Jump to content

Bobil VS båt

Linn Christina

Recommended Posts

De som trives på land og langs veiene velger vel bobil, mens de som trives på sjøen velge vel gjerne en båt med "bo fasiliteter" Kan vanskelig se for meg at det finnes noe entydig og klart svar her.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Linn Christina: Still deg følgende problemstilling, så kanskje du finner svar...

Ønsker du å forflytte deg i max 65km/t å bli tutet på, forbikjørt og overstresset til en hver tid, eller høres det greiere ut å trafikkere en 10+ nm åpen fjord i 8 knop med sola i ansiktet og med lovligheten på din side ang. EN styrepils... ???

Båt har kanskje en kortere sesong enn bobil, ihvertfall på østlandet... men tviler på om lysten til å bruke den skapningen med ubrukelige kjøreegenskaper og lite isolasjon i veggene på vinterføre uansett...

Redigert av Baylineren (see edit history)

Vanskelig spørsmål Linn Christina stiller! :rolleyes:

Kan bli mye :discuss::boxing: i heimen av DET.

Sjøl er vi heldige og disponerer begge deler. Våre erfaringer:

Å se innlandet er "litt" vanskelig med båt! Stopper motoren eller andre "uhell" intrer, er det bare å "gå av" , noe du neppe gjør i båt... Eller om uvær tilfeldigvis dukker opp.... (Du blir neppe sjøsyk, eller må legge ekstra fortøyninger med livet som innsats!)

Du blir en velkommen gjest hos slektninger og venner som bor "et stykke unna", fordi du legger ikke beslag på heimen deres; Du BOR jo i bilen. Det eneste du belaster dem med, er kanskje en strømkabel... Eller for å nevne et gammelt ordtak: Likheten mellom fisk og gjester, er at: Etter 3 dager lukter de like ille... Og akkurat DET unngår du ved å bruke bobil.

(Hvis du drar inn sammenligningen mellom bobil og campingvogn: Stopper du med en campingvogn, da camper du... Stopper du med en bobil, da parkerer du... (Smak litt på den...)) :rolleyes:

Men klart: Legger du ut på langtur langs E10 utover Lofoten i værste "tyskertiden" (juni - august), blir det "litt" køkjøring på smale og temmelig overfyllte veier :puke:

Melder meteorologisk om langvarig drittvær, kan du være i godværet en dag senere, ved å "forhale" mot nærmeste høytrykk :wink: Kanskje til Sverige? Med Bobil!!

MEN:

Det er MANGE steder du aldri får se eller oppleve fra en bobil. Holmer og skjær for eksempel; Ikke kan du fiske fra en bobil heller. Ferjebiletten med bobil kan gjøre grove innhugg i feriekassa!! Og leser du relevante innlegg her på Bp finner du svært mange argumenter som favoriserer BÅT!! :yesnod: :yesnod:

JEG tror det kommer an på om du er "oppvokst med" båt, eller "de dype skoger" / fjellet osv.

Lykke til med valget!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det må være noe feil med internetlinjen min. Synes tydelig jeg leste bobil. Hmm. Får ringe Ventelo og høre :-)

Ellers er det sikkert mye som Marwin sier at oppveksten teller mye, men noen fasit tror jeg ikke du får (hørte jeg Dufour? )

God helg.

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

... Men jeg tror jeg vil leige en bobil et par uker, for å se om det er noe for oss å satse på.

Meget god idé!! :wink: :wink:

Bare husk at det er hilseplikt i bobil: :seeya: Du hilser med handa til andre bobiler, men definitivt IKKE til campingvogn-dragere. OG: HVIS du lager hale (stor kø etter deg), slipp dem forbi, og turen blir definitivt lykkeligere! For alle!

God tur! :cool:

Redigert:

PS

Hvis JEG hadde hatt de 800 laken en ny bobil koster, ville jeg ha brukt pengene på båt! (Og gjerne en brukt båt!)

Bare så DET er sagt! :smash:

DS

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg pleier å i skjønne problemstillingen eller i alle fall en del av den i de aller fleste trådene her på BP. Men denne skjønner jeg altså ikke ett dugg av. Her er noen problemstillinger jeg faktisk skjønner:

Halvplaner eller helplaner

Seil eller motor

Gass eller lampeolje

Hekkaggregat eller stiv aksel

Bensin eller diesel

Fm eller DAB

Lcd eller plasma

Cognac eller Whiskey (malt)

Fransk eller utenlandsk (vin)

Cubaner eller utenlandsk

Bl.. eller br...

Ok, jeg kunne dermed holdt meg unna denne da. Lykke til med valget, uansett! :drink:

Vi har nå hatt en familie debatt omm dette, og har funnet ut å ta 3 uker i båt i sommer, og så leige bobil i 1 uke. Da stikker vi østover over til sverige en liten tripp. :yesnod: Nå har vi aldri hatt den situasjonen før med båttur, så over til landeveien med bobil, så jeg gleder meg til å prøve det...

