsledningen mellom f.eks. hylse og motor(jord) når man påmonterer fleksibel (les gummi) akselkopling. Og det er samme prinsipp på moderne motorer med 2.pol el.anlegg. Å kople sammen 2 eller flere skroggjennomføringer som ellers ikke av naturlige grunner "henger i hop" med hverandre eller annet "offeranodeutstyrt" utstyr kan føre til økt tæring på en eller flere av disse, selv om kretsen samtidig utstyres med egen offeranode.

Hei

Har jeg forstått det riktig når jeg sier det er best med egen "offeranodekrets"

for skroggjennoføringer og en for motorer ?

mvh

giver :cheers:

Link to post

Det er ikke bare Rolf Yksnøy som har oppdaget det! :nonod:

 

 

Sjekk denne her! :smiley:

Sakset fra MaritimStart sin "Ukens utvalgte bilde", med tekst:

.

.

Komm. fra moderator: Hot-linket bilde m. tekst er fjernet etter ønske fra Maritimstart

.

.

:seeya: For et trist syn!!

Redigert av Ingar (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Har båten min oppe for å rengjøre og skifte tanker. Skulle ta av slangen fra septiktanken, en 1,5" sanitærslange fra stussen på kuleventilen som står på skroggjenomførigen. Jeg røsket litt i slangen og selve slangestussen brakk rett av :wink: Var jeg glad for at jeg var på land :wink: Hele stussen var rød og jeg kunne brekke av biter med bare fingrene. Jeg skal nå sett inn alt dvs. kuleventil og stuss i rustfritt/syrefast. Selve skroggjennomføringen er allerede i syrefast og den ser helt fin ut.

 

Så som denne tråden sier, "SJEKK SKROGGJENNOMFØRINGENE" for all del! :nono:

Link to post

Hele stussen var rød og jeg kunne brekke av biter med bare fingrene. Jeg skal nå sett inn alt dvs. kuleventil og stuss i rustfritt/syrefast. Selve skroggjennomføringen er allerede i syrefast og den ser helt fin ut.

Og der har man kanskje en forklaring på hvorfor det gikk som det gikk. Har man en messing kuleventil, bend, stuss eller annet i messing påmontert en syrefast skroggjennomføring, fungerer messingen som en ypperlig anode for den syrefaste gjennomføringen. Riktignok er anoden stor i forhold til katoden, men sinken i messingen spises opp og man får noe som gjennom et mikroskop ligner mistenkelig på en Stratos sjokolade. Drittdårlig og porøs med andre ord.

 

Hva er løsningen? Syrefast hele veien fren til slangen. Ingen forbindelse til annet metall. Den syrefaste gjennomføring, kuleventil og stuss lever sitt liv isolert fra strømmene i den galvaniske verden og har det veldig bra i veldig mange år. Det er bare et lite problem. Prisen. Rørdeler i 316 koster mye:

 

For 1 1/2" 316 (Maritim)

Skroggjennomføring  : 194

eller

Kjølevannsinntak : 296

Kuleventil : 674

Slangekobling : 152

 

Kompett ca 1000-1100 kroner for et inntak.  Lovlig dyrt eller ulovlig dyrt? Valget er ditt.

 

Lotus

Link to post

Kompett ca 1000-1100 kroner for et inntak.  Lovlig dyrt eller ulovlig dyrt? Valget er ditt.

 

Lotus

Dette er jo rene rørleggerdeler, som jeg har en viss erfaring med gjennom jobben. Selv hos rørleggerbedrifter kan avansen være meget høy. Har en katalog på jobben på engros. Skal sjekke i morgen hva prisene er. Til min forrige båt kjøpte jeg sjøvannsinntak fra en rørlegger, (ikke engros). Dette var i messing, og mye billigere enn hos båtforretningen.

Link to post

Men når alt er i messing, vil ikke problemet vere løst da og?

Jo, det er en bedre løsning enn en blandingsløsning. Likevel er levetiden BETYDELIG kortere enn en komplett syrefast løsning.  Nå er jeg ikke sikker, men en full messingløsning pleier uansett å leve i 20 år før den må byttes. Noen her som har byttet ut 20 år gamle messingdeler? Hvordan var tilstanden? Varierende?

 

Lotus

Link to post

Nå er jeg ikke sikker, men en full messingløsning pleier uansett å leve i 20 år før den må byttes. Noen her som har byttet ut 20 år gamle messingdeler? Hvordan var tilstanden? Varierende?

 

Lotus

Ja - måtte byte utvendig kjølerør i kopar og messing gjennomføring i fjor haust. Delene var nok meir enn 20 år gamle, kan hende 35 år. På gjennomføringa var låsemutteren "roten", messing den også. tilkopling vidare går via gummislange til motor. Det virkar som tæring oppstår tilfeldig på eitt el. fleire punkt, men messingen ellers ser bra ut. Miljøet er brakkvatn, og havvatn nokre mnd. om sommaren. Båten ligg ute året rundt.

Har inntrykk av at messingdeler av den "gamle" sorten er meir solid enn dagens, men det kan vel kanskje vere det same - kanhende er dagens rørdeler mindre tjukke i godset  - eller dagens miljø er meir aggresivt enn før?

 

mvh

Link to post

Delene som knakk hos meg var nok over 20år gamle, og dei var ikkje tilkobla anode. :smiley:

 

Eg skal no bytte alle gjennomføringar under vannlinja til syrefast. Gjennomføring, kran og slangestuss. Så skal eg koble desse sammen med kabel som endar opp i ein anode under båten. Då er eg trygg.

 

Syrefast kan og korrodere, men det får ikkje total strukturforandring slik som messing.

Messing rett og slett rotnar.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Byttet 3 stk. gjennomføringer i fjor (Toalett inn-ut, og kjølevann motor), toalettstussen ut (2")var dårlig. De var 25 år gamle!! (Hadde da hatt båten i 3 mnd.)

Messing er en legering av kobber og sink, og over tid forlater sinken legeringen og den blir rød (kobberfarget) og sprø, så et godt tegn er å se etter fargen.

En tankevekker: har man båt i hundretusenkronersklassen++ så er det smålig å spare noen hundrelapper på en "billig" løsning for skroggjennomføringer. Det kan fort bli dyrere.

Et godt råd som nevnt tidligere i tråden er å ha plugger ombord, eller ivertfall noe å tette med hvis uhellet skulle være ute.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...