Jump to content

Rens av tepper i tak innvendig i båt

Walmestad

Recommended Posts

Dette blir andre sommeren med båt for denne familien, og i taket innvendig i båten er det lagt korthåret teppe. Ser at det har blitt litt jordslag noen steder der og ønsker å fjerne dette. Noen som har noen tips å komme med??? Dette teppet er jo limt fast i taket, og det er en fordel at det blir hengene der:) :easter:

Var ute for de samme jordslag-flekkene, da jeg mottok min Bayliner -87 mod. i fjor. I den er det lyst grått trekk på skrogsidene og i taket, ikke minst i stikklugar og i soveavd. forut.

Først brukte jeg faktisk en glassrengjøring (-tror jeg det var!), av typen "Kent" - visstnok fra klargjøringsavdelingen hos Toyota, en eller annen plass... - Uansett; Dette fungerte ganske bra, selv om jeg måtte gnu ganske mye.

Da jeg hadde gått tom for "Kents" rensemiddel, kjøpte jeg meg en enkel steamer hos Lidl til kr. 990,- Neppe kvalitet, men dette fungerte utmerket! Som det nevnes, må man nok være forsiktig sånn at ikke trekket løsner. Min erfaring var udelt positiv, og jeg var nøye med at steamingen ikke hadde for høy temperatur - jeg prøvde meg litt frem. Jeg steamet, samtidig som jeg tørket /gnudde med en klut mellom "dusjingen." Jeg slapp å bruke så mye damp at "hele" båten ble fuktig, men det er sikkert lurt med god lufting og evt. litt varme i en "opptørkingsfase" etter steamingen, likevel.

Om dette er en "smart" måte å gjøre det på, kontra andre metoder skal jeg ikke si, men som sagt; det fungerte over all forventning!

Kan anbefale å prøve vann med klorin i. Du har sammen effekten med klorin som i de kalesje renser stoffene som du får kjøpt. Men, bruk kaldt vann når du vasker, fordi varmt vann fordamper klorinen raskt. Husk å skylle godt med rent vann. (ha gjerne en skvett grønnsåpe i for luktens skyld)

God påske! :easter:

Jeg har lovpriset tepperenseren mange ganger tidligere, ifm rens av puter. Men den burde kunne fungere bra også til dette, siden den både tilfører vaskemiddelet og deretter suger opp alt overskudd. På denne måten får man bort igjen det meste av fuktigheten, samt at man slipper å bruke varme som kan få limet til å slippe. Noe å tenke på kanskje?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...