Jeg skal gi en tilbakemelding til alle dere av utfallet av denne ferien, når den tid kommer.... Men nå er båtpussen ferdig og det blir mange turer på oss før someren.. :flag:

Blir artig å høre "resultatet". Kommer vel en del an å været + en del annet?

Vi lurte også på å bytte til bobil for 3 år siden. Jeg tenkte gjennom det grundig, var på caravanmessen i Lillestrøm og prøvde en del biler. Holdt på å kjøpe en Rapido (MB), men er sjelglad idag for at jeg ikke gjorde det,

Som kona sa: Grilldress og stress med trafikk og for få plass på camipingplassene er ikke noe for deg og meg. Vi oppsøker ikke store ansamlinger med båter, men trives best i alene eller i små grupper.

For slippe dyre forsikringer, årsavgift og vinterlagringsutgifter kjøpte vi oss ny combi camp (type camp-let) for et par år siden. Den fungerer helt ok i sommerhalvåret. Det tar 3min å slå den opp og da har vi 18m2 til disposisjon med innbygd kjøkken og 4 gode sengeplasser med sengetøy klart til bruk. Etter veien merker du ikke at du har henger, den er både smalere og lavere enn bilen og veier kun 220kg. Itillegg er det ideel plass til gummijolla oppe på combi campen.

Redigert av ADNOH (see edit history)

2015 Mazda

2016 US Ford

En gammel slektning av slektnings slektning hadde tilbrakt "alle" somre i båt på svenskekysten. Etter hvert som alderen krevde sitt, og det ble stadig vanskeligere å kommandere mannskapet til å hoppe i land med tampen, ble det til at man skiftet til bobil. De fortsatte med samme ferie, nemlig svenskekysten. Etter første sommer var oppsummeringen kort og konsis: "Helt fantastisk, traff de samme folkene, var på de samme stedene. Det som var avgjørende, var at når jeg hadde trukket til håndbremsen, så var vi ferdig fortøyd!"

Selv regner jeg med å ha endel år igjen med fortøyning med tau før jeg (kanskje) konverterer til fortøyning med håndbrems. Det er ellers en utfordring for oss som rusler rundt i Vestlandsskjærgården at nettopp de beste stedene er der det ikke er vei.....

Laholm

Lånte bobilen til foreldrene mine en høstferie. 2 voksne og 2 tenåringer i en bobil av normal størrelse. DET ble trangt det.

Det sies at en båt kryper med 2 fot pr. regndøgn. bobilen krøyp med minst 4.

Bortsett fra toalettet så er jo alt i ett rom.

Hver morgen var det vekk med sengetøy og plasere puter. Opp bordet for å spise frokost.

motsatt rekkefølge hver kveld.

Ingen forrcabin som ungdommene kan være mens de voksne sitter oppe.

Ingen avskilte sove avdelinger. Ungane sov over førerplass og vi sov på kjøkkenbordet.

Alle må legge seg mer eller mindre samtidig, hvis det ikke går ann å sitte ute.

Så min dom var. Glad vi har båt. :sailing:

Men for 2 voksne sikkert greit nok. Den bilen har vært gjennom hele Europa. Ett par ganger på Nordkapp. Fra Påske til utgangen av September så er de mer eller mindre på farten. så de er kjempe glad for at de kutta ut campingvognen.

De reiste foressten til Sverige på årets første tur i dag.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

som vanlig, det finnes eksperter på så mangt her.

Hvordan er det å bruke en bobilregistrert Caravelle som hverdagsbil ? Forlot lettere sjokkskadet VW sjappa idag, etter å ha oppdaget at det er slutt på Caravelle combi, nå er det full stasjonsvognavgift som er tingen. Den jeg fant meg til rette i, som hadde store tdi motoren, tiptronic, 4motion og en god del stasj, kostet ikke mindre enn 955 000kr.

En demobil fantes til 760 000kr, reine røverkjøpet... :rolleyes:

Men -registrert som 4 seter bobil, må det da gå an å bruke som hverdagsbil også ? Eller er det noe jeg ikke tenker på ? De andre alternativene, som Chrysler Voyager og Mercedes Vito frister om mulig enda mindre...

Suzuki

No boat needed..

som vanlig, det finnes eksperter på så mangt her.

Hvordan er det å bruke en bobilregistrert Caravelle som hverdagsbil ? Forlot lettere sjokkskadet VW sjappa idag, etter å ha oppdaget at det er slutt på Caravelle combi, nå er det full stasjonsvognavgift som er tingen. Den jeg fant meg til rette i, som hadde store tdi motoren, tiptronic, 4motion og en god del stasj, kostet ikke mindre enn 955 000kr.

En demobil fantes til 760 000kr, reine røverkjøpet... :rolleyes:

Men -registrert som 4 seter bobil, må det da gå an å bruke som hverdagsbil også ? Eller er det noe jeg ikke tenker på ? De andre alternativene, som Chrysler Voyager og Mercedes Vito frister om mulig enda mindre...

Suzuki

Mener å huske at du får denne reg. for antall personer som det er køyeplasser for..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...